Spring naar bijdragen

Zijn er christenen die vasten?


Aanbevolen berichten

Quote:

[...]

Ik vast niet omdat ik daar te lui voor ben.
noparty.gif

Misschien dat je wat actiever wordt als je gaat vasten. Vasten heeft naast de religieuze en sociale voordelen ook nog medische voordelen. Het is medisch bewezen dat het vasten het lichaam zuivert, het ontdoet van achtergebleven schadelijke stoffen en het helpt om het overtollige vocht en vet kwijt te raken. Het geeft rust aan het hart en zenuwstelsel en bevordert de bloedsomloop. Het kan zelfs sommige allergieën genezen. Dit zijn slechts enkele fysieke voordelen van het vasten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 264
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

@ dialoogzoeker

Ja, maar uit die verzen blijkt niet dat Jezus met vasten bedoelde dat zij zichzelf onthouden moesten van voedsel. Nergens ontken ik dat Jezus opriep alle jukken te verscheuren, wat de ware betekenis van vasten is.


Samengevoegd:

Quote:

[...]Misschien dat je wat actiever wordt als je gaat vasten. Vasten heeft naast de religieuze en sociale voordelen ook nog medische voordelen. Het is medisch bewezen dat het vasten het lichaam zuivert, het ontdoet van achtergebleven schadelijke stoffen en het helpt om het overtollige vocht en vet kwijt te raken. Het geeft rust aan het hart en zenuwstelsel en bevordert de bloedsomloop. Het kan zelfs sommige allergieën genezen. Dit zijn slechts enkele fysieke voordelen van het vasten.

Ja en het wekt de eetlust op, 's avonds gaat zelfs boerenkool met rookworst er in!

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

Ik snap het niet. Wat verandert er aan je lichaam en geest als je een dag helemaal niets eet?

Probeer het eens zou ik zeggen. smile.gif Het is in ieder geval goed voor je lichaam omdat het helpt overtollige stoffen te verwerken en verwijderen. Wat het geestelijk met je doet moet je denk ik echt zelf ervaren.

Quote:

Is het gevaar dan niet dat je alleen nog maar met eten en je eigen hongergevoel bezig bent ipv stil te staan bij Jezus'offer voor ons?

Als je vast voor God, en je hebt daarbij honger dan herinner je je juist elke keer weer wat je aan het doen bent en waar je het voor doet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

@ dialoogzoeker

Ja, maar uit die verzen blijkt niet dat Jezus met vasten bedoelde dat zij zichzelf onthouden moesten van voedsel. Nergens ontken ik dat Jezus opriep alle jukken te verscheuren, wat de ware betekenis van vasten is.

Ik dacht dat ik je al eerder liet zien wat het woord 'vasten' inhoudt volgens de Bijbel. Alle verzen die ik aanhaalde noemen specifiek het woord vasten. Er wordt niet gesproken over alle jukken verscheuren. Aan het onderstaande advies van Jezus (vzmh) kun je ook zien dat zijn discipelen moesten verbergen dat ze honger hadden.

Maar als jullie vasten, was dan je gezicht en wrijf je hoofd in met olie, 18 zodat niemand ziet dat je aan het vasten bent, alleen je Vader, die in het verborgene is

Hoe konden anderen zien of de discipelen aan het vasten waren denk je?

Quote:
Ja en het wekt de eetlust op, 's avonds gaat zelfs boerenkool met rookworst er in!

Hoe weet je dat verbaasd.gif Ik dacht dat je nooit gevast had puh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Ik dacht dat ik je al eerder liet zien wat het woord 'vasten' inhoudt volgens de Bijbel. Alle verzen die ik aanhaalde noemen specifiek het woord vasten. Er wordt niet gesproken over alle jukken verscheuren. Aan het onderstaande advies van Jezus (vzmh) kun je ook zien dat zijn discipelen moesten verbergen dat ze honger hadden.

Maar als jullie vasten, was dan je gezicht en wrijf je hoofd in met olie, 18
zodat niemand ziet dat je aan het vasten bent
, alleen je Vader, die in het verborgene is

Bedoel je te zeggen dat je door je hoofd in te smeren met olie geen somber gezicht meer kan trekken? Ik denk dat je al een somber gezicht krijgt als je een fles extra vergine opent en de proef op de som neemt!

Nee, het inwrijven van het hoofd met olie was van oudsher een verzoeningsritueel wat de priester volbracht:

Lev 14

18 Wat er nog aan olie in zijn hand over is, strijkt hij op diens hoofd. Zo voltrekt de priester voor hem ten overstaan van de HEER de verzoeningsrite.

Jezus die de hogepriester is (Heb 4,14) zou hen de hoofden niet inwrijven, want zij zouden niet vasten zolang Hij bij hen was.

Quote:

Hoe konden anderen zien of de discipelen aan het vasten waren denk je?

Omdat zij hetzelfde over vasten dachten als jullie!

Quote:

Hoe weet je dat
verbaasd.gif
Ik dacht dat je nooit gevast had
puh2.gif

Nee, maar ik heb wel eens niet gegeten en gedronken door omstandigheden knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Vasten is voor mij meer dan enkel niet eten/drinken gedurende een periode. Het is voor mij meer een levenshouding waarin je je onthoudt van bepaalde zaken om zo meer ruimte vrij te maken voor andere dingen. Het kan dus in die zin ook bijvoorbeeld het je onthouden van luxe zijn om zo minder afgeleid te worden door begeren naar meer/mooier etc. Het gaat er daarbij met name om om zo meer bezig te zijn met waar het werkelijk om gaat.

Dus ja, ik vast, maar niet op 1 bepaalde manier.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Misschien dat je wat actiever wordt als je gaat vasten. Vasten heeft naast de religieuze en sociale voordelen ook nog medische voordelen. Het is medisch bewezen dat het vasten het lichaam zuivert, het ontdoet van achtergebleven schadelijke stoffen en het helpt om het overtollige vocht en vet kwijt te raken. Het geeft rust aan het hart en zenuwstelsel en bevordert de bloedsomloop. Het kan zelfs sommige allergieën genezen. Dit zijn slechts enkele fysieke voordelen van het vasten.

Dat medische betwijfel ik. Maar als je een bron het van medisch wetenschappelijke aard dan zal ik die twijfel nog wel heroverwegen. knipoog_dicht.gif

Niet dat het wat uitmaakt, want als dat een grote rol van betekenis zou gaan spelen, dan verliest voor mij het nut. Dan is het geen vasten, maar een vreemd dieet en van dieten houd ik niet. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Bedoel je te zeggen dat je door je hoofd in te smeren met olie geen somber gezicht meer kan trekken? Ik denk dat je al een somber gezicht krijgt als je een fles extra vergine opent en de proef op de som neemt!

Je kunt aan het gezicht van iemand zien of hij/zij een tijdje niks gegeten en gedronken heeft. Zijn lippen worden bijvoorbeeld droog en zijn gezicht zal wat somberder eruitzien. Vandaar dat Jezus (vzmh) hen gebood om hun gezichten te wassen en te oliën. Hierdoor wordt deze vorm van aanbidding gezuiverd van elke vorm van huichelarij.

Quote:
Nee, het inwrijven van het hoofd met olie was van oudsher een verzoeningsritueel wat de priester volbracht:

Lev 14

18 Wat er nog aan olie in zijn hand over is, strijkt hij op diens hoofd. Zo voltrekt de priester voor hem ten overstaan van de HEER de verzoeningsrite.

Dat Jezus (vzmh) dit verzoeningsritueel niet verwijst, kun je zien aan zijn laatste woorden: zodat niemand ziet dat je aan het vasten bent, alleen je Vader, die in het verborgene is. En jullie Vader, die in het verborgene ziet, zal je ervoor belonen. Hij (vzmh) wilde dus de intentie van vasten voor God zuiver houden. Zodat ze hun beloning volledig van God ontvangen

Quote:
Jezus die de hogepriester is (Heb 4,14) zou hen de hoofden niet inwrijven, want zij zouden niet vasten zolang Hij bij hen was.

Jezus (vzmh) was een Rabbi (zie Johannes 1:38; 3:2; 6:25 en Matteüs 23:8)., en we weten uit de Bijbel dat het vasten een gewoonte van de joodse Rabbi’s was (Matteüs 9:14, en Marcus 2:18)

Quote:
Omdat zij hetzelfde over vasten dachten als jullie!

Dan moet Jezus (vzmh) en de schrijvers van de Bijbel ook verkeerd hebben gedacht.

Quote:
Nee, maar ik heb wel eens niet gegeten en gedronken door omstandigheden
knipoog_dicht.gif

AHA! . Ik kan me dan voorstellen dat er 's avonds zelfs boerenkool met rookworst erin gaat big-smile.gif , maar wels niet gegeten of gedronken te hebben is anders dan het vasten met de juiste intentie. Ik eet bijvoorbeeld tijdens vasten wat minder dan normaal, dit terwijl je zou verwachten dat iemand die de hele dag niks gegeten heeft heel veel zou gaan eten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Vasten is voor mij meer dan enkel niet eten/drinken gedurende een periode. Het is voor mij meer een levenshouding waarin je je onthoudt van bepaalde zaken om zo meer ruimte vrij te maken voor andere dingen. Het kan dus in die zin ook bijvoorbeeld het je onthouden van luxe zijn om zo minder afgeleid te worden door begeren naar meer/mooier etc. Het gaat er daarbij met name om om zo meer bezig te zijn met waar het werkelijk om gaat.

Dus ja, ik vast, maar niet op 1 bepaalde manier.

Ik ben met je eens dat vasten meer is dan enkel niet eten/drinken gedurende een periode. Maar het een tijdje niet eten/drinken is een belangrijke onderdeel van het vasten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Dat medische betwijfel ik. Maar als je een bron het van medisch wetenschappelijke aard dan zal ik die twijfel nog wel heroverwegen.
knipoog_dicht.gif

Hierbij wat artikelen.

Nederlands:

Link

Link

Engels

Link

Link

Link

Quote:
Niet dat het wat uitmaakt, want als dat een grote rol van betekenis zou gaan spelen, dan verliest voor mij het nut. Dan is het geen vasten, maar een vreemd dieet en van dieten houd ik niet.
knipoog_dicht.gif

Ik neem aan dat je zelf ook kunt begrijpen dat dit niet de reden is waarom de meeste mensen vasten big-smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Ik ben met je eens dat vasten meer is dan enkel niet eten/drinken gedurende een periode. Maar het een tijdje niet eten/drinken is een belangrijke onderdeel van het vasten.

Waarom het bij een tijdje houden als je het ook dagelijks zou kunnen doen smile.gif Als we nu eens allemaal wat meer nadenken over wat we naar binnen werken en of dit werkelijk allemaal nodig is, zijn we dan al niet bezig met vasten?

Niet eten/drinken is geen essentieel onderdeel van het vasten. Gericht zijn op je Schepper wel!flower.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik denk dat we dan eerder bezig zijn met dieet en niet met vasten.

Ik weet uit ervaring dat ik meer gericht ben op mijn Schepper tijdens vasten.

Dieet is gericht zijn op jezelf. Wezenlijk verschil. De beschrijving zoals ik die gaf en die jij dus duidelijk op je eigen manier wenst te interpreteren, gaat niet uit van een gerichtheid op jezelf, maar een bewuste levenshouding jegens God (en je naaste). Immers door bewuster te zijn wat we allemaal aan extra's naar binnen werken, te bedenken of dit echt nodig is en stil te staan bij mensen die met minder genoegen moeten nemen, worden we bewuster van onze verantwoordelijkheid ten opzichte van onze Schepper!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Is wat jij hier doet niet een eigen vrije interpretatie? We lezen in de Bijbel duidelijk wat het vasten inhoudt, namelijk het niet eten en drinken voor een bepaalde periode (Lucas 4:2 en Lucas 5:33) en toch interpreteer jij dit als nadenken of wat we allemaal naar binnen werken nodig is. Met andere woorden als ik een bepaald voedsel die ik graag eet links laat liggen, ben ik aan het vasten.

Op Marcus 9 (zie ook Mat. 17:21) lezen we dat de discipelen niet in staat waren om demonen te verdrijven uit een bezeten jongen. Maar Jezus (vzmh) was dat wel in staat, wanneer ze hem vroegen hoe hij dat kon en hen niet, gaf hij als antwoord: ‘29 En Hij zeide tot hen: Dit geslacht kan nergens door uitgaan, dan door bidden en vasten.’ Hoe interpreteer jij dit? Het lijkt dat vasten meer is dan nadenken over wat je binnen krijgt, of stilstaan bij mensen die genoegen moeten nemen met minder.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Je kunt aan het gezicht van iemand zien of hij/zij een tijdje niks gegeten en gedronken heeft. Zijn lippen worden bijvoorbeeld droog en zijn gezicht zal wat somberder eruitzien. Vandaar dat Jezus (vzmh) hen gebood om hun gezichten te wassen en te oliën. Hierdoor wordt deze vorm van aanbidding gezuiverd van elke vorm van huichelarij.

Waar ik het met je over eens ben is dat Jezus er op duidde dat zij niet voor de buitenwereld moeten vasten, maar of Jezus met vasten bedoelde het op zoek gaan naar eigen lusten ipv naar God, lijkt mij dus niet.

'Ziet, ten dage, wanneer gij vast, zo vindt gij uw lust'(jes 58,3)'

Wanneer jij jezelf van voedsel onthoudt, doe je dat dus voor je eigen lust en niet voor God. Merk goed op wat de mening van God over vasten is, deze woorden legt de profeet Jesaja Hem in de mond.

Jesaja 58

6 Is niet dit het vasten, dat Ik verkies: dat gij losmaakt de knopen der goddeloosheid, dat gij ontdoet de banden van het juk, en dat gij vrij loslaat de verpletterden, en elk juk verscheurt?

7 Is het niet, dat gij de hongerige uw brood mededeelt, en de arme verdrevene in het huis brengt? Als gij een naakte ziet, dat gij hem dekt, en dat gij u voor uw vlees niet verbergt?

Ik neem aan dat je ook uit bovenstaande vers kan opmaken dat God van mening is dat we kunnen eten onder het vasten, de zinsnede 'het brood mededeelt' laat daar geen twijfel over bestaan.

Quote:

Dat Jezus (vzmh) dit verzoeningsritueel niet verwijst, kun je zien aan zijn laatste woorden:
zodat
niemand ziet dat je
aan het vasten ben
t, alleen je Vader, die in het verborgene is. En jullie Vader, die in het verborgene ziet, zal je ervoor belonen.
Hij (vzmh) wilde dus de intentie van vasten voor God zuiver houden. Zodat ze hun beloning volledig van God ontvangen

Dat is zo en daarom bedoelde Hij niet dat ze zich van voedsel moesten onthouden. Het lijkt me ook zeer onwaarschijnlijk dat Jezus van mening met de profeten verschilde die in Zijn Naam profeteerden!

Quote:

Jezus (vzmh) was een Rabbi (zie Johannes 1:38; 3:2; 6:25 en Matteüs 23:8)., en we weten uit de Bijbel dat het vasten een gewoonte van de joodse Rabbi?mg src='http://forum.credible.nl/images/euro.png'>™s was (Matteüs 9:14, en Marcus 2:18)[...]Dan moet Jezus (vzmh) en de schrijvers van de Bijbel ook verkeerd hebben gedacht.[...]AHA! . Ik kan me dan voorstellen dat er 's avonds zelfs boerenkool met rookworst erin gaat
big-smile.gif
, maar wels niet gegeten of gedronken te hebben is anders dan het vasten met de juiste intentie. Ik eet bijvoorbeeld tijdens vasten wat minder dan normaal, dit terwijl je zou verwachten dat iemand die de hele dag niks gegeten heeft heel veel zou gaan eten.

Jezus was niet een Rabbi, maar is de Enige Rabbi (Mat 23,8) en Hij is Hogepriester in eeuwigheid. Als je dus wilt vasten op de manier zoals wij het van God Zelf ontvangen, lees dan Jesaja 58 en herinterpreteer Jezus woorden nogmaals!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Rom 14,21       

Het is goed geen vlees te eten, noch wijn te drinken, noch iets, waaraan uw broeder zich stoot, of geërgerd wordt, of waarin hij zwak is.

Zach 7

4 Toen richtte de HEER van de hemelse machten zich tot mij: 5 ‘Zeg tegen de bevolking van dit land en tegen de priesters: “Wanneer jullie in de vijfde en de zevende maand rouwen en vasten, nu al zeventig jaar lang, doe je dat dan werkelijk voor mij? 6 Ook wanneer jullie eten en drinken, doe je dat toch omdat je het zelf wilt?â€â€™ 7 Jullie weten toch wat de HEER bij monde van de vroegere profeten heeft gezegd, toen Jeruzalem en de omliggende steden nog bewoond en vredig waren, en er ook mensen woonden in de Negev en het heuvelland. 8 En nu zegt de HEER het nogmaals, bij monde van mij, Zacharia: 9 ‘Dit zegt de HEER van de hemelse machten: Spreek eerlijk recht, wees goed en zorgzaam voor elkaar; 10 onderdruk geen weduwen en wezen en ook geen vreemdelingen en armen, en wees er niet op uit om een ander kwaad te doen.’

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Waar ik het met je over eens ben is dat Jezus er op duidde dat zij niet voor de buitenwereld moeten vasten, maar of Jezus met vasten bedoelde het op zoek gaan naar
eigen lusten
ipv naar God, lijkt mij dus niet.

Hoe weet je dat wat Jezus (vzmh) bedoelde op zoek gaan naar eigen lusten was?

Quote:
'Ziet, ten dage, wanneer gij vast, zo vindt gij
uw lust
'(jes 58,3)'

Zijn deze woorden van Jezus (vzmh)?

Hoe weet je dat Jezus (vzmh) naar deze woorden refereert?

Quote:
Wanneer jij jezelf van voedsel onthoudt, doe je dat dus voor je eigen lust en niet voor God. Merk goed op wat de mening van God over vasten is, deze woorden legt de profeet Jesaja Hem in de mond.

Profeet Jesaja tuchtte de Israëlieten voor de onrechtvaardige motieven van hun vasten. Hij verduidelijkte hen enkele beste redenen om te vasten, somde zowel de geestelijke als fysieke voordelen die hieruit voortvloeien. Het is niet zo dat God hier een andere wijze van vasten heeft verkozen. Anders hadden onderstaande mensen niet gevast:

Jeremia 36:9 In het vijfde jaar van Jojakim, de zoon van Josia, de koning van Juda, in de negende maand, had men een vasten voor de HERE afgekondigd,

Daniël 9:3 En ik richtte mijn aangezicht tot de Here God om te bidden en te smeken, in vasten en in zak en as.

Joël (1:14, 2:12 en 2:15), de mannen van Nineve (Jona 3:15), Jezus, de Farizeeën, de profetes Hanna (Lucas 2:37) en de discipelen.

Quote:
Jesaja 58

6 Is niet dit het vasten, dat Ik verkies: dat gij losmaakt de knopen der goddeloosheid, dat gij ontdoet de banden van het juk, en dat gij vrij loslaat de verpletterden, en elk juk verscheurt?

7
Is het niet, dat gij de hongerige uw brood mededeelt
, en de arme verdrevene in het huis brengt? Als gij een naakte ziet, dat gij hem dekt, en dat gij u voor uw vlees niet verbergt?

Ik neem aan dat je ook uit bovenstaande vers kan opmaken dat God van mening is dat we kunnen eten onder het vasten, de zinsnede 'het brood mededeelt' laat daar geen twijfel over bestaan.

Nee dat kunnen we niet opmaken. Wat we wel kunnen opmaken, is dat God wil dat we wat we hebben met armen delen. Je kunt tijdens het vasten je brood met de armen delen.

Quote:
Dat is zo en daarom bedoelde Hij niet dat ze zich van voedsel moesten onthouden. Het lijkt me ook zeer onwaarschijnlijk dat Jezus van mening met de profeten verschilde die in Zijn Naam profeteerden!

Hier kan ik je niet volgen. Jezus (vzmh) zegt duidelijk 'zodat niemand ziet dat je aan het vasten bent', hij heeft hierover een uiterlijke verschijnsel, want mensen kunnen alleen uiterlijke verschijnselen zien. Hij geeft hen het advies om die uiterlijke verschijnselen te verbergen door hun gezichten te wassen en hun hoofden te oliën.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Vasten is geen verdienste maar Genade.

Mag ik ook toevoegen dat het één van de schatten van de hemelen is:

Matteüs 6:19 Verzamel voor jezelf geen schatten op aarde: mot en roest vreten ze weg en dieven breken in om ze te stelen. 20 Verzamel schatten in de hemel, daar vreten mot noch roest ze weg, daar breken geen dieven in om ze te stelen. 21 Waar je schat is, daar zal ook je hart zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Het lijkt dat vasten meer is dan nadenken over wat je binnen krijgt, of stilstaan bij mensen die genoegen moeten nemen met minder.

En dit is jouw interpretatie van mijn woorden. Ik heb dit namelijk niet genoemd als definitie van vasten, maar enkel als voorbeeld. De essentie van vasten blijft, zoals je zelf al hebt aangegeven, het richten op God.

In Lucas 5:33 wordt dit in verband gebracht met niet eten/drinken. Maar ik mag toch aannemen dat je voldoende begrip hebt om te beseffen dat het op andere manieren kan. Vasten, bidden, zingen, het zijn allemaal middelen om je op God te richten, zonder dat je daar persé vaste vormen in dient aan te nemen. Of ben jij ook van mening dat bidden maar op 1 manier kan? knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Mag ik ook toevoegen dat het één van de schatten van de hemelen is:

Matteüs 6:19
Verzamel voor jezelf geen schatten op aarde: mot en roest vreten ze weg en dieven breken in om ze te stelen. 20
Verzamel schatten in de hemel, daar vreten mot noch roest ze weg,
daar breken geen dieven in om ze te stelen. 21 Waar je schat is, daar zal ook je hart zijn.

Het kan aan mij liggen hoor, maar wat in de vrede heeft dit met vasten te maken? verbaasd.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Profeet Jesaja tuchtte de Israëlieten voor de onrechtvaardige motieven van hun vasten. Hij verduidelijkte hen enkele beste redenen om te vasten, somde zowel de geestelijke als fysieke voordelen die hieruit voortvloeien.

Ja en Jesaja vertelde ook welke manier van vasten God verkoos, maar ik denk dat deze vers meer op jou van toepassing is:

'Maar zij weigerden te luisteren, zetten hun schouder er dwars tegenin en stopten hun oren toe om niet te horen' (zach 7,11)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Jes 58

6 Is dit niet het vasten dat Ik verkies: de boeien der goddeloosheid los te maken, de banden van het juk te ontbinden, verdrukten vrij te laten en elk juk te verbreken? 7 Is het niet, dat gij voor de hongerige uw brood breekt en arme zwervelingen in uw huis brengt, ja, als gij een naakte ziet, dat gij hem bekleedt en u niet onttrekt aan uw eigen vlees en bloed? 8 Dan zal uw licht doorbreken als de dageraad en uw wond zich spoedig sluiten; uw heil zal voor u uit gaan, de heerlijkheid des HEREN zal uw achterhoede zijn. 9 Als gij dan roept, zal de HERE antwoorden; als gij om hulp roept, zal Hij zeggen: Hier ben Ik. Wanneer gij uit uw midden het juk wegdoet, het wijzen met de vinger en het spreken van boosheid nalaat, 10 wanneer gij de hongerige schenkt wat gij zelf begeert en de verdrukten verzadigt, dan zal in de duisternis uw licht opgaan en uw donkerheid zal zijn als de middag. 11 En de HERE zal u voortdurend leiden, u in dorre streken verzadigen en uw gebeente krachtig maken; dan zult gij zijn als een besproeide hof en als een bron, waarvan het water niet teleurstelt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

En dit is jouw interpretatie van mijn woorden. Ik heb dit namelijk niet genoemd als definitie van vasten, maar enkel als voorbeeld. De essentie van vasten blijft, zoals je zelf al hebt aangegeven, het richten op God.

Als we de Bijbel bestuderen, ontdekken we dat het vasten eigenlijk een vorm van aanbidding is, en dat je hiervoor een beloning voor krijgt. Jezus (vzmh) eindigt zijn advies met de volgende woorden: 'En jullie Vader, die in het verborgene ziet, zal je ervoor belonen'

Quote:
In Lucas 5:33 wordt dit in verband gebracht met niet eten/drinken. Maar ik mag toch aannemen dat je voldoende begrip hebt om te beseffen dat het op andere manieren kan. Vasten, bidden, zingen, het zijn allemaal middelen om je op God te richten, zonder dat je daar persé vaste vormen in dient aan te nemen. Of ben jij ook van mening dat bidden maar op 1 manier kan?
knipoog_dicht.gif

Ik heb tot nu toe geen andere vormen van vasten kunnen ontdekken. Misschien kun jij ons een schriftplaats aanwijzen waar we dit kunnen vinden. Jesaja 58 kun je wat mij betreft buiten beschouwing laten. Hierover zit met @mohammed te discussiëren.

P.S. Zodat mensen mij niet verkeerd begrijpen, wil ik hier één ding duidelijk maken. Ik probeer hier niet mensen te oordelen die andere vormen van vasten hebben gekozen. Ik heb alleen maar respect voor hen. En omdat ik nu weet dat er mensen zijn die wekelijks vasten, is mijn respect voor hen alleen maar toegenomen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid