Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 67
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

[...]Nee hoor, als christen hoef je niet over je heen te laten lopen en iedere onterechte beschuldiging te accepteren.

Dat beweer ik ook niet. smile.gif Alleen kan dat echt niet anders dan door een uitvaartmis online te zetten? Hoewel dat, naar ik vermoed, niet echt een prive-aangelegendheid is, is het ook niet iets dat je zonder enig overleg met een kwaaie kop online hoort te zetten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Dat beweer ik ook niet.
smile.gif
Alleen kan dat echt niet anders dan door een uitvaartmis online te zetten? Hoewel dat, naar ik vermoed, niet echt een prive-aangelegendheid is, is het ook niet iets dat je zonder enig overleg met een kwaaie kop online hoort te zetten.

Ik vind dat wel degelijk legitiem. Men heeft van de zaak een openbare kwestie gemaakt door ermee naar de krant te stappen. De journalisten hebben zich geheel volgens het stereotype als aasgieren op de zaak gestort. Maar feit is dat de familie graag in het publiek een discussie voert. Ik vind het een hele logische gedachte om dan maar geheel open kaart te spelen.


Samengevoegd:

Quote:

moet je de uitvaart niet in de kerk vieren.

Een uitvaart 'vier' je niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Ik vind dat wel degelijk legitiem. Men heeft van de zaak een openbare kwestie gemaakt door ermee naar de krant te stappen. De journalisten hebben zich geheel volgens het stereotype als aasgieren op de zaak gestort. Maar feit is dat de familie graag in het publiek een discussie voert. Ik vind het een hele logische gedachte om dan maar geheel open kaart te spelen.

Maar moet deze priester dan maar meegaan in die openbaarheid? Ik denk het niet, een uitvaartsmis hoort niet het subject te zijn van een ordinaire rel. Dat (een deel van) de nabestaanden erzo over denken is niet voldoende reden om er dan ook maar zo over te denken.

Quote:


Samengevoegd:

[...]Een uitvaart 'vier' je niet.

Dat gebeurt in katholieke kringen weldegelijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Er is veel liturgisch onbenul hier,een uitvaart wordt nooit gevierd,het is een laatste gang naar de Kerk,de doode wordt uitgeleide gedaan in het voorportaal van de Hemel,en als roepstem voor de levenden .

Deze fam dacht deze Pastoor te tekkelen,alleen ze hadden net de verkeerde voor,C Mennen staat voor de zaak waar hij voor gewijd is en toegewijd is.De fam kan het krijgen hoe ze het willen hebben ,en dat hebben ze dan ook.En verliezen deze zaak cum laude.En hun verstand van zaken hoe het er bij een uitvaart aan toe gaat is van een garnaal.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Maar moet deze priester dan maar meegaan in die openbaarheid? Ik denk het niet, een uitvaartsmis hoort niet het subject te zijn van een ordinaire rel. Dat (een deel van) de nabestaanden erzo over denken is niet voldoende reden om er dan ook maar zo over te denken.

Deze priester wordt in het publiek bejegend. Hij heeft volste recht om die bejegening in het juiste perspectief te plaatsen. Het gaat hier ook om de beeldvorming rond de rooms-katholieke kerk. Het is mijns inziens ook een taak van de priester om daarop toe te zien.

Quote:

Dat gebeurt in katholieke kringen weldegelijk.

Maar buiten de rooms-katholieke kerk niet. En als je nu nog eens goed zijn bewoordingen leest zie je dat dat juist de suggestie was. En er binnen ook niet, lees ik nu.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Op zich heeft pastoor Mennen niet zoveel verkeerd gedaan. Hij heeft geen overdreven kwade reactie geschreven, maar de betreffende viering (katholieken vieren wel degelijk een uitvaart) online gezet, met de boodschap: kijk zelf maar wie er nu gelijk heeft. En op zijn persoonlijke website heeft hij zijn frustraties op vrij nette wijze geuit, die mijns inziens dan ook terecht zijn. Kom, hij is ook gewoon een mens hoor, mag hij dan ook eens ergens een uitlaatklep hebben?

We moeten ons realiseren dat niet pastoor Mennen kwaad bloed heeft gezet, maar die familie. Zij hebben blijkbaar niet eerst met hem gesproken daarover, maar zijn meteen naar de krant gegaan om hun gal te spuien. Door een toch al openbare viering (iedereen mag op zo'n uitvaart komen en de klok luidt er niet minder hard voor) op internet te zetten, wilde pastoor Mennen alleen laten zien waar het nu werkelijk om draaide. Want zeg nu zelf: wie zou hem gelooft hebben als hij enkel zou beschrijven wat hij gedaan heeft?

De familie vertelde haar verhaal en pastoor Mennen stelde er hard bewijs tegenover. En als de familie dat niet prettig vond, dan had ze maar gewoon eerst met hem moeten praten. Dan had ze zich maar moeten verdiepen in het wel en wee rondom de katholieke uitvaart. En als ze daartoe begrijpelijkerwijze niet in staat was, dan had ze al helemaal niet allerlei eisen moeten stellen. Van een voetballer mag je toch ook verwachten dat hij niet gaat eisen dat hij met zijn hockeystick mag blijven spelen op het veld? Nou dan.

Droefheid is geen excuus voor onbeschoftheid. Dat je in diepe rouw bent en verdriet hebt, ontslaat je nog niet van de plicht om normaal met andere mensen om te gaan en niet zomaar eisen te stellen die je misschien helemaal niet kunt stellen. Bij andere religies en zelfs ook andere christelijke denominaties wordt het ook normaal en vaak zelfs mooi gevonden als men zich daar gewoon aan hun tradities en voorschriften houdt, dus waarom zou dat in de katholieke Kerk in Nederland dan ineens niet meer kunnen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Hij heeft inderdaad dat volste recht. Maar gesteld dat het fout is dat die familie dit via een krant uitvecht, is het ook fout om hen met gelijke munt terug te betalen. Het is idd de taak van Mennen om de beeldvorming rondom de RKK te beinvloeden. Maar zoals hij dat nu doet, wekt hij vooral de indruk van een katholiek priester, die een uitvaart op internet kwakt om een conflict te beslechten, en dat wordt door het grootste deel van de buitenwacht (terecht!) als erg taktloos beoordeeld. Het kan ook op een andere manier, een waardigere manier. Wat Mennen nu doet zet vooral kwaad bloed en dat is nergens voor nodig.

Wat deze priester doet is de discussie die publiek is ingezet, publiek voeren. En ik vind het niet per definitie fout om iets via de krant uit te vechten. Het is wat mij betreft een prima middel om je gelijk te halen als je voelt dat je dat op een andere manier niet krijgt. En, het grootste deel van welke buitenwacht? Is dat gepeild of zijn dat de vierentwintig personen die jij hierover gesproken hebt?

Quote:

Absoluut niet. Ik schreef dat
als katholiek
, vanuit mijn katholieke opvatting en het ging ook over een katholieke uitvaart. Die "suggestie" die jij ziet is dus een voortbrengsel van je fantasie, niks anders.

Begrijp best dat jij dat als rooms-katholiek neerschrijft. Maar buiten de kerk worden uitvaarten niet gevierd. En wat zei jij: 'dan moet je de uitvaart niet in de kerk vieren'.

Bovendien viert men dan nog steeds de mis en niet de uitvaart. Naar ik mag hopen.

Quote:

1. Sacerdos is niet rooms-katholiek. Hoe vaak moet dat nou nog gezegd worden?

2. Stel dat hij het wel was: dan nog is hij geen officieel woordvoerder van de RKK, hij verkondigt een prive-mening. Je opmerking slaat dus nergens op.

1. Hij presenteert zich op die wijze, militant en ongenuanceerd. Daarnaast maakt het voor wat hij zegt weinig uit.

2. Dat ben jij net zo min. Dat doet dus weinig terzake.

Maar goed joh, als jij lekker uitvaarten wil vieren moet je dat vooral doen. Op mij komt dat gewoon een beetje vreemd over. Een verjaardag vier je, een uitvaart niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Neen, ik koppel de woorden 'militant en ongenuanceerd' aan het woord 'presenteren'.

"1. Sacerdos is niet rooms-katholiek. Hoe vaak moet dat nou nog gezegd worden?"

"1. Hij presenteert zich op die wijze, militant en ongenuanceerd. Daarnaast maakt het voor wat hij zegt weinig uit."

Je koppelt 'militant en ongenuanceerd' hier aan de zinsnede 'op die wijze' die op haar beurt weer gekoppeld is aan de opmerking van ThomasM die stelt dat sacerdos geen rooms-katholiek is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

"1. Sacerdos is niet rooms-katholiek. Hoe vaak moet dat nou nog gezegd worden?"

"1. Hij presenteert zich op die wijze, militant en ongenuanceerd. Daarnaast maakt het voor wat hij zegt weinig uit."

Je koppelt 'militant en ongenuanceerd' hier aan de zinsnede 'op die wijze' die op haar beurt weer gekoppeld is aan de opmerking van ThomasM die stelt dat sacerdos geen rooms-katholiek is.

Dan mag je uit bovenstaande opmaken dat dat niet de bedoeling was.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Kom, hij is ook gewoon een mens hoor, mag hij dan ook eens ergens een uitlaatklep hebben?

Tuurlijk is pastoor Mennen een gewoon mens en natuurlijk mag hij ook een uitlaatklep hebben. Maar datzelfde geldt voor de wethouder uit Amsterdam die eens zijn hart moest luchten over die *piep*marrokkanen. Wat ik daarmee bedoel te zeggen is dat een hogere positie grotere verantwoordelijkheden met zich meebrengt. Om als meest uitzonderlijke voorbeeld de koningin te nemen, men mag een heleboel over haar zeggen wat lang niet allemaal niet even gezellig is. Maar zodra zij daar ook maar een heel klein koekje van eigen deeg van teruggeeft, staat heel Nederland op zijn kop.

Voor pastoor Mennen geldt: als hij niet om kan gaan met de verantwoordelijkheden die zijn functie met zich meebrengen, dan is het raadzaam dat hij daar eens een cursus toe gaat doen, anders zou hij zich wellicht eens moeten gaan beraden op zijn positie. Juist een pastoor Mennen zou moeten laten zien wat het is om de andere wang toe te keren. Het is ook niet voor niets dat Paulus zulke hoge eisen stelt aan de ambtsdragers binnen de kerk. Hoge bomen vangen nu eenmaal meer wind en dan kun je maar beter een zo onberispelijk mogelijke boom hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sjaloom Eli7,

Mijns inziens is die positie van hem geen excuus om minder rekening met zijn menselijkheid te hoeven houden. Ik ga er vanuit dat pastoor Mennen al heel veel voor zijn parochie geeft. Misschien niet altijd op de juiste en meest herderlijke wijze, maar wel staande voor zijn Kerk. Geen enkele priester is volmaakt, ook de meest herderlijke niet. Je mag hem daarop dan best wel aanspreken, maar niet op de wijze zoals die familie dat meende te moeten doen.

Daarom blijf ik pleiten voor meer priestervriendelijkheid in het land. Want ik zie zelfs in mijn omgeving dus gebeuren dat priesters niet de gewone liturgie kunnen vieren, omdat eigenwijze mensen dan per se hun eigen zin willen doordrijven. Waardoor die priesters dan meteen weer van die orthodoxen op hun dak krijgen, omdat ze niet de gewone liturgie zouden durven te vieren. Kortom, de vraag is dan of een priester het wel ooit goed kan doen.

Een interessante vraag is dan: als je als parochiaan weet dat je priester niet altijd even herderlijk met zulke moeilijke (!) situaties om kan gaan, kun je daar dan niet ook gewoon onvoorwaardelijk rekening mee houden? Door niet voortdurend de dingen van hem te vragen waarvan je wéét dat hij het daar moeilijk mee heeft? Ik bedoel, als je wéét dat je priester graag de officiele liturgie wil celebreren (wat dan ook zijn volste recht is), waarom daar dan geen rekening mee houden en alleen je eigen zin willen doordrijven?

Het priesterschap is zwaar en mensen verwachten vaak terecht het één en ander van hun priester. Maar is dat dan een excuus om geen rekening te houden met zijn moeilijkheden en daar maar gewoon overheen te lopen? Mijns inziens ben je als parochiaan net zo verantwoordelijk voor het welzijn van de pastoor en behoor je hem te ondersteunen in zijn werk en het hem niet moeilijker te maken dan strikt noodzakelijk. Ook al betekent dat dan dat je je bij bepaalde dingen zult moeten neerleggen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dit stond er nog op de site van de M.O.O:

Op vrijdag 11 april 2008 verscheen in het Brabants Dagblad een artikel met foto, getiteld "Verdriet over respectloze uitvaart." Het betrof de uitvaart van Bien Buijs-Klompmakers in de kerk van de H. Geest op 31 maart om 11.30 u. Dit artikel is tot stand gekomen door een klacht bij de familie bij de krant. De familie heeft nooit enig contact gezocht met pastoor Mennen.

Het artikel is bijna geheel onwaar en voor de pastoor en zijn parochies beschadigend. Ik laat hieronder de brief volgen van de heer Th. van de Elsen aan de kerkbestuursleden van de H. Geest na het verschijnen van het artikel en bovendien kunt hier ook luisteren naar de opname van de gehele viering. Een weldenkend men zal dan constateren dat het een waardige viering is geweest. Maar het kwaad van de aantasting van de goede naam door familie en Brabants Dagblad is hierbij wel geschied. Pastoor Mennen zal een klacht tegen de redacteur Wim Arts deponeren bij de Raad voor de Journalistiek.

Aan de leden van

Parochiebestuur Heilige Geest Parochie

Pastoraatsgroep M.O.O. en H.G.P.

Oss, 11 april 2008

Dames en Heren,

Met stijgende verbazing en verontwaardiging heb ik vanmorgen het artikel in het Brabants Dagblad zitten lezen over de uitvaart van Bien Buijs-Klompmakers in onze kerk.

In de eerste plaats deel ik de verbazing van pastoor Mennen, dat men zich - anderhalve week ná de uitvaart - tot de krant wendt, en niet eerst, en veel eerder, contact heeft opgenomen met de pastoor, of met mij.

Van al het gestelde in het artikel klopt precies één feit, namelijk dat de pastoor te laat was, en daarover aan het begin van de viering niets heeft gezegd.

Ik heb vanmorgen de CD, die we de laatste jaren altijd maken van elke uitvaart, opgehaald in de sacristie en beluisterd. De normale lengte van een uitvaart in onze kerk schommelt rond de 50 minuten. De opname van déze uitvaart duurt 1u. 01’ 30â€, dus ruim 10 minuten langer.

Nergens is te horen, dat de pastoor zich zou haasten, of aan een “inhaalrace†bezig is.

De familie heeft in de uitvaart alle gelegenheid gehad zich te uiten: aan het begin heeft Hannie bijna zes minuten lang het bidprentje staan voorlezen - iets wat ik persoonlijk overigens de familie altijd afraad bij de voorbereiding van een Avondwake: óf de mensen lezen het later niet meer, óf ze luisteren niet omdat ze tekst al gelezen hebben - waarna het lied “Geef mij kracht†is gezongen, op een moment dus, waarop normaal gesproken in een viering nooit een lied is voorzien.

Overigens heeft de familie voor de uitvaart met mij contact opgenomen over de te zingen liederen, omdat ze zélf een boekje wilden maken, maar toen dat klaar was, bleek, dat een groot gedeelte van de afgesproken (Latijnse) liederen alsnog was vervangen door Nederlandse, en het lied dat na de tekst van Hannie gezongen werd, stond niet eens op het repertoire van het koor. Omdat - weer vanwege de persoonlijke noot! - enkele dames uit de familie het “Ave Maria†zouden zingen, konden die, samen met de koorleden die “Geef mij kracht†toevallig kenden, dit lied toch zingen.

Zoals gebruikelijk heeft de familie zelf de lezingen kunnen uitzoeken uit de daarvoor door de Kerk aangeboden selectie. Zowel op de tekst van “Geef mij kracht†als op de teksten van de lezingen is door de pastoor tijdens zijn inleiding en preek ingespeeld.

De preek duurde vijf en een halve minuut, voor pastoor Mennen de normale lengte van een preek. En de preek is in een uitvaartviering niet de plaats voor een levensloop van de overledene (die zat in dit geval trouwens al in het voorgelezen bidprentje), maar een verkondiging van ons verrijzenisgeloof, het vertrouwen op de belofte van de Heer, dat er leven is over de dood heen.

Aan het einde van de viering hebben twee kleinkinderen met een gedichtje de gelegenheid gehad, persoonlijk afscheid van oma te nemen.

De familie is in de gelegenheid gesteld om achter in de kerk twee collectebussen voor het Koningin Wilhelmina Fonds te plaatsen - de collecte op de normale plaats in de viering maakt onderdeel uit van de liturgie: het aandragen van de gaven, en kan dus niet vervangen worden door een collecte voor een ander, zij het nog zo goed, doel.

Als Bert Vloet de besprenkeling met wijwater vergelijkt met het wassen van een auto, geeft hij hiermee alleen te kennen, dat hij blijkbaar niet heeft meegekregen wat pastoor Mennen vóór die besprenkeling gezegd heeft: dat het een herinnering is aan de doop. Bij de doop is het de bedoeling, dat het doopwater vloeit. Zwaaien met een droge wijwaterskwast is dus volstrekt zinloos, en de manier waarop pastoor Mennen een lijkkist besprenkelt wijkt op geen enkele wijze af van die waarop alle andere priesters die ik heb zien voorgaan in een uitvaartviering dat doen.

Kortom, de uitvaart van mevrouw Buijs-Klompmakers heeft plaatsgevonden op de normale wijze die de Kerk daarvoor voorziet, zónder haast, rustig en met op de momenten waarop dat mogelijk is een persoonlijke inbreng van de familie.

Voor het geval iemand u mocht aanspreken over het artikel in het Brabants Dagblad, vond ik, dat ik u het bovenstaande toch even moest laten weten.

Met vriendelijke groet,

Theo van den Elsen

koster/coördinator Heilige Geest Parochie

dirigent Cantores Gerardi

bron

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vind het echt een droef verhaal hoor, hoe priesters blijkbaar gemakkelijk door het slijk kunnen worden gehaald. cry.gif En maar mopperen over meneer pastoor als hij dan niet precies zou reageren zoals wij dat wensen... Misschien dat door dit soort droefheden God uit genade voor de jongeren maar weinig van hen priesters roept hier?

Had ik al eens gezegd dat mensen eigenlijk helemaal niet zo leuk zijn?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sjaloom ThomasM,

Ik heb het niet over kritiek, maar over de wijze waarop de familie ermee omgaat. En over het feit dat de familie dingen heeft beweert waarvan een heleboel niet waar blijkt te zijn. Dat is onredelijk handelen, vooral bij zo'n delicate kwestie als een uitvaart. Want daarmee scoor je natuurlijk geheid, als de priester niet precies wil doen wat jij wilt.

Kritiek is prima, maar dan wel op juiste en fatsoenlijke wijze gegeven. Je kunt dan wellicht zeggen dat pastoor Mennen er niet op zo'n handige wijze ingaat, maar ik zelf vind dat nog wel meevallen. De familie zet hem zelf zo voor het blok, door uitgerekend bij een uitvaart op deze manier te handelen. Mijns inziens draagt de familie de grootste schuld en niet de pastoor.

We hebben vaak zo de mond vol over dat iedereen maar gewoon moet doen en dat iedereen vooral gelijk is. Laat dat dan ook voor priesters gelden. Als de familie blijkbaar als maatstaf hanteert dat priesters ook zo kritisch mogen worden behandeld, dan moet die familie het maar ook toestaan dat de priester dan ook hén net zo kritisch bejegent. Dan moeten ze wél eerlijk zijn.

En dat geldt voor iedereen. Vindt je dat de priester extra voorzichtig moet omgaan met parochianen en dat hij beperkt zou moeten zijn in handelen? Prima. Dan moet je ook consequent zijn en de priester daarom met extra respect bejegenen en hem extra gehoorzamen. Hoe minder iemand van jou mag, hoe meer respect jij dan voor diegene moet hebben. Maar als je vindt dat zowel priester als leek evenveel respect verdienen, dan moet je ook toestaan dat de priester dan óók evenveel mag en kan als jij.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid