Spring naar bijdragen

Yoga


Gast Anon_phpbb

Aanbevolen berichten

Gast Anon_phpbb

In het boek in de ban van demoniche machten van Ds manfred bonig. Noemt hij yoga in het rijtje van oculte zaken. Ikzelf doe zo'n beetje elke dag aan yoga het helpt me om een beetje rust te krijgen en ik ben al 3 kilo erdoor afgevallen. dus klopt het dat yoga occult is? en doen anderen hiet ook aan yoga?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 57
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Goed dat je je dit afvraagt over yoga.

Ik zie yoga als slecht, net als new age, spiritisme, occultisme, magnetisme, enz.

Ik weet niet of je een christen bent, maar een christen heeft yoga niet nodig, omdat Jezus Christus je op een andere manier wel rust kan geven.

Mat 11,28

Komt tot Mij, allen, die vermoeid en belast zijt, en Ik zal u rust geven

Ook heb je geen yoga nodig om af te vallen. Je kunt ook volgens de Bijbel leven en op die manier gezond leven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

dus mag het wel of niet? hij zegt trouwens niet waarom

Meid, als jij yoga wil doen en je voelt je er goed bij dan moet je het vooral doen. Dat zulke dingen occult of duivels zijn is slechts een denkbeeld van een kleine groep. Stoor je daar niet aan, en al helemaal niet als iemand weer eens wat zonder enige onderbouwing roept.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Goed dat je je dit afvraagt over yoga.

Ik zie yoga als slecht, net als new age, spiritisme, occultisme, magnetisme, enz.

Ik weet niet of je een christen bent, maar een christen heeft yoga niet nodig, omdat Jezus Christus je op een andere manier wel rust kan geven.

Mat 11,28

Komt tot Mij, allen, die vermoeid en belast zijt, en Ik zal u rust geven

Ook heb je geen yoga nodig om af te vallen. Je kunt ook volgens de Bijbel leven en op die manier gezond leven.

Ja op zo'n manier kan je ook zeggen dat je in plaats van slapen stille tijd moet houden, dit is geen concreet antwoord. Generalisatie vanwege onwetendheid over wat je veroordeeld siert je niet, Barbapapa knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

okee.

Ik moet wel zeggen dat ik nu wel een beetje in de war raakt de ene zegt niet occult de ander weer wel.

dus ik denk dat ik op de momenten dat ik mijn geest naar binnen moet richten ( wat me toch nooit lukt) dat ik dan bid dan maak ik van een slecht/neutraal iets iets goeds.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Nee, natuurlijk zegt hij niet waarom. Dat soort onderbouwt nooit dingen maar beweert wel van alles. Yoga lijkt mij niet erg occult. Het is gewoon een soort lichtspirituele gymnastiek/meditatievorm.

Dat soort? Wil je als-je-blieft niet generaliseren? Het is inderdaad dom om iets niet te onderbouwen als je iets roept, maar betrek daar dan niet direct weer een hele groepering bij.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

okee.

Ik moet wel zeggen dat ik nu wel een beetje in de war raakt de ene zegt niet occult de ander weer wel.

dus ik denk dat ik op de momenten dat ik mijn geest naar binnen moet richten ( wat me toch nooit lukt) dat ik dan bid dan maak ik van een slecht/neutraal iets iets goeds.

OK, mijn bijdrage dan maar om bij te dragen aan iets waar je zelf over kan oordelen. smile.gif

Op de wikipedia pagina staat het volgende:

Indoloog Jean Herbert definieert yoga eveneens met twee betekenissen die nauw met elkaar samenhangen. Zijn definitie luidt als volgt:

"yoga is de staat waarin de mens zich onder één juk met het Goddelijke bevindt, d.w.z. verbonden met het Goddelijke, zoals dit wordt uitgedrukt in het woord religie.

Met een kleine variant drukt het woord yoga de toestand uit, waarin de 'waarneembare mens' ook verbonden is met de 'wezenlijke mens', d.w.z. waarin de mens zijn ware aard heeft herkregen en er in overeenstemming mee leeft.

De yogatechniek, hoe deze ook mag zijn, is een discipline, waardoor de mens tracht tot de staat van yoga te komen."

Oosterse filosofie, uiteraard vanuit het bijbehorende Gods perspectief. Op dezelfde pagina staat te lezen dat Tegenwoordig in het Westen alleen fysieke yoga wordt toegepast, de technieken voor het lichaam zonder de filosofie die zich uitstrekt naar het Goddelijke. Wij als christenen weten dat Jezus de enige weg is naar God, daarom kunnen we onder het motto 'Beproef alles en behoudt het goede'(als ik het me goed herinner) toepassen en ons toeleggen op de oefeningen en ons dubbelvouwen zonder ons zorgen te maken over dat we opeens in hemelse sferen komen die niet van God komen.

Yoga is net zo occult als je het zelf maakt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het beste kun je zelf onderzoeken of het goed of fout is, maar omdat er gelijk weer mensen hier reageren dat ik geen dingen onderbouw: kijk bv. op link .

Maar er zijn zat meer van dit soort artikelen op internet te vinden.

Ik hoef dat niet te zoeken om iets te bewijzen. De topicstarter kan het het beste zelf onderzoeken.

Het beste is zelf de Bijbel te lezen en te bidden en God om wijsheid te vragen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Prachtige bron, op het stukje wie zijn wij staat het volgende:

Quote:

Even voorstellen

Stichting Promise is gevestigd in het stadje Oudewater. Het schilderachtige Oudewater is beroemd geworden door de heksenwaag. Als oude vrouwen te zwaar waren, konden ze niet per bezem de lucht in en waren dus geen heks. Tegenwoordig kunnen we lachen om zulke oude primitieve gedachten.

Jammer dat ze zich daar zelf niet aan houden.

Maar je conclusie is wel mooi. De topicstarter moet maar zelf bepalen wat ze juist vind, en hoeft zich niet te laten beïnvloeden door de zoveelste die iets als occult ziet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Prachtige bron, op het stukje wie zijn wij staat het volgende:

Jammer dat ze zich daar zelf niet aan houden.

Lees ook wat daarna staat.

Quote:
Maar je conclusie is wel mooi. De topicstarter moet maar zelf bepalen wat ze juist vind, en hoeft zich niet te laten beïnvloeden door de zoveelste die iets als occult ziet.

Inderdaad. De topicstarter hoeft zich niet door mij te laten beinvloeden. Ik hoop dat de topicstarter zich door geen mens laat beinvloeden, maar alleen door Jezus Christus.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Lees ook wat daarna staat.

Ik heb aan een half woord genoeg. smile.gif

Quote:
[...]

Inderdaad. De topicstarter hoeft zich niet door mij te laten beinvloeden. Ik hoop dat de topicstarter zich door geen mens laat beinvloeden, maar alleen door Jezus Christus.

Ik doelde niet op jou maar op de man die de TS aanhaalde in de OP.

Link naar bericht
Deel via andere websites

ER zijn heel veel verschillende vormen van Yoga.Sommigen daarvan zijn voor ons westerlingen wel extreem te noemen. Purgeren bijvoorbeeld of ( en het is bij een verstopte neus volgens dokters uiterst heilzaam) water van het ene neusgat door te laten lopen naar het andere mbv een soort tuitgietertje of het inslikken van meters van een katoenen lap om slokdarm keel en maag te reinigen, dat slaat i.h.a. hier niet zo aan puh2.gif Wat wij in het Westen i.h.a. onder Yoga verstaan is een vorm van gymnastische oefening en ontspanningstechnieken. Yoga is een systeem van lichamelijke, geestelijke oefening die bedoeld is als ondersteuning in je spirituele ontwikkeling en moet niet verward worden met de spirituele ontwikkeling zelf. Maar christenen vallen meestal over een aantal oefeningen die bijvoorbeeld de naam "zonnegroet" hebben. Dat het bij de zonnegroet gaat om een oefening die je bij voorkeur doet bij het ontwaken, waarbij het opstaan met de zon en slapen gaan met de zon als gezond ritme voor een mens wordt gezien, en dat de oefening bedoeld is om het hele lichaam te rekken strekken en "wakker" te laten worden, daar wordt aanvoorbij gegaaan, de nadruk ligt op het feit dat het mogelijk een "zonneaanbiddings" ritueel zou kunnen zijn smile.gif En ik sluit niet uit dat dit zo is, maar als je dat aan houdt, dan zou ik ook kerstmis en pasen niet meer vieren, aangezien deze dagen zo gepland zijn dat ze als vervanging dienen van oudere rituelen en daar ook nog veel kenmerken van dragen smile.gif

Hebje baat bij de gymnastische en ontspanningsoefeningen, doe ze dan gerust. Met een ander geloof of andere religieuze praktijk hebben ze weinig te maken, tenzij je zelf daar die invulling aan wilt geven. Volgens deze redenatie zou het zitten bij een kampvuurtje en gedachteloos staren in de vlammen ook niet kunnen voor een christen, want dat doen sommige aanbidders van de vuurgod ook. Volgens deze redenatie zou je als christen ook niet naar het graf van je ouders kunnen gaan en er een bloemetje neerzetten (en al helemaal neit op bepaalde dagen) want dat komt erg dicht in de buurt van de oude rituelen van voorouderverering. Volgens deze redenatie kan een kerstboom met kerst niet, eieren met pasen niet, want ze stoelen op oude heidense rituelen.

En nog wat om over na te denken. Het kruis is een eeuwenoudsymbool van de zon.De zon heeft '12 discipelen' dat zijn de twaalf maanden en de 12 tekens van de dierenriem

De zon is het 'licht van de wereld'

De zon loopt op het water

en de leukste : De zon 'sterft' op 22 december, met andere woorden ze stopt haar beweging zuidwaarts, en na 3 dagen 'herleeft' ze op 25 december en zet haar beweging noordwaarts in

Dus ook daar moet je als christen toch maar mee op passen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Dat soort? Wil je als-je-blieft niet generaliseren? Het is inderdaad dom om iets niet te onderbouwen als je iets roept, maar betrek daar dan niet direct weer een hele groepering bij.

Het staat er wat ongelukkig icm met mijn vorige bericht maar ik bedoel dus het soort mensen wat achter iedere boom een demon ziet en in alles wat niet in hun comfortzone valt het werk van satan. Ik denk idd dat dit vooral een avangelisch/charismatisch verschijnsel is maar ik weet dat niet iedereen in die hoek er zo over denkt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Het staat er wat ongelukkig icm met mijn vorige bericht maar ik bedoel dus het soort mensen wat achter iedere boom een demon ziet en in alles wat niet in hun comfortzone valt het werk van satan. Ik denk idd dat dit vooral een avangelisch/charismatisch verschijnsel is maar ik weet dat niet iedereen in die hoek er zo over denkt.

Ja maar MC, jij zou toch moeten weten dat het ook erg moeilijk is om door de demonen het bos nog te zien... widegrin.gif Ik ben het met je eens.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Yoga lichamelijke oefeningen uit de hades met alle gevolgen van dien dus niet doen totaal niet.

Waakt vooral voor den oefening 666. Deze afgrijselijk combinatie van: projectielbraken, het hoofd 360 graden draaien en op handen en voeten met de rug naar beneden trappen lopen is op zijn minst verdacht.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Waakt vooral voor den oefening 666. Deze afgrijselijk combinatie van: projectielbraken, het hoofd 360 graden draaien en op handen en voeten met de rug naar beneden trappen lopen is op zijn minst verdacht.

Niet verdacht maar levensgevaarlijk alleen in de buurt komen al van een trap niet doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Het staat er wat ongelukkig icm met mijn vorige bericht maar ik bedoel dus het soort mensen wat achter iedere boom een demon ziet en in alles wat niet in hun comfortzone valt het werk van satan. Ik denk idd dat dit vooral een avangelisch/charismatisch verschijnsel is maar ik weet dat niet iedereen in die hoek er zo over denkt.

Nou, het gaat in deze context erom of je vertrouwt op de Redding door het Offer van Jezus of jezelf tot het goddelijke wilt verheffen door de achterliggende filosofie van Yoga. Nu ben je er naar mijn idee ietsjes te nonchalant erover. Dit heeft niks maken met het zoeken van een demon of satan achter de wind tegen als je tien kilometer door de polder moet fietsen. Dit heeft te maken met de ziel en vanuit de ziel vertrouwen op iets anders dan God.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Men verheft zichzelf niet tot het Goddelijke, waar dat idiote misverstand, dat steeds de kop op steekt, toch vandaan komt....

Verminderen en loslaten van ego, zodat dat wat we God noemen de ruimte krijgt in jou, het optimale overgeven aan de Goddelijke wil die op dat moment dus niet te onderscheiden is van de eigen wil, omdat met een verdwenen ego en de valse behoeften daarvan er alleen maar de "juiste wil"overblijft.

Ja, er zijn mensen die Yoga als weg gebruiken, maar dan hebben we het niet over de gymnastische ontspanningsoefeningen Yoga zoals we die hier in het westen beoefenen, dan hebben we het over het complexe systeem van zowel lichamelijke, geestelijke en spirituele oefening. Yoga gebruiken om je lichaam fit te houden en je te ontspannen heeft niks te maken met een gebrek aan vertrouwen in het Offer van Jezus en de daaraan gekoppelde Redding.

Je kunt er op vertrouwen dat wat de dietiste je aan voedingsvoorschriften geeft zal leiden tot gewichtsvermindering, maar daarbij een stevig stukje sporten en bewegen bevordert wel het tempo waarin dat afvallen gebeurt.

De Yoga van het westen leidt tot verbetering van je fysiek en tot ontspanning van het lichaam en de geest. Een ontspannen lichaam en geest helpen bij concentratie in (christelijk)gebed en (chritelijke) meditatie. Zoals TS Yoga toepast heeft het niks met de ziel te maken, alleen met lichaam en geest (in de zin van hersens, verstand, niet in de zin van spirituele geest)

Ach, en dan is er het bezwaar van het bewust worden van de adem, vaak vergezeld van de visualisatie van bij het inademen de "kosmische adem" tot je te laten komen. Laat dat nu gewoon een benaming zijn voor de adem van God. God's adem is kosmisch, het is de wereldadem..Niks geen poorten open zetten voor "demonen" of "vreemde geesten" alleen voor "de Geest". Maar ja, dat is moeilijk te snappen, omdat de terminologie in Yoga ons vreemd is en we niet willen geloven dat ze het in een ander stelsel over hetzelfde zouden kunnen hebben in andere woorden. Voor een christen is die "adem" niks anders dan het je openstellen voor wat we ook wel aanduiden met "heilige Geest".

Uit een stukje van Ruud Visser, pastor:

Geest is de vertaling van het Latijnse Spiritus, het Griekse Pneumasrc het

Hebreeuwse Roeach. Al die woorden betekenen in

eerste instantie: Adem, Wind.

God bereikt ons met zijn Adem. Op de eerste bladzij van

de Bijbel in het Scheppingsverhaal wordt reeds verteld,

dat Gods Adem zweefde over de wateren(Genesis 1,2).

En net als bij ons menselijk ademen, komen er dan dadelijk

woorden, die door deze Adem gedragen worden: Er

zij licht!(Genesis 1,3), het begin van de schepping. En

even verderop wordt verteld, hoe God de mens maakt

door zijn Adem in de neus van de mens te blazen(Genesis

2,7). In Jezus van Nazareth is de Adem van God volop

aanwezig. Hij spreekt op die Adem een en al woorden van

God, zodat Hijzelf Woord van God genoemd wordt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid