Spring naar bijdragen

Yoga


Gast Anon_phpbb

Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 57
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Niet anonieme God. Men noemt niet, plakt geen etiket op dat wat ervaren kan worden, maar niet in woorden gevat. Een christen die de westerse vorm van Yoga beoefent zal zich bij het voorstellen van de kosmische adem een link leggen met Gods adem, en terecht, de kosmische adem isniet een adem van een of andere anonieme godheid, we blijven maar kijken met een eigen culturele bril en vanuit de iegen concepten en mist daardoor dat het concept dat aan de basis ligt van Yoga niks te maken heeft met het je open stellen voor geesten of vreemde goden o.id, het gaat ook hier om het Ene wat zich laat kennen en ervaren, maar waarbij woorden elke keer tekortschieten om werkelijk te verhalen van wat "ik ben" ten diepste betekent.

In het westen richten we ons in de Yoga praktijk ook niet zozeer op de spirituele aspecten ervan. We kennen dat wat het hele systeem van Yoga probeert je te leren (en dus niet wat de westerse vorm is,maar het hele spiriutele systeem)al, en we hebben er een in onze cultuur passende benaming voor "God" Als gelovige is de westerse vorm van Yoga een aanvulling met name op het vlak van concentratie, fysieke oefening en ontspanning. Het tot rust brengen van de eigen rusteloze geest, die van gedachte naar gedachte hopt. En dat is indirect behulpzaam bij het kunnen luisteren en ervaren van Gods Adem, Gods woord.(westerse) Yoga is niet een doel, slecht één van de middelen die je kunnen helpen beter te luisteren en te verstaan.

Oké het is een beetje laat het is niet helemaal helder geformuleerd en bevat nog taalfouten, die haal ik er morgen wel uit puh2.gif Truste iedereen

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 weeks later...
  • 10 months later...

Volgens mij heb ik nu een heel mooi overzichtje gevonden met allerlei leipe stromingen smile.gif onder de noemer 'esoterie' >>

Mysteriecultus

Esoterisch boeddhisme

Hermetisme

Yoga

Taoïsme

Antroposofie

Druïden

Gnosticisme

Kabbala

Hermetische Kabbala

New Age

Rozenkruisers

Satanisme

Scientology

Soefisme

Theosofie

Vrijmetselarij

Wicca

Golden Dawn

Reiki

Magie

Occultisme

Bron: link

Als je naar mijn idee een van dit lijstje tegenkomt, kunnen de alarmbellen gaan rinkelen smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Och hemel, daar wordt een oudje omhoogeschopt. widegrin.gif

Het Jezusgebed:

Heer Jezus, zoon van God,

ontferm U over mij, zondaar.

Het "Heer Jezus, zoon van God" fluister je zachtjes als je rustig inademt. Zo neem je als het ware Christus in je op, opdat je geheel door Hem vervult wordt. Het "ontferm U over mij, zondaar" fluister je zachtjes als je weer rustig uitademt. Zo drijf je als het ware de zonde uit en wordt het zo een gebed waarin je je tot Jezus keert en de zonde mijdt.

Als je dit eenvoudige, armoedige, povere en daardoor nederige gebed, dat iedereen gemakkelijk kan bidden, rustig en zonder doel blijft herhalen, dan kan het zomaar van je hoofd naar je hart gaan en is het gebed niet enkel maar spreken, maar pure uitwisseling van Liefde tussen jou en God. Een prachtige, vooral oosters-orthodoxe traditie wat je kan helpen in het kalm in God rusten. Kán, want Gods genade is natuurlijk niet afhankelijk van welke techniek ook, maar van je openheid naar Hem toe in het gebed.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sjah, simpel, van origine is yoga (zoals Anastasia ook al uitdrukte) een spirituele levensfilosofie waarbinnen die oefeningen slechts een klein deeltje zijn, maar in het Westen doen de meeste mensen daar niet aan. Als je yoga beoefent als zijnde de puur fysieke oefeningen ben je niet bepaald met filosofie of hindoeïsme ofzo bezig. Mijn ex-vriendje trainde veel met gewichten en deed daarbij ook vaak een oefening waarbij hij soort van knielde, maar dat wil niet zeggen dat hij plots een christelijk gebaar maakte ofzo... Yoga kan gewoon een enorm ontspannende vorm van lichaamsbeweging zijn, die je spieren versoepelt, relaxerend is, en je kernspieren verstevigt.

Nuja, ik breng binnenkort een maand door op een ashram bij een yogi, ik zal jullie achteraf laten weten hoe occult ik me voel. widegrin.gif

Dat lijstje van jou vind ik trouwens nogal een los samenraapsel, zowel moderne Westerse religieuze bewegingen als eeuwenoude Oosterse religies. Iets meer nuance wat er dan fout aan is lijkt me wel fijn...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dan zou ik het misschien punt-voor-punt moeten behandelen. Telkens terugkerende elementen zijn denk ik woorden als: hindoeïsme, karma en reïncarnatie. Maar dan ben ik misschien wat kort door de bocht. Dan zou ik het wat uitvoeriger moeten behandelen. Maar ik heb ook bewust niet geschreven dat ze per definitie fout zijn, want dan had ik het misschien uitvoeriger moeten beschrijven, maar wat mij betreft moet iemand oppassen als iemand met een van het lijstje te maken krijgt. Maar iedereen is natuurlijk vrij om iets anders te geloven. Mij leek het in ieder geval een helder lijstje.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mij lijkt het gewoon nogal ongenuanceerd om recente zweefstrekkingen op één lijn te plaatsen met wereldreligies die een millennia-oude traditie hebben. Dat je die wereldreligies niet ok vindt, da's een positie die ik je gerust gun, maar ik denk wel dat je moet erkennen dat er een verschil zit tussen een cultureel en religieus enorm rijke religie als het hindoeïsme, en een recent bedachte (rel- knipoog_dicht.gif)beweging als satanisme.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nou ja, ik zou kijken wat voor Yoga het dan is. Als het elementen bevat met mantra's om je in verbinding te brengen met het goddelijke in jezelf, dan lijkt het me niet goed daar nou mee bezig te zijn. Zelfs al geloof je er niet in, vind ik het niet echt kosher.

Als het van die new-age achtige kwakzalverij bevat van vage 'energieën' in balans brengen, dan zou ik daar ook niet blij mee zijn, al was het maar dat ik me niet wil lenen aan vage zweverige kwakzalverij. De zelfde reden dat ik geen magneet om me nek hang, of flesjes slootwater ga drinken van A. Vogel.

Als het gewoon wat verwesterlijke gymnastiek/lichamelijke oefeningen zijn die los gerukt zijn, uit een oosterlijke traditie, maar los gemaakt zijn van het metafysische, dan zie ik er niet zoveel kwaads in. Dan is het net als al die oosterse verdedigings/vechtsporten/kunsten die je kunt doen, zoals Judo bijvoorbeeld.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik las gisteren nog dit en dat leek me ook wel een goede waarschuwing.

Met oosterse vechtsporten zou ik inderdaad ook voorzichtig zijn. Ik wil niet gelijk zeggen dat judo per definitie verkeerd is, maar ik denk dat er best oosterse vechtsporten zijn waarbij kan worden opgepast dat bepaalde ademhalingsoefeningen en het boven jezelf uitstijgen enz. elementen zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik kan niet zeggen dat ik er expert in ben, dus daarom kan ik er weinig van zeggen, maar ik denk dat je er altijd mee moet oppassen. Als ze afkomstig zijn uit oosterse trainingen, zou ik er mee oppassen. Als het gebaseerd is op de westerse, judeo-christelijke wetenschap (voor zover dat bestaat), dan is misschien het e.e.a. mogelijk (ik kan me er eigenlijk alleen weinig bij voorstellen).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Nou ja, ik zou kijken wat voor Yoga het dan is. Als het elementen bevat met mantra's om je in verbinding te brengen met het goddelijke in jezelf, dan lijkt het me niet goed daar nou mee bezig te zijn. Zelfs al geloof je er niet in, vind ik het niet echt kosher.

Als het van die new-age achtige kwakzalverij bevat van vage 'energieën' in balans brengen, dan zou ik daar ook niet blij mee zijn, al was het maar dat ik me niet wil lenen aan vage zweverige kwakzalverij. De zelfde reden dat ik geen magneet om me nek hang, of flesjes slootwater ga drinken van A. Vogel.

Als het gewoon wat verwesterlijke gymnastiek/lichamelijke oefeningen zijn die los gerukt zijn, uit een oosterlijke traditie, maar los gemaakt zijn van het metafysische, dan zie ik er niet zoveel kwaads in. Dan is het net als al die oosterse verdedigings/vechtsporten/kunsten die je kunt doen, zoals Judo bijvoorbeeld.

Ja, een rozenkrans bidden (ook een vorm van mantra) is reuze occult smile.gif En mijun fava "De heer is mijn herder" in herhaling is dat natuurlijk ook. Een mantra is een herhaald gebed. Als je christen bent, dan zou het idd aanbeveling genieten om de inhoud van de sanskriet tekst te kennen. ER zijn genoeg mantra's die geen enkele "godheid" aanroepen, maar gewoon een soort affirmatieve tekst zijn. Ik zie niet in wat er mis is met een tekst als: "Leid mij van duisternis naar licht, van leugen naar waarheid, van dood naar eeuwig leven"

Ofwel: Asatoma sadgamaya, tamasoma yortirgamaya, mrytiorma amritamgamaya.

Weten wat je bidt is gewoon verstandig, maar mantra's zijn van alle religies (en vaak worden ze gebeden mbv een gebedssnoer of dat nu een mala is of een rozenkrans.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Volgens mij schreef ik dit:

"Als het elementen bevat met mantra's om je in verbinding te brengen met het goddelijke in jezelf, dan lijkt het me niet goed daar nou mee bezig te zijn."

Zover ik weet probeer je niet met een rozenkrans gebed het goddelijke in jezelf te zoeken. Dat is namelijk pantheïstisch en hardstikke onchristelijk...

En met vervangende zweverige new age alternatieven heb ik ook weinig mee op.

En elementen van christelijke spiritualiteit misbruiken ter recreatie word ik ook niet blij van.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Maar dat is wat anders dan de bekende 'goddelijke vonk in mij' visie. Ik ben niet goddelijk* aangezien God een schepping buiten zich zelf schiep.

(*al hoewel ik natuurlijk het lichaam van een halfgod heb natuurlijk.
engel.gif
)

Aha.

Dus waarschijnlijk hebben we ook een olorinpees ergens zitten? widegrin.gifpuh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat is dan ook het grote misverstand bij de term "je richten op het goddelijke in jezelf" Dat is ook niets meer of minder dan ruimte maken voor het goddelijk bewustzijn, niet meer jouw wil, maar Gods wil in je laten werken. Dat er mensen zijn die het anders uitleggen, omdat ze het niet of anders snappen, tja dat is natuurlijk jammer, maar de meeste leraren met enige diepgang, die van oorsprong uit die religie/stroming komen, leggen het toch echt uit op een manier die niet in tegenspraak is met christelijk geloof.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Voordat een ongelovige heiden een christen wordt, is God nog niet binnen die ongelovige. Pas als iemand Jezus Christus aanneemt als Redder, erkent iemand Hem ook als de God Die boven hem/haar staat. Vanaf dan komt de Heilige Geest van God in die persoon wonen.

Het is dus niet een 'ontdekken van een god in jezelf', want er is geen god in een persoon zelf. God komt pas in iemand wonen, nadat diegene Hem als Redder heeft aangenomen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Dat is dan ook het grote misverstand bij de term "je richten op het goddelijke in jezelf" Dat is ook niets meer of minder dan ruimte maken voor het goddelijk bewustzijn, niet meer jouw wil, maar Gods wil in je laten werken. Dat er mensen zijn die het anders uitleggen, omdat ze het niet of anders snappen, tja dat is natuurlijk jammer, maar de meeste leraren met enige diepgang, die van oorsprong uit die religie/stroming komen, leggen het toch echt uit op een manier die niet in tegenspraak is met christelijk geloof.

Nou, Yoga is van oorsprong een hindoeïstische filosofie, hindoeïsme is pantheistisch, dus ik neem aan dat als ze de termen gebruiken ze wel degelijk vanuit dat wereldbeeld geënt zijn.

Vereniging met God krijgt zo wel een wat andere betekenis dan die van de Christelijke mystiek.

En dan nog niet te spreken over dat energiën gedoe. Dat is als je de religieuze hindoeistische context weg gooit niet veel beter. Dan hou je new age over.

En ruk je het dan los van de religieuze context, dan zijn het wat holle new age begrippen geworden waar ik al helemaal niks mee heb.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid