Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 226
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

Volgens mij had ik je al geantwoord.
flower.gif

volgens mij niet. Maar zo wel, wees zo goed nog even expliciet te zijn voor me: bedoelde je letterlijk

bloed, of bedoelde je toch eigenlijk druivensap?

Quote:


Samengevoegd:

En ehm..

[...]

Mijn onderschrift kan gevonden worden in de Codex Iuris Canonici

Link naar bericht
Deel via andere websites

1 Kor. 10

14 Daarom dan, mijn geliefden, ontvlucht de afgoderij! 15 Ik spreek immers tot verstandige mensen; beoordeelt dan zelf, wat ik zeg. 16 Is niet de beker der dankzegging, waarover wij de dankzegging uitspreken, een gemeenschap met het bloed van Christus? Is niet het brood, dat wij breken, een gemeenschap met het lichaam van Christus? 17 Omdat het één brood is, zijn wij, hoe velen ook, één lichaam; wij hebben immers allen deel aan het ene brood. 18 Ziet, hoe het gaat bij het Israël naar het vlees: hebben niet zij, die de offers eten, gemeenschap met het altaar? 19 Wat wil ik hiermede dan zeggen? Dat een afgodenoffer iets is, of dat een afgod iets is? 20 Integendeel, dat hun offeren een offeren is aan boze geesten en niet aan God en ik wil niet, dat gij in gemeenschap komt met de boze geesten. 21 Gij kunt niet de beker des Heren drinken èn de beker der boze geesten, gij kunt niet aan de tafel des Heren deel hebben èn aan de tafel der boze geesten. 22 Of willen wij de Here tot naijver wekken? Zijn wij soms sterker dan Hij?

Ik drink de beker des Heren en heb deel aan de tafel des Heren.

Die opmerking zal volgens mij voldoende duidelijk moeten zijn voor jou.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ah, je wil graag letterziften. Prima, maar dan verder zonder mij. Ik deed een poging je te begrijpen, maar dat heb je blijkbaar liever niet. Ook goed hoor.

Wat voldoende is voor mij kan ik alleen zelf weten. Een ander kan niet weten of ik iets begrijp. Ik kan wel constateren dat je onwillig bent me iets te laten begrijpen dat ik graag zou begrijpen. Dat zij zo.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Om me eens onbeleefd in een bestaande discussie te wurmen:

Zie jij de beker met vrucht van de wijnstok als beeldspraak?

Kan hoor, maar snap ik niet echt wat het hier doet.

Van mij mag je meediscussieren hoor smile.gif

Vraag je het aan mij?

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Dagmar:

Ik zie de beker met vrucht van de wijnstok niet als beeldspraak. Of in ieder geval, niet -alleen- als beeldspraak. Misschien zit er ook wel symboliek in, maar ik geloof wel dat het gaat om het drinken van het bloed en het eten van het lichaam.

Ook omdat Jezus zei: 'dit is mijn lichaam' en 'dit is het bloed'. Hij zei niet: 'dit is als mijn lichaam' of 'dit is als mijn bloed'.

Maar ik geloof niet dat er mensen in de kerk zijn met speciale functies die rituelen verrichten waarna het materiele veranderd in het bloed en het lichaam. Ik geloof eerder dat het een werk van de Geest is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik geloof eerder dat het een werk van de Geest is.

Mocht je denken dat katholieken iets anders geloven dan dat:

Daarom smeken wij U, Heer, dat uw heilige Geest deze offergaven wil bezielen opdat zij het lichaam en bloed worden van onze Heer Jezus Christus, tot viering van het grote heilsmysterie dat Hij ons naliet als zijn verbond-met-ons voor altijd.

Toen kwam het uur dat Hij door U, heilige Vader, zou worden verheerlijkt. Hij had de zijnen in de wereld tot het uiterste toe liefgehad.

Terwijl Hij de maaltijd voorzat nam Hij het brood, en brak het, en zegende U, en gaf het aan zijn leerlingen met de woorden:

Neemt en eet hiervan, gij allen,

want dit is mijn lichaam

dat voor u gegeven wordt.

Zo nam Hij ook de beker met wijn gevuld, sprak het dankgebed uit en gaf hem aan zijn leerlingen met de woorden:

Neemt deze beker

en drinkt hier allen uit,

want dit is de beker

van het nieuwe, altijddurende verbond;

dit is mijn bloed

dat voor u en alle mensen wordt vergoten

tot vergeving van de zonden.

Blijft dit doen om Mij te gedenken.

Verkondigen wij het mysterie van het geloof.

Heer Jezus, wij verkondigen uw dood en wij belijden tot Gij wederkeert dat Gij verrezen zijt.

(uit het Eucharistisch gebed IV)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik geloof dat brood wat is gekruimeld en op de grond valt en 'van de vrucht van de wijnstok' dat wordt gemorst of overblijft, gewoon brood is en 'van de vrucht van de wijnstok'. En brood en 'van de vrucht van de wijnstok' wat wordt gedronken en gegeten door de gelovige, zijn het lichaam en het bloed van Christus.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik geloof dat brood wat is gekruimeld en op de grond valt en 'van de vrucht van de wijnstok' dat wordt gemorst of overblijft, gewoon brood is en 'van de vrucht van de wijnstok'. En brood en 'van de vrucht van de wijnstok' wat wordt gedronken en gegeten door de gelovige, zijn het lichaam en het bloed van Christus.

OK, dan is daar in ieder geval duidelijk dat je anders gelooft dan katholieken. Die geloven dat de identiteit van iets niet afhangt van of het op de grond valt of door iemand wordt opgegeten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik geloof dat brood wat is gekruimeld en op de grond valt en 'van de vrucht van de wijnstok' dat wordt gemorst of overblijft, gewoon brood is en 'van de vrucht van de wijnstok'. En brood en 'van de vrucht van de wijnstok' wat wordt gedronken en gegeten door de gelovige, zijn het lichaam en het bloed van Christus.

Waar baseer je dat op?

Als brood gemaakt is tot lichaam, waarom zou het dan lichaam-af zijn zodra het niet wordt gegeten? En idem voor wijn/bloed?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Mijn laatste post was ook een persoonlijk geloof hoor, wat ik vanavond zo heb geformuleerd. Normaal denk ik ook niet zo diep na over zulke details van het verbond
smile.gif
Die post mag je dus ook best weer vergeten
smile.gif

Maar is dat dan niet van belang voor je? Stel je voor dat je het bij het verkeerde eind hebt, en toch het lichaam van Christus aan de eendjes voert. Dat zou toch op z'n zachtst gezegd vervelend zijn?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik geloof dat brood wat is gekruimeld en op de grond valt en 'van de vrucht van de wijnstok' dat wordt gemorst of overblijft, gewoon brood is en 'van de vrucht van de wijnstok'. En brood en 'van de vrucht van de wijnstok' wat wordt gedronken en gegeten door de gelovige, zijn het lichaam en het bloed van Christus.

Toch fijn dat je anderen wel wilde antwoorden, zodat ik het nu ook begrijp.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid