Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Taizé in Brussel

Jongeren kunnen naar Brussel, voor de jaarlijkse Europese jongerenontmoeting van de oecumenische broederschap van Taizé. Tienduizenden jongeren uit heel Europa en verder komen vijf dagen lang bij elkaar om te vieren, zingen, bidden, praten en het nieuwe jaar op een bijzondere manier in te luiden. De jongeren verblijven in gastgezinnen en nemen deel aan workshops, vieringen à la Taizé, wandelingen door de stad en ontmoetingen met de lokale kerkgemeenschappen.

Brussel, van 29 december 2008 tot en met 2 januari 2009.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 years later...

Ik ben de laatste tijd veel met Taizé bezig,

Ik ben er zelf nog niet geweest, Maar heb wel de Europese jongeren ontmoeting Taizé Rotterdam mee gemaakt. Van heel dicht bij, ik zat in het voorbereidings team van mijn woonplaats.

Wat in hield dat we gastgezinnen zochten "gezinnen waar de jongeren uit Europa voor een paarnachtjes konden slapen en ontbijten"

De ochtend gebeden voorbereiden: de liederen doornemen, zorgen dat de mics het doen, dat de landen die een gebed/bijbel stuk voor lezen voor in zitten, kaarsen aansteken en stoelen kleedjes klaarleggen.

en na de dienst koffie en thee schenken de plekken voor de gespreks groepen vormen, en de jongeren er een beetje heen loodsen.

En daarna ook massaal naar de Ahoy om daar het middag gebed/dienst mee te maken en aan de Workshops mee te doen, daarna eventueel nog naar een avond gebed/dienst.

Taize033.jpg

%5C%5Crkkfilecluster3%5CHome_Rotterdam%5Cw.v.wieringen%5CMy%20Pictures%5CTaize%202010%5C101231-taize-dag4%5Ctaize-dag4-pvm%5CFR4C9777.jpg

https://picasaweb.google.com/bisdomrotterdam

voor veel foto's -> http://www.flickr.com/photos/wiesia/col ... 971261847/

..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hallo Hananjah,

Er is al veel geschreven, bediscussieerd en gezegd over Taizé hier op de site.

De twee topics die over Taizé in het algemeen gaan zijn: deze hele oude en deze iets minder oude.

Ze zijn denk ik nog steeds actueel om te lezen, er worden veel vragen beantwoord, onwaarheden uit de weggeruimt, er worden ervaringen gedeeld en het kan je best meer inzicht geven in de hele gang van zaken in Taizé zelf.

Feit blijft natuurlijk dat je Taizé zelf moet ervaren, want eigenlijk is het niet te beschrijven ;).

Veel leesplezier en als je nog vragen hebt, stel ze gerust, er zitten hier voldoende Taizé kenners op het forum!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hé ik had al bij zoeken Taizé in getikt en daar kwam toen naar mijn weten geen topic uit die al Voor Taizé bestemd was.

Ag maakt niets uit, Nu staat het ook goed.

Heel het oude topic door lezen is wat veel, ik heb een paar pagina's globaal gelezen.

veel berichten en ervaringen herken ik al van verhalen van de gasten tijdens de Jongeren ontmoeting is erg inspirerend. :)

Zijn er mensen die er ook bij waren in Rotterdam?

Zijn er mensen die nu geregeld naar maandelijkse (wekelijkse) diensten gaan?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik was er bij in Rotterdam, was organisator in een lokale kerk (en ben dus nog een nacht opgeweest omdat we wat jongeren kwijt waren bijv.), heb zelf gasten gehad, ben regelmatige Taizé ganger en ga af en toe wel naar diensten. De meeste diensten in mijn eigen stad (ergens in het noorden van het land, mijn ouders wonen in R'dam omgeving) zijn op dagen dat ik niet kan, maar morgen kan ik er als het goed is ééntje meepikken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Taizebijeenkomsten zijn schuldig aan mijn verbinding met de parochie. En dat neem ik ze nog iedere eerste maandag van de maand kwalijk tijdens de mooie gebedsdienst in onze kapel (P)

Wat mij vreselijk aantrok aan Taizé was de boodschap van verbondenheid: de pelgrimage van vertrouwen heeft mij diep in elke vezel geraakt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zelf heb geen gasten thuis gehad tijdens de jongeren ontmoeting, In onze groep (250gasten) is dat gelukkig niet gebeurd, wel wat kleine dingetjes er waren wat gasten die op nieuwjaar zo'n half3 nog niet mee wilden met hun gast familie, dus zijden die mensen of nu mee of morgen ochtend om..... zo laat zijn jullie weer welkom voor het ontbijt en om dat tijdstip waren ze er ook weer..

Wel hadden we via onze Vrijwilliger gehoord dat er in een andere gemeente een vrouw was zoek geraakt in Amsterdam... mensen denken meteen het ergste, Maar ze is wel weer terecht gekomen (waar ze was of wat er wel gebeurd is weet ik ook niet)

En een mooi verhaal van een gastgezin die Oekraïense gasten had, zij hadden van familie gehoord dat zij waarschijnlijk een oom in Nederland hadden wonen en zij hebben toen op achternaam gezocht, en die oom nog gevonden ook, natuurlijk meteen uitgenodigd voor een familie reünie in Taizé sfeer.

Ik ga nu ik het weet door dat Taizé hier is geweest 1x per maand hier in mijn eigen plaats naar een Taizé dienst (die waren er al van af 2008)

En in Rotterdam zijn er meerdere per week :# die ik ook graag nog eens ga/wil bezoeken.

Tijdens de Jongeren ontmoeting heb ik (zo lang de tijd en energie het toeliet) de diensten en workshops in Ahoy en daar buiten gevolgd.

De metro en perrons vol met mensen die allemaal rustig wachten,(dat is dagelijks wel anders)

De hal 1 en sportpaleis vol met mensen allemaal met 1 doel dat is best ontroerend als je gewend bent tussen permanetjes in een niet stampvolle kerk te zitten.

Ook heb ik 1 inspirerende workshop gehad ( *zoekt taizé boekje "helaas niet mijn eigen die ben ik op de laatste dag kwijt geraakt door het uit te lenen"* titel weet ik niet uit mijn hoofd --> God is aan het werk in ons. Hoe kunnen wij luisteren naar en reageren op zijn stem? Reflectie door een broeder van Taizé)

Hij gaf ons wat vragen op om over na te denken in de stilte ruimte, Nog zo'n adembenemende bijzondere sfeer die daar hing met broeders aan de zij kanten waar mee je kon spreken als je daar behoefde aan had.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Veel teksten van fr Roger en later ook van fr Alois vind ik erg inspirerend, vooral hoe zij omgaan met oecumene. Niet al te moeilijk mee omspringen: niet je bent katholiek óf protestant.. maar je bent gewoon in de eerste plaats een volgeling van Jezus. En ookal ben je dat niet, weest welkom eet en spreek met ons. Heel eenvoudig eigenlijk. Het is de eenvoud die mij keihard getroffen heeft, gelijktijdig met de diepgang die achter alles zit.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Deze mensen staan open voor het geloof, maar dan is het weer vanuit een Boeddhistische structuur. Hun motto is:"Als je maar diep genoeg in de stilte bent (bij meditatie heb je dat ook), dan kom je vanzelf wel bij God, maar het tegenovergestelde gebeurd. Je komt dan dichter bij satan zelf, want voor God moet je eerst tot het geloof in de Heere Jezus Christus gekomen zijn om Christus te ontvangen in het hart (Joh. 3). Dus geboren te worden uit water e Geest anders kunnen we God niet zien.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Deze mensen staan open voor het geloof, maar dan is het weer vanuit een Boeddhistische structuur. Hun motto is:"Als je maar diep genoeg in de stilte bent (bij meditatie heb je dat ook), dan kom je vanzelf wel bij God, maar het tegenovergestelde gebeurd. Je komt dan dichter bij satan zelf,

Zou je dat wat beter en dieper kunnen onderbouwen (dus beter en dieper dan in de volgende zinnen)?

want voor God moet je eerst tot het geloof in de Heere Jezus Christus gekomen zijn om Christus te ontvangen in het hart (Joh. 3). Dus geboren te worden uit water e Geest anders kunnen we God niet zien.

Dat is bij veruit de meeste mensen die naar Taizé gaan dan ook al gebeurd.

Ook welkom op het forum trouwens.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De filosofie is m.i. vrij eenvoudig: beperk je gebed tot het essentiële. (Wat overigens een Bijbels principe is: zie het verhaal over de jood die een stortvloed aan woorden uitstort op iedere straathoek tegenover iemand die zich in zijn huis opsluit om te bidden) Ze nemen een tekst uit de Schrift of andere bron, nemen één of twéé zinnen eruit. Vervolgens wordt deze omgevormd tot een zin die op melodie te zingen is. Het concept van daaruit is eenvoudig: herhaling. Herhaling zodat de tekst volop de kans krijgt om tot in de diepste vezels van de gelovige te raken.

Dat werkt inderdaad meditatief, maar is het daarom verkeerd? Om Christus in je hart toe te laten, moet er ruimte zijn. Ruimte die pas komt als je tot rust gekomen bent, d.i. in stilte tot gebed kunt komen. Je krijgt de kans terug tot jezelf te komen, je los te maken van de zorgen van alle dag door deze aan de Heer toe te vertrouwen (cfr. het gebed rond het kruis..). Je krijgt daardoor een stukje van jezelf terug, zodat je de mogelijkheid terugkrijgt het tenvolle aan anderen te geven in het vertrouwen dat God je dragen zal.

Ik vind het erover gaan om een dergelijke filosofie als satanisch te beschouwen en alle Taizégangers over diezelfde kam te scheren. Mijn ervaring is dat de mensen die ik tegenkom tijdens het gebed in de geest van Taizé over het algemeen gelovig zijn en zij die dat niet zijn worden blijkbaar toch op de één of andere manier geraakt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb een aantal gesprekken gehad in het klooster in Zwitserland en niet gehoord, gemerkt of ervaren dat de zusters zeggen dat je, als je maar diep genoeg in stilte bent, dat je dan vanzelf wel bij God komt. Wel dat om God te horen en te verstaan je moet luisteren. Rondzoemende gedachten aan wat je nog moet doen of wat je graag zou willen belemmert volledig met je aandacht bij luisteren te zijn. Net zo goed dat een diepgaand gesprek voeren met je kinderen niet erg goed lukt als ze met één oordopje in tegelijkertijd hun favo muziek luisteren.

Stilte is in mijn ervaring vrij gebruikelijk in een klooster. Meditatie komt bij alle culturen en religies voor, net zo goed als brood bijna overal in de één of andere vorm voorkomt over heel de wereld. Brood en het breken van het brood hebben ook in veel culturen een bijzondere betekenis. Maar ik kan daarom niet zeggen dat het breken van het brood in een andere culturele setting derhalve een christelijke structuur heeft. Meditatie gaat in alle culturen ongeveer op dezelfde manier.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...
  • 8 months later...

Na Taizé Rotterdam ben ik in Dec 2011 naar Berlijn geweest,

Ben met de bus van uit R'dam met nog zo'n 75 mensen gegaan. De bus vertrok savonds heb helaas niet veel slaap gehad onderweg.

Dat was erg leuk, gezellig en mooi.

Te kort aan gastgezinnen was erg merkbaar, ik heb geluk gehad zat met nog 2 meiden in een leuk gastgezin niet ver van de gast kerk en metro. Zat in een mooi klein gastkerk, ze hadden er iets heel moois van gemaakt met oranje doeken, kaarsen en iconen.

Heb een steentje mogen bijdragen (met een groepje) aan de organisatie. Bij het formulier met het adres van de gastkerk zat ook een papier met "team for public transport (evening)" wat inhield dat we na de avondgebeden in de gangen moesten gaan staan met een karton met een pijl er op ---> .. om zo mensen naar de exit te wijzen, maar ook om groepjes die in de gangen bleven staan en de stroming ophielden daar te vragen weg te gaan.

De workshops die ik gevolgd heb zaten vol bezinning en stof om over na te denken,

"Leven met geloof: een oproep tot creativiteit en nadenken.reflectie en uitwisseling door Broerder"

"Waar je schat is, daar zal ook je hart zijn' hoe kunnen we antwoorden op Gods boodschap reflectie en uitwisseling door Broerder"

En ook Oudjaar avond kan niet ontbreken.

Die was heel gezellig en leuk, erg veel lol gehad met al die gasten uit ... uhh ik weet niet alle landen meer, Maar wel weer genoeg van die massale traditionele iedereen kan mee doen dansen. De Nederlanders deden Koek happen met wat gasten, en Van voor naar achter zittend in 3 rijtjes op de grond werd goed aan mee gedaan :).

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid