Spring naar bijdragen

komt er een opwekking in Nederland?  

  1. 1. komt er een opwekking in Nederland?

    • Zeker weten ja
      3
    • Wie weet
      6
    • Echt niet
      2
    • Is niet van God
      0
    • God heeft geen genade meer voor deze wereld en al helemaal niet voor Nederland
      0
    • Laten we het hopen!!
      6


Aanbevolen berichten

Sinds kort gaan wij naar link er is daar een dynamisch vuur van God ontstaan waardoor de kerk van 40 mensen nu in drie jaar tijd gegroeid is richting de duizend mensen. Iedere zondag zien we mensen genezen (van ziektens) en de Doktoren begreipen er helemaal niets van.

Zou dit een begin kunnen zijn van een opwekking in Nederland? Wij zijn erg onder de indruk van deze beweging van God en we vragen ons daarom ook af of dit ook elders in het land aan de gang is.

Wat zijn jullie iedeën hier over? en zijn er misschien meer kerken in nederland die een opleving beginnen te ervaren van Gods Geest?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Naar mijn idee zou God pas echt werken in een Opwekking als mensen in hun denken veranderen en echt vanuit genade leven die Jezus ons gegeven heeft met het offer. Een genezing is leuk, maar da's niet de kern van christelijk geloof.

Ik wil niet al te bot klinken, maar in je openingspost noem je alleen de materiële dingen terwijl juist de immateriële dingen, zoals geloof, overtuigingen, berouw en bepaalde ideëen voor je redding pleiten. Een opwekking laat zich juist het sterkst blijken buiten de kerk in het alledaagse leven met de nadruk op alle dagen in plaats van de zondag.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Naar mijn idee zou God pas echt werken in een Opwekking als mensen in hun denken veranderen en echt vanuit genade leven die Jezus ons gegeven heeft met het offer. Een genezing is leuk, maar da's niet de kern van christelijk geloof.

Ik wil niet al te bot klinken, maar in je openingspost noem je alleen de materiële dingen terwijl juist de immateriële dingen, zoals geloof, overtuigingen, berouw en bepaalde ideëen voor je redding pleiten. Een opwekking laat zich juist het sterkst blijken buiten de kerk in het alledaagse leven met de nadruk op alle dagen in plaats van de zondag.

Mee eens!!

We zien vele mensen tot bekering komen er zijn wekelijkse activiteiten die druk worden bezocht door wel en geen gelovoigen. Het gaat inderdaad niet maar alleen om genezing ect, maar aan de vruchten herkennen we de boom. We komen er nu 2 en een halve maand dus we blijven een afwachtende houding houden en bezoeken zoveel mogelijk de activiteiten om te gaan zien wat God doet onder de mensen,


Samengevoegd:

Quote:

Het eerste wat in me op komt; nou en?

Die dingen lopen meestal slecht af, dus ik hoop het niet.

Je kan niet zien wat het misschien heeft gedaan voor een ander. Wie weet zijn er door de afgelopen opwekkingen wel duizenden mensen behouden geweest waar jij en ik geen weet van hebben.

Ik denk maar zo, God doet het vast niet voor niets.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als er geen genezingen meer plaatsvinden, maar de mensen hun lijden gaan opdragen aan God, en mede-lijden met Christus, dán ben je op de goede weg. sjoerule.gif


Samengevoegd:

Quote:

Je kan niet zien wat het misschien heeft gedaan voor een ander. Wie weet zijn er door de afgelopen opwekkingen wel duizenden mensen behouden geweest waar jij en ik geen weet van hebben.

Dat kan, alhoewel 'redding' natuurlijk geen instant gebeurtenis is, en daar zit 'm de clue.

Quote:
Ik denk maar zo, God doet het vast niet voor niets.

Het is vaak een soort 'laatste redmiddel' voor de mens die werkelijk door alles al is afgestompt.

Joh. 20:29 Iesus seyde tot hem, Om dat ghy my gesien hebt Thoma so hebt ghy gelooft: saligh [zijn’se] die niet en sullen gesien hebben, ende [nochtans] sullen gelooft hebben. knipoog_dicht.gif

(prachtig trouwens dat je ook al in de Statenvertaling 1637 kan zoeken op Biblia yes.gif )

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben aardig opgewekt geworden de laatste tijd big-smile.gif

Prijs de Heer party.gifparty.gif want depri zijn is niet echt leuk.

Oke, serieus:

Ik sluit me bij Pius_XII aan. Een opwekking in de zin van veel mensen die Jezus terugvinden is leuk, maar het heeft weinig nut als ze alleen naar de kerk gaan omdat het hip is. Geloof moet niet meegaan met de mode, laat staan zelf een modeverschijnsel worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik moet denken aan een tekst uit Jeremia 'Des Heeren, Des Heeren tempel is deze'. De Joden gingen er nogal prat op dat zij de tempel van God hadden en dat het dus allemaal wel goed zou komen met die vuur - en zwavelpreken van Jeremia.. Zij hadden toch de tempel?

Dat gevoel heb ik nogal met deze veelal charismatische (DIY-)Opwekkingsinitatieven. Opwekking begint in het persoonlijke leven van mensen, de gelovigen. Het begint met gebed, smeekbeden of God de kandelaar van Zijn Woord niet weg wil nemen. Dat zie je in de geschiedenis, als iedereen het had opgegeven deed God wat Hem goedachte en kwam er een 'Opwekking' mét een behoorlijke aanwezigheid van zondekennis..

Dat is gespring van 'De Heer gaat wat doe-hoen in Nederland, ik voell het' *zweept mensen op, voor je de Vibe des Heeren?* *draait ambient-soundcape muziek wat harder; de Geest is hier, voel je hem, kippenvel? Een manifestatie van de Geest!* Hallulujah, De Heer is bezig!

Dat is geen Opwekking, maar Oppepping.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik ben aardig opgewekt geworden de laatste tijd
big-smile.gif

Prijs de Heer
party.gifparty.gif
want depri zijn is niet echt leuk.

Oke, serieus:

Ik sluit me bij Pius_XII aan. Een opwekking in de zin van veel mensen die Jezus terugvinden is leuk, maar het heeft weinig nut als ze alleen naar de kerk gaan omdat het hip is. Geloof moet niet meegaan met de mode, laat staan zelf een modeverschijnsel worden.

Mwah, als theologie een trend wordt en mensen zich actief gaan bezighouden met hun denken veranderen en luisteren naar de Geest dan is het niet erg dat mensen dit doen omdat andere mensen het ook doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Niet als ze daarin volharden nee, inderdaad smile.gif

Maar helaas is het met mode meestal zo dat ze naar 3 maanden weer iets compleet anders achternalopen. Drie maandjes pagan, drie maandjes christendom, drie maandjes hindoeïsme...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Als er geen genezingen meer plaatsvinden, maar de mensen hun lijden gaan opdragen aan God, en mede-lijden met Christus, dán ben je op de goede weg. Y)

Sjaloom Pius_XII,

Het zijn anders juist de plaatsen waar genezingen plaats hebben gevonden of plaatsvinden, die vele pelgrims trekken. Denk alleen al aan Lourdes, een prachtige oase van katholiek devoot geloof. Als mensen er niet voor genezing komen, dan wel om er weer een jaartje tegenaan te kunnen. En verhalen van genezing kennen we ook net zo goed binnen de katholieke gelederen.

Ik weet dus zo net nog niet of God enkel mensen hun lijden laat opdragen als mede-lijden met Christus. De één wordt door Hem genezen, en soms nog op bovennatuurlijke wijze, de ander niet. De Heer geeft, de Heer neemt en alleen Híj weet wat het beste voor jou en mij is. De een is schatrijk en dankt God daarvoor, de ander is straatarm en dankt God óók daarvoor.

Het enkel verheerlijken van het lijden ten koste van Gods genezende kracht is denk ik misschien toch ietwat te eenzijdig. God kán genezen en Hij doet het soms dus ook. En met zo'n genezing wil Hij ons altijd iets meegeven. Dat zie je bij Christus ook heel duidelijk. Daarom geloof ik niet dat Hij zomaar geneest om het genezen. Net zoals Hij mensen niet zomaar laat lijden om het lijden.

Hiermee zeg ik nog niks over deze vermeende opwekking hoor. De Doorbrekers komt op mij over als een duidelijk charismatische gemeente, die de charismatische spiritualiteit ook tot haar theologie heeft gemaakt. En soms kan zo'n spiritualiteit inderdaad even opleven, net zoals de Moderne Devotie populair werd in de Middeleeuwen, of de Heilig Hartdevotie in het Rijke Roomse Leven. Leuk, maar niet wereldschokkend en ook niet uniek.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Komt er een opwekking in Nederland is de poll vraag.

Dat is vrij moeilijk antwoorden. De definities over wat nou eigenlijk een opwekking is verschillen namelijk nogal sterk.

Maar ik denk el dat het christendom in Nederland op een gegeven moment weer aan zal trekken ja. Of dat nu is of over 50 jaar, dat weet ik niet. Wel zijn de eerste tekenen van een lente al zichtbaar. Zo zijn de traditionele kerken al bijna in het diepste punt van het dal, en sommige zijn al weer bezig met een stijgende lijn. Als ik naar mijn parochie kijk dan komen er nu meer bezoekers als een jaar of 3 geleden. Als we kijken naar een redelijk aantal katholieke jongeren die naar de wereldjongerendagen in Sydney gaan dan kunnen we zien dat er nog hoop voor de toekomst is.

Maar zo is het eigenlijk altijd gegaan, met hoogte en diepte punten. Een afwisseling zoals we die ook in de economie zien. Maar ook in het dagelijkse ritme van dag en nacht, winter en zomer, eb en vloed. Wij moeten ons niet blindstaren op de winst op korte termijn, het gaat er om wie de langste adem heeft.

Dus zo'n beetje overwegend denk ik wel dat er een opwekking (zoals ik dat zie) er aan komt, binnen nu en 100 jaar. Dat is wat we de hele geschiedenis door zien. En dat is ook het prachtige van een wereldkerk. WIj zijn nu hulpbehoevend en we merken dat er priester (-studenten) van Zuid-Amerika tot Polen ons te hulp komen. 40 jaar geleden waren wij het die andere gebieden te hulp schoten.

Echte een opwekking zoals die hier beschreven wordt, nee daar geloof ik niet zo in, in dit soort zeer tijdelijke dingen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Niet echt, maar het is wel leuk om te lezen knipoog_dicht.gif

ik denk dat ik ook maar eens een keertje langskom binnenkort, want Barneveld zit wel redelijk in de buurt en als ik dat artikel lees ben ik wel erg benieuwd...

ik heb nog nooit gouden confetti de kerk in zien blazen en bij een popcornmachine en een springkussen in de kerk kan ik me ook niet echt iets voorstellen widegrin.gif

da's vast niet iedere week, of wel? puh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Niet echt, maar het is wel leuk om te lezen
knipoog_dicht.gif

ik denk dat ik ook maar eens een keertje langskom binnenkort, want Barneveld zit wel redelijk in de buurt en als ik dat artikel lees ben ik wel erg benieuwd...

ik heb nog nooit gouden confetti de kerk in zien blazen en bij een popcornmachine en een springkussen in de kerk kan ik me ook niet echt iets voorstellen
widegrin.gif

da's vast niet iedere week, of wel?
puh2.gif

Was dat maar waar, sjonge dat was echt een leuk feest!!

Ja je zou echt eens een kijkje moeten komen nemen, je zal er geen spijt van krijgen.

Ik heb pas geleden een collega meegenomen en die staat nu in vuur en vlam voor God. Echt fantastisch om dat te zien.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Sjaloom Pius_XII,

Het zijn anders juist de plaatsen waar genezingen plaats hebben gevonden of plaatsvinden, die vele pelgrims trekken. Denk alleen al aan Lourdes, een prachtige oase van katholiek devoot geloof. Als mensen er niet voor genezing komen, dan wel om er weer een jaartje tegenaan te kunnen. En verhalen van genezing kennen we ook net zo goed binnen de katholieke gelederen.

Ik weet dus zo net nog niet of God enkel mensen hun lijden laat opdragen als mede-lijden met Christus. De één wordt door Hem genezen, en soms nog op bovennatuurlijke wijze, de ander niet. De Heer geeft, de Heer neemt en alleen Híj weet wat het beste voor jou en mij is. De een is schatrijk en dankt God daarvoor, de ander is straatarm en dankt God óók daarvoor.

Het enkel verheerlijken van het lijden ten koste van Gods genezende kracht is denk ik misschien toch ietwat te eenzijdig. God kán genezen en Hij doet het soms dus ook. En met zo'n genezing wil Hij ons altijd iets meegeven. Dat zie je bij Christus ook heel duidelijk. Daarom geloof ik niet dat Hij zomaar geneest om het genezen. Net zoals Hij mensen niet zomaar laat lijden om het lijden.

Hiermee zeg ik nog niks over deze vermeende opwekking hoor. De Doorbrekers komt op mij over als een duidelijk charismatische gemeente, die de charismatische spiritualiteit ook tot haar theologie heeft gemaakt. En soms kan zo'n spiritualiteit inderdaad even opleven, net zoals de Moderne Devotie populair werd in de Middeleeuwen, of de Heilig Hartdevotie in het Rijke Roomse Leven. Leuk, maar niet wereldschokkend en ook niet uniek.

Je wordt altijd genezen door Christus, dat is het punt niet. Maar je weet hoe dat gaat, hoe meer ongeloof, hoe meer overtuigingskracht er nodig is. En natuurlijk ligt het vaak vlak bijelkaar; ook bij Lidwina gebeurde er genezingen. Het is nét zoals je zegt, de één gaat naar Lourdes voor genezing, de ander voor Maria en in ultimo ons Lieve Heer. Alleen, als je voldoende met Christus bent verbonden, dan wordt lichamelijk lijden wat onbelangrijk, als je van Hem houdt, dan wil je ook in Zijn liefde, en dus ook in het lijden wat Hij heeft delen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid