Spring naar bijdragen

Wanneer is iemand een 'Christen'?


Aanbevolen berichten

Iemand is christen als hij gedoopt is in de naam van de Vader, de Zoon en de heilige Geest en het algemeen christelijk geloof belijdt. En het algemeen christelijk geloof bevat de Leer van de Drie-eenheid, de daaruit voortvloeiende Tweenaturenleer en de Apostolische Geloofsbelijdenis.

Dat gedoe met of iemand zich wel juist gedraagt of wel echt God liefheeft, dat is totaal niet relevant. Het woord "christen" is een doodgewone, omschrijvende term voor iemand die het christelijk geloof aanhangt. Het is geen eretitel of veredeld compliment. Net zoals het woordje "moslim" ook gewoon staat voor iemand die het islamitische geloof belijdt (en specifieker: de shahada openbaar in het bijzijn van andere moslims heeft uitgesproken).

Je kunt dan wel een goede christen of een slechte christen zijn. Maar je blijft gewoon een christen als je aan die objectieve voorwaarden voldoet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 56
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Quote:

Iemand is christen als hij gedoopt is in de naam van de Vader, de Zoon en de heilige Geest en het algemeen christelijk geloof belijdt. En het algemeen christelijk geloof bevat de Leer van de Drie-eenheid, de daaruit voortvloeiende Tweenaturenleer en de Apostolische Geloofsbelijdenis.

Dat gedoe met of iemand zich wel juist gedraagt of wel echt God liefheeft, dat is totaal niet relevant. Het woord "christen" is een doodgewone, omschrijvende term voor iemand die het christelijk geloof aanhangt. Het is geen eretitel of veredeld compliment. Net zoals het woordje "moslim" ook gewoon staat voor iemand die het islamitische geloof belijdt (en specifieker: de shahada openbaar in het bijzijn van andere moslims heeft uitgesproken).

Je kunt dan wel een goede christen of een slechte christen zijn. Maar je blijft gewoon een christen als je aan die objectieve voorwaarden voldoet.

Een stukje uit het tijdschrift de Wachttoren

De betekenis van je doop

8 Wat wil het zeggen „in de naam van de Vader†gedoopt te worden? Het betekent zijn naam, positie, autoriteit, voornemen en wetten te erkennen. Beschouw eens wat hierbij betrokken is. (1) Over zijn naam zegt Psalm 83:18: ’Gij, wiens naam Jehovah is, gij alleen zijt de Allerhoogste over heel de aarde.’ (2) Over zijn positie zegt 2 Koningen 19:15: „O Jehovah, . . . gij alleen zijt de ware God.†(3) Over zijn autoriteit vertelt Openbaring 4:11 ons: „Gij, Jehovah, ja onze God, zijt waardig de heerlijkheid en de eer en de kracht te ontvangen, want gij hebt alle dingen geschapen, en vanwege uw wil bestonden ze en werden ze geschapen.†(4) We moeten ook erkennen dat Jehovah de Levengever is, die het voornemen heeft ons van zonde en de dood te redden: „Redding behoort Jehovah toe†(Psalm 3:8; 36:9). (5) We moeten aanvaarden dat Jehovah de Opperste Wetgever is: „Jehovah is onze Rechter, Jehovah is onze Wetgever, Jehovah is onze Koning†(Jesaja 33:22). Omdat hij dat alles is, krijgen we de dringende raad: „Gij moet Jehovah, uw God, liefhebben met geheel uw hart en met geheel uw ziel en met geheel uw verstand.†— Mattheüs 22:37.

9 Wat houdt de doop ’in de naam van de Zoon’ in? Het betekent de naam, de positie en de autoriteit van Jezus Christus te erkennen. Zijn naam, Jezus, betekent „Jehovah is reddingâ€. Hij ontleent zijn positie aan het feit dat hij Jehovah’s eniggeboren Zoon is, de eerste van Gods schepping (Mattheüs 16:16; Kolossenzen 1:15, 16). Over deze Zoon zegt Johannes 3:16 ons: „God heeft de wereld [de loskoopbare mensheid] zozeer liefgehad dat hij zijn eniggeboren Zoon heeft gegeven, opdat een ieder die geloof oefent in hem, niet vernietigd zou worden, maar eeuwig leven zou hebben.†Omdat Jezus tot in de dood getrouw bleef, wekte God hem uit de dood op en gaf hem nieuwe autoriteit. Volgens de apostel Paulus is Jezus door God ’verhoogd tot een superieure positie’ in het universum, direct onder Jehovah zelf. Dat is de reden dat „in de naam van Jezus elke knie zich zou buigen . . . en iedere tong openlijk zou erkennen dat Jezus Christus Heer is tot heerlijkheid van God, de Vader†(Filippenzen 2:9-11). Dit wil zeggen Jezus’ geboden te gehoorzamen, die van Jehovah zelf afkomstig zijn. — Johannes 15:10.

10 Wat betekent het ’in de naam van de heilige geest’ gedoopt te worden? Het betekent de rol en de werking van de heilige geest te erkennen. En wat is de heilige geest? Het is Jehovah’s werkzame kracht, waarmee hij zijn voornemens verwezenlijkt. Jezus zei tegen zijn volgelingen: „Ik zal de Vader een verzoek doen en hij zal u een andere helper geven om voor altijd bij u te zijn, de geest der waarheid†(Johannes 14:16, 17). Waartoe zou dit hen in staat stellen? Jezus zei hun verder: „Gij zult kracht ontvangen wanneer de heilige geest op u gekomen is, en gij zult getuigen van mij zijn zowel in Jeruzalem als in geheel Judea en Samaria en tot de verst verwijderde streek der aarde†(Handelingen 1:8). Door middel van de heilige geest heeft Jehovah ook het schrijven van de bijbel geïnspireerd: „Nooit werd profetie door de wil van een mens voortgebracht, maar mensen hebben van Godswege gesproken zoals zij door heilige geest werden meegevoerd†(2 Petrus 1:21). We erkennen dus de rol van de heilige geest wanneer we de bijbel bestuderen. Nog een manier waarop we de heilige geest erkennen, is door Jehovah te vragen ons te helpen „de vrucht van de geest†voort te brengen, die uit „liefde, vreugde, vrede, lankmoedigheid, vriendelijkheid, goedheid, geloof, zachtaardigheid, zelfbeheersing†bestaat. — Galaten 5:22, 23.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Een stukje uit de Kathechismus van de Katholieke Kerk:

De kerk heeft vanaf de dag van Pinksteren het heilig doopsel gevierd en toegediend. De heilige Petrus verklaart inderdaad aan het volk dat diep getroffen was door zijn prediking: 'Bekeert u, en ieder van u late zich dopen in de naam van Jezus Christus tot vergeving van zijn zonden. Dan zult gij de gave van de heilige Geest ontvangen' (Hand. 2,38). De apostelen en hun medewerkers dienen het doopsel toe aan al wie in Jezus gelooft: joden, zij die God vrezen, heidenen. (Vgl. Hand. 2,41; Hand. 8,12-13; Hand. 10,48; Hand. 16,15) Altijd blijkt het doopsel verbonden te zijn met het geloof: 'Geloof in de Heer Jezus, dan zult gij en uw huis gered worden', verklaart de heilige Paulus aan zijn gevangenbewaarder te Filippi. Het verhaal gaat verder: 'Terstond daarna werd hij met al de zijnen gedoopt' (Hand. 16,31-33). (KKK 1226)

Volgens de heilige apostel Paulus deelt de gelovige door het doopsel in de dood van Christus; hij wordt met Hem begraven en verrijst met Hem:              

Gij weet toch dat de doop, waardoor wij één zijn geworden met Christus Jezus, ons heeft doen delen in zijn dood? Door de doop in zijn dood zijn wij met Hem begraven, opdat ook wij, zoals Christus door de macht van zijn Vader uit de doden is opgewekt, een nieuw leven zouden leiden (Rom. 6,3-4). (Vgl Kol. 2,12)

De gedoopten zijn 'met Christus bekleed' (Gal. 3,27). Door toedoen van de heilige Geest is het doopsel een bad dat zuivert, heiligt en rechtvaardigt. (Vgl. 1 Kor. 6,11; 1 Kor. 12,13)

Het doopsel is dus een waterbad waarin 'het onvergankelijke zaad' van het woord van God zijn levenwekkende uitwerking heeft. (Vgl. 1 Petr. 1,23; Ef. 5,26) De heilige Augustinus zegt over het doopsel: 'Het woord voegt zich bij het element en het wordt een sacrament'. (Ev. Jo. 80,3, vert. uit Lat.)

(KKK 1226-1228)

Zo, weten we dat ook weer van elkaar hè? knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Dank voor het heel heldere antwoord.
sjoerule.gif

Misschien heb jij (of iemand anders) een idee waarom J.G. zichzelf aan de deur geen Christen noemen en waarom er Christenen zijn die hen niet als Christen zien.

Sjaloom Ds Dre,

Jehovah's Getuigen willen zich distantiëren van het christendom, dat ze consequent christenheid noemen, omdat ze menen dat de christelijke kerken heidense leerstellingen zouden verkondigen en zwaarder zondigen dan zijzelf. Overigens noemen ze in hun eigen publicaties zichzelf wel degelijk christenen.

Christenen noemen Jehovah's Getuigen geen christenen, omdat ze de fundamentele leerstellingen van het christendom (Drie-eenheid, Tweenaturenleer) verwerpen en zich ook distantiëren van het christendom. Bovendien doen ze ook aan overdoop, wat ook niet echt meehelpt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Sjaloom Ds Dre,

Jehovah's Getuigen willen zich distantiëren van het christendom, dat ze consequent christenheid noemen, omdat ze menen dat de christelijke kerken heidense leerstellingen zouden verkondigen en zwaarder zondigen dan zijzelf. Overigens noemen ze in hun eigen publicaties zichzelf wel degelijk christenen.

Christenen noemen Jehovah's Getuigen geen christenen, omdat ze de fundamentele leerstellingen van het christendom (Drie-eenheid, Tweenaturenleer) verwerpen en zich ook distantiëren van het christendom. Bovendien doen ze ook aan overdoop, wat ook niet echt meehelpt.

Wij distantiëren ons van de christenheid niet van het christendom.

Ik voel me terug verplicht hier een stuk neer te kleven uit onze lectuur:

*** it-1 blz. 415-416 Christen ***

Wat het zeggen wil een christen te zijn. Jezus deed de uitnodiging hem te volgen, doordat hij zei: „Wil iemand achter mij komen, dan moet hij zichzelf verloochenen en zijn martelpaal opnemen en mij voortdurend volgen†(Mt 16:24). Ware christenen zijn er volledig van overtuigd dat Jezus Christus Gods speciale Gezalfde en zijn eniggeboren Zoon is, het Beloofde Zaad, die zijn menselijke leven als een losprijs gaf, uit de dood werd opgewekt en tot de rechterhand van Jehovah werd verhoogd, en de autoriteit heeft ontvangen om zijn vijanden te onderwerpen en Jehovah’s soevereiniteit te rechtvaardigen (Mt 20:28; Lu 24:46; Jo 3:16; Ga 3:16; Fil 2:9-11; Heb 10:12, 13). Voor christenen is de bijbel Gods geïnspireerde Woord, de absolute waarheid, en nuttig om de mensheid te onderwijzen en streng te onderrichten. — Jo 17:17; 2Ti 3:16; 2Pe 1:21.

Van ware christenen wordt meer verlangd dan alleen maar hun geloof te belijden. Zij moeten hun geloof door werken tonen (Ro 10:10; Jak 2:17, 26). Degenen die christenen worden, moeten, daar zij als zondaars geboren zijn, berouw hebben, zich omkeren en hun leven aan Jehovah opdragen, om hem te aanbidden en te dienen, en zich vervolgens laten dopen (Mt 28:19; Han 2:38; 3:19). Zij moeten zich onthouden van hoererij, afgoderij en het eten van bloed (Han 15:20, 29). Zij leggen de oude persoonlijkheid met haar vlagen van toorn, ontuchtige taal, liegen, stelen, dronkenschap en „dergelijke†af en brengen hun leven in overeenstemming met bijbelse beginselen (Ga 5:19-21; 1Kor 6:9-11; Ef 4:17-24; Kol 3:5-10). „Laat niemand van uâ€, zo schreef Petrus aan christenen, „lijden als een moordenaar of een dief of een boosdoener of als iemand die zich met andermans zaken bemoeit†(1Pe 4:15). Christenen moeten vriendelijk en attent zijn, zachtaardig en lankmoedig, en op liefdevolle wijze zelfbeheersing oefenen (Ga 5:22, 23; Kol 3:12-14). Zij zorgen voor de hunnen en hebben hun naasten lief als zichzelf (1Ti 5:8; Ga 6:10; Mt 22:36-40; Ro 13:8-10). De belangrijkste hoedanigheid waaraan ware christenen te herkennen zijn, is de in het oog springende liefde die zij voor elkaar hebben. „Hieraanâ€, zei Jezus, „zullen allen weten dat gij mijn discipelen zijt, indien gij liefde onder elkaar hebt.†— Jo 13:34, 35; 15:12, 13.

Ware christenen volgen het voorbeeld na dat Jezus als de Grote Onderwijzer en Getrouwe Getuige van Jehovah heeft gegeven (Jo 18:37; Opb 1:5; 3:14). „Gaat . . . maakt discipelen van mensen uit alle natiënâ€, zo luidt het gebod van hun Leider (Mt 28:19, 20). Christenen komen dit gebod na door ’in het openbaar en van huis tot huis getuigenis te geven’ en de mensen overal ertoe aan te sporen uit Babylon de Grote te vluchten en hun hoop en vertrouwen in Gods koninkrijk te stellen (Han 5:42; 20:20, 21; Opb 18:2-4). Dit is werkelijk goed nieuws, maar de verkondiging van deze boodschap brengt voor christenen, net als in het geval van Jezus Christus, veel vervolging en lijden met zich. Zijn volgelingen staan niet boven hem; het is voldoende wanneer zij als hij zijn (Mt 10:24, 25; 16:21; 24:9; Jo 15:20; 2Ti 3:12; 1Pe 2:21). „Lijdt [iemand] . . . als een christen, laat hij zich dan niet schamen, maar God blijven verheerlijken in deze naamâ€, luidde de raad die Petrus gaf (1Pe 4:16). Christenen geven aan „caesar†(de superieure autoriteiten van deze wereld) datgene wat hem toebehoort — eer, respect en belasting — maar terzelfder tijd houden zij zich verre van de aangelegenheden van deze wereld (Mt 22:21; Jo 17:16; Ro 13:1-7), en daarom haat de wereld hen. — Jo 15:19; 18:36; 1Pe 4:3, 4; Jak 4:4; 1Jo 2:15-17.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Iemand is een Christen, als deze gedoopt is in naam van de Vader, Zoon en Heilige Geest en daarbij actief een geloofsrelatie aangaat met God. Daarbij onderschrijven Christenen een aantal concillies, die heel kort en krachtig de kern van dat geloof weergeven.

Juist zo is het.

De jehova,s zijn als de mormonen geen Christenen nul comma nul.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Wij distantiëren ons van de christenheid niet van het christendom.

Sjaloom Aimé,

Dat zeg ik toch ook. Jullie noemen het christendom de christenheid. En daar distantiëren jullie je vervolgens van. Want jullie geloven de ware voortzetting van het christendom te zijn. Dus noemen jullie jezelf het christendom en de echte christenen de christenheid. Leuke woordspelletjes hoor, maar uiteindelijk zeg je niks anders dan wat ik al zei.

O ja, de reden dat de Kerk bestaat, is omdat we gewond en ziek zijn als christenen en daardoor Gods Genezing nodig hebben. Zeggen dat de Kerk slecht zou zijn omdat er zoveel zondaars rondlopen en zoveel ellende aanwezig is, is hetzelfde als zeggen dat het ziekenhuis slecht zou zijn, omdat er zoveel zieken liggen en zoveel ellende aanwezig is. Beetje loos dus.

Had ik ook al eens eerder aan je uitgelegd, maar je riep toen maar meteen én volkomen onterecht dat het offtopic was. Zodat je er tenminste niet over hoefde na te denken? knipoog_dicht.gif

En voor het geval je je laatste excuus tegen mij wilt gebruiken: ik heb al de nodige lectuur gelezen van Jehovah's Getuigen zelf, vooral op hun website. Dus helaas, je hebt écht geen legitieme redenen meer om mij minder serieus te nemen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ik vind van niet.Zo moet niemand hier zeggen wat 'ze denken' wie Jehovah's Getuigen zijn.Lees gewoon letterlijk wat we 'zelf' schrijven wie we zijn!

Het laat mij volstrekt en volkomen koud wat de Wachttoren lieden over zichzelf zeggen. Jullie mogen je als christelijk beschouwen, maar volgens eeen objectieve standaard zijn jullie dat niet. Jullie lieden plaatsen jezelf buiten 2000 jaar kerkgeschiedenis en christelijke discours, lopen jezelf te bevlekken met jullie zogenaamde pacifisme en rechtvaardigheid, jagen mensen angst aan door elke tien jaar de Apocalyps aan te kondigen en zijn niet veel meer dan een stel religieuze fraudeurs die de Bijbel misbruiken om mensen te gebruiken. I could't care less wat de Wachttoren allemaal zegt over hoe goed jullie zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Op dit forum hanteren we de 12 artikelen als maatstaf om iemand christen te noemen of niet. Kun je deze 12 artikelen belijden dan ben je christen. Daarnaast zal elke kerk op een of andere manier de doop vragen van haar leden.

We weten allemaal dat de Jehovah's getuigen de twee-naturen-leer en de drie-eenheid niet erkennen en dat zij zichzelf wel christen noemen en dat de rest van het christendom dat niet doet. Laten we ons dan nu volwassen gedragen en dit topic niet uit laten lopen op een wellus-nietus discussie. Gedraag je respectvol.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op dit forum hanteren we de 12 artikelen als maatstaf om iemand christen te noemen of niet. Kun je deze 12 artikelen belijden dan ben je christen. Daarnaast zal elke kerk op een of andere manier de doop vragen van haar leden.

We weten allemaal dat de Jehovah's getuigen de twee-naturen-leer en de drie-eenheid niet erkennen en dat zij zichzelf wel christen noemen en dat de rest van het christendom dat niet doet. Laten we ons dan nu volwassen gedragen en dit topic niet uit laten lopen op een wellus-nietus discussie. Gedraag je respectvol.

Wat is iemand dan die de naastenliefde belangrijker vindt dan de twaalf artikelen?

Mar 12,31       

En het tweede aan dit gelijk, is dit: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelf. Er is geen ander gebod, groter dan deze.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Wat vinden jullie?

Ik kan me vergissen, maar 'christen' was zover ik weet vroeger de definitie voor de volgelingen van Jezus.

Anyway, dat is ook gelijk mijn definitie, mensen die dus volgelingen van Jezus zijn, hoe beroerd die mensen daar ook in zijn (want mensen zijn nogal beroerd daar in).

Dus de duivel valt af, want die is geen volgeling van Jezus ook al weet die knakker wij Hij is.

En ik heb het ook over de Jezus zoals christenen Hem belijden, dus moslims vallen daar dus niet onder. Gnostiek aanhangers ook niet.

Verder geloof ik dat mensen die nog niet gedoopt zijn christenen kunnen zijn (al lijkt me wel dat je je dan dus wel gaat laten dopen, gezien dat dit wel de opdracht is, een direct gevolg als je Jezus wilt volgen...)

En tevens dat mensen die gedoopt zijn niet per definitie dus christen zijn. Een atheïst is wat mij betreft geen christen, ook al is die in het verleden ooit gedoopt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

Ik open dit topic naar aanleiding van het topic over een relatie hebben met een Jehova's Getuige, omdat dit daarvoor wel een belangrijk thema is.

Wat vinden jullie?

Voor een JG, is een ware Christen iemand die zich aan de 300 doopvragen, bij de doop van de opdracth houdt.

Een JG moet zijn geloof 'beoefenen' en elke maand bewijzen, door middel van velddienst uren rapporteren.

Voor een JG, zijn ook alle andere Christenen -vals- (valse religie) en hji/zijzelf heeft de ware religie, die Armageddon overleven.

Wat ik vind? Ik vind dat we naar ons geweten moeten leven. Laat het oordeel aan Jezus over.

(Matteus 7:1,1)


Samengevoegd:

Quote:

Angst? wij verkondigen in de eerste plaats het allerbeste nieuws dat er maar kan bestaan!

(Mattheüs 24:14) 14 En dit goede nieuws van het koninkrijk zal op de gehele bewoonde aarde worden gepredikt . . .

Evangelie Machiavelli!

Dus, Armageddon prediken, vernietiging van Babylon prediken is geen angst?

Nee, het is een fijne boodschap, toch?

Jouw buurman, wordt vernietigd... he he he!

eigen schuld, hattie maar moeten luisteren!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Angst? wij verkondigen in de eerste plaats het allerbeste nieuws dat er maar kan bestaan!

(Mattheüs 24:14) 14 En dit goede nieuws van het koninkrijk zal op de gehele bewoonde aarde worden gepredikt . . .

Evangelie Machiavelli!

Zijn er naast de JG ook nog andere christenen? En zo ja wie?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Wat is iemand dan die de naastenliefde belangrijker vindt dan de twaalf artikelen?

Sjaloom mohamed,

Ongetwijfeld een zeer aangenaam persoon die de liefde in praktijk brengt en dus zowieso al God indirect of direct gevonden heeft. Want God is liefde. Of hij is een christen die minder belang aan die artikelen hecht dan aan de naastenliefde, wat ook een gezonde instelling is. Zolang "minder belang" maar niet staat voor "absoluut geen belang." Lijkt mij dan.

Blijft het gegeven dat je christen bent als je die twaalf artikelen gelooft. En als je die twaalf artikelen niet gelooft, maar je doet wel heel veel goed, dan ben je zeer zeker al op de goede weg en zul je God zeker vinden, als je Hem al niet gevonden hebt. Maar (nog) geen christen. Nogmaals: de term "christen" is geen eretitel of compliment. Het is een zakelijke, omschrijvende term om de aanhanger van een zekere religie kort mee aan te duiden. Niets meer, niets minder.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid