Spring naar bijdragen

Al spreek ik de taal der engelen...


Aanbevolen berichten

Dit is een interessant gegeven, en dan met name voor de charismaten en evangelischen hier. Voor wie het nog niet wist: Ik ben (o.a.) ex-evangelisch, maar nu vrijwel atheist. Ik kan echter nog steeds in tongentaal spreken. Ik heb het toevallig laatst weer eens geprobeert en het gaat nog net zo goed als eertijds....

Nou lijkt me op zich al voer genoeg voor een interessante discussie...

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 143
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Ik heb tongentaal geloof ik nu in twee verschillende gemeentes gehoord. Wat mij daarbij opviel, was dat het in beide gemeentes anders klonk, en dat mensen binnen dezelfde gemeente het ongeveer op dezelfde manier deden.

Dus tongentaal is kennelijk kerk-afhankelijk? knipoog_dicht.gif

Natuurlijk zegt dit niet zoveel verder, maar het heeft er wel voor gezorgd dat ik wat sceptischer naar het hele tongentaal-gebeuren ben gaan kijken.

Vooral als de hele gemeente massaal tegelijk in tongen door elkaar begint te brabbelen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@MC: Interessant inderdaad smile.gif


Samengevoegd:

Quote:

Ik heb tongentaal geloof ik nu in twee verschillende gemeentes gehoord. Wat mij daarbij opviel, was dat het in beide gemeentes anders klonk, en dat mensen binnen dezelfde gemeente het ongeveer op dezelfde manier deden.

Dus tongentaal is kennelijk kerk-afhankelijk?
knipoog_dicht.gif

Natuurlijk zegt dit niet zoveel verder, maar het heeft er wel voor gezorgd dat ik wat sceptischer naar het hele tongentaal-gebeuren ben gaan kijken.

Vooral als de hele gemeente massaal tegelijk in tongen door elkaar begint te brabbelen.

Dat zou heel goed kerk-afhankelijk kunnen zijn. Ik geloof dat elke gemeente een aparte visie heeft, een speciale opdracht, een unieke relatie met God, een speciale sfeer enz. enz.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Dit is een interessant gegeven, en dan met name voor de charismaten en evangelischen hier. Voor wie het nog niet wist: Ik ben (o.a.) ex-vangelisch, maar nu vrijwel atheist. Ik kan echter nog steeds in tongentaal spreken. Ik heb het toevallig laatst weer eens geprobeert en het gaat nog net zo goed als eertijds....

Nou lijkt me op zich al voer genoeg voor een interessante discussie...

Naar het schijnt gaat het beter wanneer je een hete aardappel in de mond neemt! widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Nou lijkt me op zich al voer genoeg voor een interessante discussie...

Vind ik niet zo boeiend.

Of tongentaal 'taal der engelen' is vind ik al wat dubieus (waar staat dat?). Maar ff dat terzijde

Maar om ontopic te gaan: Ik geloof zo dat jij dat kunt. En als je een cursus hypnose leert zul ongetwijfeld ook de gave van genezing als atheïst hebben.

Punt is dat je best trucjes te leren zijn die er ongetwijfeld erg op lijken maar niet zijn. Zeker als het iets wat te leren is, of als opeens zo'n hele gemeente dat kan geloof ik er eerlijk gezegd niks van dat het echt is. Dat iedereen het zou kunnen is toch al onbijbels.

Maar wat mij betreft is het dus het zelfde als bij genezingen. Ik geloof best in de gave van genezing, maar veel van die massa genezingstoestanden vind ik een gevalletje placebo.

Ik trek het niet zo absoluut zwart wit. Als er rond genezing een hoop nep is wilt dat niet zeggen dat er dus geen genezing is. En dat geldt ook voor tongentaal wat mij betreft. Daarbij is tongentaal wel wat meer dan wat vage geluiden produceren, al is dat wat je aan de buitenkant ziet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Dit is een interessant gegeven, en dan met name voor de charismaten en evangelischen hier. Voor wie het nog niet wist: Ik ben (o.a.) ex-evangelisch, maar nu vrijwel atheist. Ik kan echter nog steeds in tongentaal spreken. Ik heb het toevallig laatst weer eens geprobeert en het gaat nog net zo goed als eertijds....

Nou lijkt me op zich al voer genoeg voor een interessante discussie...

Zeker interessant. puh2.gif

Nu is het zo dat tongentaal inderdaad niet iets specifieks christelijks is. Zo ken ik ook het verhaal wel van iemand die ook in tongen sprak, maar daarmee in het Arabisch God aan het vervloeken was.

Nu moet ik overigens eerlijk zeggen dat ik niet weet hoe tongentaal zou moeten werken, maar ik denk dat het wel met het volgende te maken heeft. Tongentaal heeft te maken met het idee dat je je stem in zekere zin overgeeft. Je gaat spreken zonder dat je weet wat je zegt, het rolt er als het ware gewoon uit. Wat ik denk is dat je door middel van tongentaal de ruimte geeft aan de Geest, of de geesten die in je hart leven. In die zin zie ik er dus helemaal geen onmogelijkheid in dat er zoveel mensen zijn die in tongen kunnen spreken, het is alleen wel een beetje jammer van al die verkeerde gebeden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

Ik heb tongentaal geloof ik nu in twee verschillende gemeentes gehoord. Wat mij daarbij opviel, was dat het in beide gemeentes anders klonk, en dat mensen binnen dezelfde gemeente het ongeveer op dezelfde manier deden.

Dus tongentaal is kennelijk kerk-afhankelijk?
knipoog_dicht.gif

Natuurlijk zegt dit niet zoveel verder, maar het heeft er wel voor gezorgd dat ik wat sceptischer naar het hele tongentaal-gebeuren ben gaan kijken.

Vooral als de hele gemeente massaal tegelijk in tongen door elkaar begint te brabbelen.

Laten we eerst even naar het grondwoord kijken. Het is gewoon 'tong' en dat betekent 'taal' In het oosteuropees, is het woord voor tong, een synoniem voor taal. De vertaling 'tongentaal' is dus een typisch west-europese foutje (een dubbelop-vertaling).

Nu, wat was het spreken in talen? Het was een bewijs voor buitenstaanders voor Gods geest, niet voor binnenstaanders. Bovendien, was het in eerste instantie begrijpelijk en niet onbegrijpelijk.

Handelingen 2:6


Samengevoegd:

Quote:

[...]

Vind ik niet zo boeiend.

Of tongentaal 'taal der engelen' is vind ik al wat dubieus (waar staat dat?). Maar ff dat terzijde

1 kor 13.

Het ging om een 'stel dat ik engelentaal sprak'. Natuurlijk deed niemand dat, maar 1 kor 13 is mooi en gaat over liefde. Liefde is namelijk alles overstijgend.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Laten we eerst even naar het grondwoord kijken. Het is gewoon 'tong' en dat betekent 'taal' In het oosteuropees, is het woord voor tong, een synoniem voor taal. De vertaling 'tongentaal' is dus een typisch west-europese foutje (een dubbelop-vertaling).

Maar dat is een semantike kwestie, ik denk enkel en alleen relevant voor doorgeslagen taalfilosofen. puh2.gif

Quote:

Bovendien, was het in eerste instantie begrijpelijk en niet onbegrijpelijk.

Handelingen 2:6

Als dat zo is, waarom dan die mensen die het moeten uitleggen?

1Kor 12:10

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Als dat zo is, waarom dan die mensen die het moeten uitleggen?

1Kor 12:10

Ooit gehoord van tolken?

Hand 2,6       

en toen dit geluid gekomen was, liep de menigte te hoop en verbaasde zich, want een ieder hoorde hen in zijn eigen taal spreken.

Gebeurt het soms wel eens in een multiculti gemeente waarin bijvoorbeeld een Aboriginal opstaat en zijn eigen stamtaal herkent? Nee, want wat men vandaag de dag tongentaal noemt, heet eigenlijk gewoon koeterwaals.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Daarbij is tongentaal wel wat meer dan wat vage geluiden produceren, al is dat wat je aan de buitenkant ziet.

Het is ook wel wat meer dan dat. Het is een vorm van zelfhypnose denk ik. Verders is het betekenisloos omdat een deel van de mensen die ooit in tongen gesproken hebben dat niet verleren. Overigens gebruuik ik dezelfde state of mind soms om bijv. hoofdpijn te onderdrukken dus nu ja, waarom ook niet. Hoewel een paracetomolletje een stuk minder moeite kost natuurlijk...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Gebeurt het soms wel eens in een multiculti gemeente waarin bijvoorbeeld een Aboriginal opstaat en zijn eigen stamtaal herkent? Nee, want wat men vandaag de dag tongentaal noemt, heet eigenlijk gewoon koeterwaals.

Jawel, zo was er eens een groep mensen in Nepal die niet wisten hoe ze moesten communiceren met de mensen daar en toen maar in tongen begonnen te spreken. De Nepalezen met wie ze spraken werden enorm enthousiast en gingen het iedereen vertellen. Later kwam er een Nepalees naar hen toe die Engels kon en die hen bedankte voor het feit dat er een bijbelschool zou komen bij hen in de buurt (die er later ook gekomen is).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Jawel, zo was er eens een groep mensen in Nepal die niet wisten hoe ze moesten communiceren met de mensen daar en toen maar in tongen begonnen te spreken. De Nepalezen met wie ze spraken werden enorm enthousiast en gingen het iedereen vertellen. Later kwam er een Nepalees naar hen toe die Engels kon en die hen bedankte voor het feit dat er een bijbelschool zou komen bij hen in de buurt (die er later ook gekomen is).

Waarom meldde hij zich niet eerder?

Bronnen graag!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Gebeurt het soms wel eens in een multiculti gemeente waarin bijvoorbeeld een Aboriginal opstaat en zijn eigen stamtaal herkent? Nee, want wat men vandaag de dag tongentaal noemt, heet eigenlijk gewoon koeterwaals.

Geen idee. Zou zo kunnen. Ik weet wel van ik meen Afrikanen die het idd hun stamtaal hoorden.

Oh, en mijn bron was mondeling, niet schriftelijk, dus das lastig verstrekken op een forum.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mijn bron is ook mondeling. knipoog_dicht.gif Het enige dat ik er aan toe kan voegen is dat het gebeurde met een team van Jeugd met een Opdracht, dus wellicht dat ze daar meer informatie hebben. Verder zul je het met mijn betrouwbaarheid en die van mijn bronnen moeten doen. widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid