Spring naar bijdragen

Bijbel nodig voor zieleheil?


Aanbevolen berichten

Ik had (naar mijn doen) nogal duidelijk omschreven dat ik met Woord in die zin Jezus dé Christus bedoelde.

Niemand wordt zalig buiten Jezus Christus om, door het Woord dus. Er wordt echter ook niemand zalig buiten de Heilige Geest om, en naar mijn overtuiging (en ik kan daar zo even geen Bijbeltekst tegen aan smijten) leer je Jezus Christus (verlossende werk) doordat de Heilige Geest de ogen opent en je dingen gaat zien die je nog nooit eerder zag in de Bijbel..

Ja dat moge mistig klinken, net zo mistig als dat gedoe over mensen die buiten de christelijke wereld leven en tóch door Jezus Christus het ware geloof hebben.. Ik vind dat heel erg vreemd én moeilijk omdat het mij klip en klaar lijkt dat die mensen Jezus Christus niet kennen omdat die kennis door de Bijbel tot ons komt. Kennis van verstand én als God dat door genade geeft ook Kennis in de Ziel.


Samengevoegd:

Er bestaat historisch 'geloof' (acceptatie van geloofsfeiten) zonder het waarzaligmakende geloof (door de werking van Gods Geest) andersom geloof ik niet dat het kan bestaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

na de reactie van Raido gelezen te hebben wil ik mijn antwoord aanvullen. Daar het in de openingspost wat vreemd gesteld wordt.

Ik bedoelde op het boek de Bijbel zoals we dat kennen. Dat boek is ontstaan uit mondelinge overlevering en ook zonder daadwerkelijk een Bijbel te hebben kan de mondelinge overlevering overgedragen worden. En zo kan je dus alsnog prima het evangelie ontvangen en geloven.

Ik geloof dat God degene is die uiteindelijk de beslissing neemt, en dat het vrij zwaarwegend is dat je het evangelie geloofd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik had (naar mijn doen) nogal duidelijk omschreven dat ik met Woord in die zin Jezus dé Christus bedoelde.

Niemand wordt zalig buiten Jezus Christus om, door het Woord dus. Er wordt echter ook niemand zalig buiten de Heilige Geest om, en naar mijn overtuiging (en ik kan daar zo even geen Bijbeltekst tegen aan smijten) leer je Jezus Christus (verlossende werk) doordat de Heilige Geest de ogen opent en je dingen gaat zien die je nog nooit eerder zag in de Bijbel..

Ja dat moge mistig klinken, net zo mistig als dat gedoe over mensen die buiten de christelijke wereld leven en tóch door Jezus Christus het ware geloof hebben.. Ik vind dat heel erg vreemd én moeilijk
omdat het mij klip en klaar lijkt dat die mensen Jezus Christus niet kennen omdat die kennis door de Bijbel tot ons komt.
Kennis van verstand én als God dat door genade geeft ook Kennis in de Ziel.

En die zinsnede, daar gaat het me om, want dat vind je nergens in de Bijbel terug, en logischerwijs hoeft dat ook niet.

Quote:
Er bestaat historisch 'geloof' (acceptatie van geloofsfeiten) zonder het waarzaligmakende geloof (door de werking van Gods Geest) andersom geloof ik niet dat het kan bestaan.

Ik weet het niet, ik denk juist van wel, daar niemand waarschijnlijk precies het goede 'historische geloof' heeft. Dat lijkt me ook onmogelijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat het goed voor mijn zieleheil is om me aan mijn belijdenis te houden en dit was mijn derde vraag

Quote:
Ten derde: wilt u, in de gemeenschap van de Protestantse Kerk in Nederland en onder haar opzicht, getrouw zijn onder de bediening van het Woord en van de sacramenten, volharden in het gebed en in het
lezen van de Heilige Schrift
en wilt u met de u geschonken gaven meewerken aan de opbouw van de gemeente van Christus?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik denk dat het goed voor mijn zieleheil is om me aan mijn belijdenis te houden en dit was mijn derde vraag

[...]

helemaal terecht. sjoerule.gif Maar heeft ook tevens niet zoveel met m'n vraag te maken. smile.gif


Samengevoegd:

Quote:

Raido stelt dat dan ook niet. En zoek je een precieze zinsnede of mogelijke indicatoren?

Uiteraard het liefst zo concreet mogelijk

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Niet een boek, maar God zelf is nodig voor 'zieleheil'.

Tot zover, geloof ik dat de bijbel een niet negeerbaar boek is. Ik geloof dat mensen erin goddelijke openbaringen hebben gehad.

Maar als God ons de bijbel als voorwaarde zou geven, om eeuwig leven te hebben, dan is God onrechtvaardig.

Want als joden met God zouden hebben gesproken, en dat opschreven, terwijl mensen TOEN al problemen met geloof hadden, waarom zou een duizenden jaren oud boek, ons levenslot bepalen (zeg maar na de dood).

Dus, ik zou het pas rechtvaardig vinden, als een levende God, mensen vertelt wat ze moeten doen, en dan kunnen ze een keuze maken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Inderdaad hebben we de Bijbel nodig om gered te blijven. Hoe weten we dit? Lees maar eens:

"Wat u betreft,wat gij van den beginne gehoord hebt, moet in u blijven.Indien in u blijft, wat gij van den beginne gehoord hebt, dan zult gij ook in den Zoon en in den Vader blijven.En dit is de belofte die Hij Zelf ons beloofd heeft: het eeuwige leven." (1 Johannes 2:24-25)

Wat wil dit zeggen? Dit betekent dat datgene wat wij gehoord hebben (het Woord van God) dat dit in ons moet blijven. En dit kan alleen maar door dit Woord te lezen en te bestuderen. Doen we dit, dan zullen we ook in de Vader en de Zoon blijven. Doen we dit niet, dan zijn we later niet meer in Jezus. Eldes in de Bijbel lezen we met betrekking tot het in Jezus blijven het volgendë:

"Blijft in Mij, gelijk Ik in u. Evenals de rank geen vrucht kan dragen uit zichzelf, als zij niet aan den wijnstok blijft, zo ook gij niet, wanneer gij in Mij

niet blijft.Ik ben de wijnstok, gij zijt de ranken. Wie in Mij blijft, die draagt veel vrucht, want zonder Mij kunt gij niets doen.Wie in Mij niet blijft, is buitengeworpen als de rank en is verdord, en men verzamelt ze en werpt ze in het vuur en worden verbrand.Indien gij in Mij blijft en Mijn woorden in u blijven, vraagt wat gij maar wilt, en het zal u geworden. Hierin is Mijn Vader verheerlijkd dat gij veel vrucht draagt, en gij zult Mijn discipelen zijn." (Johannes 15:4-8)

Hier zien we maar al te duidelijk dat de Heere Jezus wil dat Zijn woorden in ons zullen blijven. En dit kan alleen maar doordat we het Woord van God nemen en dit lezen. Dan zullen we in Hem blijven en gered blijven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben nog bezig naar het speuren naar een Bijbeltekst die door onze katholieken niet direct omver geschoffeld kan worden. Wanneer in een Bijbeltekst (vooral NT) het woord 'Woord' staat betekend dat vaak Jezus Christus..

Die mensen hadden het Woord gehoord (het Woord Jezus Christus) het is dus allemaal wat dubbel voor mij. Wel zit ik te denken rond teksten als 'Waaruit kent gij uw ellende, uit de wet Gods' ..

Zonder wet geen evangelie, je zult eerst in de wet gespiegeld moeten worden aan jezelf voordat je 'het evangelie nodig' hebt. Natuurlijk gaat Pius zeggen dat de openbaring van de wet niet percé door de Bijbel hoeft te gaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Natuurlijk gaat Pius zeggen dat de openbaring van de wet niet percé door de Bijbel hoeft te gaan.

yes.gif En Rom. 2:12-20 beaamt dat, wat op zich ook een voortzetting is van wat Jesaja als zei; dat de Tien geboden in de harten van demensen is gegraveerd.

En in diepere zin ís Christus de Wet. Paulus stelt weliswaar in z'n brieven een onderscheid tussen de oude, reeds vervulde Wet en Christus, maar dit is een werkonderscheid. Want uiteindelijk is er geen onderscheid, Christus volgen = de Wet volgen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja ik geloof ook dat 'de Wet' geschreven is in de harten van mensen. Toch zie ik wat problemen, de meeste mensen houden zich ongeveer aan de 'tweede tafel der wet' dus vanaf 'Eer uw vader en uw moeder'..

De eerste 4 geboden echter meestal niet. Zoals bij om schreven wordt.. Het bestaan van God kan men weten uit de natuur, Christus kan men echter niet kennen uit de natuur, maar door de Bijbel (met behulp van de Heilige Geest).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ja en zonder Bijbel zie je niet in waarom je jou zou bekeren en tot wat je je zou bekeren.

Dat gaat alleen maar op in het geval dat de Bijbel sola scriptura leert, en dat leert ze niet.


Samengevoegd:

Quote:

Ja ik geloof ook dat 'de Wet' geschreven is in de harten van mensen. Toch zie ik wat problemen, de meeste mensen houden zich ongeveer aan de 'tweede tafel der wet' dus vanaf 'Eer uw vader en uw moeder'..

De eerste 4 geboden echter meestal niet. Zoals bij om schreven wordt.. Het bestaan van God kan men weten uit de natuur, Christus kan men echter niet kennen uit de natuur, maar door de Bijbel (met behulp van de Heilige Geest).

Maar geloven = Christus navolgen (Mat. 7:21). God is omnipresent, de wet is in de harten gegraveerd, alleen staat daar tegenover dat er ook 'structuren van zonde' zijn die het zicht op de waarheid gedeeltelijk ontnemen. Zodoende worden ook de eerste 4 geboden nageleeft voorzover mogelijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat God zijn wetten in de harten zou leggen klopt, doch is dit gezegd door de profeten (Jer 31:31t/m34) welke immers gaan tot Johannes (Luk 16,16) de Doper. Paulus betrekt deze belofte die overigens uitsluitend gedaan is aan het huis Israels (en niet aan het huis Juda) conform de Schrift, op zijn eigen tijd (mal 4+zach 13) oftewel de eerste eeuw.

Heb 8,10       

Want dit is het verbond, dat Ik met het huis Israëls maken zal na die dagen, zegt de Heere: Ik zal Mijn wetten in hun verstand geven, en in hun harten zal Ik die inschrijven; en Ik zal hun tot een God zijn, en zij zullen Mij tot een volk zijn.

De barmhartige Samaritaan (Luk 10,33) is een mooi voorbeeld van een nakomeling van het huis Israels (Am 3,12+Jer 23,13) welke Gods wetten duidelijk in zijn verstand en hart had.

Quote:

Dat gaat alleen maar op in het geval dat de Bijbel sola scriptura leert, en dat leert ze niet.

Nee?

Paulus leert ons dat we vast moeten houden aan het evangelie zoals hij het verkondigd heeft en stelt dat we niet vele vaders hebben.

1 Kor 4,15       

Want al hadt gij tienduizend leermeesters in Christus, zo hebt gij toch niet vele vaders; want in Christus Jezus heb ik u door het Evangelie geteeld.

Over het evangelie is Paulus zelfs erger dan sola scriptura:

2 Thess 2,15       

Zo dan, broeders, staat vast en houdt de inzettingen, die u geleerd zijn, hetzij door ons woord, hetzij door onze zendbrief.

Wat Paulus hiermee wil zeggen is dat degenen die het woord niet van hen gehoord hebben (wij dus), vast moeten houden aan hun zendbrieven. En hebben wij hen ooit gehoord over jullie tradities?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Nee?

Paulus leert ons dat we vast moeten houden aan het evangelie zoals hij het verkondigd heeft en stelt dat we
niet
vele vaders hebben.

Inderdaad, het Evangelie. Dat is niet hetzelfde als de Bijbel.

Quote:
1 Kor 4,15
      

Want al hadt gij tienduizend leermeesters in Christus, zo hebt gij toch niet vele vaders; want in Christus Jezus heb ik u door het Evangelie geteeld.

Over het evangelie is Paulus zelfs erger dan sola scriptura:

2 Thess 2,15
      

Zo dan, broeders, staat vast en houdt de inzettingen, die u geleerd zijn, hetzij door ons woord,
hetzij door onze zendbrief
.

Wat Paulus hiermee wil zeggen is dat degenen die het woord
niet
van
hen
gehoord hebben (wij dus), vast moeten houden aan
hun
zendbrieven. En hebben wij hen ooit gehoord over jullie tradities?

En wie zijn ons? knipoog_dicht.gif Dit vers past prima in dit plaatje, het is juist een bewijs voor de Traditio (zo wordt 'inzichten' ook vertaald in onze Bijbels)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mooi artikeltje, doch vond ik het een beetje een koude douche dat er geen concrete voorbeelden genoemd worden van Jezus' leringen die de Bijbel niet gehaald hebben. Ook werd er wat geschipperd met het woord 'boek' en hier en daar nogal wat gespeculeerd ten gunste van de katholieke visie, dat snap ik wel, maar ik zie het als een zwaktebod.

Quote:
Joh. 16:12 Ik heb jullie nog veel meer te zeggen, maar jullie kunnen het nog niet verdragen

Misschien heeft Hij deze zaken gezegd tijdens de verschijningen na Zijn Opstanding waar in Hand. 1:2-3 naar wordt verwezen. Erg weinig van deze leringen zijn in de Bijbel terechtgekomen, en de leringen waarbij dat wél is gebeurt, bevatten weinig details.

Johannes 20:30 Jezus heeft nog veel meer wondertekenen voor zijn leerlingen gedaan, die niet in dit boek staan

Johannes 21:25 Jezus heeft nog veel meer gedaan: als al zijn daden, een voor een, opgeschreven zouden worden, zou de wereld, denk ik, te klein zijn voor de boeken die dan geschreven moesten worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Terzijde, het valt me elke keer weer meer op hoe Protestantse Bijbels vakkundig alle katholieke restjes eruit vertalen. Kerk wordt gemeente, bisschoppen opzichters, priesters oudsten en ga zo nog maar door.

Oh help, je zou nog bijna denken dat zaken op meerdere manieren uitgelegd kunnen worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid