Spring naar bijdragen

Waar blijft de Belofte van David?


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 118
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

[...]

Hier staat toch duidelijk "velen" en niet "allen".

Mat 4,24

En het gerucht van Hem drong door tot in geheel Syrië; en men bracht tot Hem allen, die ernstig ongesteld waren, gekweld door allerlei ziekten en pijnen, bezetenen en maanzieken en verlamden, en Hij genas hen.

Mat 8,16

Toen het nu avond werd, bracht men vele bezetenen tot Hem; en Hij dreef de geesten uit met zijn woord en die ernstig ongesteld waren genas Hij allen,

Mat 12,15

Maar Jezus doorzag het en ging vandaar weg. En velen volgden Hem en Hij genas hen allen

Luc 4,40

Toen de zon onderging, brachten allen, die zieken hadden, lijdende aan allerlei kwalen, dezen tot Hem. Hij legde ieder van hen afzonderlijk de handen op en genas hen.

Luc 6,19

En de gehele schare trachtte Hem aan te raken, omdat er kracht van Hem uitging en Hij allen genas.

Als je Hem volgt en Hem tracht aan te raken, zal Hij genezen. Dit is niet een veroordeling voor degenen die nog niet zijn genezen, maar een bemoediging van deze belofte, dat als je je naar Hem uitstrekt, Hij je zal genezen. Dat is Zijn wil.


Samengevoegd:

Quote:

Zoals al is aangegeven door Renaldo, was deze man ook al verlamd en zat hij ook al bij de tempelpoort toen Jezus daar kwam. En hij is toen dus niet genezen.

Ook interpreteer jij dat de blik ineens op Jezus gericht zou zijn, terwijl er toch vooral duidelijk wordt, dat hij door de roepstem van Petrus bedacht was op het ontvangen van een aalmoes.

Of hij Jezus heeft gezien, blijft gissen, maar mogelijk dat hij toen geen/onvoldoende verwachting had om iets te ontvangen. Bij het ontvangen van genezing blijkt in de praktijk vaak dat het goed is als mensen een ontvangende houding hebben. Zelfs als ze iets anders verwachten te ontvangen, maar God wil wat beters geven, dan ontvangen ze dat makkelijker dan wanneer ze een gesloten houding hebben.

Ook in het volgende voorbeeld is er een vrouw die vol geloof Jezus wil aanraken in de verwachting dat ze genezing zal ontvangen.

Mat 9,21

Want, zeide zij bij zichzelf, indien ik slechts zijn kleed aanraak, zal ik behouden zijn.

'Behouden' is hier het woord 'soothésomai' (Gr.), wat betekent 'behouden/genezen'.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Mat 4,24

En het gerucht van Hem drong door tot in geheel Syrië; en men bracht tot Hem allen, die ernstig ongesteld waren, gekweld door allerlei ziekten en pijnen, bezetenen en maanzieken en verlamden, en Hij genas hen.

Mat 8,16

Toen het nu avond werd, bracht men vele bezetenen tot Hem; en Hij dreef de geesten uit met zijn woord en die ernstig ongesteld waren genas Hij allen,

Mat 12,15

Maar Jezus doorzag het en ging vandaar weg. En velen
volgden
Hem en Hij genas
hen allen

Luc 4,40

Toen de zon onderging, brachten allen, die zieken hadden, lijdende aan allerlei kwalen, dezen tot Hem. Hij legde ieder van hen afzonderlijk de handen op en genas hen.

Luc 6,19

En de gehele schare
trachtte Hem aan te raken
, omdat er kracht van Hem uitging en Hij allen genas.

Als je Hem volgt en Hem tracht aan te raken, zal Hij genezen. Dit is niet een veroordeling voor degenen die nog niet zijn genezen, maar een bemoediging van deze belofte, dat als je je naar Hem uitstrekt, Hij je zal genezen. Dat is Zijn wil.


Samengevoegd:

[...]

Of hij Jezus heeft gezien, blijft gissen, maar mogelijk dat hij toen geen/onvoldoende verwachting had om iets te ontvangen. Bij het ontvangen van genezing blijkt in de praktijk vaak dat het goed is als mensen een ontvangende houding hebben. Zelfs als ze iets anders verwachten te ontvangen, maar God wil wat beters geven, dan ontvangen ze dat makkelijker dan wanneer ze een gesloten houding hebben.

Ook in het volgende voorbeeld is er een vrouw die vol geloof Jezus wil aanraken in de verwachting dat ze genezing zal ontvangen.

Mat 9,21

Want, zeide zij bij zichzelf, indien ik slechts zijn kleed aanraak, zal ik behouden zijn.

'Behouden' is hier het woord 'soothésomai' (Gr.), wat betekent 'behouden/genezen'.

Dit is echt een onderwerp waarover iedereen uit ervaringen een standpunt in heeft denk ik en ook uit verlangens begrijpelijkerwijs. In de Bijbel vinden we dat mensen genezen worden door Jezus en dat hun ziekten blijkbaar te maken hadden met zondigen.

Mat 9,2       

En Jezus, hun geloof ziende, zeide tot de verlamde: Zoon! wees welgemoed; uw zonden zijn u vergeven.

Mat 9,5       

Want wat is lichter te zeggen: De zonden zijn u vergeven? of te zeggen: Sta op en wandel?

Mat 9,6

Doch opdat gij moogt weten, dat de Zoon des mensen macht heeft op de aarde, de zonden te vergeven (toen zeide Hij tot de verlamde): Sta op, neem uw bed op, en ga heen naar uw huis.

Mar 2,5       

En Jezus, hun geloof ziende, zeide tot de verlamde: Zoon, uw zonden zijn u vergeven.

Mar 2,7       

Wat spreekt Deze aldus godslasteringen? Wie kan de zonden vergeven, dan alleen God?

Mar 2,9       

Wat is lichter, te zeggen tot de verlamde: De zonden zijn u vergeven, of te zeggen: Sta op, en neem uw beddeke op, en wandel?

Mar 2,10       

Doch opdat gij moogt weten, dat de Zoon des mensen macht heeft, om de zonden op de aarde te vergeven (zeide Hij tot de verlamde):

Zomaar even een greep, het zijn er nog meer maar het is duidelijk dat ziekten en zondigen met elkaar in verband zijn te brengen. Dat betekent dus dat de zieken ook onder de wet zijn. Begrijp je? Paulus leert ons immers dat de wet getuigt van zonde (rom 7,8) en zegt:

'...de kracht der zonde is de wet' (1 kor 15,56)

Door de wet bestaat de zonde en door structureel te zondigen werd men ziek. Dat lijkt mij heel redelijk om te stellen op grond van de Schrift nietwaar?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Mat 1,1

Geslachtsregister van Jezus Christus, de zoon van David, de zoon van Abraham.

Dit geslachtsregister veronderstelt dat Jezus de zoon van Jozef is. Is Jezus de zoon van Jozef?

'15 Eliud verwekte Eleazar, Eleazar verwekte Mattan, Mattan verwekte Jakob, 16 Jakob verwekte Jozef, de man van Maria'

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Dit is echt een onderwerp waarover iedereen uit ervaringen een standpunt in heeft denk ik en ook uit verlangens begrijpelijkerwijs. In de Bijbel vinden we dat mensen genezen worden door Jezus en dat hun ziekten blijkbaar te maken hadden met zondigen.

Mat 9,2
      

En Jezus, hun geloof ziende, zeide tot de verlamde: Zoon! wees welgemoed; uw zonden zijn u vergeven.

Mat 9,5
      

Want wat is lichter te zeggen: De zonden zijn u vergeven? of te zeggen: Sta op en wandel?

Mat 9,6

Doch opdat gij moogt weten, dat de Zoon des mensen macht heeft op de aarde, de zonden te vergeven (toen zeide Hij tot de verlamde): Sta op, neem uw bed op, en ga heen naar uw huis.

Mar 2,5
      

En Jezus, hun geloof ziende, zeide tot de verlamde: Zoon, uw zonden zijn u vergeven.

Mar 2,7
      

Wat spreekt Deze aldus godslasteringen? Wie kan de zonden vergeven, dan alleen God?

Mar 2,9
      

Wat is lichter, te zeggen tot de verlamde: De zonden zijn u vergeven, of te zeggen: Sta op, en neem uw beddeke op, en wandel?

Mar 2,10
      

Doch opdat gij moogt weten, dat de Zoon des mensen macht heeft, om de zonden op de aarde te vergeven (zeide Hij tot de verlamde):

Zomaar even een greep, het zijn er nog meer maar het is duidelijk dat ziekten en zondigen met elkaar in verband zijn te brengen. Dat betekent dus dat de zieken ook onder de wet zijn. Begrijp je? Paulus leert ons immers dat de wet getuigt van zonde (rom 7,8) en zegt:

'...de kracht der zonde is de wet' (1 kor 15,56)

Door de wet bestaat de zonde en door structureel te zondigen werd men ziek. Dat lijkt mij heel redelijk om te stellen op grond van de Schrift nietwaar?

Helemaal mee eens dat ziekten oorspronkelijk zijn veroorzaakt door zonden. Door de oerzonde, erfzonde, zonden van anderen of zonde van iemand zelf. Maar Jezus Christus heeft voor de mensen geleden, zodat alle zonde en het vervolg daarop (ziekte) werd weggenomen.

Ps. 103

3 die al uw ongerechtigheden vergeeft,

die al uw krankheden geneest,

En kinderen van God zijn niet meer onder de wet van zonde en dood, maar onder de wet van de Geest van het leven.

Rom. 8

2 Want de wet van de Geest des levens heeft u in Christus Jezus vrijgemaakt, van de wet der zonde en des doods.

Daarom zijn kinderen van God vrij van zonden, ziekte en dood.


Samengevoegd:

Quote:

[...]Dit geslachtsregister veronderstelt dat Jezus de zoon van Jozef is. Is Jezus de zoon van Jozef?

'15 Eliud verwekte Eleazar, Eleazar verwekte Mattan, Mattan verwekte Jakob, 16
Jakob verwekte Jozef, de man van Maria
'

Er staat geschreven:

16 Jakob verwekte Jozef, de man van Maria, uit wie Jezus geboren is, die Christus genoemd wordt.

18 De geboorte van Jezus Christus geschiedde aldus. Terwijl zijn moeder Maria ondertrouwd was met Jozef, bleek zij, voordat zij gingen samenwonen, zwanger te zijn uit de heilige Geest.

25 En hij [Jozef] had geen gemeenschap met haar, voordat zij een zoon gebaard had. En hij gaf Hem de naam Jezus.

Hieruit kun je lezen dat God de Vader is van de Heer Jezus Christus.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Helemaal mee eens dat ziekten oorspronkelijk zijn veroorzaakt door zonden. Door de oerzonde, erfzonde, zonden van anderen of zonde van iemand zelf. Maar Jezus Christus heeft voor de mensen geleden, zodat alle zonde en het vervolg daarop (ziekte) werd weggenomen.

Ziekte is het gevolg van zondigen, akkoord en laten we dan ook eens kijken waar zondigen de oorzaak van is:

Rom 7,8       

Maar de zonde, oorzaak genomen hebbende door het gebod, heeft in mij alle begeerlijkheid gewerkt; want zonder de wet is de zonde dood.

Ik weet dat Jezus gestorven is voor de zonden van vele, dat staat niet ter discussie, wat ik je wel wil vragen is of de wet niet meer bestaat dan?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Volgens mij heb ik je al eens vaker geschreven en waren wij het er ook over eens dat de wet nog steeds bestaat
flower.gif

Nee, we waren het eens dat er alleen nog schriftelijke kopieën van de wet zijn. De twee stenen tafelen te Jeruzalem waren de wet van de man (God) en de man is gestorven aan het kruis. En, volgens de joodse wet is de vrouw (de gelovigen) hierdoor ontslagen van de wet, zie Romeinen 7. Nog een reden waarom de wet kwam te vervallen, overigens nog niet in Paulus' tijd, was de volgende:

Heb 8,13       

Als Hij zegt: Een nieuw verbond, zo heeft Hij het eerste oud gemaakt; wat nu oud gemaakt is en verouderd, is nabij de verdwijning.

De wet, de kracht van de zonde en oorzaak van ziekte, zou helemaal weggenomen worden. Jezus heeft zowel het fysieke als het geestelijke in Zichzelf vervuld en daarom moesten Juda, Jeruzalem en de tempel wel vernietigt worden. De fysieke muur is letterlijk en figuurlijk weggebroken, zodat niks meer van ziekte getuigt.

Kol 2,14       

Uitgewist hebbende het handschrift, dat tegen ons was, in inzettingen bestaande, hetwelk, zeg ik, enigerwijze ons tegen was, en heeft dat uit het midden weggenomen, het aan het kruis genageld hebbende;

Gaat dit niet zonder enig mogelijke twijfel over de wet beste Barbapapa?

Ef 2,15       

Heeft Hij de vijandschap in Zijn vlees te niet gemaakt, namelijk de wet der geboden in inzettingen bestaande opdat Hij die twee in Zichzelf tot een nieuwe mens zou scheppen, vrede makende;

Kortom, de wet is weggenomen, dus er is geen ziekte meer inderdaad... Echter zijn er wel mensen die alle symptomen hebben welke volgens de wet die niet meer is aan het beeld ziekte voldeden, waar de zonde de oorzaak van was en de wet de kracht. Doch is de kracht van de zonde weggenomen en zo dus ook alle ziekten.

Snap je wat ik bedoel?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja, we zijn het wel eens vaker met elkaar eens geweest, terwijl het leek of we het niet met elkaar eens waren. Alleen heb ik dan het idee dat we het net iets anders schrijven.

Ik geloof inderdaad dat -zoals in Hebr. 8:13 staat- dat het eerste verbond verouderd is en nabij verdwijning.

Maar ik geloof dat de joden nog wel onder de oude wet leven en daardoor ook worden geoordeeld.

Rom 2,12

Want allen, die zonder wet gezondigd hebben, zullen ook zonder wet verloren gaan; en allen, die onder de wet gezondigd hebben, zullen door de wet geoordeeld worden

Zelfs geloof ik dat er mensen zijn die zich christenen noemen, maar wel oudtestamentisch, wettisch leven. Ook deze mensen kunnen (nog) niet leven in de volheid van het evangelie zolang ze niet met beide handen alle beloften van het Nieuwe Verbond vastgrijpen.

Met wat jij schrijft, concludeer jij toch ook dat de macht van de ziekte gebroken is en dat wij daarom de mogelijkheid hebben in volkomen gezondheid te leven?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Zelfs geloof ik dat er mensen zijn die zich christenen noemen, maar wel oudtestamentisch, wettisch leven. Ook deze mensen kunnen (nog) niet leven in de volheid van het evangelie zolang ze niet met beide handen alle beloften van het Nieuwe Verbond vastgrijpen.

Deze mensen zijn dus schijnchristenen, als ik je goed begrijp.

Leg mij maar eens wat je precies bedoelt met oudtestamentisch en wettisch leven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik wil niemand 'schijnchristen' noemen.

Mensen die oudtestamentisch/wettisch leven zijn mensen die strikt regels opvolgen, tradities van mensen en voorouders belangrijker vinden dat het Woord van God, die regels verzinnen die te zwaar zijn om te kunnen houden (meer regels verzinnen dan in de Bijbel staan) en/of mensen die leven alsof Jezus Christus niet alles heeft volbracht en alsof ze nog niet zeker kunnen zijn van hun redding en alsof Jezus Christus nog niet arm is geweest opdat ze rijk zouden zijn en alsof Jezus Christus nog niet alle ziekten heeft gedragen opdat ze genezen en gezond zouden zijn en mensen die nog leven alsof ze niet zonder zonden of verslavingen of gebondenheid zouden kunnen komen.

Het hoeven dus geen mensen te zijn die aan alle voorwaarden hierboven voldoen, maar aan 1 of meerdere voorwaarden.

Daarbij wil ik duidelijk maken dat het niet veroordelend is bedoeld, maar bemoedigend, omdat iedereen volledig onder het Nieuwe Verbond kan leven.

Daarnaast wil ik ook nog duidelijk maken dat niet iedereen gelijk aan alle voorwaarden kan voldoen. Helemaal op eigen kracht kun je dat niet en je kunt alleen maar zo leven in Jezus Christus. En een mens die tot bekering komt, is niet ineens volmaakt, maar ieder mens is op weg naar de volmaaktheid. Maar het is belangrijk te weten dat het mogelijk is te leven op weg naar die volmaaktheid en dat je weet dat je bevrijd bent van de situatie waar je nu in zit en dat je kan groeien naar de volheid in Christus.

Ef. 3

14 Om die reden buig ik mijn knieën voor de Vader, 15 naar wie alle geslacht in de hemelen en op de aarde genoemd wordt, 16 opdat Hij u geve, naar de rijkdom zijner heerlijkheid, met kracht gesterkt te worden door zijn Geest in de inwendige mens, 17 opdat Christus door het geloof in uw harten woning make. Geworteld en gegrond in de liefde, 18 zult gij dan samen met alle heiligen, in staat zijn te vatten, hoe groot de breedte en lengte en hoogte en diepte is, 19 en te kennen de liefde van Christus, die de kennis te boven gaat, opdat gij vervuld wordt tot alle volheid Gods.

20 Hem nu, die blijkens de kracht, welke in ons werkt, bij machte is oneindig veel meer te doen dan wij bidden of beseffen, 21 Hem zij de heerlijkheid in de gemeente en in Christus Jezus tot in alle geslachten, van eeuwigheid tot eeuwigheid! Amen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Renaldo

Leef je dan gericht op Jezus of gericht op het voldoen aan die wet. Want daar zit denk ik het essentiële verschil. Leven gericht op Jezus impliceert dat je van harte Gods leefkader respecteert en accepteert, terwijl een leven gericht op het voldoen aan dat leefkader je afleidt van het uiteindelijke doel. Dus nee, het is niet fout om de wet als leefkader te willen hanteren, als je het maar een middel laat zijn en geen doel op zich!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als je uit liefde voor Jezus goede werken wil doen, is dat alleen maar goed.

Matt. 22

37 Hij zeide tot hem: Gij zult de Here, uw God, liefhebben met geheel uw hart en met geheel uw ziel en met geheel uw verstand. 38 Dit is het grote en eerste gebod. 39 Het tweede, daaraan gelijk, is: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelf. 40 Aan deze twee geboden hangt de ganse wet en de profeten.

Mat 5,16

Laat zo uw licht schijnen voor de mensen, opdat zij uw goede werken zien en uw Vader, die in de hemelen is, verheerlijken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

@Renaldo

Leef je dan gericht op Jezus of gericht op het voldoen aan die wet. Want daar zit denk ik het essentiële verschil. Leven gericht op Jezus impliceert dat je van harte Gods leefkader respecteert en accepteert, terwijl een leven gericht op het voldoen aan dat leefkader je afleidt van het uiteindelijke doel. Dus nee, het is niet fout om de wet als leefkader te willen hanteren, als je het maar een middel laat zijn en geen doel op zich!

Het gaat om Jezus. En de liefde voor God drijft mij om zijn wet te volgen. Precies wat jij zegt eigenlijk, het is een middel. Maar absoluut geen doel op zicht. Dank je voor de verwoording.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Met wat jij schrijft, concludeer jij toch ook dat de macht van de ziekte gebroken is en dat wij daarom de mogelijkheid hebben in volkomen gezondheid te leven?

Ik heb weer een vraagje uit belangstelling aan je, Barbapapa. Ergens anders schreef je dat er voor een christen geen ziekte en dood meer is. Je zegt dat de macht van de ziekte gebroken is en dat betekent voor jou dat een christen niet ziek hoeft te zijn. Maar waarom gaat een christen nog steeds wel dood, terwijl de macht van de dood net zo goed verbroken is? Waarom betrek je het ene (ziekte) wel op het fysieke, maar het andere (dood) blijkbaar niet? Zou je daar iets over kunnen uitleggen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid