Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Oprechte mensen, ze lijken wat wereldvreemd maar ik heb er grote bewondering voor dat ze hun levensstijl vol kunnen houden in de wereld van vandaag. Hun overtuigingen zijn rotsvast, dat blijkt wel. Ik heb zelf niet de wens zo te leven, en de achterliggende theologische visie ken ik niet zo goed (al zal dat wel zijn waar je naar zit te vissen, maar goed). Mijn eerste gedachte bij de Amish is: petje af voor hun levensstijl. Zo lekker simpel, ik denk dat wij drukke westerlingen daar weleens naar snakken. Ik weet niet in hoeverre ze ook alles delen, maar dan komt het wellicht toch dichtbij de eerste gemeentes zoals je dat in het NT leest.

Wat vind je er zelf dan van?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Jawel hoor, kan best, gewoon grond hebben, simpele boerderijtjes bouwen, zelfvoorzienend zijn (een koe voor de melk, kipjes voor eitjes een varken voor de slacht, moestuin, hennep voor de vezels, kun je vlas van maken, schaapjes voor de wol. Kan best. En, je bent nog steeds bezig met topics openen en te vissen naar andere religies. Stoppen, biechten, nu ja je kent de riedel wel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Al die mensen die de Amish zo leuk en aardig vinden, zweer dan ook gewoon al die technologie af, verbouw je eigen eten en pak de fiets. Alsof wij dat niet kunnen.

Wat een kulopmerking. Buiten dat er wat praktische obstakels zijn, die inderdaad te nemen zijn, is het ook nog eens zo dat je zaken leuk en aardig kunt vinden zonder daar direct zelf mee actief aan de slag te gaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:Op woensdag 17 september 2008 17:52:02 schreef anastasia het volgende:En, je bent nog steeds bezig met topics openen en te vissen naar andere religies. Stoppen, biechten, nu ja je kent de riedel wel., ga nu eens met jezelf aan de slag. Je richt je op anderen, maar dat is pure afleiding. Los eerst je eigen probleem op.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Jawel hoor, kan best, gewoon grond hebben, simpele boerderijtjes bouwen, zelfvoorzienend zijn (een koe voor de melk, kipjes voor eitjes een varken voor de slacht, moestuin, hennep voor de vezels, kun je vlas van maken, schaapjes voor de wol. Kan best.
puh2.gif

in nederland kun je niet onafhankelijk van de nederlandse staat opereren.. oftwel; je moet nog steeds belastingen betalen etc Je kan je dus niet afsluiten van de buitenwereld al zou je t willen.. dat bedoelde ik.

en tsja ik mag toch best respect hebben voor mensen ookal kies ik er zelf niet voor op hun manier te leven?! nosmile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

wat is jullie mening over de Amish?

Lichtelijk hypocriet.

Quote:

in nederland kun je niet onafhankelijk van de nederlandse staat opereren.. oftwel; je moet nog steeds belastingen betalen etc Je kan je dus niet afsluiten van de buitenwereld al zou je t willen.. dat bedoelde ik.

De Amish hebben al vroeg een uitzonderings positie bedongen op dat gebied bij de federale Amerikaanse overheid.

Quote:

Belasting betaal je naar je inkomen, als je geen geldelijk inkomen hebt of onder de drempel blijft....
puh2.gif
De Amish sluiten zich ook niet echt af van de buitenwereld, ze beperken de contacten.

Niet helemaal, daar je in Nederland ook een verzekeringsplicht hebt. Niet te idylish maken he... knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Shalom Robert,

Hun doelstelling is om zelf voorzienend te zijn (onafhankelijk van wereldse bronnen), maar ze willen wel een strijkijzer, koelkast of naaimachine in huis hebben. Dat doen ze dan middels een aggegraat, want je bent veel minder afhankelijk van anderen als je een groot olie vat in de schuur hebt staan dat eens per zoveel tijd gevuld moet worden. Ook mogen ze geen knopen gebruiken, omdat ze in 18xx achtervolgd werden door het Zwitserse leger en dat daaraan zou herinneren. Ik mag geen autorijden, maar als de buurman rijdt is het geen probleem, dan heb ik niet gereden. Landbewerking mag niet met machines, maar het is geen probleem om een bosmaaier te gebruiken om je bermranden te maaien.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Zeg, de Amish zijn toch ook niet allemaal hetzelfde? De ene groep gebruikt bijvoorbeeld wel luchtbanden terwijl de anderen dat niet doen. Ze zullen dus ook niet allemaal een elektisch strijkijzer of koelkast hebben lijkt me.

Er zijn twee groepen binnen de Amish. Een groep die wel in de Westerse "standaard" wonen, maar vasthouden aan hun geloof en een groep die vasthoud aan de leefwijze uit de 19de eeuw, maar dan wel met de handigheden van nu, zoals ik hierboven aanduidde. Luchtbanden kennen ze allemaal, want ze fietsen ook heel wat en de rijtuigen hebben die ook. Ik zou zeggen ga eens rondrijden in Amish county en je zal het zelf zien. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Er zijn twee groepen binnen de Amish. Een groep die wel in de Westerse "standaard" wonen, maar vasthouden aan hun geloof en een groep die vasthoud aan de leefwijze uit de 19de eeuw, maar dan wel met de handigheden van nu, zoals ik hierboven aanduidde. Luchtbanden kennen ze allemaal, want ze fietsen ook heel wat en de rijtuigen hebben die ook. Ik zou zeggen ga eens rondrijden in Amish county en je zal het zelf zien.
smile.gif

Ergens heeft het wel een bepaalde romantiek, helemaal geen moderne apparatuur, geen credible knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Er zijn twee groepen binnen de Amish. Een groep die wel in de Westerse "standaard" wonen, maar vasthouden aan hun geloof en een groep die vasthoud aan de leefwijze uit de 19de eeuw, maar dan wel met de handigheden van nu, zoals ik hierboven aanduidde. Luchtbanden kennen ze allemaal, want ze fietsen ook heel wat en de rijtuigen hebben die ook. Ik zou zeggen ga eens rondrijden in Amish county en je zal het zelf zien.
smile.gif

Been there. En die hadden houten wielen knipoog_dicht.gif Ik heb zelfs een spreekbeurt over de Amish gehouden in de derde klas. Ik weet heus wel een béétje waar ik het over heb he knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Been there.

Waar?

Quote:
En die hadden houten wielen
knipoog_dicht.gif
Ik heb zelfs een spreekbeurt over de Amish gehouden in de derde klas. Ik weet heus wel een béétje waar ik het over heb he
knipoog_dicht.gif

Er zullen lokaal best wel verschillen zijn, zoals met de rijtuigen e.d. Maar de grote lijn is gelijk, want er is meen ik een zekere mate van bestuur aanwezig. Ook houden ze contact met elkaar via een krantje. Het is wel geinig om te zien dat het land dat Amish bezitten elke 10 jaar verdubbeld (oid), omdat ze zoveel kinderen krijgen en die allemaal gaan boeren. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Waar?[...]

In een Amish gemeenschap in Michigan

Quote:

Er zullen lokaal best wel verschillen zijn, zoals met de rijtuigen e.d. Maar de grote lijn is gelijk, want er is meen ik een zekere mate van bestuur aanwezig. Ook houden ze contact met elkaar via een krantje. Het is wel geinig om te zien dat het land dat Amish bezitten elke 10 jaar verdubbeld (oid), omdat ze zoveel kinderen krijgen en die allemaal gaan boeren.
knipoog_dicht.gif

Dat is wel grappig ja smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...

Hoeveel land de Amish hebben weet ik niet, maar ze zijn afgesplitst van de doopsgezinden, ook wel anabaptisten of wederdopers genoemd.

De Amish dopen echter maar één keer, net zoals de baptisten.

Onder de doopsgezinden heb je de rekkelijken en de preciezen.

Veel preciezen zijn naar Amerika gegaan en de Amish waren het meest precies van die groep.

Nu zijn er onder de Amish in Amerika weer rekkelijken en preciezen.

Als een precies Amishmeisje verliefd wordt op een minder precieze Amishjongen of ongekeerd komt het familiebelang in het geding.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid