Spring naar bijdragen

Centjes aan de kerk geven...


Aanbevolen berichten

Hey allemaal,

Ik loop al een tijdje met de vraag of tienden geven tegenwoordig nog veel gebeurt. Ik doe het wel, me baserend op maleachi 3:7-10

7 Van de dagen uwer vaderen af zijt gij afgeweken van mijn inzettingen en hebt ze niet onderhouden. Keert terug tot Mij, dan zal Ik tot u terugkeren, zegt de HERE der heerscharen. En dan zegt gij: In welk opzicht moeten wij terugkeren?

8 Mag een mens God beroven? Toch berooft gij Mij. En dan zegt gij: Waarin beroven wij U? In de tienden en de heffing. 9 Met de vloek zijt gij vervloekt, en Mij berooft gij, gij volk in zijn geheel. 10 Breng de gehele tiende naar de voorraadkamer, opdat er spijze zij in mijn huis; beproeft Mij toch daarmede, zegt de HERE der heerscharen, of Ik dan niet voor u de vensters van de hemel zal openen en zegen in overvloed over u uitgieten.

Nu vraag ik me af of jullie dat doen? Of vinden jullie het onzin/teveel...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik doe het juist wel onze kerk is aangesloten bij de Johan Maasbach Wereld Zending. En dat komt dan in projecten terecht het geld. En ik zie God zorgt voor je zie deze tekst. En merk krijg gewoon tienvoudig voor terug. Klinkt raar maar is waar.

Mattheüs 6:25-33

Jezus sprak:

'Daarom zeg ik u: maak u geen zorgen over het eten en drinken dat u nodig hebt om te leven, en over de kleren voor uw lichaam. Is het leven niet belangrijker dan voedsel, en het lichaam niet belangrijker dan kleding?

Kijk eens naar de vogels in de lucht: ze zaaien niet, ze maaien niet en slaan geen voorraden op in schuren. Uw hemelse Vader zorgt dat ze te eten krijgen. En bent u niet veel meer waard dan de vogels? Trouwens, wie van u kan door al zijn zorgen zijn leven ook maar een klein stukje verlengen? En waarom maakt u zich zorgen over kleding? Let eens op hoe de veldbloemen groeien: ze werken niet en spinnen niet. Maar ik zeg u: zelfs Salomo was in zijn staatsiegewaad niet zo mooi gekleed als een van deze bloemen. Zo mooi kleedt God het gras, dat vandaag nog op het veld staat en morgen al in de oven wordt gegooid. Zou God u dan niet nog veel beter kleden? Wat is uw geloof toch klein! Wees niet zo bezorgd, zeg niet: Wat moeten we eten of wat moeten we drinken of waarmee moeten we ons kleden? Want naar dat alles vragen de heidenen! Uw hemelse Vader weet dat u dat allemaal nodig hebt. Zoek eerst Gods koninkrijk en zijn gerechtigheid, dan krijgt u al het andere erbij. Maak u dus geen zorgen over de dag van morgen, want de dag van morgen zal zijn eigen zorgen hebben. Elke dag heeft genoeg aan zijn eigen kwaad.

Het is trouwens niet verplicht hoor laat ik het daar voorop stellen. Maar je helpt velen mensen ermee in vele landen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vind tienden wel erg veel... Vooral aangezien bijna de helft van mijn geld al naar de belasting gaat. Ik dacht ook altijd dat het geven van tienden ook was ingesteld als soort van belasting (maar ik heb me er nooit echt in verdiept, dus waarschijnlijk zal ik het wel fout hebben puh2.gif)

Link naar bericht
Deel via andere websites

In de praktijk wel. Ik krijg van m'n ouders 64 euro per maand en leg ongeveer 4x1,5=6 euro in de collecteschaal. Dusja.

Als ik ga studeren, stufi en salaris krijg kan ik me het waarschijnlijk niet veroorloven dus houdt het op. Dan sluit ik me bij Thorgrem aan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat het beter is om je geld nuttig te besteden. Kopen wat je zelf nodig hebt, dan kijken wat je voor een ander over hebt. Er zijn teveel dingen op deze wereld die geld nodig hebben, maar je kan in ieder geval een deel steunen. Zelf ga ik na de vakantie (momenteel gaat dat nl. niet lukken) een overzicht maken van het geld wat ik binnenkrijg en wat ik werkelijk nodig heb. De rest kan ik dan op een betere manier besteden (hetzij sparen voor toekomst, hetzij investeren in een goed doel).

PS. Teveel kan niet, tenzij je jezelf ermee benadeelt in je primaire behoeften.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik doe het wel, omdat ik vind dat bijvoorbeeld weeskinderen het geld veel beter kunnen gebruiken (lees: harder nodig hebben) dan ik. Enerzijds wil ik gewoon projecten steunen voor mensen die het geld harder nodig hebben, anderzijds wil ik ook in mijn financien afhankelijk zijn van God.

Aan het begin van dit schooljaar was mijn enige inkomen stufi en wilde ik gewoon trouw blijven in het kleine. Inmiddels komt mijn zusje regelmatig langs en heb ik geen financiele nood en kan ik ook meer geven aan die projecten. Hier ga ik er wat dieper op in, maar ik wil niet overal met details gaan smijten

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zoveel zit er niet in mijn spaarvarken.

Sterker nog, ik heb er geen een...

Link naar bericht
Deel via andere websites

De eerste-eeuwse christenen hebben nooit het gebod gekregen om tienden te betalen. Het voornaamste doel van de tiendenregeling onder de Wet was de instandhouding van Israëls tempel en priesterschap; de verplichting om tienden te betalen, zou dus ophouden wanneer dat Mozaïsche wetsverbond vervuld was, door Christus’ dood aan de martelpaal tot een einde zou zijn gekomen (Ef 2:15; Kol 2:13, 14). Het is waar dat levitische priesters in de tempel te Jeruzalem dienst bleven verrichten totdat deze in 70 G.T. werd verwoest, maar de christenen maakten vanaf 33 G.T. deel uit van een nieuwe, geestelijke priesterschap, die niet door tienden onderhouden werd. — Ro 6:14; Heb 7:12; 1Pe 2:9.

Christenen werden aangemoedigd de christelijke bediening zowel door hun eigen activiteit als door materiële gaven te ondersteunen. In plaats van een vastgestelde, specifieke bijdrage te geven voor het bestrijden van de onkosten van de gemeente, moesten zij bijdragen ’naar hetgeen zij hadden’, een ieder „zoals hij in zijn hart [had] besloten, niet met tegenzin of onder dwang, want God heeft een blijmoedige gever lief†(2Kor 8:12; 9:7). Zij werden ertoe aangespoord te handelen volgens het beginsel: „De oudere mannen die op een voortreffelijke wijze de leiding hebben, moet dubbele eer waardig worden geacht, vooral degenen die hard werken wat spreken en onderwijzen betreft. Want de schriftplaats luidt: ’Gij moogt een stier niet muilbanden wanneer hij het graan uitdorst’, en: ’De werkman is zijn loon waard’†(1Ti 5:17, 18). De apostel Paulus gaf echter het voorbeeld doordat hij het trachtte te vermijden een onnodige financiële last voor de gemeente te worden. — Han 18:3; 1Th 2:9.

Link naar bericht
Deel via andere websites

"Wat nu de inzameling voor de heiligen betreft, doet ook gij, evenals ik het in de gemeenten van Galatië geregeld heb: elke eerste dag der week legge ieder uwer naar vermogen thuis iets weg, en hij spare dit op, opdat er niet eerst na mijn komst inzamelingen moeten gehouden worden." 1 Kor. 16

"Want als de bereidvaardigheid aanwezig is, is zij welkom naar hetgeen zij heeft, niet naar hetgeen zij

niet heeft." 2 Kor. 8

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik doe het sindskort wel omdat ik er goed onderwijs over heb gehad. Ik geloof in het principe van geven. Ik geef het aan de gemeente omdat ik daar mijn brood en wijn vandaan haal (geestelijke primaire voeding) gebaseerd op Genesis 14:18-23:

18 En Melchisedek, de koning van Salem, bracht brood en wijn; hij nu was een priester van God, de Allerhoogste. 19 En hij zegende hem en zeide: Gezegend zij Abram door God, de Allerhoogste, de Schepper van hemel en aarde, 20 en geprezen zij God, de Allerhoogste, die uw vijanden in uw macht heeft overgeleverd. En hij gaf hem van alles de tienden.

21 De koning van Sodom nu zeide tot Abram: Geef mij de mensen, en behoud de have voor u. 22 Doch Abram zeide tot de koning van Sodom: Ik zweer bij de HERE, bij God, de Allerhoogste, de Schepper van hemel en aarde: 23 Zelfs geen draad of schoenriem, ja niets van het uwe zal ik nemen, opdat gij niet kunt zeggen: Ik heb Abram rijk gemaakt!

Aangezien Melchisedek een personage van Jezus is kan ik hier uit opmaken dat tienden geven iets goeds is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ligt er vrij dik bovenop gezien het feit hij geen stamboom heeft en zomaar opgevoerd wordt met brood en wijn (de tekenen van de Eucharistie). Ik bedoel: een duidelijkere voorafbeelding is er bijna niet. In de Hebreeën-brief wordt die link ookal gelegd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ligt er vrij dik bovenop gezien het feit hij geen stamboom heeft en zomaar opgevoerd wordt met brood en wijn (de tekenen van de Eucharistie). Ik bedoel: een duidelijkere voorafbeelding is er bijna niet. In de Hebreeën-brief wordt die link ookal gelegd.

Dank voor de toelichting.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ligt er vrij dik bovenop gezien het feit hij geen stamboom heeft en zomaar opgevoerd wordt met brood en wijn (de tekenen van de Eucharistie). Ik bedoel: een duidelijkere voorafbeelding is er bijna niet. In de Hebreeën-brief wordt die link ookal gelegd.

Daar wordt overigens niet specifiek gerefereerd aan brood en wijn en/of Heilig Avondmaal/Eucharistie.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid