Spring naar bijdragen

Zijn er christenen die vasten?


Aanbevolen berichten

Quote:

[...]Dit was een antwoord op de volgende uitspraak van Nunc.

[...]Blijkbaar moeten de christenen wel wat. Sterker nog degenen die de geboden
van
God niet onderhouden, worden als leugenaars bestempeld.

Je moet het onderscheid tussen heidenen en joden niet vergeten te maken. De joden waren nog onder de wet toen Jezus kwam, maar de heidenen (jer 3,8) al niet meer. Daarom staat er ook:

Hand 15,24       

Aangezien wij gehoord hebben, dat sommigen, die van ons uitgegaan zijn, u [de heidenen] met woorden ontroerd hebben en uw zielen wankelende gemaakt, zeggende, dat gij moet besneden worden, en de wet onderhouden; aan wie wij dat niet bevolen hadden;

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 264
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Hoe kan jij verifiëren of de onderstaande woorden alleen aan de joden gericht zijn?

1 Johannes 2:3 En hieraan onderkennen wij, dat wij Hem kennen: indien wij zijn geboden bewaren. 4 Wie zegt: Ik ken Hem, en zijn geboden niet bewaart, is een leugenaar en in die is de waarheid niet; 5 maar wie zijn woord bewaart, in die is waarlijk de liefde Gods volmaakt. Hieraan onderkennen wij, dat wij in Hem zijn. 6 Wie zegt, dat hij in Hem blijft, behoort ook zelf zó te wandelen, als Hij gewandeld heeft.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

tja, een boek van een afvallige christen die z'n joodse wortels aan het hervinden is, is niet het meest betrouwbare boek over Jezus. Of haal jij je kennis van de koran ook uit boeken van afvallige moslims die bv. christen zijn geworden en de waarheid van de koran ontkennen?

Bij het lezen van boeken van academici, kijk ik nooit of de schrijver een afvallige christen, moslim of jood is. Het gaat om wat de persoon schrijft en de onderbouwing van zijn/haar ideeën. De betreffende schrijver en zijn boek worden door andere academici als volgt beschreven:

Het gaat hier om een heel belangrijk boek over de speurtocht naar de historische en dus joodse Jezus, verborgen onder lagen van traditie en anti-joodse christelijke sentimenten. En wie kan dat beter doen dan Geza Vermes, een Hongaarse jood die een tijdlang rooms-katholiek is geweest, in Oxford hoogleraar en topdeskundige op het gebied van de joodse teksten uit de tijd van Jezus? Hij begint bij Johannes, gaat verder met Paulus om dan bij de synoptische evangeliën (Matteüs, Marcus, Lucas) te belanden. Steeds probeert hij te ontdekken hoe de theologische visie van de bijbelschrijver het beeld van Jezus heeft gekleurd en veranderd. De historische Jezus heeft maar weinig gemeen met waar bijvoorbeeld Johannes over schrijft. Hoewel het hier om gecompliceerde materie gaat, lukt het Vermes om helder te schrijven zonder dat hij veel voorkennis bij de lezer veronderstelt, maar ook zonder dat hij simplificeert. Zo ontstaat al lezende een beeld van de werkelijke Jezus uit Nazaret, voorzover die door historisch onderzoek is te reconstrueren. Dit belangrijke boek dat veel aandacht verdient, zal bij traditionele christenen vragen oproepen, zo niet weerstand; wetenschappelijk is het echter zeer onderbouwd. - Prof. dr. K.A.D. Smelik

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Dit was een antwoord op de volgende uitspraak van Nunc.

[...]Blijkbaar moeten de christenen wel wat. Sterker nog degenen die de geboden
van
God niet onderhouden, worden als leugenaars bestempeld.

Maar het is geen moeten in de zin dat we tot iets verplicht worden. We hebben keuzevrijheid gekregen en die eerbiedigt God ook. Wel maakt Hij duidelijk wat een mens nodig heeft om werkelijk tot zijn (en Zijn) doel te komen. En ja, daarvoor wordt in het Nederlands ook wel het woord 'moeten' gebruikt, wat, zoals nu ook weer blijkt in jouw reactie, helaas nogal verwarrend werkt. In het Engels zijn er nadrukkelijk twee verschillende werkwoorden voor deze vormen van 'moeten'. Degene waar jij op lijkt te doelen is 'must', terwijl het gelovige moeten, dus in de betekenis van nodig hebben, het werkwoord 'need to' kent. Ik hoop dat het verschil je duidelijk is.


Samengevoegd:

Quote:

[...]Ik denk niet dat dit het hoofdoel van bidden is.

Kijk! Als je nu eens aangeeft wat het hoofddoel van bidden dan volgens jou is, komen wel wellicht een heel stuk verder. Want ik vermoed dat hier langs elkaar heen gepraat blijft worden omdat jij er een andere definitie/beschrijving van bidden op na houdt. En dan ben je dus appels met peren aan het vergelijken en staan beide partijen in hun recht als ze zeggen dat appels geen peren zijn en peren geen appels. flower.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Wil je soms beweren dat jij net als Jezus, veertig dagen en veertig nachten (mat 4,2) vast?

Ik heb ook beweerd dat je 40 dagen moet vasten.

Quote:
Wat Christus zei is dat als we Hem liefhebben, we zijn geboden
bewaren
(joh 14,15) desondanks maak jij er 'doen' van, terwijl je volgens mij voldoende ingeburgerd bent om het verschil tussen 'bewaren' en 'doen' te snappen.

Het woord dat hier als bewaren is vertaald, is het Griekse woord ‘tÄ“reÅ’, in het engels vertalen ze dit woord als 'keep'. Hetzelfde woord komt ook de onderstaande verzen voor:

Matteüs 19:17 Hij antwoordde: ‘Waarom vraag je me naar het goede? Er is er maar één die goed is. Als je het leven wilt binnengaan, houd je dan aan ‘tÄ“reÅ’ zijn geboden.’

Matteüs 23:3 Houd je dus aan ‘tÄ“reÅ’ alles wat ze jullie zeggen en handel daarnaar; maar handel niet naar hun daden, want ze doen zelf niet wat ze jullie voorhouden.

Matteüs 28:20 'en hun te leren dat ze zich moeten houden aan ‘tÄ“reÅ’ alles wat ik jullie opgedragen heb.'

Quote:
De Koninklijke wet 'heb uw naaste lief als jezelf (Jak 2,8)' is waar Jezus naar verwees,

En de rest van de wetten niet. Hoe weet je dat?

Quote:
Hij bedoelde helemaal niet dat men
de wet der inzettingen
moest
doen
, want Jezus zei immers dat
niemand
(Joh 7,19) de wet deed. Het is wel duidelijk welke geboden Jezus wil dat we bewaren.

De joden verwaarloosden de wetten van God en presenteerden hun eigen tradities als goddelijke wetten. God zond profeet Jezus (vzmh) om hen terug te brengen naar de wetten van God. Hij (vzmh) kwam niet zoals je hierboven beweert om de wet buitenspel zetten.

Mar 7,8

De geboden van God geeft u op, maar aan tradities van mensen houdt u vast.’

Mat 23,23

Wee jullie, schriftgeleerden en farizeeën, huichelaars, jullie geven tienden van munt, dille en komijn, maar veronachtzamen wat in de wet zwaarder weegt: recht, barmhartigheid en trouw, terwijl men het een zou moeten doen zonder het andere te laten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Ik heb ook beweerd dat je 40 dagen moet vasten. [...]Het woord dat hier als bewaren is vertaald, is het Griekse woord ‘tÄ“reÅ’, in het engels vertalen ze dit woord als 'keep'. Hetzelfde woord komt ook de onderstaande verzen voor:

Matteüs 19:17
Hij antwoordde: ‘Waarom vraag je me naar het goede? Er is er maar één die goed is. Als je het leven wilt binnengaan,
houd je dan aan
‘tÄ“reÅ’ zijn geboden.’

Matteüs 23:3
Houd je dus aan
‘tÄ“reÅ’ alles wat ze jullie zeggen en handel daarnaar; maar handel niet naar hun daden, want ze doen zelf niet wat ze jullie voorhouden.

Matteüs 28:20
'en hun te leren dat ze zich
moeten houden aan
‘tÄ“reÅ’ alles wat ik jullie opgedragen heb.'
[...]En de rest van de wetten niet. Hoe weet je dat?

Christus proostte op het Nieuwe Verbond met Zijn apostelen (Mat 26,28) en verouderde zo het eerste verbond. Hiermee gaf Jezus te kennen dat het eerste verbond, de wet in inzettingen bestaande (Heb 8,7) niet onberispelijk was.

Heb 8,13       

Als Hij zegt: Een nieuw verbond, zo heeft Hij het eerste oud gemaakt; wat nu oud gemaakt is en verouderd, is nabij de verdwijning.

Quote:
De joden verwaarloosden de wetten van God en presenteerden hun eigen tradities als goddelijke wetten. God zond profeet Jezus (vzmh) om hen terug te brengen naar de wetten van God. Hij (vzmh) kwam niet zoals je hierboven beweert om de wet buitenspel zetten.

Mar 7,8

De geboden van God geeft u op, maar aan tradities van mensen houdt u vast.’

Mat 23,23

Wee jullie, schriftgeleerden en farizeeën, huichelaars, jullie geven tienden van munt, dille en komijn, maar veronachtzamen wat in de wet zwaarder weegt: recht, barmhartigheid en trouw,
terwijl men het een zou moeten doen zonder het andere te laten.

Jezus heeft de wet in inzettingen bestaande aan het kruis (Kol 2,14) genageld en nergens heb ik beweert dat God de Koninklijke wet heeft afgeschaft.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Maar het is geen moeten in de zin dat we tot iets verplicht worden. We hebben keuzevrijheid gekregen en die eerbiedigt God ook. Wel maakt Hij duidelijk wat een mens nodig heeft om werkelijk tot zijn (en Zijn) doel te komen. En ja, daarvoor wordt in het Nederlands ook wel het woord 'moeten' gebruikt, wat, zoals nu ook weer blijkt in jouw reactie, helaas nogal verwarrend werkt. In het Engels zijn er nadrukkelijk twee verschillende werkwoorden voor deze vormen van 'moeten'. Degene waar jij op lijkt te doelen is 'must', terwijl het gelovige moeten, dus in de betekenis van nodig hebben, het werkwoord 'need to' kent. Ik hoop dat het verschil je duidelijk is.

Dus je ziet iets als verplicht als het woord ‘moeten’ daarin voorkomt. Als ik tegen jou zeg: deze handeling leidt naar het paradijs en deze naar verdoemenis, zeg ik toch indirect dat deze handeling verplicht is? Als je tenminste naar het paradijs wilt.

Quote:
Kijk! Als je nu eens aangeeft wat het hoofddoel van bidden dan volgens jou is, komen wel wellicht een heel stuk verder. Want ik vermoed dat hier langs elkaar heen gepraat blijft worden omdat jij er een andere definitie/beschrijving van bidden op na houdt. En dan ben je dus appels met peren aan het vergelijken en staan beide partijen in hun recht als ze zeggen dat appels geen peren zijn en peren geen appels.
flower.gif

Ok. Als ik alleen op de woorden van Jezus (vzmh) concentreer, is bidden een vorm van aanbidding waarvoor je beloond wordt: ‘Maar als jullie bidden, trek je dan in je huis terug, sluit de deur en bid tot je Vader, die in het verborgene is. En jullie Vader, die in het verborgene ziet, zal je ervoor belonen.’ Dat is het hoofddoel. Er zijn natuurlijk heel veel voordelen, maar sommige van haar voordelen zijn dat God jou vergeeft, voorziet en beschermt tegen het kwaad (satan).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Christus proostte op het
Nieuwe Verbond
met Zijn apostelen (Mat 26,28) en
verouderde
zo het eerste verbond. Hiermee gaf Jezus te kennen dat het eerste verbond, de wet in inzettingen bestaande (Heb 8,7) niet onberispelijk was.

Heb 8,13
      

Als Hij zegt: Een nieuw verbond, zo heeft Hij het eerste oud gemaakt; wat nu oud gemaakt is en verouderd, is nabij de verdwijning.

[...]

Jezus heeft de wet in inzettingen bestaande aan het kruis (Kol 2,14) genageld en nergens heb ik beweert dat God de Koninklijke wet heeft afgeschaft.

Wat jij hier noemt, zou een latere heidense beeld (zie hieronder) kunnen zijn, dat rondom Jezus was gecreëerd. Uit vele schriftplaatsen weten we dat Jezus niet gekomen was om dood te gaan voor de zondes van mensen. Jezus (vzmh) maakte duidelijk dat zijn het doel van zijn komst/opdracht het verkondigen van de wet en het Evangelie aan de kinderen Israëls was:

Mat 15,24 Hij echter antwoordde en zeide: Ik ben slechts gezonden tot de verloren schapen van het huis Israëls.

Lukas 4:43 Maar Hij zeide tot hen: Ik moet ook andere steden het Evangelie van het Koninkrijk Gods verkondigen; want daartoe ben Ik uitgezonden.

Matthéüs 18:11 Want de Zoon des mensen is gekomen om het verlorene te behouden.

Lukas 19:10 Want de Zoon des mensen is gekomen om het verlorene te zoeken en te redden.

Matthéüs 9:13 Gaat heen en leert, wat het betekent: Barmhartigheid wil Ik en geen offerande; want Ik ben niet gekomen om rechtvaardigen te roepen, maar zondaars.

Matteüs 5:17 Meent niet, dat Ik gekomen ben om de wet of de profeten te ontbinden; Ik ben niet gekomen om te ontbinden, maar om te vervullen. 18 Want voorwaar, Ik zeg u: Eer de hemel en de aarde vergaat, zal er niet één jota of één tittel vergaan van de wet, eer alles zal zijn geschied. 19 Wie dan één van de kleinste dezer geboden ontbindt en de mensen zo leert, zal zeer klein heten in het Koninkrijk der hemelen; doch wie ze doet en leert, die zal groot heten in het Koninkrijk der hemelen.

Heidense goden

Dionysus or Bacchus was enige verwekte zoon van Jupiter. Hij was gedood voor redding van de mensheid en was later uit de dood opgewekt, hij noemde zichzelf de Alpha en Omega. Men noemde hem ook de verlosser, zonderdrager en de gedode. Tijdens het vieren van zijn feest verrichten zijn aanbidders de sparagmos: het verscheuren van een levend dier, het eten en het drinken van zijn bloed; de deelnemers geloofden dat hierdoor deel hadden aan Gods lichaam en bloed. Er werden ook tijdens deze feesten toneelstukken uitgevoerd, waarin het drinken wijn een centrale plaats had.

Komt dit allemaal bekend voor?

De heidense god Attis was de zoon van maagdelijke Nana. Hij was een ‘redder’ en ook de enige verwekte zoon. Er werd verondersteld dat zijn bloed de vruchtbaarheid van de aarde vernieuwde.

Adonis of Tammuz was ook geboren uit een maagdelijke en was de ‘redder’ van Syrië. Hij stierf als boetedoening voor de mensheid en werd later opgewekt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat daar staat, klopt niet. De Moslims zweren niet door de maan of zon of iets dergelijks. Allah zweert bij zijn schepselen. Dit doet hij om ons het belang van die tekenen te laten zien. Om ons te laten hoe belangrijk de tijd is, zweert Allah hier bijvoorbeeld bij de tijd:

103:1. Bij de tijd. 2. Voorzeker, de mens is te midden van verlies. 3. Behalve degenen die geloven en goede werken doen, en elkander tot waarheid, en geduld aansporen.

Dit betekent niet dat Moslims een tijdgod aanbidden. Wat betreft de maan, het onderstaande vers is voldoende voor mensen die de maan aanbidden, als die bestaan tenminste:

41:37. En onder Zijn tekenen zijn de dag en de nacht, de zon en de maan; derhalve werpt u niet neder voor de zon of de maan maar werpt u neder voor Allah Die hen schiep, indien u Hem wilt aanbidden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Wat jij hier noemt, zou een latere heidense beeld (zie hieronder) kunnen zijn, dat rondom Jezus was gecreëerd. Uit vele schriftplaatsen weten we dat Jezus niet gekomen was om dood te gaan voor de zondes van mensen. Jezus (vzmh) maakte duidelijk dat zijn het doel van zijn komst/opdracht het verkondigen van de wet en het Evangelie aan de kinderen Israëls was:

Mat 15,24
Hij echter antwoordde en zeide: Ik ben slechts gezonden tot de verloren schapen van het huis Israëls.

Lukas 4:43
Maar Hij zeide tot hen: Ik moet ook andere steden het Evangelie van het Koninkrijk Gods verkondigen; want
daartoe ben Ik uitgezonden
.

Matthéüs 18:11 Want de Zoon des mensen is gekomen om het verlorene te behouden.

Lukas 19:10
Want de Zoon des mensen is gekomen om het verlorene te zoeken en te redden.

Matthéüs 9:13
Gaat heen en leert, wat het betekent: Barmhartigheid wil Ik en geen offerande;
want Ik ben
niet
gekomen om rechtvaardigen te roepen, maar zondaars.

Matteüs 5:17
Meent niet, dat Ik gekomen ben om de wet of de profeten te ontbinden; Ik ben niet gekomen om te ontbinden, maar om te vervullen.
18 Want voorwaar, Ik zeg u: Eer de hemel en de aarde vergaat, zal er niet één jota of één tittel vergaan van de wet, eer alles zal zijn geschied. 19 Wie dan één van de kleinste dezer geboden ontbindt en de mensen zo leert, zal zeer klein heten in het Koninkrijk der hemelen; doch wie ze doet en leert, die zal groot heten in het Koninkrijk der hemelen.

Heidense goden

Dionysus or Bacchus
was enige verwekte zoon van Jupiter. Hij was gedood voor redding van de mensheid en was later uit de dood opgewekt, hij noemde zichzelf de Alpha en Omega. Men noemde hem ook de verlosser, zonderdrager en de gedode. Tijdens het vieren van zijn feest verrichten zijn aanbidders de sparagmos: het verscheuren van een levend dier, het eten en het drinken van zijn bloed; de deelnemers geloofden dat hierdoor deel hadden aan Gods lichaam en bloed. Er werden ook tijdens deze feesten toneelstukken uitgevoerd, waarin het drinken wijn een centrale plaats had.

Komt dit allemaal bekend voor?

De heidense god Attis
was de zoon van maagdelijke Nana. Hij was een ‘redder’ en ook de enige verwekte zoon. Er werd verondersteld dat zijn bloed de vruchtbaarheid van de aarde vernieuwde.

Adonis of Tammuz
was ook geboren uit een maagdelijke en was de ‘redder’ van Syrië. Hij stierf als boetedoening voor de mensheid en werd later opgewekt.

Ik kan het ook met het OT onderbouwen indien dat nodig zou zijn.

Gen 22

7 Toen sprak Izak tot Abraham, zijn vader, en zeide: Mijn vader! En hij zeide: Zie, hier ben ik, mijn zoon! En hij zeide: Zie het vuur en het hout; maar waar is het lam tot het brandoffer?

8 En Abraham zeide: God zal Zichzelf een lam ten brandoffer voorzien, mijn zoon! Zo gingen zij beiden te zamen.

Jona 1,17       

De HEERE nu beschikte een grote vis, om Jona in te slokken; en Jona was in het ingewand van de vis, drie dagen en drie nachten.

Mat 12,40       

Want gelijk Jona drie dagen en drie nachten was in de buik van de walvis, alzo zal de Zoon des mensen drie dagen en drie nachten wezen in het hart der aarde.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Veertig dagen en veertig nachten, je moet weten dat Jezus na zonsondergang niet uit de woestijn kwam om even flink te tafelen.

Zover ik weet, heeft Jezus (vzmh) de anderen niet opgedragen om 40 dagen te vasten. Maar de christenen hebben wel een hele grote probleem als dat het geval is rofl.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ik kan het ook met het OT onderbouwen indien dat nodig zou zijn.

Gen 22

7 Toen sprak Izak tot Abraham, zijn vader, en zeide: Mijn vader! En hij zeide: Zie, hier ben ik, mijn zoon! En hij zeide: Zie het vuur en het hout;
maar waar is het lam tot het brandoffer?

8 En Abraham zeide:
God zal Zichzelf een lam ten brandoffer voorzien
, mijn zoon! Zo gingen zij beiden te zamen.

Lees wels door?

13 Toen Abraham opkeek, zag hij een ram die met zijn horens verstrikt was geraakt in de struiken. Hij pakte het dier en offerde dat in de plaats van zijn zoon.

Quote:
Jona 1,17
      

De HEERE nu beschikte een grote vis, om Jona in te slokken; en Jona was in het ingewand van de vis, drie dagen en drie nachten.

Mat 12,40
      

Want gelijk Jona drie dagen en drie nachten was in de buik van de walvis, alzo zal de Zoon des mensen drie dagen en drie nachten wezen in het hart der aarde.

Welke drie dagen heeft Jezus (vzmh) in het hart van de aarde gebleven verbaasd.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Welke drie dagen heeft Jezus (vzmh) in het hart van de aarde gebleven
verbaasd.gif

Wellicht is het verhaal van Jezus' dood en begrafenis je ontgaan? knipoog_dicht.gif Jezus is gestorven en begraven en op de derde dag weer opgestaan. Dat is althans wat de Bijbel vertelt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Zover ik weet, heeft Jezus (vzmh) de anderen niet opgedragen om 40 dagen te vasten. Maar de christenen hebben wel een hele grote probleem als dat het geval is
rofl.gif

Nee, want Jezus heeft ons dat niet opgedragen, jij hebt een probleem omdat je geen geloof in Christus hebt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Lees maar het verhaal en tel de dagen bij elkaar op. Je komt nooit op drie dagen
big-smile.gif

Dag 1: de dag dat Jezus in het graf ging [Goede Vrijdag is de dag dat wij dit gedenken]

Dag 2: de dag erna, de sjabbat. [stille Zaterdag]

Dag 3: de dag na de sjabbat is de dag waarop Jezus uit het graf gekomen is. [Eerste Paasdag]

Even kijken hoor Dag 1+Dag 2+Dag 3=vrijdag+zaterdag+zondag=...

Wel, kun jij deze rekensom even afmaken?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Nee, want Jezus heeft ons dat niet opgedragen, jij hebt een probleem omdat je geen geloof in Christus hebt.

Hij heeft jou wel opgedragen om het koningrijk van God te zoeken dmv bidden, aalmoezen geven EN vasten. Maar dat doe jij niet hamer.gif

Wat betreft mijn geloof in Jezus Christus, de zoon van Maria, ik geloof in hem als een grote profeet van God, dat wat predikte van God was, dat hij wonderen verrichte mbv God en dat hij de Messias was. Maar ik geloof niet in een heidense christus, die God was en voor mijn zonde was gestorven. Ik geloof dat NIEMAND de zonde van een draagt:

Ez 18,20

Iemand die zondigt zal sterven, maar een zoon hoeft niet te boeten voor de schuld van zijn vader, en een vader hoeft niet te boeten voor de schuld van zijn zoon; wie rechtvaardig is wordt als een rechtvaardige behandeld, en een slecht mens wordt voor zijn slechte daden gestraft.

2:281. En vreest de dag, waarop u tot Allah zult worden teruggebracht; dan zal aan elke ziel ten volle worden betaald hetgeen zij heeft verdiend; en onrecht zal hen niet worden aangedaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Hij heeft jou wel opgedragen om het koningrijk van God te zoeken dmv bidden, aalmoezen geven EN
vasten
.

Misschien handig om dan even te laten zien waar Hij dat precies opgedragen heeft. Want als ik kijk naar de meest bekende tekst over het zoeken naar Gods Koninkrijk, dan kom ik daar niets tegen over de invulling van dat zoeken zoals jij dat hier nu invult.

Quote:
Mattheüs 6

25 ¶ Daarom zeg Ik u: Weest niet bezorgd voor uw leven, wat gij zult eten of drinken; noch voor uw lichaam, waarmee gij u zult kleden. Is het leven niet meer dan het voedsel, en het lichaam niet meer dan de kleding?

26 Ziet de vogels in de lucht; ze zaaien noch maaien, en verzamelen niet in schuren; en toch voedt ze uw hemelse Vader.

27 Zijt gij niet meer waard dan zij? En wie van u kan door zijn tobben een el toevoegen aan zijn levensweg?

28 En wat zijt gij over kleding bekommerd? Denkt aan de lelies op het veld, hoe ze groeien; ze werken niet, en spinnen niet.

29 En toch zeg Ik u, dat zelfs Sálomon in al zijn heerlijkheid niet gekleed was als een van deze.

30 Als God nu het kruid op het veld, dat vandaag nog bestaat en morgen in de oven wordt geworpen, zó aankleedt, hoeveel te meer dan u, kleingelovigen?

31 Weest dus niet bezorgd, en zegt niet: wat zullen we eten, of wat zullen we drinken, of waarmee zullen we ons kleden?

32 Hiernaar toch vragen de heidenen; uw hemelse Vader weet, dat gij dit allemaal nodig hebt.

33 Maar zoekt eerst het rijk Gods en zijn gerechtigheid, en dit alles zal u worden geschonken als toegift.

34 Weest dus niet bekommerd voor de dag van morgen. Want de dag van morgen zal bezorgd zijn voor zichzelf; iedere dag heeft genoeg aan zijn eigen leed.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Dag 1: de dag dat Jezus in het graf ging [Goede Vrijdag is de dag dat wij dit gedenken]

Dag 2: de dag erna, de sjabbat. [stille Zaterdag]

Dag 3: de dag na de sjabbat is de dag waarop Jezus uit het graf gekomen is. [Eerste Paasdag]

Even kijken hoor Dag 1+Dag 2+Dag 3=vrijdag+zaterdag+zondag=...

Wel, kun jij deze rekensom even afmaken?

Het gaat om drie nachten en drie dagen: 'Want zoals Jona drie dagen en drie nachten in de buik van een grote vis zat, zo zal de Mensenzoon drie dagen en drie nachten in het binnenste van de aarde verblijven.'

Vrijdag 1 nacht (hij ging voor zonondergang de graf in)

zaterdag 1 dag en 1 nacht

zondag vroeg terwijl het nog donker was bezocht Maria uit Magdala het graf, en trof dat het leeg was.

Opgeteld: 1 dag en twee nachten dus?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Misschien handig om dan even te laten zien waar Hij dat precies opgedragen heeft. Want als ik kijk naar de meest bekende tekst over het zoeken naar Gods Koninkrijk, dan kom ik daar niets tegen over de invulling van dat zoeken zoals jij dat hier nu invult.

Quote:

Misschien handig om dan even te laten zien waar Hij dat precies opgedragen heeft. Want als ik kijk naar de meest bekende tekst over het zoeken naar Gods Koninkrijk, dan kom ik daar niets tegen over de invulling van dat zoeken zoals jij dat hier nu invult.

Het stukje dat je aanhaalt, begint met: 'Daarom zeg Ik u'. Het is dus geen losstaande stukje, maar een bevestiging van het belang van eerder genoemde handelingen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid