Spring naar bijdragen

Homo's en baptisten


Gast Anon_phpbb

Aanbevolen berichten

Gast Anon_phpbb

Hallo,

Sinds kort kom ik regelmatig in een baptistengemeente. Nu kreeg ik de vraag hoe die gemeente tegen homo's aankijkt. Ik heb daar eigenlijk geen idee van, dus vandaar dat ik het hier vraag..

Ik sta zelf heel open voor homo's. Van mij mogen ze er zijn, mogen ze naar de kerk en mogen ze gewoon trouwen als ze dat willen. Ik ben zelf wel hetero, maar toch zou ik het fijn vinden als de gemeente ze zou respecteren.

Dus wat vinden baptisten daarvan? En welke andere kerken zijn wel of juist helemaal niet soepel?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 56
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Over het algemeen genomen zijn baptisten/evangelische gemeentes behoorlijk behoudend op dit gebied en zullen ze dus i.i.g geen voorstander zijn van een huwelijk. Je wordt misschien niet uit de kerk gezet als je homoseksuele gevoelens hebt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Hallo,

Sinds kort kom ik regelmatig in een baptistengemeente. Nu kreeg ik de vraag hoe die gemeente tegen homo's aankijkt. Ik heb daar eigenlijk geen idee van, dus vandaar dat ik het hier vraag..

Ik sta zelf heel open voor homo's. Van mij mogen ze er zijn, mogen ze naar de kerk en mogen ze gewoon trouwen als ze dat willen. Ik ben zelf wel hetero, maar toch zou ik het fijn vinden als de gemeente ze zou respecteren.

Dus wat vinden baptisten daarvan? En welke andere kerken zijn wel of juist helemaal niet soepel?

Je hoeft het natuurlijk niet op alle punten eens te zijn met je kerk hè, tenzij dit item zo zwaar weegt voor jou dat je niet lid wilt zijn van een kerk die homoseksualiteit verfoeit.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
En wat is dat, onder censuur zetten?

Dat zijn zogenaamde kerkrechtelijke stappen.

link voor de kerkorde der Gereformeerde Gemeenten knipoog_dicht.gif

Artikel 71 - De kerkelijke censuur.

      Editie(s) 1907

Gelijkerwijs de christelijke straf geestelijk is, en niemand van het burgerlijke gericht of straf der overheid bevrijdt, alzo wordt ook, benevens de burgerlijke straf, de kerkelijke censuur noodzakelijk vereist, om de zondaar met de kerk en zijnen naaste te verzoenen, en de ergernis uit de gemeente van Christus weg te nemen.

Artikel 72 - De oorzaken der tucht en de heimelijke zonden.

Wanneer dan iemand tegen de zuiverheid der leer of vromigheid des wandels zondigt, zoverre als het heimelijk is, en geen openbare ergernis gegeven heeft, zo zal de regel onderhouden worden, welke Christus duidelijk voorschrijft in Matth. 18.

Tot artikel 77 ongeveer gaat over tucht, censuur, afsnijding.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

En wat is dat, onder censuur zetten?

De katholieke kerk is streng en soepel: homo's horen er gewoon helemaal bij (en een onevenredig hoog aantal van hen dringt zelfs door in de kringen der geestelijkheid
knipoog_dicht.gif
), maar het huwelijk is voor man en vrouw.

Daar ben ik het wel mee eens, maar ik heb ook gehoord dat er hier in België een priester (onofficieel) "gedwongen" is door de RKK om te stoppen als priester wegens homosexuele gevoelens. Dat hebben ze mij teminste toch verteld

Link naar bericht
Deel via andere websites

@ Lisanne: Volgens mij kun je deze vraag beter bij de gemeente in kwestie stellen, aangezien het verschil maakt van de ene baptisten gemeente en de andere. Ook denk ik dat wat ze zeggen of opgeschreven hebben staan, pas getoetst is wanneer ze in aanraking komen met homofiele mensen. Zo is het wel eens gebeurd dat een gemeente zei er geen problemen mee te hebben, totdat er een homofiele bezoeker was...

Quote:
Goeie zaak.

Als homo moet je helemaal geen lid willen zijn van zo'n gemeente.

Ik twijfel een beetje hoe je deze opmerking bedoelt, kun je die nader uitleggen?

Wanneer je bedoelt dat iemand met een homo geaardheid daar beter niet kan komen omdat hij niet gewenst zou zijn, dan ben ik dat wel met je eens. Op zo'n plaats kun je jezelf niet zijn en ik denk dat het juist belangrijk is in een gemeente dat je wel jezelf kan zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Daar ben ik het wel mee eens, maar ik heb ook gehoord dat er hier in België een priester (onofficieel) "gedwongen" is door de RKK om te stoppen als priester wegens homosexuele gevoelens. Dat hebben ze mij teminste toch verteld

Daar zal dan vast meer achter hebben gezeten, want homoseksueel zijn is op zichzelf geen reden om mensen als priester te ontslaan. Had die priester misschien een relatie?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Hallo,

Sinds kort kom ik regelmatig in een baptistengemeente. Nu kreeg ik de vraag hoe die gemeente tegen homo's aankijkt. Ik heb daar eigenlijk geen idee van, dus vandaar dat ik het hier vraag..

Ik sta zelf heel open voor homo's. Van mij mogen ze er zijn, mogen ze naar de kerk en mogen ze gewoon trouwen als ze dat willen. Ik ben zelf wel hetero, maar toch zou ik het fijn vinden als de gemeente ze zou respecteren.

Dus wat vinden baptisten daarvan? En welke andere kerken zijn wel of juist helemaal niet soepel?

Sjaloom Lisanne_,

Hoe baptisten tegen homoseksualiteit en het homohuwelijk aankijken, verschilt nogal per gemeente en eigenlijk ook per baptist. Elke baptistengemeente is namelijk tot in zekere zin zelfstandig en is dus redelijk vrij in hoe ze met deze materie omgaat. De ene gemeente zoekt daarin dan ook meer de grens op dan de andere. Maar over het algemeen zullen er geen homohuwelijken worden ingezegend.

Bij katholieken is het inderdaad simpel: homo's hebben er dezelfde mogelijkheden, plichten en verboden als hetero's. Maar logischerwijs valt het gebod niet met iemand van hetzelfde geslacht te trouwen voor hen natuurlijk een heel stuk zwaarder dan voor hetero's. En kunnen homo's helemaal niks met de mogelijkheid iemand van een ander geslacht te trouwen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Hallo,

Sinds kort kom ik regelmatig in een baptistengemeente. Nu kreeg ik de vraag hoe die gemeente tegen homo's aankijkt. Ik heb daar eigenlijk geen idee van, dus vandaar dat ik het hier vraag..

Ik sta zelf heel open voor homo's. Van mij mogen ze er zijn, mogen ze naar de kerk en mogen ze gewoon trouwen als ze dat willen. Ik ben zelf wel hetero, maar toch zou ik het fijn vinden als de gemeente ze zou respecteren.

Dus wat vinden baptisten daarvan? En welke andere kerken zijn wel of juist helemaal niet soepel?

Dat is toevallig, aankomende zondag hebben we een dienst waar het thema van de preek gaat over "homoseksualiteit" en ik zit bij een baptistengemeente smile.gif Als je geïnteresseerd bent, kun je kijken op link

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Daar zal dan vast meer achter hebben gezeten, want homoseksueel zijn is op zichzelf geen reden om mensen als priester te ontslaan. Had die priester misschien een relatie?

ik heb hier een link gevonden waar wat meer info staat. Hij werd niet ontslaan maar nam ontslag door de druk van hogere hand. Maar nu is hij wel terug in dienst.

link

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik twijfel een beetje hoe je deze opmerking bedoelt, kun je die nader uitleggen?

Wanneer je bedoelt dat iemand met een homo geaardheid daar beter niet kan komen omdat hij niet gewenst zou zijn, dan ben ik dat wel met je eens. Op zo'n plaats kun je jezelf niet zijn en ik denk dat het juist belangrijk is in een gemeente dat je wel jezelf kan zijn.

Ja, dat bedoel ik.

Je hebt toch echt een bord voor je kop als je als homoseksueel naar een kerk gaat waar je veroordeeld wordt. Tenzij je voortdurend te horen wilt krijgen dat je zondig bent in de ogen van God. Lijkt me ook niet echt bevorderlijk voor je geestelijk welzijn, en dat is nog zacht uitgedrukt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

in welke kerk worden homo's niet veroordeeld dan?

Ik denk dat in veel kerken tegenwoordig veel opener wordt gestaan tegenover homo's. Vooral bij protestantse kerken oordeelt men niet meer zo hard als vroeger over mensen hun geaardheid

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als het aan mij ligt zijn ze overal welkom!

Bij de pinkstergemeente waar ik heen ga is er iig 1 en die is daar heel welkom, en bij een huisgemeente waar ik de laatste tijd ook kom zijn er zelfs 2.

En God houd echt van ze, want die 2 uit de huisgemeente zijn heel profetisch bezig, ze hebben veel indrukken willen voor iedereen bidden. En zijn spreken bewust over meerdere visioenen die God hen gegeven heeft.

Ik wil dus zeggen, dat als kerken ze weigeren dat ze dat niet doen in de naam van God maar uit eigen belang!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Na een tenenkrommende post waar ik verder niet op in zal gaan (aangezien datgene wat mijn tenen kromt niet ontopic is) wil ik het volgende nog wel eens onderbouwt zien:

Quote:

Ik wil dus zeggen, dat als kerken ze weigeren dat ze dat niet doen in de naam van God maar uit eigen belang!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Tijden veranderen, de Afrikanen werden ook niet toegelaten in de "blanke" kerken..

Is het te vergelijken?

Nee het is niet te vergelijken. Daar de homoseksuele geaardheid op zichzelf geen enkel probleem dient te zijn voor het 'lidmaatschap' van een kerk .

Graag zou ik alsnog antwoord zien op mijn vraag op onderbouwing.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Nee het is niet te vergelijken. Daar de homoseksuele geaardheid op zichzelf geen enkel probleem dient te zijn voor het 'lidmaatschap' van een kerk .

Graag zou ik alsnog antwoord zien op mijn vraag op onderbouwing.

zo zie ik dat.. Bij ons in het dorp is een dominee weggestuurd omdat hij homo is. (Na vele discussies) Ze wilde niet dat hij daar stond te preken. Ik vond hem toendertijd goed te volgen en hij vertelde (volgens mij) juiste dingen. (in de naam van God).

En wat ik dus meegekregen heb is dat zij het niet wilden, dus niet dat het verkeerd is volgens God. Maar alleen dat het verkeerd is.. (blijkbaar volgens hun).

Daardoor heb ik dat idee.

(Sorry dat ik het niet goed onderbouw.. maar ik ben best moe. morgen kom ik hier wel op terug).

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid