Spring naar bijdragen

Ger. Gem versus GKv


Aanbevolen berichten

Gast Anon_phpbb

Wat zijn de verschillen en de overeenkomsten tussen de leer/leerstellingen van die van de ger.gemeente en die van de gkv?

Wie kan mij die duidelijk en helder maken of waar kan ik die zaken vinden op het internet

?

Bedoeling hiervan is geen discussie maar helder en overzichtelijk krijgen van de overeenkomsten en de verschillen.

Alvast bedankt!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Wat zijn de verschillen en de overeenkomsten tussen de leer/leerstellingen van die van de ger.gemeente en die van de gkv?

Wie kan mij die duidelijk en helder maken of waar kan ik die zaken vinden op het internet

?

Bedoeling hiervan is geen discussie maar helder en overzichtelijk krijgen van de overeenkomsten en de verschillen.

Alvast bedankt!

Heel eenvoudig overzicht is dat ook niet. Het boekje "Kleine geschiedenis van de gereformeerde gezindte" geeft een overzicht van de verschillen binnen het gereformeerde spectrum.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hen die geen verstand hebben van de gereformeerde gezindte in innerlijke zin kunnen beter niets zeggen.Tussen de GG en de GKV is het verschil totaal.De GG is een kerkgemeenschap met leergezag eenheid van liturgie en stijl en zoook een theologische eenheid, daardoor hebben zij een bepaalde katholiciteit al weten ze het zelf niet,zo ook het bevindelijk persoonlijk geloofsleven is daar en kenmerk van.

De GKV is een bijeen geraapt stelletje mensen die in 1944 het donkerste jaar van de oorlog 1940-1945 een schisma veroorzaakten binnen de GKN.En nu worden ze heen en weer geslingerd tussen de kerkelijk waan van de dag en zelf verzonnen theologietjes,en scheuren ze nog tot op de dag van daag,je kan ze ook niet rekenen tot de gereformeerde gezindte;ook het gereformeerd spectrum heeft zijn grenzen .

Link naar bericht
Deel via andere websites

* NienkeJ wacht rustig af tot Raido dit topic ontdekt engel.gif

Ik sluit me bij Pius aan. Het verschil zit 'm vooral in het rationele bij de GKV en het bevindelijke (op ervaring-gerichte) in de GG. Verder is een groot verschil dat men er in de GKV vanuit gaat dat je een kind van God bent wanneer je gedoopt bent en bij de GG gaat men er vanuit dat je als 'onbekeerd' geboren wordt en je bekeerd moet worden in je leven om een kind van God te worden.

Overigens is de post van Sacerdos ietwat ongenuanceerd knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

heb je een isbn-nummer? Ik ben namelijk ook wel geinteresseerd in dat boekje

Men klikke hier knipoog_dicht.gif

Quote:

Overigens is de post van Sacerdos ietwat ongenuanceerd
knipoog_dicht.gif

Ietwat? Zeg maar rustig compleet ongenuanceerd en geeft een niet juist beeld. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zit nog in de GG dus zijn post bevalt mij wel devil.gif

Sacerdos heeft het wel over 'liturgie en stijl' en dat verschilt ook wel tussen de twee kerken. Bij de GG duren de diensten langer en alle gemeenten van de GG hebben dezelfde vorm en stijl (psalmen uit 1773, statenvertaling, preek van 40 minuten al kan dat wat verschillen, zelfde vorm) terwijl de diensten van de GKV heel erg kunnen verschillen. Bij sommige GKV is het enige begeleidingsinstrument een orgel, en zingen ze enkel psalmen; terwijl ze in andere GKV meer instrumenten gebruiken en andere liederen zingen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik zit nog in de GG dus zijn post bevalt mij wel
devil.gif

Sacerdos heeft het wel over 'liturgie en stijl' en dat verschilt ook wel tussen de twee kerken. Bij de GG duren de diensten langer en alle gemeenten van de GG hebben dezelfde vorm en stijl (psalmen uit 1773, statenvertaling, preek van 40 minuten al kan dat wat verschillen, zelfde vorm) terwijl de diensten van de GKV heel erg kunnen verschillen. Bij sommige GKV is het enige begeleidingsinstrument een orgel, en zingen ze enkel psalmen; terwijl ze in andere GKV meer instrumenten gebruiken en andere liederen zingen.

Ben je nu niet in de war met de Hervormde Kerk. De GKv heeft namelijk het Liedboek der Kerken, hun eigen gezangen boek en ook in sommige de evangelische liedbundel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hmja.. ik vergis me inderdaad. Ik wist niet dat de GKV zelfs hun eigen psalmen heeft.

Hebben we meteen weer een verschil: de GKV heeft van alles een eigen versie. Ze hebben dus inderdaad hun eigen zangbundels ipv dat ze de bestaande gebruiken, hun eigen krant, hun eigen scholen, enz.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Bedankt voor het gegeven antwoord.

Even kort en bondig:

dus;

gkv; bij de doop als kind ben je daarmee automatisch een kind van God. (het teken en zegel verhaal)

grgm; bij de doop als kind ben je ??

wanneer ben je volgens de leer van de grgm een kind van God?

wat betekent binnen de grgm de kinderdoop; wat houdt dat in?

Nogmaals, ik zal niet inhoudelijk op de zaken ingaan; ik wil hier geen discussies voeren, ik wil graag de leerstellingen op een rijtje zien te krijgen met daarbij verschillen en overeenkomsten.

belijdenis-avondmaal is dat ook zo'n punt van verschil?

gkv; je doet belijdenis van je geloof en daarmee mag je ook aan het avondmaal.

grgm; je doet belijdenis van je geloof . . . ??

wanneer ga je/mag je aan het avondmaal?

Alvast bedankt

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Bedankt voor het gegeven antwoord.

Even kort en bondig:

dus;

gkv; bij de doop als kind ben je daarmee automatisch een kind van God. (het teken en zegel verhaal)

grgm; bij de doop als kind ben je ??

wanneer ben je volgens de leer van de grgm een kind van God?

wat betekent binnen de grgm de kinderdoop; wat houdt dat in?

Weet ik niet precies, Nienke wel. smile.gif

Quote:

belijdenis-avondmaal is dat ook zo'n punt van verschil?

gkv; je doet belijdenis van je geloof en daarmee mag je ook aan het avondmaal.

grgm; je doet belijdenis van je geloof . . . ??

wanneer ga je/mag je aan het avondmaal?

Dat is in de gehele Gereformeerde gezindte, dat je belijdenis doet alvorens aan het avondmaal deel te mogen nemen. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Pius

Het verschil in leerstellingen is uiteindelijk niet zo héél groot.

Niet zo groot als het verschil tussen het protestantisme en de katholica nee, maar binnen het gereformeerde spectrum is het verschil enorm.

Quote:
Het fijne weet ik er niet van, maar het grootste verschil zit 'm in de theologische insteek, bij de Gergem is deze meer mystiek van aard, terwijl de GKv meer rationeel is.

Ik zou het toch niet zozeer mystiek willen noemen. Het is allemaal erg complex om het met een bepaalde vinger aan te wijzen, om het met bepaalde termen aan te duiden. Het grootste probleem is dat bepaalde theologische termen een andere betekenis/interpretatie hebben.

Quote:
Sacredos

Hen die geen verstand hebben van de gereformeerde gezindte in innerlijke zin kunnen beter niets zeggen.

Wel, doe het zwijgen er dan toe waarde Sacredos.. Tenzij je eens meld in welk kerkverband je zit, zolang je niet binnen het gereformeerd protestantisme zit zul je gezien je eigen woorden stil moeten zwijgen. (Van mij mag je knipoog_dicht.gif).

Quote:
Tussen de GG en de GKV is het verschil totaal. De GG is een kerkgemeenschap met leergezag eenheid van liturgie en stijl en zoook een theologische eenheid, daardoor hebben zij een bepaalde katholiciteit al weten ze het zelf niet,zo ook het bevindelijk persoonlijk geloofsleven is daar en kenmerk van.

Ik vind katholiciteit een vreemd woord het zegt mij niets. Je kunt hooguit zeggen dat er in de catholica nog een beetje waarheid is achtergebleven knipoog_dicht.gif

Quote:
De GKV is een bijeen geraapt stelletje mensen die in 1944 het donkerste jaar van de oorlog 1940-1945 een schisma veroorzaakten binnen de GKN.

De GKv is/was geen samengeraapt zooitje. Dat is eerder te zeggen van de toemalige GKN die ontstond uit de Doleantie én de Afscheiding (Christelijk-Afgescheidenen) waardoor er toch compromissen gesloten moesten worden. Van oorsprong was het bevindelijke namelijk geen onderdeel van de 'Kuyperiaanse' visie, de zelfonderzoek werd achterwege gelaten en vervangen door zelfbeproeving. Het verschil in die twee is: 'Zelfbeproeving is beproeven of je een kind van God bent, of de wedergeboorte gewerkt is door de Heilige Geest' waar zelfonderzoek gaat of je als gelovige wel leeft overeenkomstig het verbond van God (waarvan verondersteld wordt dat dit gesloten is door God in de doop).

Ik wil in deze context Dr. Verboom citeren uit zijn (voor mij zeer verhelderende schrijfsel over de 5 verschillende visies op de trits 'Ellende, Verlossing, Dankbaarheid' (die ik straks nog zal citeren. Hij schrijft over de visie op zelfbeproeving(doleantie)/zelfonderzoek(afscheiding) het volgende.

Quote:
Dr. Verboom

de kennis zowel van de ellende als van de verlossing bij Holwerda nogal

rationeel van aard. Hierin lijkt hij op Kuyper en Wielenga. Geloven is het aannemen

van Gods belofte van heil. Niet gebaseerd op gevoel of beleving, maar op overleg. Het

door de Geest verlichte verstand volgt de eis van God om te geloven. Holwerda zegt:

‘Het ware geloof is een aanvaarden van God, zoals Hij spreekt in Zijn Woord; en

zeggen: uw Woord is de Waarheid. En nu het zo is, nu moet ik ook geloven.’83

Twijfelen aan Gods belofte leidt tot geloofsonzekerheid en is het gevolg van

piëtistische scheefgroei. 84

Wat de kennis van de dankbaarheid betreft: deze krijgt veel aandacht. Het gaat dan om

het nieuwe leven in het verbond. Wie Gods belofte van heil aanneemt, is een dankbaar

mens en moet dat in de praktijk brengen in een leven van geboden en gebeden.

Juist in deze dankbaarheid wordt de tweezijdigheid van het verbond, ook in zijn

antithese, tot de wereld zichtbaar. 86 Hoewel iemand als Holwerda er oog voor houdt

dat de kennis van ellende ook in de dankbaarheid nodig blijft en verdiept wordt,

wekken latere vertegenwoordigers van dit model de indruk dat zij in verband met de

dankbaarheid nogal optimistisch denken over de gelovige mens. Aan het eind van de

eeuw spreekt A.J. van Zuijlekom over de gelovige als een beter mens. 87 Dat de

vruchten der dankbaarheid een criterium kunnen zijn bij de vraag of men wel een ware

gelovige is, speelt hier geen rol.Men vindt deze vraag namelijk niet goed. De gedachte

van het zelfonderzoek, dat het Kuyperiaanse model moest aanvullen, wijst men af.

Men spreekt niet over zelfonderzoek, maar over
zelfbeproeving
. Dan gaat het niet om

de verkeerde vraag of men wel een ware gelovige is, maar om de goede vraag of men

als gelovige wel leeft als een kind van het verbond. 88 Daarvoor bieden de goede

werken belangrijke directieven.Met het oog hierop wordt in de

catechismusverklaringen van dit model een breedvoerige behandeling van de geboden

en de gebeden gegeven.

Quote:
En nu worden ze heen en weer geslingerd tussen de kerkelijk waan van de dag en zelf verzonnen theologietjes,en scheuren ze nog tot op de dag van daag,je kan ze ook niet rekenen tot de gereformeerde gezindte;ook het gereformeerd spectrum heeft zijn grenzen .

Ik vind dit wat te kort door de bocht, 'zelfverzonnen theologietjes' vind ik denigerend en niet chiq om te gebruiken. Dat kun je toepassen op elk kerkverband anders dan die van jou waarbij je je eigen kerkverband op een voetstuk zet die niet Bijbels te gronden is. Wat betreft de gereformeerde gezindte... Daar verschillende de meningen over, C.S.L Janse heeft daar het een en andere over geschreven.

Bronvermelding:

Dr. Verboom 'Een oude drieslag als theologisch paradigma in de 20ste eeuw; inaugurele rede 2002'

C.S.L Janse 'Atlas van de Gereformeerde Gezindte'

C.S.L Janse in het artikel 'Refomuseum'

Stichting Gereformeerd Gezind Wat is de Gereformeerde Gezindte?


Samengevoegd:

Quote:
gkv; bij de doop als kind ben je daarmee automatisch een kind van God. (het teken en zegel verhaal)

Heel kort door de bocht ja, maar vooral 'kind van hét verbond' je deelt automatisch, door je doop in de beloften van het verbond' zolang je geen gekke dingen doet mag je geloven dat je inderdaad wedergeboren bent). Het 'enige' wat je hoeft te doen is leven volgens het verbond.

Quote:
gergem; bij de doop als kind ben je ??

Door de doop ben dooplid van de kerk en sta je als kind onder de bedeling van het genade verbond. In de preken hoor je dat er een verbond met God is en dat je wedergeboren moet worden door de Heilige Geest om in het koninkrijk der hemelen in te kunnen gaan. In de doop laat God dus zien dat er een verbond is en dat een ieder die als zondaar tot Hem komt vergeven zal worden.

Quote:
wanneer ben je volgens de leer van de grgm een kind van God?

Wanneer je wedergeboren bent.

Quote:
wat betekent binnen de grgm de kinderdoop; wat houdt dat in?

God laat daarmee zien dat er een verbond is waar je als wedergeborene tot behoort, waarin je zonden vergeven zullen zijn. God laat in de doop zien dat Hij jou wil en kan vergeven wanneer jij door de kracht van de Heilige Geest als zondaar tot Hem gedreven zult worden. Hij laat zien dat Hij het beste met je voor heeft, Hij heeft jou immers onder de bediening van het Woord (en het Verbond) gezet.

Quote:
belijdenis-avondmaal is dat ook zo'n punt van verschil?

Mogelijk.

Quote:
gkv; je doet belijdenis van je geloof en daarmee mag je ook aan het avondmaal.

Dat klopt, dat is geen verschil met de Gergem, je doet belijdenis van het geloof (let op hét) en je mág aan het avondmaal. Dat wil zeggen dat je een kerkelijk recht hebt om aan het avondmaal te gaan. Alleen het is al een paar honderd jaar zo (Voetsius heeft dat geschreven bij het maken van zijn belijdenisvragen die zowel in de Gergem als in de GKv worden gebruikt) dat het niet automatisch zo is dat iemand die belijdenis van het geloof doet (geloven dat God bestaat, geloven dat de Bijbel waar is, geloven dat de leer van de kerk de leer overeenkomstig met het Woord van God is en dat je het kerkelijke recht accepteerd en je daarna zult voegen) niet automatisch wil zeggen dat die persoon ook wedergeboren is.

Quote:
gergem; je doet belijdenis van je geloof . . . ??

Het geloof knipoog_dicht.gif Verder heb ik antwoord proberen te geven.

Quote:
wanneer ga je/mag je aan het avondmaal?

Na je belijdenis ben je belijdend lid van de gemeente en mag je kerkrechtelijk gezien aan het avondmaal tenzij je onder de tucht staat. Naast het kerkelijke recht heb je een Goddelijk recht nodig, namelijk wanneer je wedergeboren bent. En tja, wij gergemmers geloven nou eenmaal niet dat iemand door drie handjes water ook wedergeboren is. Wij geloven dat God een belofte doet dat Hij iedereen die waarlijk in Hem geloofd wedergeboren zal worden/zal zijn.

Quote:
dat je belijdenis doet alvorens aan het avondmaal deel te mogen nemen.

In de NGK mogen kinderen aan het avondmaal en in de GKv zou ik geloof ik ook aan mogen gaan als ik een of andere ding onderteken.


Samengevoegd:

PDF van het schrijfsel van Dr. Verboom Lees vooral het stuk over de visie op de beleving/doorleving van de drie stukken 'Ellende, Verlossing en Dankbaarheid'..

Zowel de bevindelijk-gereformeerden als de gerefomeerd-vrijgemaakten (en de NGK met hen) zijn de alto's binnen het gereformeerde protestantisme..

Ik altogergemmer heb een relatie met een altovrijgo en wat het later kerkelijk gaat worden weet ik niet, i.i.g geen gkv knipoog_dicht.gif


Samengevoegd:

Je zou misschien twee dingen kunnen stellen over de Gergem en de GKN (waar de GKv uit voortkwam).

Kuyper (GKN) veronderstelde dat kinderen door de doop wedergeboren waren (met stelde het nadrukkelijk niet) Kersten veronderstelde dat gedoopte kinderen duidelijk onwedergeboren waren. Dat lijkt me een duidelijk punt.

Kersten/Bevindelijken vinden het veel te sterk om te veronderstellen dat een kind wedergeboren is bij/door de doop/verbond, dat zou vanuit bevindelijk perspectief namelijk betekenen dat je er heel snel 'vanuit mag gaan' en je 'je doop tot rots maakt in plaats van Christus en de werking van de Heilige Geest'.

Schilder (GKv) vond het veronderstelde van de wedergeboorte echter te zwak, (is wat overdreven misschien) hij stelde heel duidelijk dat iemand wedergeboren was wanneer ze gedoopt waren en ze ook altijd een kind van het verbond zouden blijven ongeacht of die persoon kerkelijk zou blijven.

Kersten (GG) vond het veronderstelde te sterk, Schilder te zwak. Verbondstheologisch gezien is het verschil dus radicaal.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

In de NGK mogen kinderen aan het avondmaal

Binnen de PKN mag dat ook in sommige gemeentes.

Quote:
en in de GKv zou ik geloof ik ook aan mogen gaan als ik een of andere ding onderteken.

Nee, je moet een schrijven meebrengen van de kerkenraad van je eigen gemeente, waarin gemeld staat dat je belijdend lid bent van die gemeente. Dit geef je af voorafgaande aan de dienst en dan na toestemming van de kerkenraad mag je aanzitten aan het Avondmaal in de GKv. (Weet even niet meer hoe dat heet).

Binnen de PKN kan je voorafgaande aan het Heilig Avondmaal een open invitatie krijgen, dan mag een ieder die zijn geloof belijdt aanzitten, dus gasten van andere denominaties zijn dan ook welkom. Dit gebeurt echter niet vaak.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Binnen de PKN mag dat ook in sommige gemeentes. [...]Nee, je moet een schrijven meebrengen van de kerkenraad van je eigen gemeente, waarin gemeld staat dat je belijdend lid bent van die gemeente. Dit geef je af voorafgaande aan de dienst en dan na toestemming van de kerkenraad mag je aanzitten aan het Avondmaal in de GKv. (Weet even niet meer hoe dat heet).

Attestatie. Maar dat is geen standaard handeling, de keer dat ik in de GKv aan het avondmaal ben gegaan hoefde ik alleen maar een handtekening te zetten onder een formulier.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Attestatie. Maar dat is geen standaard handeling, de keer dat ik in de GKv aan het avondmaal ben gegaan hoefde ik alleen maar een handtekening te zetten onder een formulier.

Dat is omdat de CGK en de NGK zusterkerken van de GKv zijn met totale correspondentieband knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Schilder (GKv) vond het veronderstelde van de wedergeboorte echter te zwak, (is wat overdreven misschien) hij stelde heel duidelijk dat iemand wedergeboren was wanneer ze gedoopt waren en ze ook altijd een kind van het verbond zouden blijven ongeacht of die persoon kerkelijk zou blijven.

Kersten (GG) vond het veronderstelde te sterk, Schilder te zwak. Verbondstheologisch gezien is het verschil dus radicaal.

Schilder leerde dat kinderen wedergeboren waren in het geloof van hun ouders, en bij de "jaren des onderscheids" zelf voor God moesten kiezen. God's verbond blijf staan of iemand nu op latere leeftijd zich van God afkeert of niet. Maar de breuklijn met de GKN was dat Kuijpers leer, als enig juiste dwingend opgelegd werd, door de zich steeds zelf verlengende synode. (Over schisma-makers gesproken).

Het grote verschil met de GerGem is het bevindelijke en de toeëigening van het heil wat in de GerGem veel zwaarder weegt dan in de GKv.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid