Spring naar bijdragen

Zijn er christenen die vasten?


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 264
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Ik vast ook. Sowieso op Grote Verzoendag. Van zonsondergang tot de volgende dag zonsondergang onthoudt ik mezelf van voedsel en vocht. De reden dat ik dit doe is om mijzelf deze dag zeer bewust bezig te houden met God. Het begint allemaal al op Jom HaSjofar, dag van de bazuinen. Er zitten 10 dagen tussen Jom HaSjofar en Jom Kippoer (Grote Verzoendag), ook wel de 10 verschrikkelijke dagen genaamd. Dit is een periode waarin mezelf 'evalueer' en mij bewust bezighoudt met welke zonden nog in mijn leven aanwezig zijn. Bij deze zonden sta ik dan stil op Grote Verzoendag.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vast elke woensdag en vrijdag(tot aan de avond). Vasten in de zin van, onthouding van dierlijke producten, producten die je mag (zoals chips daar ben ik gek op) activiteiten etc. Het is elke woensdag en vrijdag een "sobere" dag.

Dit heeft allemaal als doel om tot bezinning te komen. Het maakt je ziel schoon dus ook je gedachten. Jezus versloeg de duivel door te gaan vasten en daarom vasten we naast de woensdag en vrijdag ook 50 dagen voor Pasen, 10 dagen dacht ik zo uit me hoofd voor kerst en op dit moment zijn we ook bezig met 5(of 15, mag beide) dagen vasten voor de "Assumption of the Blessed Virgin Mary".

En zo heb je meerdere dagen in het jaar dat wij(Syrisch Orthodoxen) vasten. Met het vasten gaat bij sommigen een "offer" samen. Een offer in de zin van geld geven aan de armen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik vraag me of er christenen zijn die vasten en hoe ze vasten. Als ze vasten waarom ze vasten en als ze niet vasten, waarom ze niet vasten.

Wanneer christenen vasten, horen ze dat te doen voor God alleen en niet voor de mensen.

Men meent dat vasten betekent je lichaam een periode onthouden van voedsel, ter overdenking van de arme en hongerige medemens. De Bijbel leert echter dat God het nooit zo bedoelt heeft, het brood werd gebroken ter overdenking van de armen.

'Is het niet, dat gij voor de hongerige uw brood breekt (jes 58,7)'

Interessant is dan ook dat Jezus (Mat 26,26+Luk 22,19) in deze symboliek blijkt te zitten, dus elke keer als u uw brood breekt, eert u Christus ook.

Luk 24

35 En zij vertelden, hetgeen op de weg geschied was, en hoe Hij hun bekend was geworden in het breken des broods.

36 En toen zij over deze dingen spraken, stond Jezus Zelf in het midden van hen, en zeide tot hen: Vrede zij ulieden!

Het breken van het brood is dus bedoelt om te doen voor de armen, een symbolische daad waarbij van een twee worden gemaakt.

Dat Mohammed daar niks van begreep wordt pijnlijk duidelijk als we kijken naar de manier waarop Moslims vasten, maar ook de joden en vele christenen snappen de ware bedoeling niet, terwijl het letterlijk in de Bijbel staat.

Jes 58,5+6

Zou het zulk een vasten zijn, dat Ik verkiezen zou, dat de mens zijn ziel een dag kwelt, dat hij zijn hoofd kromt gelijk een bieze, en een zak en as onder zich spreidt? Zoudt gij dat een vasten noemen, en een dag de HEERE aangenaam?

Is niet dit het vasten, dat Ik verkies: dat gij losmaakt de knopen der goddeloosheid, dat gij ontdoet de banden van het juk, en dat gij vrij loslaat de verpletterden, en elk juk verscheurt?

Dus je kan gerust een boterham nemen onder het vasten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik vast ook. Sowieso op Grote Verzoendag. Van zonsondergang tot de volgende dag zonsondergang onthoudt ik mezelf van voedsel en vocht. De reden dat ik dit doe is om mijzelf deze dag zeer bewust bezig te houden met God. Het begint allemaal al op Jom HaSjofar, dag van de bazuinen. Er zitten 10 dagen tussen Jom HaSjofar en Jom Kippoer (Grote Verzoendag), ook wel de 10 verschrikkelijke dagen genaamd. Dit is een periode waarin mezelf 'evalueer' en mij bewust bezighoudt met welke zonden nog in mijn leven aanwezig zijn. Bij deze zonden sta ik dan stil op Grote Verzoendag.

Weet je zeker dat je niet joods bent? knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vast al een tijd op vrijdag (de dag waarop Jezus gekruisigd is) om daar extra bij stil te staan. Ik doe dat door alleen water te drinken en alleen brood te eten (zonder beleg) overdag, 's avonds bij de avondmaaltijd eet ik vegetarisch (zonder vlees). Daarnaast vast ik ook in de Veertigdagentijd (van Aswoensdag tot de Paasweek). Ik ben sinds zondag officieel katholiek party.gif , maar mijn gewoonte om te vasten met enige regelmaat stamt al uit de periode dat ik nog protestant was.

Ik weet niet of je er wat mee kunt. Maar dat is mijn gewoonte dus.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Vasten jullie nooit helemaal? Ik denk dat dat een heel verschil is, geen lekkere dingen eten doe ik zo vaak als dieet. Echt niks eten, honger voelen, dat is iets heel anders.

Ja en voor die mensen die echte honger kennen, horen de mensen die geen honger kennen het brood te breken, alsof je zegt 'hier neem de helft'.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ja en voor die mensen die echte honger kennen, horen de gelovigen die geen honger kennen het brood te breken, alsof je zegt 'hier neem de helft'.

Ja! Inderdaad! Wat ik meestal ook doe in de Vastentijd is het geld dat ik niet heb uitgegeven aan eten apart leggen om te doneren aan het World Food Program van de VN. smile.gif

Afgezien daarvan hoor je als christen (althans in mijn opvatting) zuinig om te gaan met je geld (wat je van God gekregen hebt) en alleen dat deel gebruiken dat je nodig hebt, zodat je wat je overhoudt kan geven aan de armen.


Samengevoegd:

Quote:

Vasten jullie nooit helemaal? Ik denk dat dat een heel verschil is, geen lekkere dingen eten doe ik zo vaak als dieet. Echt niks eten, honger voelen, dat is iets heel anders.

Ik zit nog even na te denken over wat je hier zegt. Als je op dieet bent, dan laat je bepaalde dingen staan, met als doel om zelf dunner te worden.

Als je vast, en daarom bepaalde dingen laat staan, doe je dat omdat je extra stil wilt staan bij het lijden en de kruisiging van Jezus. Elke keer als je iets niet eet, weet je WAAROM je dat niet doet. Dat lijkt me een heel andere insteek.

Als je zou vasten om het vasten, dus 'het is vrijdag of het is Vastentijd, dus eet ik niets overdag', dat lijkt me niet zo zinvol, omdat je dan het middel met het doel verwart. Je vast niet om te vasten, je vast om jezelf stil te zetten bij het lijden en sterven van Jezus op Goede Vrijdag. En welk offer je dan brengt maakt niet uit. Als je een internetjunk bent en je internet niet op vrijdag of tijdens de Vastentijd, dan kan dat ook helpen om jezelf daarbij stil te zetten.

Het gaat dus meer om het doel (Jezus) dan om het middel (vasten).

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Mohamed: Is het breken van het brood niet de communie die je altijd neemt na het vasten? (bij ons hoort dat officieel wel). Je neemt de lichaam van Christus tot je en om dat te kunnen hoort je ziel en gedachten zuiver te zijn van slechte gedachtes/daden(dus wij hebben daar altijd een periode bij dat je hoort te vasten).

En het breken van de brood is inderdaad het delen van de brood met je medemens. Brood moet je hier zien als Jezus. Een kerkvader van mij zei ooit: "Gezegend is degene die van het Brood der Liefde heeft gegeten, want het is Jezus."

En het vasten is er niet om je te kwellen maar om je ziel sterker te maken tegen zonden. Dat vind ik persoonlijk, zoals je aangeeft met de bijbelcitaat van Jesaja 58. Het vasten heeft een hoger doel dan alleen het onthouden van eten.

@Taquoriaan: Ja, inderdaad wij vasten ook op de vrijdag omdat toen de dag is dat Jezus gekruisigd is. En woensdag omdat dat de dag is dat hij verraden is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Wie zegt dat vasten betekent dat je helemaal niets mag eten? Hoe kom je zo bij die definitie. Ik weet dat dit een medisch/biologische definitie is, maar theologisch/religieus lijkt het me in ieder geval niet.

Maar wie ben ik? Ik kan het ook mis hebben natuurlijk.
smile.gif

Lucas vertelt ons dat vasten inhoudt dat jezelf van eten en drinken onthoudt:

Lucas 4:2 waar Hij veertig dagen verzocht werd door de duivel. En Hij at niets in die dagen en toen zij voorbij waren, kreeg Hij honger.

Hierboven lezen we dat Jezus (vzmh) helemaal niks at. Hij werd ook wels gevraagd waarom zijn discipelen niet vasten en gewoon eten en drinken: Lucas 5:33 Doch zij zeiden tot Hem: De discipelen van Johannes vasten dikwijls en doen hun gebeden, en zo ook die der Farizeeën, maar die van U eten en drinken. Ook hier kunnen we zien dat vasten betekende het niet eten en drinken.

Zijn antwoord hierop is: '34 Jezus zeide tot hen: 'Kunt gij soms de bruiloftsgasten laten vasten, terwijl de bruidegom bij hen is? 35 Doch er zullen (andere) dagen komen, en wanneer de bruidegom van hen weggenomen is, dan zullen zij vasten, in die dagen.''

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

[...]

Ja! Inderdaad! Wat ik meestal ook doe in de Vastentijd is het geld dat ik niet heb uitgegeven aan eten apart leggen om te doneren aan het World Food Program van de VN.
smile.gif

Afgezien daarvan hoor je als christen (althans in mijn opvatting) zuinig om te gaan met je geld (wat je van God gekregen hebt) en alleen dat deel gebruiken dat je nodig hebt, zodat je wat je overhoudt kan geven aan de armen.


Samengevoegd:

[...]

Ik zit nog even na te denken over wat je hier zegt. Als je op dieet bent, dan laat je bepaalde dingen staan, met als doel om zelf dunner te worden.

Als je vast, en daarom bepaalde dingen laat staan, doe je dat omdat je extra stil wilt staan bij het lijden en de kruisiging van Jezus. Elke keer als je iets niet eet, weet je WAAROM je dat niet doet. Dat lijkt me een heel andere insteek.

Als je zou vasten om het vasten, dus 'het is vrijdag of het is Vastentijd, dus eet ik niets overdag', dat lijkt me niet zo zinvol, omdat je dan het middel met het doel verwart. Je vast niet om te vasten, je vast om jezelf stil te zetten bij het lijden en sterven van Jezus op Goede Vrijdag. En welk offer je dan brengt maakt niet uit. Als je een internetjunk bent en je internet niet op vrijdag of tijdens de Vastentijd, dan kan dat ook helpen om jezelf daarbij stil te zetten.

Het gaat dus meer om het doel (Jezus) dan om het middel (vasten).

Ja, dat snap ik.. Maar draagt het middel niet bij aan het doel? Als je vast als in 'geen eten en drinken' , dan verandert er veel met je lichaam en geest. Als je wel gewoon brood eet maar je verslavingen laat staan voor God vind ik dat heel goed, daar niet van. Maar honger lijden geeft nog iets extra's aan dat gevoel dat je dicht bij God bent.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik snap het niet. Wat verandert er aan je lichaam en geest als je een dag helemaal niets eet? Is het gevaar dan niet dat je alleen nog maar met eten en je eigen hongergevoel bezig bent ipv stil te staan bij Jezus'offer voor ons?


Samengevoegd:

Quote:

[...]Lucas vertelt ons dat vasten inhoudt dat jezelf van eten en drinken onthoudt:

Lucas 4:2
waar Hij veertig dagen verzocht werd door de duivel. En Hij
at niets
in die dagen en toen zij voorbij waren,
kreeg Hij honger
.

Hierboven lezen we dat Jezus (vzmh) helemaal niks at. Hij werd ook wels gevraagd waarom zijn discipelen niet vasten en gewoon eten en drinken: Lucas 5:33
Doch zij zeiden tot Hem: De discipelen van Johannes vasten dikwijls en doen hun gebeden, en zo ook die der Farizeeën,
maar die van U eten en drinken.
Ook hier kunnen we zien dat vasten betekende het niet eten en drinken.

Zijn antwoord hierop is:
'34 Jezus zeide tot hen: 'Kunt gij soms de bruiloftsgasten laten vasten, terwijl de bruidegom bij hen is? 35 Doch er zullen (andere) dagen komen, en wanneer de bruidegom van hen weggenomen is,
dan zullen zij vasten
, in die dagen.''

Ik ben niet zo biblicistisch ingesteld. Ik vast niet omdat het moet, ik vast ook niet omdat het genoemd wordt in de Bijbel, ik vast uit vrije wil, om stil te staan bij het offer van mijn Heiland.

Ik gooi ook geen as over mijn hoofd of scheur mijn kleren als ik rouw, en zo doe ik meer dingen niet die wel gebruikelijk zijn in de Bijbel. Je moet alles wel in z'n (culturele) context laten staan. Tijden veranderen, ik leef 2000 jaar later in een compleet andere cultuur en laat me daarom leiden door de Kerk, die richtlijnen verschaft over hoe ik anno 2008 het beste invulling kan geven aan het idee van vasten. Het gaat om het idee erachter, niet om de vorm, want dat zou ritualisme zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Lucas vertelt ons dat vasten inhoudt dat jezelf van eten en drinken onthoudt:

Lucas 4:2
waar Hij veertig dagen verzocht werd door de duivel. En Hij
at niets
in die dagen en toen zij voorbij waren,
kreeg Hij honger
.

Hierboven lezen we dat Jezus (vzmh) helemaal niks at. Hij werd ook wels gevraagd waarom zijn discipelen niet vasten en gewoon eten en drinken: Lucas 5:33
Doch zij zeiden tot Hem: De discipelen van Johannes vasten dikwijls en doen hun gebeden, en zo ook die der Farizeeën,
maar die van U eten en drinken.
Ook hier kunnen we zien dat vasten betekende het niet eten en drinken.

Zijn antwoord hierop is:
'34 Jezus zeide tot hen: 'Kunt gij soms de bruiloftsgasten laten vasten, terwijl de bruidegom bij hen is? 35 Doch er zullen (andere) dagen komen, en wanneer de bruidegom van hen weggenomen is,
dan zullen zij vasten
, in die dagen.''

Je kan het mooi vertellen, maar hoe je het brengt klopt niet helemaal. We lezen in Lukas inderdaad dat Jezus vastte en niks at, maar ook dat Hij dit veertig dagen en nachten lang deed (dus ook niet 'snoepen' tijdens zonsondergang) als jij ook veertig dagen en nachten lang onophoudelijk vast, denk ik zeker dat je God daarmee behaagt! Voor de mensen onder ons die dan sterven van de honger lezen we in Jesaja:

Jes 58,5

Zou het zulk een vasten zijn, dat Ik verkiezen zou, dat de mens zijn ziel een dag kwelt, dat hij zijn hoofd kromt gelijk een bieze, en een zak en as onder zich spreidt? Zoudt gij dat een vasten noemen, en een dag de HEERE aangenaam?

Zou jullie manier van vasten God aangenaam zijn?

Jes 58,6

Is niet dit het vasten, dat Ik verkies: dat gij losmaakt de knopen der goddeloosheid, dat gij ontdoet de banden van het juk, en dat gij vrij loslaat de verpletterden, en elk juk verscheurt

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]mohammed, betekent dit dat je helemaal niet vast?

Ik probeer wel degelijk elk juk te verscheuren (Jes 58,6) van tijd tot tijd knipoog_dicht.gif


Samengevoegd:

Quote:

[...]

Ja! Inderdaad! Wat ik meestal ook doe in de Vastentijd is het geld dat ik niet heb uitgegeven aan eten apart leggen om te doneren aan het World Food Program van de VN.
smile.gif

Afgezien daarvan hoor je als christen (althans in mijn opvatting) zuinig om te gaan met je geld (wat je van God gekregen hebt) en alleen dat deel gebruiken dat je nodig hebt, zodat je wat je overhoudt kan geven aan de armen.

Dat vind ik knap van je, desondanks vraag ik me af wanneer die regel van toepassing is. Immers Paulus zegt dat je met name je huisgenoten (1 Tim 5,8) moet verzorgen. Daar schuilt in mijn optiek een diepe wijsheid in, want als een ieder zijn eigen huisgenoten goed zou verzorgen, dan is er genoeg voor iedereen. Volgens mij worden met de huisgenoten de gelovige christenen bedoelt, met name in je omgeving. Het is een nobel gebaar als je 50 euro overmaakt, maar heeft een kind in een arm land daar echt iets aan?


Samengevoegd:

Quote:

@Mohamed: Is het breken van het brood niet de communie die je altijd neemt na het vasten? (bij ons hoort dat officieel wel). Je neemt de lichaam van Christus tot je en om dat te kunnen hoort je ziel en gedachten zuiver te zijn van slechte gedachtes/daden(dus wij hebben daar altijd een periode bij dat je hoort te vasten).

Het is denk ik niet bedoelt om slechte gedachten in herinnering te brengen, maar temeer een gebaar van betrokkenheid.

Quote:

En het breken van de brood is inderdaad het delen van de brood met je medemens. Brood moet je hier zien als Jezus. Een kerkvader van mij zei ooit: "Gezegend is degene die van het Brood der Liefde heeft gegeten, want het is Jezus."

En het vasten is er niet om je te kwellen maar om je ziel sterker te maken tegen zonden. Dat vind ik persoonlijk, zoals je aangeeft met de bijbelcitaat van Jesaja 58. Het vasten heeft een hoger doel dan alleen het onthouden van eten.

Mooi citaat, ik geloof ook dat het brood beter geestelijk gegeten kan worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Je kan het mooi vertellen, maar hoe je het brengt klopt niet helemaal. We lezen in Lukas inderdaad dat Jezus vastte en niks at, maar ook dat Hij dit
veertig dagen en nachten lang
deed (dus ook niet 'snoepen' tijdens zonsondergang) als jij ook veertig dagen en nachten lang onophoudelijk vast, denk ik zeker dat je God daarmee behaagt!

Ik legde uit wat het woord vasten betekende. Dat betekende gewoon jezelf onthouden van eten en drinken. Of je door 40 dagen te vasten God behaagt, zouden we eigenlijk aan Jezus (vzmh) moeten vragen, maar dat kunnen we helaas niet meer.

Quote:
Voor de mensen onder ons die dan sterven van de honger lezen we in Jesaja:

Jes 58,5

Zou het zulk een vasten zijn, dat Ik verkiezen zou, dat de mens zijn ziel
een dag
kwelt, dat hij zijn hoofd kromt gelijk een bieze, en een zak en as onder zich spreidt? Zoudt gij dat een vasten noemen, en een dag de HEERE aangenaam?

Zou jullie manier van vasten God aangenaam zijn?

Jes 58,6

Is niet dit het vasten, dat Ik verkies:
dat gij losmaakt de knopen der goddeloosheid, dat gij ontdoet de banden van het juk, en dat gij vrij loslaat de verpletterden, en elk juk verscheurt

Op Jesaja 58 wordt een bepaalde vorm vasten verworpen. Namelijk het vasten van de huichelaars die door hun huichelenden en uiterlijke godsdienst veel bij God menen te verdienen. Het wordt niet elke vorm van vasten verworpen. Als dat zo was, had namelijk het onderstaande advies van Jezus (vzmh) geen enkele nut gehad:

Matteüs 6:16 Wanneer jullie vasten, zet dan niet zo’n somber gezicht als de huichelaars, want zij doen dat om iedereen te laten zien dat ze aan het vasten zijn. Ik verzeker jullie: zij hebben hun loon al ontvangen. 17 Maar als jullie vasten, was dan je gezicht en wrijf je hoofd in met olie, 18 zodat niemand ziet dat je aan het vasten bent, alleen je Vader, die in het verborgene is. En jullie Vader, die in het verborgene ziet, zal je ervoor belonen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Ik legde uit wat het woord vasten betekende. Dat betekende gewoon jezelf onthouden van eten en drinken. Of je door 40 dagen te vasten God behaagt, zouden we eigenlijk aan Jezus (vzmh) moeten vragen, maar dat kunnen we helaas niet meer. [...]Op Jesaja 58 wordt een bepaalde vorm vasten verworpen. Namelijk het vasten van de huichelaars die door hun huichelenden en uiterlijke godsdienst veel bij God menen te verdienen. Het wordt niet elke vorm van vasten verworpen. Als dat zo was, had namelijk het onderstaande advies van Jezus (vzmh) geen enkele nut gehad:

Matteüs 6:16
Wanneer jullie vasten, zet dan niet zo?mg src='http://forum.credible.nl/images/euro.png'>â„¢n somber gezicht als de huichelaars, want zij doen dat om iedereen te laten zien dat ze aan het vasten zijn. Ik verzeker jullie: zij hebben hun loon al ontvangen. 17 Maar als jullie vasten, was dan je gezicht en wrijf je hoofd in met olie, 18 zodat niemand ziet dat je aan het vasten bent, alleen je Vader, die in het verborgene is. En jullie Vader, die in het verborgene ziet, zal je ervoor belonen.

Jezus verwierp het vasten niet, maar Hij herinnerde hen aan de ware betekenis van het vasten, alle jukken verscheuren!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Dat ik in het kader van het vasten geld overmaak naar het WFP, betekent natuurlijk niet dat dit het enige is wat ik doe. Ik heb daar weleens wat over geschreven op mijn blog,
, over aalmoezen / giften naast het WFP, diverse hulporganisaties en de collecte tijdens de Missen maar dat zou hier offtopic zijn.

Mijn opmerking was voor de duidelijkheid niet vermanend bedoelt hoor, ik zou niet durven!

Ik heb het artikel op je weblog gelezen en heb er respect voor dat je nog geeft van het beetje wat je hebt, doch denk ik dat je je ook mag realiseren dat jij in onze maatschappij feitelijk bij de armen hoort. Ook ben ik het met je visie op de tien procent eens.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Jezus verwierp het vasten niet, maar Hij herinnerde hen aan de ware betekenis van het vasten, alle jukken verscheuren!

Jezus (vzmh) gebood zijn volgers om te vasten en zover we weten deden ze dat:

Handelingen 13:2 Op een dag, toen ze aan het vasten waren en een gebedsdienst hielden voor de Heer, zei de heilige Geest tegen hen: ‘Stel mij Barnabas en Saulus ter beschikking voor de taak die ik hun heb toebedeeld.’ 3 Nadat ze gevast en gebeden hadden, legden ze hun de handen op en lieten hen vertrekken.

Handelingen 14:23 In elke gemeente stelden ze oudsten aan, en na gevast en gebeden te hebben bevalen ze hen aan bij de Heer, in wie ze hun vertrouwen hadden gesteld.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid