Spring naar bijdragen

Seculiere muziek en drinken


Aanbevolen berichten

Seculiere muziek en drinken binnen de kerk

Naar aanleiding van wat posts hier en daar toch maar de moed bijeengeraapt om dit topic te openen.

Ik ben van huis uit Evangelisch. Ik ga tevens naar een Evangelische gemeente. Binnen onze jeugdavonden en jeugdkerkdiensten draaien we alleen christelijke muziek en wordt er geen alcohol geschonken. Tijdens de jeugdkerkdiensten wordt zeer stevige muziek gemaakt. De EO Jongerendag is goed bezocht event in onze gemeente.

Zo nu en dan kom ik in een jeugddienst van een gereformeerde gemeente. De muziek is daar heel ingetogen, maar na afloop is er bier en breezer. Op jeugdavonden wordt veel seculiere muziek gedraait en vloeit het bier ook. Echter, stevige muziek in de dienst kan niet en de EO Jongerendag is veels te heftig.

Uiteraard is deze constatering erg zwart/wit. Maar mijn vraag is eigenlijk: waarom wordt de wereldse muziek en het bier wel welkom geheten, maar zijn een drumstel, electrische gitaar en de EO Jongerendag not done binnen deze kringen?

Het lijkt me leuk dat eens te horen.

Nogmaals, ik weet echt wel dat het genuanceerder is dan het beeld dat ik nu schets, maar je moet toch ergens vanuitgaan knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

De Gereformeerde Gemeente in Nederland en Amerika,zijn een kerkgemeenschap met eenheid van Liturgie,Theologie,Leergezag,zonder dat ze het zelf weten hebben zij een bepaalde katholiciteit. D

us weten zij ook te genieten van het goede des levens een goed glas bier of wijn hoort daar helmaal bij.Denk maar is aan de bruiloft van Kana.

De Gem Gemmer zal je niet over al zien ,zoook met Katholieken het zij OK of RK.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

De Gereformeerde Gemeente in Nederland en Amerika,zijn een kerkgemeenschap met eenheid van Liturgie,Theologie,Leergezag,zonder dat ze het zelf weten hebben zij een bepaalde katholiciteit. D

us weten zij ook te genieten van het goede des levens een goed glas bier of wijn hoort daar helmaal bij.Denk maar is aan de bruiloft van Kana.

De Gem Gemmer zal je niet over al zien ,zoook met Katholieken het zij OK of RK.

Het feit dat het 'er bij hoort' is niet echt een antwoord op m'n vraag. Daarnaast sloeg mijn vraag ook meer op de jongerenavonden smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sjaloom Glenn,

Ik denk dat je met een paar dingen rekening moet houden.

Ten eerste hanteren zowel gereformeerden als ook katholieken het principe dat wat in een jeugdsoos past, nog niet in een kerkdienst hoeft te passen. Het gaat dan niet zozeer om de muziek, maar om de locatie waar het plaatsheeft. Een Mis of een eredienst is iets totaal anders dan een jeugdsoos en vereist daarom dus ook andersoortige muziek. Muziek dat de liturgie en de sfeer van de viering ondersteund. Daarom dus geen hardrock in de kerk, maar kan het wél gewoon gedraaid worden in de jeugdsoos. Net zoals boeddhisten ook in hun tempels andere muziek zingen dan thuis tijdens de afwas.

Ten tweede staat de EO Jongerendag voor een bepaalde geloofsbeleving en een bepaalde leer, die door zowel gereformeerden als katholieken niet gedeeld worden. Dus al zou de EO enkel psalmen op hele noten zingen tijdens de EO-Jongerendag, of gregoriaanse gezangen, dan nog blijft de evangelische leer die daar verkondigt wordt vals, in de ogen van gereformeerden en katholieken. Ook zien gereformeerden en katholieken de EO-Jongerendag vaak toch ook als een soort eredienst (er wordt gebeden, gepreekt, gelezen uit de Schrift en gezongen), waardoor de eerste alinea van mijn post weer in werking treedt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

ik heb voor mijn studie ooit een proefschrift over Calvijn en cultuur moeten lezen (auteur heette Geluk) en daar stond in de Calvijn een onderscheid maakte tussen het gebruik van kunst en cultuur in de eredienst en het gebruik van kunst en cultuur in de publieke ruimte. Waar Calvijn ontzettend streng was in de eredienst dwz geen afbeeldingen, geen orgel maar wel samenzang, was hij redelijk tolerant in het gebruik van kunst en cultuur in de publieke ruimte.

Het strenge onderscheid tussen het christendom en de wereld is ontstaan onder invloed van de puriteinen. Puriteinse invloeden kun je terugvinden in het bevindelijke deel van de gereformeerde stroming, waar niet alleen seculiere muziek, maar ook gospel uit den boze is. Maar ook sommige voorlopers van de evangelische beweging hebben hun wortels in de puriteinse beweging (volgens mij is John Wesley daar de bekendste van)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Vanuit mijn eigen ervaring denk ik dat het komt doordaat de soos en jeugdavonden etc. ook grotendeels in handen van de jongeren zelf zijn. En dat zijn ook weer juist de mensen die de kerkdiensten juist wel wat meer 'swing' willen geven, met opwekkingsliederen, drumstel etc... En dat gebeurt heel soms, bij de ... jongerendiensten. smile.gif Verder houden de 'ouderen' , of de mensen die de macht hebben over de dienst, het tegen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Sjaloom Glenn,

Ik denk dat je met een paar dingen rekening moet houden.

Ten eerste hanteren zowel gereformeerden als ook katholieken het principe dat wat in een jeugdsoos past, nog niet in een kerkdienst hoeft te passen. Het gaat dan niet zozeer om de muziek, maar om de locatie waar het plaatsheeft. Een Mis of een eredienst is iets totaal anders dan een jeugdsoos en vereist daarom dus ook andersoortige muziek. Muziek dat de liturgie en de sfeer van de viering ondersteund. Daarom dus geen hardrock in de kerk, maar kan het wél gewoon gedraaid worden in de jeugdsoos. Net zoals boeddhisten ook in hun tempels andere muziek zingen dan thuis tijdens de afwas.

Duidelijk. Maar waarom wil je een tiener dan wel drank en seculiere muziek aanreiken? Als ik naar onze jeugdsoos kijk dan draaien we daar alleen maar stevige christelijke muziek. Juist om ze te laten horen dat die muziek ook goed klinkt en daarbij ook nog eens een goede tekst heeft. Menig tiener koopt aan de hand van wat hij op vrijdagavond hoort z'n CD's (of download het clown.gif).

Tevens wordt er op vrijdagavond geen seculiere muziek gedraait omdat we de teksten niet vinden passen bij wat de tienerleiders ze eerder die avond verteld hebben.

Quote:

Ten tweede staat de EO Jongerendag voor een bepaalde geloofsbeleving en een bepaalde leer, die door zowel gereformeerden als katholieken niet gedeeld worden. Dus al zou de EO enkel psalmen op hele noten zingen tijdens de EO-Jongerendag, of gregoriaanse gezangen, dan nog blijft de evangelische leer die daar verkondigt wordt vals, in de ogen van gereformeerden en katholieken. Ook zien gereformeerden en katholieken de EO-Jongerendag vaak toch ook als een soort eredienst (er wordt gebeden, gepreekt, gelezen uit de Schrift en gezongen), waardoor de eerste alinea van mijn post weer in werking treedt.

Dus als ik het goed begrijp, als het een eredienst is kan het niet, maar als het geen eredienst is kan het wel?

Quote:

ik heb voor mijn studie ooit een proefschrift over Calvijn en cultuur moeten lezen (auteur heette Geluk) en daar stond in de Calvijn een onderscheid maakte tussen het gebruik van kunst en cultuur in de eredienst en het gebruik van kunst en cultuur in de publieke ruimte. Waar Calvijn ontzettend streng was in de eredienst dwz geen afbeeldingen, geen orgel maar wel samenzang, was hij redelijk tolerant in het gebruik van kunst en cultuur in de publieke ruimte.

Het strenge onderscheid tussen het christendom en de wereld is ontstaan onder invloed van de puriteinen. Puriteinse invloeden kun je terugvinden in het bevindelijke deel van de gereformeerde stroming, waar niet alleen seculiere muziek, maar ook gospel uit den boze is. Maar ook sommige voorlopers van de evangelische beweging hebben hun wortels in de puriteinse beweging (volgens mij is John Wesley daar de bekendste van)

Ha, toevallig, ik ga naar de Kerk van de Nazarener smile.gif Die hangen zwaar aan het puriteinse van John Wesley. En juist daar is drank en seculiere muziek binnen kerkelijke activiteiten uit de boze. Daarom ben ik ook zo verbaasd dat dit bij de bevindelijken niet zo is.

Quote:

Vanuit mijn eigen ervaring denk ik dat het komt doordaat de soos en jeugdavonden etc. ook grotendeels in handen van de jongeren zelf zijn. En dat zijn ook weer juist de mensen die de kerkdiensten juist wel wat meer 'swing' willen geven, met opwekkingsliederen, drumstel etc... En dat gebeurt heel soms, bij de ... jongerendiensten.
smile.gif
Verder houden de 'ouderen' , of de mensen die de macht hebben over de dienst, het tegen.

Dat denk ik ook. Maar dan nog vraag ik me af waarom de ouderen dan wel toestaan dat de jongeren dit doen. Het wordt dan wel door jongeren georganiseerd, maar de kerk draagt neem ik aan nog steeds de verantwoording.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

De bevindelijken kennen de Heilige Schrift,en weten wat de Heilige Paulus over al deze dingen heeft gezegd.

Oja en alles met mate,en de Christen is vrij.

Leg uit. Want met one-liners kan ik niks. Tevens kennen de Evangelischen ook het Heilige Schrift, dus das geen goed argument smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Glenn

Zo nu en dan kom ik in een jeugddienst van een gereformeerde gemeente. De muziek is daar heel ingetogen, maar na afloop is er bier en breezer. Op jeugdavonden wordt veel seculiere muziek gedraait en vloeit het bier ook. Echter, stevige muziek in de dienst kan niet en de EO Jongerendag is veels te heftig.

Er bestaan geen jeugddiensten van de Gereformeerde gemeente. Jeugdavonden kennen we ook niet, hooguit je Jongerenvereniging/Jeugdvereniging waar géén enkele muziek wordt gedraaid en ook geen bier of wat voor alcohol dan ook gedronken wordt.

Ik weet dus niet waar je het over hebt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Er bestaan geen jeugddiensten van de Gereformeerde gemeente. Jeugdavonden kennen we ook niet, hooguit je Jongerenvereniging/Jeugdvereniging waar géén enkele muziek wordt gedraaid en ook geen bier of wat voor alcohol dan ook gedronken wordt.

Ik weet dus niet waar je het over hebt.

Mogelijk dat Glenn Gereformeerde Gemeente gebruikt in brede zin, als kerk of gemeente met een gereformeerde signatuur, wat dus ook een CGK of GKV kan zijn. Al blijft ook dan de aanwezigheid van drank na een jeugddienst op z'n zachtst gezegd apart.

Met een biertje tijdens of na een avond voor de jeugd heb ik weinig moeite, zolang dat niet doorslaat in drankavonden.


Samengevoegd:

Quote:

[...]

Leg uit. Want met one-liners kan ik niks. Tevens kennen de Evangelischen ook het Heilige Schrift, dus das geen goed argument
smile.gif

de heilige Schrift.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Ha, toevallig, ik ga naar de Kerk van de Nazarener Die hangen zwaar aan het puriteinse van John Wesley. En juist daar is drank en seculiere muziek binnen kerkelijke activiteiten uit de boze. Daarom ben ik ook zo verbaasd dat dit bij de bevindelijken niet zo is.

John Wesley zou ik hoe dan ook geen puritein noemen of iemand uit de puriteinse beweging. Dat waren namelijk (over het algemeen) orthodox calvinistische protestanten (de meeste kinderdoop, sommigen echter volwassendoop). John Wesley is nog Arminiaanser dan Arminius en dat is iets waar een Calvinist eigenlijk het totaal tegenovergestelde van is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Mogelijk dat Glenn Gereformeerde Gemeente gebruikt in brede zin, als kerk of gemeente met een gereformeerde signatuur, wat dus ook een CGK of GKV kan zijn.

Dat bedoel ik.

Quote:

Al blijft ook dan de aanwezigheid van drank na een jeugddienst op z'n zachtst gezegd apart.

Met een biertje tijdens of na een avond voor de jeugd heb ik weinig moeite, zolang dat niet doorslaat in drankavonden.

De reden dat onze kerk dat helemaal niet toestaat heeft te maken met het feit dat het een alcohol-ontmoedigingsbeleid voert. En ik vind dat een goede zet, om jongeren niet tot drinken aan te zetten. Dat is dus iets anders dan het verbieden in de persoonlijke levenssfeer. Bij het avondmaal is er overigens ook geen wijn, maar druivensap.

Quote:


Samengevoegd:

[...]
de
heilige Schrift.

Sorry knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als men echt gelooft en zeker weet op grond van de Traditie en Heilige schrift H.E Johannes 6- 48-59 dan gebruikt men altijd wijn want de Wijn is geen Wijn meer.Druivensap is eigenwillige godsdienst.

Maar waar het in deze draad om gaat is lands wijs lands eer het drinken of niet,en wat zei de Heilige Paulus ook al weer over deze zaken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Als men echt gelooft en zeker weet op grond van de Traditie en Heilige schrift H.E Johannes 6- 48-59 dan gebruikt men altijd wijn want de Wijn is geen Wijn meer.Druivensap is eigenwillige godsdienst.

Maar waar het in deze draad om gaat is lands wijs lands eer het drinken of niet,en wat zei de Heilige Paulus ook al weer over deze zaken.

Ik mis argumentatie Sacerdos.

Quote:
Johannes 6:48-59 schreef het volgende:

48 Ik ben het brood dat leven geeft. 49 Uw voorouders hebben in de woestijn manna gegeten en toch zijn zij gestorven. 50 Maar dit is het brood dat uit de hemel is neergedaald; wie dit eet sterft niet. 51 Ik ben het levende brood dat uit de hemel is neergedaald; wanneer iemand dit brood eet zal hij eeuwig leven. En het brood dat ik zal geven voor het leven van de wereld, is mijn lichaam.’

52 Nu begonnen de Joden heftig met elkaar te discussiëren: ‘Hoe kan die man ons zijn lichaam te eten geven!’ 53 Daarop zei Jezus: ‘Waarachtig, ik verzeker u: als u het lichaam van de Mensenzoon niet eet en zijn bloed niet drinkt, hebt u geen leven in u. 54 Wie mijn lichaam eet en mijn bloed drinkt, heeft eeuwig leven en hem zal ik op de laatste dag uit de dood opwekken. 55 Mijn lichaam is het ware voedsel en mijn bloed is de ware drank. 56 Wie mijn lichaam eet en mijn bloed drinkt, blijft in mij en ik blijf in hem. 57 De levende Vader heeft mij gezonden, en ik leef door de Vader; zo zal wie mij eet, leven door mij. 58 Dit is het brood dat uit de hemel is neergedaald. Het is niet het brood dat uw voorouders aten; zij zijn gestorven, maar wie dit brood eet zal eeuwig leven.’ 59 Dit alles zei hij in de synagoge van Kafarnaüm toen hij daar onderricht gaf.

Er wordt met geen woord over wijn gerept in dit stuk. Dus ik snap niet wat je met dit stuk wilt aanwijzen. Ik geloof niet dat het avondmaal meerder is omdat je geen wijn gebruikt.

Mocht je overigens geïnteresseerd zijn waarom het niet met wijn wordt gedaan: zodoende kunnen (ex-)alcoholverslaafden ook meedoen, zonder dat ze in de verleiding worden gebracht.

Maargoed, weer ontopic, want dit is een heel andere discussie smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ten tweede staat de EO Jongerendag voor een bepaalde geloofsbeleving en een bepaalde leer, die door zowel gereformeerden als katholieken niet gedeeld worden. Dus al zou de EO enkel psalmen op hele noten zingen tijdens de EO-Jongerendag, of gregoriaanse gezangen, dan nog blijft de evangelische leer die daar verkondigt wordt vals, in de ogen van gereformeerden en katholieken. Ook zien gereformeerden en katholieken de EO-Jongerendag vaak toch ook als een soort eredienst (er wordt gebeden, gepreekt, gelezen uit de Schrift en gezongen), waardoor de eerste alinea van mijn post weer in werking treedt.

Hoi Robert,

Ik zit toevallig net de EO heftig te bestuderen en heb wel boeiende cijfers. EO-aanhangers bestaan voor slechts 20% uit evangelischen. Verder zijn er bevindelijken (27%), GKV/ NGK (14%), PKN (25%). De EO speelt een grote rol in de beinvloeding van traditionele protestantse groepen door evangelische cultuur. Bij de EOJD is het publiek nog breder dan dat, omdat mensen ook vrienden meeslepen er naartoe.

Om Glenns vraag te beantwoorden moet ik me bij Robert aansluiten. Wat je in de kerk doet, is wat anders dan wat je elders doet. In de traditionele gereformeerde en katholieke opvatting past het niet om in de kerk popmuziek te spelen. Dat betekent niet dat die muziek wordt afgekeurd. Het past "volgens ons" niet in de eredienst.

Overigens is de wederzijdse beinvloeding groot, je kunt wel stellen dat er een soort gereformeerd-evangelische zuil aan het ontstaan is, de EO/ CU zuil zogezegd. Evangelischen worden veel minder de sinasdrinkers waarvoor ze door gereformeerden wel eens werden uitgelachen vroeger. Op Ichthus was er toch een niet te verwaarlozen aantal evangelischen dat bepaald niet schuw was voor een biertje. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik zit toevallig net de EO heftig te bestuderen en heb wel boeiende cijfers. EO-aanhangers bestaan voor slechts 20% uit evangelischen.

De EOjd is wel evangelisch te noemen, maar dan in de context van evangelisch in brede zin (of zoals wat ze in Angelsaksische landen 'evangelical' noemen). En die strekt zich ook uit in oa. de PKN. Niet te min kunnen er idd bezwaren over dat evangelische kenmerk bestaan bij kerken die niet voor het evangelicalisme open staan. En ik dat idee heb ik bij de gergem.

Maar eerlijk gezegd denk ik dat het bezwaar bij de EO vaak het uiterlijke is. Althans, als ik kritiek lees merk ik dat altijd (wereldgelijkvormig enzo).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

De EOjd is wel evangelisch te noemen, maar dan in de context van evangelisch in brede zin (of zoals wat ze in Angelsaksische landen 'evangelical' noemen).

Exact. Het werd alleen in dit topic gelijkgesteld aan wat we hier kennen als de evangelische beweging. De EO is opgericht door drie "broeders" van, als ik het goed heb, CGK- en Gereformeerde Bond-achtergrond. Het is de omroep voor de "born again christians" en die tref je heel breed aan in de christelijke wereld. Dat 4-6% van de EO-aanhangers katholiek is verbaast me niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Overigens is de wederzijdse beinvloeding groot, je kunt wel stellen dat er een soort gereformeerd-evangelische zuil aan het ontstaan is, de EO/ CU zuil zogezegd. Evangelischen worden veel minder de sinasdrinkers waarvoor ze door gereformeerden wel eens werden uitgelachen vroeger. Op Ichthus was er toch een niet te verwaarlozen aantal evangelischen dat bepaald niet schuw was voor een biertje.

Hehe. widegrin.gif

De nieuwe generatie zeg maar. Ik lus zelf ook best een biertje. De schuld van die houding zal wel in de jaren 60 zitten widegrin.gif

Maaruh, klopt over die zuil. Ik voor een deel enerzijds mee te maken met de opkomst van het evangelicalisme binnen de gereformeerden en anderzijds zoals een tijdje in de krant stond, dat pinkstergemeenten en "traditionele" kerken elkaar minder verketteren en juist toenadering zoeken tot elkaar. Wij zijn geen enge sekte meer en gereformeerden hebben geen vastgeroest dood geloof meer. Daarbij vinden we elkaar al geruime tijd op moreel ethisch vlak (Voor de CU stemden veel evangelischen op de RPF).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sjaloom Glenn,

Quote:
Duidelijk. Maar waarom wil je een tiener dan wel drank en seculiere muziek aanreiken?

Heel simpel: omdat daar niets mis mee is en in katholieke kring het onderscheid tussen kerk en wereld niet zo heel strikt gemaakt wordt. Om Benedictus te citeren, als hij over het kloosterleven spreekt:

Gedraag je in de kerk zoals in de recreatieruimte, dus ontspannen. Gedraag je in de recreatieruimte zoals in de kerk, dus waardig.

Vervang recreatieruimte door café of jeugdsoos en je begrijpt waar ik heenwil. Kerk en wereld horen gewoon bij elkaar en hoewel de Mis natuurlijk haar eigen liturgische teksten en ambiance heeft, is er verder niet zoveel noodzaak om zo'n strikte scheiding tussen christelijke en niet-christelijke muziek/hobby's/et cetera te maken.

Quote:
Als ik naar onze jeugdsoos kijk dan draaien we daar alleen maar stevige christelijke muziek. Juist om ze te laten horen dat die muziek ook goed klinkt en daarbij ook nog eens een goede tekst heeft. Menig tiener koopt aan de hand van wat hij op vrijdagavond hoort z'n CD's (of download het
clown.gif
).

Tja, over of de christelijke popmuziek net zulke kwaliteit in zich heeft als seculiere muziek, daar zijn de meningen ook nogal over verdeeld natuurlijk. knipoog_dicht.gif In katholieke kring wordt denk ik gewoon niet zo de noodzaak gezien om seculiere artiesten per se te willen imiteren. Vooral onder het mom van: draai dan gewoon die seculiere muziek, of doe eens origineel. knipoog_dicht.gif

Quote:
Tevens wordt er op vrijdagavond geen seculiere muziek gedraait omdat we de teksten niet vinden passen bij wat de tienerleiders ze eerder die avond verteld hebben.

Het ligt er natuurlijk ook maar net aan wat je op zo'n jeugdsoos doet. Als je er serieuze discussies of gesprekken hebt over het geloof, dan zullen ook katholieken wellicht andere muziek opzetten, dan als er gewoon gezellig wordt gekletst en rondgehangen met een biertje.

Quote:
Dus als ik het goed begrijp, als het een eredienst is kan het niet, maar als het geen eredienst is kan het wel?

Juist.

Quote:
Ha, toevallig, ik ga naar de Kerk van de Nazarener
smile.gif
Die hangen zwaar aan het puriteinse van John Wesley. En juist daar is drank en seculiere muziek binnen kerkelijke activiteiten uit de boze. Daarom ben ik ook zo verbaasd dat dit bij de bevindelijken niet zo is.

Voor bevindelijken kan ik niet spreken, maar enkel voor katholieken. En daarvoor treedt mijn eerste alinea weer in werking.

De katholieke cultuur is nu eenmaal net even anders dan de evangelische cultuur. Je moet daarom ook niet vreemd opkijken als in dorpjes de kroeg écht tegenover of naast de kerk staat en er met carnaval hier en daar gewoon carnavalsmissen worden opgedragen. Er is namelijk gewoon niks mis mee om na de kerk in de kroeg te ontspannen met een biertje, of tijdens carnaval ook in de kerk er een groot, maar wel waardig feest van te maken.

Overigens is het in onze kerk simpelweg onmogelijk om tijdens de Eucharistie druivensap te gebruiken in plaats van speciaal daarvoor bereide Miswijn. Druivensap consecreren kan niet en maakt het Sacrament ongeldig. Als iemand dus zwaar alcoholist zou zijn, dan kan hij dus niet onder twee gedaanten communiceren (dus Brood en Wijn tot zich nemen). En daar priesters onder twee gedaanten móéten communiceren, kunnen zij beter geen alcoholist worden, willen ze nog de Mis kunnen blijven opdragen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

De ervaring is dat hen die drankverslaafd zijn totaal geen last hebben als zij de Wijn/Heilige Bloed van Christus tot zich nemen , en dat is logisch de wijn is geen wijn meer al ziet het er nog steeds zo uit.Het Heilige Sacrament is het Heilig Sacrament.

Hehe ik vind wel dat je een goed punt hebt, maar wat als men toch dronken wordt? knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zware ex-alcoholisten mogen echter letterlijk nog geen slokje wijn drinken. Niet dat ze dan dronken worden, maar wel dat ze dan weer gaan drinken. Als wat Sacerdos zegt waar is, dan is dat mooi (en een wonder an sich), maar anders kun je als ex-alcoholist echt niet onder twee gedaanten communiceren. Want het is dan wel het allerheiligste Bloed van Christus, maar het smaakt wel verrekte ernstig naar wijn, zeg maar.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid