Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Quote:

Zoals jezelf al aangaf drinken niet allen daar uit omdat men niet onder beide gestalten hoeft te zijn. Alleen, hoe gaan jullie dan om met het 'Schriftgegeven' dat allen ook daaruit drinken?

Zoals gezegd: de gewijde bedienaar stelt de gehele geloofsgemeenschap present bij het vieren van de heilige Geheimen.

In de Schrift lezen we de avond waarop Jezus met zijn leerlingen het Laatste Avondmaal viert. Bij die maaltijd waren alleen de Apostelen aanwezig. De eerste der bisschoppen. Wat dat betreft was het sowieso al een hele andere situatie dan een viering waarbij ook lekengelovigen aanwezig zijn (in het Nieuwe Testament discipelen genoemd).

Daarbij blijft het gewoon een praktisch punt. Bij het Laatste Avondmaal waren ze met 13 man... dat is heel wat handiger dan een viering met honderden.knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 226
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

Dat is vrij normaal, de hostie in de wijn dopen is verboden. Uit dezelfde beker drinken kan wel, maar is niet noodzakelijk en niet even praktisch.

Eventjes; Whaaattt? Hoezo verboden? Omdat je het niet zelf mag dippen? Maar wij ontvangen de hostie en dopen deze dan in de wijn. Hoeveel wijn kost het wel niet als je iedereen er een slok uit laat nemen? De pastoor geeft het aan jouw, jij ontvangt, ontvangt de wijn, dipt en eet. Om het even erg plat te zeggen.

Wij krijgen elke week de heilige communie en ik moet zeggen dat ik het nooit als apart heb beschouwen. Wel als iets bijzonders, maar dat is de hele mis. big-smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Het is verboden omdat het autocommunie is. Door zelf de hostie in te dopen neem je de Wijn i.p.v. deze te ontvangen. De H. Communie is een gave van Christus en niet iets dat je zelf mag nemen. Daarom wordt de communie ook uitgereikt en mag je hem niet zelf nemen.

Bovendien heeft de Heer gezegd "neemt en drinkt hier allen uit" en niet "neemt en dipt hier allen in". Daarbij komt dat het indopen gewoon veel gevaren met zich meebrengt. De kans dat er druppels op de grond vallen of aan de vingers van mensen blijven hangen is heel groot en totaal onacceptabel in het licht van ons geloof in de Werkelijke Aanwezigheid van Christus in de Eucharistie.

De reden dat veel parochies het wel doen is dezelfde als die van een hoop andere liturgische misbruiken. Eigenzinnige of onwetende voorgangers die kerkelijke voorschriften naast zich neerleggen vanuit het idee dat ze het zelf wel beter weten.

Oke helder, bedankt voor de uitleg smile.gif

(Nu zit mijn hoofd ondertussen wel legale versies ervan te bedenken, met een dippende priester en op de tong ontvangen e.d. puh2.gif)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Oke helder, bedankt voor de uitleg
smile.gif

(Nu zit mijn hoofd ondertussen wel legale versies ervan te bedenken, met een dippende priester en op de tong ontvangen e.d.
puh2.gif
)

In principe mogen priesters wel indopen. Maar naar mijn mening slaat het nergens op om het te doen.

Edit: Dit geldt trouwens alleen wanneer een priester (con)celebreert. Als hij gewoon in de kerk zit moet hij het gewoon ook niet doet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vind het zowiezo onlogisch, de communie moet ontvangen worden, maar dat gebeurt ook, je krijgt de hostie in je handen van de pastoor en je krijgt (!) de wijn aangeboden.

Als ik mijn hand naar je uitsteek met hier alsjeblieft hier heb je 5 euro (want je mag niet zomaar 5 euro uit mijn tas pakken). Mag je het dan ook niet meer aannemen? Als ik het aanbied?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik vind het zowiezo onlogisch, de communie moet ontvangen worden, maar dat gebeurt ook, je krijgt de hostie in je handen van de pastoor en je krijgt (!) de wijn aangeboden.

Toch is indopen autocommunicatie. Je steekt zelf de hostie uit, doopt hem eruit en steekt hem in je mond. De Congregatie voor de Eredienst heeft duidelijk gemaakt dat dat niet mag. Als je Katholiek Nieuwsblad leest kun je zien dat de Nederlandse Bisschoppenconferentie hier nog eens extra op hamert in een brief die onlangs aan alle priesters is verstuurd.

Het maakt dan nog weinig uit wat je er zelf van vindt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik vind het zowiezo onlogisch, de communie moet ontvangen worden, maar dat gebeurt ook, je krijgt de hostie in je handen van de pastoor ...

Mag het ook op de tong zijn? Persoonlijk wil ik met mijn niet-gewijde handen niet de H. Hostie aanraken, waarvan ik geloof dat het door de consecratie het H. Lichaam van de Here Jezus zelf is.

En inderdaad is een veilige manier om gelovigen toch onder beiderlei gedaante te laten communiceren, de priester de hostie in de wijn te laten dopen en die de communicant dan op de tong te leggen. Gebeurt in mijn woonplaats altijd op Witte Donderdag. Idealiter ook nog met een misdienaar die er een pateen onder vasthoudt (een soort schaal), waarop eventuele kruimels of druppels kunnen worden opgevangen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Mag het ook op de tong zijn? Persoonlijk wil ik met mijn niet-gewijde handen niet de H. Hostie aanraken, waarvan ik geloof dat het door de consecratie het H. Lichaam van de Here Jezus zelf is.

Zomaar uit nieuwsgierigheid hoor, maar Jezus liet zich toch ook gewoon aanraken toen Hij op aarde was?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Mag het ook op de tong zijn? Persoonlijk wil ik met mijn niet-gewijde handen niet de H. Hostie aanraken, waarvan ik geloof dat het door de consecratie het H. Lichaam van de Here Jezus zelf is.

Sjaloom Antonius,

Natuurlijk mag het op de tong. In grote delen van de wereld is dat ook nog steeds heel gewoon of zelfs verplicht. Het is juist iets typisch westers om de Hostie per se op de hand te willen ontvangen. Het is een heel directe manier van Christus ontvangen, direct uit de handen van de priester. Zelf ontvang ik Hem ook weleens op de tong, maar voornamelijk alleen als een geestelijke het uitreikt.

Ik heb namelijk al wel gemerkt dat het aan te raden is dat vooral alleen bij priesters of andere geestelijken te doen. Van hen weet je tenminste vrijwel zeker dat ze de bedoeling begrijpen als je je handen gevouwen houdt en je hoofd iets omhoog, voordat je de mond opendoet. Leken weten dat niet altijd, zodat ze zomaar doodleuk kunnen blijven wachten tot je je handen nou eens openvouwt...

Wat dan wel belangrijk blijft, is dat je de ene manier van ontvangen niet boven de andere gaat stellen. Op de hand de Communie ontvangen is ook geoorloofd en heeft ook haar charme. Als je dat in de achterhoofd houdt, is het mijns inziens dus geen probleem om de Heer direct op de tong te ontvangen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Onder twee gedaanten is normaal en dat wordt ook in heel de Kerk op de Romana na gedaan.Dan de verwarring tong C of hand C een verwijt van de Romana zelf; ze hebben het zelf zover laten komen.

De praktijk hand C verworden tot een pepermuntje halen. en de eerbied is ver te zoeken.

Wat zou er binnen de Romana moeten gebeuren,zie de Praktijk binnen de Oud Katholieke Kerk,dat zou voor de Romana het allerbeste zijn,en het terug plaatsen van de C bank.

Kortom heel Vaticaan twee is uit de hand gelopen,en de terug keer naar zo als het zou moeten zijn en in het bijzonder de C praktijk zal een lange weg terug zijn voor de Rooms Katholieken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Inderdaad, vrij respectloos om een hostie te nemen als niet-katholiek. Net zomin als katholieken deel horen te nemen aan het H. Avondmaal horen wij niet deel te nemen aan de eucharistie.

Het was in Taizé. Bij ons bij oecumenische vieringen nodigen ze ook protestanten uit om mee te doen met communie. Bovendien is het oordeel volgens mij aan mij om te besluiten of ik wel of niet eraan mee doe. Ik oordeel liever over mezelf.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Het was in Taizé. Bij ons bij oecumenische vieringen nodigen ze ook protestanten uit om mee te doen met communie. Bovendien is het oordeel volgens mij aan mij om te besluiten of ik wel of niet eraan mee doe. Ik oordeel liever over mezelf.

Het is aan God om te oordelen over deze daad. Ik snap eigenlijk niet hoe het in iemand op kan komen om maar ter Communie te gaan terwijl je heel anders denkt over de Communie.

Die praktijk heeft hier in deze regio ook wel eens plaatsgevonden, inmiddels zijn betrokken priesters behoorlijk op de vingers getikt en zal het hier niet meer voorkomen.

Als het goed is zeggen ze vooral aan de Communie iets van 'zij die ter communie mogen gaan'.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Het was in Taizé. Bij ons bij oecumenische vieringen nodigen ze ook protestanten uit om mee te doen met communie. Bovendien is het oordeel volgens mij aan mij om te besluiten of ik wel of niet eraan mee doe. Ik oordeel liever over mezelf.

Aangezien je niet veel verder komt dan opmerkingen te maken over de smaak en niet in de Eucharistie gelooft kunnen andere mensen wel degelijk stellen dat je niet ter communie had mogen gaan. Dat is namelijk een totale profanisering van het heiligste wat we hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites

In zekere zin valt het communiceren van een niet-katholiek te vergelijken met overspel. Jezus is getrouwd met zijn Kerk en heeft dmv de communie gemeenschap met haar. Wanneer een niet-katholiek (dus iemand buiten dat huwelijk) ter communie gaat en dus gemeenschap met Jezus heeft pleegt hij/zij overspel.

(maar volgens mij past die discussie beter in een ander topic eigenlijk..)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
[...]

Het was in Taizé. Bij ons bij oecumenische vieringen nodigen ze ook protestanten uit om mee te doen met communie. Bovendien is het oordeel volgens mij aan mij om te besluiten of ik wel of niet eraan mee doe. Ik oordeel liever over mezelf.

Sjaloom ThijsK,

Nee, zo werkt dat niet. Als de katholieke Kerk zegt dat je als protestant niet ter Communie mag gaan, dan heb jij dat als gast te respecteren. Net zoals ik in jouw huis niet zomaar dingen moet gaan doen die jij niet wilt, zo moet jij in het katholieke huis je aan hun regels houden. En behoren katholieken in een protestantse kerk zich aan de regels dáár te houden.

En in oecumenische vieringen behoort überhaupt geen Avondmaal of Eucharistie te worden gevierd, maar enkel hetgeen wat katholieken en protestanten gemeenschappelijk hebben. Dus gebed, lofprijzing en lezing uit de Schrift.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid