Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 226
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

In Taize is de volgende praktijk aan de hand,elke morgen is er Eucharistie van de voor af gewijde gaven;alle denominaties nemen daar aan deel.Of dat goed is kan men ernstig vragen bij stellen zoniet dat het niet geheel juist is zowel in zijn geheel niet juist.De Kerken zijn daar zelf schuldig aan zowel Romana als de Hervormde Kerk Frankrijk.Taize is een protestants klooster en valt onder de Hervormde Kerk van Frankrijk.

Het probleem zowel in Taize als elders hier in dit land is dat protestanten maling hebben een de regels en brutaal toch ter C gaan.terwijl ze niet RK of OK zijn.bij de Orthodoxen zal dat niet plaats vinden .

Het is dan ook zaak dat in de parochies en in grotere verbanden a 4tje worden uit gedeeld dat de C alleen voor behouden is aan Katholieken het zij Oud Katholiek of Rooms Katholiek.

De protestant zal een keuze moeten maken hij/zij blijft protestants en heeft respect en zal zich onthouden van het deel nemen .of men wordt Katholiek hetzij Oud Katholiek of Rooms Katholiek met alle plichten en rechten,meer niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

De protestant zal een keuze moeten maken hij/zij blijft protestants en heeft respect en zal zich onthouden van het deel nemen .of men wordt Katholiek hetzij Oud Katholiek of Rooms Katholiek met alle plichten en rechten,meer niet.

Kan je dit bijbels onderbouwen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

iedereen doet mee, ook katholieken

volgens mij herdenken ze het lichaam van christus ermee

Nee, ze stellen het tegenwoordig, en dat is wezenlijk iets anders dan het herdenken van het offer van Jezus Christus. Als gereformeerde protestant, die naar alle waarschijnlijkheid ook belijdend lid van zijn gemeente is vind ik het totaal (geheel én al) onverantwoord om deel te nemen aan een Eucharistie.

Elke gereformeerde protestant met het kleine beetje historische, theologische en confessionele besef zou dat hoe dan ook moeten begrijpen. Elke gereformeerde protestant die zich verbonden weet met onze belijdenisgeschriften zou dat al helemaal niet moeten wíllen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Nee, ze stellen het tegenwoordig, en dat is wezenlijk iets anders dan het herdenken van het offer van Jezus Christus. Als gereformeerde protestant, die naar alle waarschijnlijkheid ook belijdend lid van zijn gemeente is vind ik het totaal (geheel én al) onverantwoord om deel te nemen aan een Eucharistie.

Elke gereformeerde protestant met het kleine beetje historische, theologische en confessionele besef zou dat hoe dan ook moeten begrijpen. Elke gereformeerde protestant die zich verbonden weet met onze belijdenisgeschriften zou dat al helemaal niet moeten wíllen.

Eens. smile.gif

Indien een protestan toch ter communie gaat, vind een Rooms-Katholiek onjuist, maar schaart het toch ter communie gaan onder eigen verantwoording.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Elke gereformeerde protestant met het kleine beetje historische, theologische en confessionele besef zou dat hoe dan ook moeten begrijpen. Elke gereformeerde protestant die zich verbonden weet met onze belijdenisgeschriften zou dat al helemaal niet moeten wíllen.

Dus je erkent het niet, maar toch heeft het grote waarde voor je? Klinkt nogal dubbel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik erken wat niet? Wat heeft grote waarde? Wat klinkt dubbel? Ik maak er even twee punten van:

- Elke gereformeerde protestant met een kleine beetje historisch, theologisch en confessioneel besef zou dat hoe dan ook moeten begrijpen. (Dát er een verschil is, wát het verschil is)

- Elke gereformeerde protestant die zich verbonden weet met onze belijdenisgeschriften zou dat al helemaal niet moeten wíllen. (Op basis van het verschil in visie ook de conclusie trekken dat een gereformeerde protestant daar niet hoort).


Samengevoegd:

Voor de duidelijkheid. Nee ik geloof inderdaad niet in de Werkelijke Tegenwoordigheid van Jezus Christus in de gestalten van Brood en/of Wijn. Dat is voor mij een reden om daar niet aan deel te nemen. Daarnaast heb ik wat historisch besef (wat niet doorslaggevend is), theologisch besef (wat meer doorslaggevend is) en confessioneel besef (ookal ben ik nergens belijdend lid, ik voel mij als persoon verbonden met de gereformeerde belijdenis verwoord in de zogenaamde Drie Formulieren van Enigheid en ik zal die, als God het geef ooit voor Hem en de gemeente openbaar belijden).

Natuurlijk, je kunt zeggen 'omdat je er toch niet ingeloofd, kan het ook geen kwaad'. Dan een soort tegenvraag, waarom zou je dan niet naar een moskee gaan en daar bidden tot Allah (ik als persoon geloof dat met Allah wordt gedoeld op God, Elohim en totaal ander Godsbeeld, dat wel.. maar dezelfde God).

Ik kan dat niet, uit respect richting de mensen die het wel op die manier geloven. Als statement richting de mensen die dat geloven (ik geloof anders, dus ik neem niet deel aan).

De vergelijking is wat scheef, het gaat hier om verschillen binnen het Christendom en sommige verschillen zijn groter, sommige kleiner. Ik ga wel eens naar de Oud Katholieke Kerk, ik ga daar niet ter Communie, ik zing daar wel de liederen mee, ik kniel (etcetra) voor het aangezicht van God. Idem in een Katholieke Kerk, maar ik zing niet het Ave Maria óf kniel voor een Petrusbeeld bij de uitgang (wat in Kroatië de bedoeling was)..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Lieverds, ik snap volledig waarom jullie vinden dat het niet kan, maar zitten jullie nu ook niet wat te hard in te hakken op Thijs? Als het op die plaats zo was dat de meeste protestanten gewoon zonder problemen meededen lijkt het me vrij logisch dat hij dit ook gewoon gedaan heeft zonder er iets kwaads in te zien. Dat lijkt me eerder de fout van een te lakse houding van de plaatselijke parochie, daar kan je een lichtjes onwetende maar bovenal welwillende protestant toch niet voor op het matje gaan roepen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mijn reactie is niet alleen gericht tegen Thijs hoor, het is gewoon een 'Ich kläge an!' richting al het protestantse kerkrelativisme onder het motto 'weg met de kerkmuren' waar ik soms even 'die scheiss' aan heb.

En over dat 'op het matje roepen' elke protestant zou niet onwetend horen te zijn over deze dingen..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

In Taizé gaat 95% naar het communie alleen geven ze er een andere naam aan.

Quote:

In Taize is de volgende praktijk aan de hand,elke morgen is er Eucharistie van de voor af gewijde gaven;alle denominaties nemen daar aan deel.Of dat goed is kan men ernstig vragen bij stellen zoniet dat het niet geheel juist is zowel in zijn geheel niet juist.De Kerken zijn daar zelf schuldig aan zowel Romana als de Hervormde Kerk Frankrijk.Taize is een protestants klooster en valt onder de Hervormde Kerk van Frankrijk.

Als 'ervaren' Taizéganger wil ik hier toch wel even wat recht zetten. In Taizé wordt er elke ochtend tijdens het ochtendgebed een 'eucharist' gevierd. In de dienst wordt er gedeeld in brood en wijn en wel op zo'n manier, dat elke 'soort' gelovige aanwezig aan z'n trekken kan komen.

Allereerst is er het gezegend brood. Dit zijn stukjes stokbrood die gezegend zijn. Het gezegend brood komt voort uit de orthodoxe traditie en verwijst naar de wonderbaarlijke spijziging. Daar, in het delen van het brood, kon iedereen delen in een maaltijd met de Heer. Het gezegend brood heeft dus geen relatie met het laatste avondmaal en/of het sterven van Christus.

Er zijn ook geen 'toegangscriteria' om gezegend brood tot je te nemen, dit is juist de optie voor eenieder die zich niet geroepen voelt tot één van de twee andere opties.

Dan wordt er een protestants avondmaal uitgereikt. Dit is door een protestantse broeder, volgens de protestantse 'protocollen' voorbereid. Het protestants avondmaal wordt uitgereikt door 'permanents' (jongeren die voor langere tijd in Taizé verblijven). Dit avondmaal lijkt uiterlijk hetzelfde (zelfde ouwel, zelfde wijn), maar is dus niet geconsacreerd.

Ten slotte is er nog de katholieke (hoewel dat voor sommigen dus weer discutabel is, om allerlei redenen, maar ik ga er maar even van uit dat dat wel gewoon zo is) eucharistie. Deze eucharistie wordt op doordeweekse dagen in een vroege ochtendmis voorbereid, door broeders van Taizé die tot priester zijn gewijd (en dus de bevoegdheid hebben) en daarbij zijn alle priesters aanwezig in Taizé welkom om aan te schuiven. In deze vroege mis worden naar mijn weten netjes alle regels van Rome gevolgd aangaande de eucharistie-voorbereiding. Reden dat ze het door de weeks in een vroege mis voorbereiden en niet in het ochtendgebed heeft te maken met het oecumenische karakter dat ze zo veel mogelijk willen vasthouden. Op zondag daarentegen worden alle eucharistie-handelingen wel in het ochtendgebed gedaan.

Deze katholieke eucharistie wordt tijdens het ochtendgebed verder afgerond en door alle broeders uitgereikt. Hierbij wordt de wijn alleen gedeeld in de stukken waar de broeders makkelijk kunnen lopen(het midden van de kerk, waar de broeders zitten). De broeders gaan niet met wijn de kerk in tussen de jongeren door, om te voorkomen dat er gemorst wordt.

Hoewel het de bedoeling is dat je bij de welkom al deze informatie krijgt, is dat helaas niet altijd het geval. Hierdoor zullen veel protestantse jongeren, veelal zonder kwade bedoelingen, maar echt alleen uit onwetendheid, delen in de katholieke eucharistie. Dit eigenlijk alleen omdat dat nu eenmaal het dichtstbij is. De katholieke eucharistie wordt immers door de hele kerk gedeeld, het protestants avondmaal is maar op 1 punt in de kerk beschikbaar en dat is niet zo makkelijk te bereiken (zeker niet als de kerk vol zit in de zomermaanden met zo'n 6.000 man).

Taizé is hard bezig om meer aandacht te vestigen op de viering van de ochtenddiensten. Vaak komt het thema ook nog aan de orde tijdens een bijbelintroductie. Ook komen de gesprekken erover vaak vanzelf op gang. Dit leidt vaak tot interessante discussies, omdat veel katholieken de protestantse visie niet kennen (vooral jongeren uit overwegend katholieke landen) en de protestanten zijn zich vaak van geen kwaad bewust en weten niet dat je als niet katholiek geen eucharistie tot je mag nemen.

Zo.. heel verhaal, hoop dat eea wat meer duidelijk is.

Verder is mijn persoonlijke mening dat als je het echt uit onwetendheid handelt (zoals Thijs in Taizé, die daggast was en dus deze informatie niet gehad kan hebben in de welkom), dat het je dan niet kwalijk kan worden genomen. Echter, weet je er wel van, dan is mijn persoonlijke mening dat je als protestant niet meeviert. Als is het alleen al maar omdat je mogelijk mensen gigantisch tegen de schenen schopt (dat blijkt nu ook weer in dit topic knipoog_dicht.gif ). En verder ben ik blij dat ik als diaken achter ons eigen standpunt kan staan in mijn kerk, waarbij iedereen welkom is om te delen in het avondmaal! Katholiek of protestant, wel/geen belijdend lid etc.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

[...]

Als 'ervaren' Taizéganger wil ik hier toch wel even wat recht zetten. In Taizé wordt er elke ochtend tijdens het ochtendgebed een 'eucharist' gevierd. In de dienst wordt er gedeeld in brood en wijn en wel op zo'n manier, dat elke 'soort' gelovige aanwezig aan z'n trekken kan komen.

Allereerst is er het gezegend brood. Dit zijn stukjes stokbrood die gezegend zijn. Het gezegend brood komt voort uit de orthodoxe traditie en verwijst naar de wonderbaarlijke spijziging. Daar, in het delen van het brood, kon iedereen delen in een maaltijd met de Heer. Het gezegend brood heeft dus geen relatie met het laatste avondmaal en/of het sterven van Christus.

Er zijn ook geen 'toegangscriteria' om gezegend brood tot je te nemen, dit is juist de optie voor eenieder die zich niet geroepen voelt tot één van de twee andere opties.

Dan wordt er een protestants avondmaal uitgereikt. Dit is door een protestantse broeder, volgens de protestantse 'protocollen' voorbereid. Het protestants avondmaal wordt uitgereikt door 'permanents' (jongeren die voor langere tijd in Taizé verblijven). Dit avondmaal lijkt uiterlijk hetzelfde (zelfde ouwel, zelfde wijn), maar is dus niet geconsacreerd.

Ten slotte is er nog de katholieke (hoewel dat voor sommigen dus weer discutabel is, om allerlei redenen, maar ik ga er maar even van uit dat dat wel gewoon zo is) eucharistie. Deze eucharistie wordt op doordeweekse dagen in een vroege ochtendmis voorbereid, door broeders van Taizé die tot priester zijn gewijd (en dus de bevoegdheid hebben) en daarbij zijn alle priesters aanwezig in Taizé welkom om aan te schuiven. In deze vroege mis worden naar mijn weten netjes alle regels van Rome gevolgd aangaande de eucharistie-voorbereiding. Reden dat ze het door de weeks in een vroege mis voorbereiden en niet in het ochtendgebed heeft te maken met het oecumenische karakter dat ze zo veel mogelijk willen vasthouden. Op zondag daarentegen worden alle eucharistie-handelingen wel in het ochtendgebed gedaan.

Deze katholieke eucharistie wordt tijdens het ochtendgebed verder afgerond en door alle broeders uitgereikt. Hierbij wordt de wijn alleen gedeeld in de stukken waar de broeders makkelijk kunnen lopen(het midden van de kerk, waar de broeders zitten). De broeders gaan niet met wijn de kerk in tussen de jongeren door, om te voorkomen dat er gemorst wordt.

Hoewel het de bedoeling is dat je bij de welkom al deze informatie krijgt, is dat helaas niet altijd het geval. Hierdoor zullen veel protestantse jongeren, veelal zonder kwade bedoelingen, maar echt alleen uit onwetendheid, delen in de katholieke eucharistie. Dit eigenlijk alleen omdat dat nu eenmaal het dichtstbij is. De katholieke eucharistie wordt immers door de hele kerk gedeeld, het protestants avondmaal is maar op 1 punt in de kerk beschikbaar en dat is niet zo makkelijk te bereiken (zeker niet als de kerk vol zit in de zomermaanden met zo'n 6.000 man).

Taizé is hard bezig om meer aandacht te vestigen op de viering van de ochtenddiensten. Vaak komt het thema ook nog aan de orde tijdens een bijbelintroductie. Ook komen de gesprekken erover vaak vanzelf op gang. Dit leidt vaak tot interessante discussies, omdat veel katholieken de protestantse visie niet kennen (vooral jongeren uit overwegend katholieke landen) en de protestanten zijn zich vaak van geen kwaad bewust en weten niet dat je als niet katholiek geen eucharistie tot je mag nemen.

Zo.. heel verhaal, hoop dat eea wat meer duidelijk is.

Verder is mijn persoonlijke mening dat als je het echt uit onwetendheid handelt (zoals Thijs in Taizé, die daggast was en dus deze informatie niet gehad kan hebben in de welkom), dat het je dan niet kwalijk kan worden genomen. Echter, weet je er wel van, dan is mijn persoonlijke mening dat je als protestant niet meeviert. Als is het alleen al maar omdat je mogelijk mensen gigantisch tegen de schenen schopt (dat blijkt nu ook weer in dit topic
knipoog_dicht.gif
). En verder ben ik blij dat ik als diaken achter ons eigen standpunt kan staan in mijn kerk, waarbij iedereen welkom is om te delen in het avondmaal! Katholiek of protestant, wel/geen belijdend lid etc.

Dit verhaal klopt van geen kant en er worden zaken van de praktijk door elkaar gehaald die niet zo zijn, Echt een protestantse kijk op zaken die in werkelijk in Taize geheel anders zijn.

De praktijk zie onze bijdrage.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Waarom zou hetgeen Tigerente verteld niet juist zijn, als zij verteld als regelmatige ganger. Waarom heeft de meervoudige Sacerdos alleen gelijk?

Het gaat niet om het gelijk,het gaat er om hoe is de C praktijk in Taize,en de meeste jongeren die er komen hebben geen flauw hoe de praktijk nu eigenlijk is,de meesten weten nog geen eens dat ze eigenlijk in een protestants klooster zijn met oecumenische inslag.

Menn kan een regelmatige Taize ganger zijn maar dan zou men dat moeten weten,en wij kunnen het weten,nogmaals de praktijk in Taize is een geheel andere en achter de schermen een problematiek.

Het Taize van de jongeren en het Taize als kloostergemeenschap dat laatste is een geheel is een geheel andere met haar regel van gemeenschapsleven.De jongeren zijn maar gasten en meer niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Het gaat niet om het gelijk[/quot]Daar gaat het je wel om, anders zou je hetgeen Tigerente schrijft niet afdoen als onzin.
het gaat er om hoe is de C praktijk in Taize,en de meeste jongeren die er komen hebben geen flauw hoe de praktijk nu eigenlijk is,de meesten weten nog geen eens dat ze eigenlijk in een protestants klooster zijn met oecumenische inslag.

En Tigerente legt dat uit en legt uit dat het in drie verschillende manier plaatsvind, een Eucharistie, een Heilige Avondmaal en gezegend brood. Juist vanwege het oecumenische karakter wordt het in drie delen gedaan schrijft ze. Ook geeft Tigerente aan dat het klooster weliswaar protestants is, maar dat er ook priester aanwezig zijn die zorgdragen voor een juiste handelswijze omtrent de Eucharistie.

Quote:
Menn kan een regelmatige Taize ganger zijn maar dan zou men dat moeten weten

Wat is nu je punt, want in het kort en met wat andere woorden komt het op hetzelfde neer als van Tigerente.

Quote:
en wij kunnen het weten,nogmaals de praktijk in Taize is een geheel andere en achter de schermen een problematiek.

Sinds wanneer ben je meervoudig? Waarom kan jij het weten en Tigerente niet? Ik dacht dat het je niet ging om je gelijk te halen, maar blijkbaar toch wel.

Quote:
Het Taize van de jongeren en het Taize als kloostergemeenschap dat laatste is een geheel is een geheel andere met haar regel van gemeenschapsleven.De jongeren zijn maar gasten en meer niet.

Dat de jongeren gasten zijn is hen bekend, wat wil je nu zeggen? Praat jij puur over het klooster en lijk je dan niet te snappen dat, indien men refereert aan "Taizé" het gaat over het jongerengedeelte?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]En Tigerente legt dat uit en legt uit dat het in drie verschillende manier plaatsvind, een Eucharistie, een Heilige Avondmaal en gezegend brood. Juist vanwege het oecumenische karakter wordt het in drie delen gedaan schrijft ze. Ook geeft Tigerente aan dat het klooster weliswaar protestants is, maar dat er ook priester aanwezig zijn die zorgdragen voor een juiste handelswijze omtrent de Eucharistie.[...]Wat is nu je punt, want in het kort en met wat andere woorden komt het op hetzelfde neer als van Tigerente. [...]Sinds wanneer ben je meervoudig? Waarom kan jij het weten en Tigerente niet? Ik dacht dat het je niet ging om je gelijk te halen, maar blijkbaar toch wel.[...]Dat de jongeren gasten zijn is hen bekend, wat wil je nu zeggen? Praat jij puur over het klooster en lijk je dan niet te snappen dat, indien men refereert aan "Taizé" het gaat over het jongerengedeelte?

Je wilt het begrijpen of niet,maar het verhaal van Tigerente klopt gewoon niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@ Michiel, aangezien Sacerdos weer precies dezelfde opmerking mag plaatsen.. mag mijn post die je net hebt weggehaald dan ook weer terug? Eventueel dan zonder alle (sarcastische opmerkingen?). Dat scheelt mij weer een reactie typen.

@Sacerdos: wil je niet over mij oordelen? Ik weet prima en wist vanaf het allereerste begin dat Taizé een klooster is met een oecumenische inslag, waarbij de basis ligt in het protestantisme. Dat weet inderdaad niet iedereen die daar komt, maar is dat wezenlijk noodzakelijk om daar een week te gast te zijn? Moet je daadwerkelijk de regel van welk klooster je dan bezoekt, volledig kennen voordat je daar welkom bent? Want tjeutje.. dan heb ik wel heel wat dingen verkeerd gedaan tijdens mij bezoeken aan diverse kloosters.

En daarbij, ik heb de regel van Taizé bestudeerd tijdens een langere periode van stilte en naar mijn weten wordt er niets in de regel gesteld over de eucharistie/avondmaal. Wel op de visie erop, maar die is ook op de site van Taizé te vinden, maar niet over de praktische uitvoering ervan.

Het zou idd goed kunnen dat dat achter de schermen een discussiepunt is, maar daar zullen wij nooit achter komen, als gasten van de broedergemeenschap.

En verder heb ik nog een heleboel andere vragen.. over het waarom ik dan fout zit, waarom ik verweten krijg dat ik niet weet hoe de viering van eucharistie en avondmaal werkt in Taizé, etc.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

En over dat 'op het matje roepen' elke protestant zou niet onwetend horen te zijn over deze dingen..

Eens smile.gif. Ik wil ook benoemen dat blijkbaar niet alle katholieken weten hoe het moet. Toen ik in groep vijf met m'n kinderkoortje in de katholieke kerk zong, kregen we er ook één. Hij werd zelfs naar ons gebracht, wij gingen er niet naartoe. Ik had (natuurlijk) geen idéé waar het over ging. Ik weet nog dat ik het wel lekker vond, iets te snoepen tussen door puh2.gif.

Trouwens, gekke vraag misschien, maar waar is een hostie eigenlijk van gemaakt? (voor dat het het werkelijke bloed en lichaam wordt volgens de katholieken)

Link naar bericht
Deel via andere websites

@tigerente bedankt voor je uitgebreide antwoord. Ik wist veel nog niet bloos.gif Ikw as die dag mee met een die-hard protestant en ik ging ervan uit dat hij het wel zou weten.

Daarnaast wil ik opmerken, in tegenstelling tot een paar jaar geleden en in tegenstelling tot Raido, ik mezelf christelijk voel en niet protestant of katholiek. Ditr misschien half-offtopic. Ik waardeer veel dingen uit het katholieke geloof.

Grtz

Thijs

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Eens
smile.gif
. Ik wil ook benoemen dat blijkbaar niet alle katholieken weten hoe het moet. Toen ik in groep vijf met m'n kinderkoortje in de katholieke kerk zong, kregen we er ook één. Hij werd zelfs naar ons gebracht, wij gingen er niet naartoe. Ik had (natuurlijk) geen idéé waar het over ging. Ik weet nog dat ik het wel lekker vond, iets te snoepen tussen door
puh2.gif
.

Trouwens, gekke vraag misschien, maar waar is een hostie eigenlijk van gemaakt? (voor dat het het werkelijke bloed en lichaam wordt volgens de katholieken)

Het wordt niet het werkelijk Heilige Lichaam en Bloed van Jezus Christus volgens de Rk maar op grond van de Heilige Traditie en Heilige Schrift;H.E.Johannes 6;22-59.

Met name verzen 52-59.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid