Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Te lezen in alle media.

Wat is er aan de hand een fam is het niet eens met de uitvaart van een famlid en waarom niet.

Dat de bovengenoemde Priester in dit land van lange tenen en korte lontjes gewoon een uitvaart deed die voor geschreven is door de Kerk.

Een parochie mocht willen dat deze Priester als Pastoor zouden hebben .

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 67
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

Kun je fftjes een bron geven?

Alle media heb ik niet zoveel aan.

Ik zal je ff bijbeppen. puh2.gif

Het begon in het Brabants Dagblad, alwaar een familie haar gal spuwde over een begrafenis Mis geleidt door pr. Mennen:

Verdriet over 'respectloze' uitvaart

OSS - De pastoor was te laat, hij raffelde de uitvaartdienst af, hij toonde geen betrokkenheid bij de familie, en zoals hij de kist zegende, dat leek meer op het wassen van een auto.

Bert Vloet uit Macharen kijkt met veel verdriet terug op de uitvaart van zijn schoonmoeder. Althans, op de kerkelijke dienst in de H. Geestkerk in Oss. "Dit had oma niet verdiend", zegt hij.

De pastoor in kwestie is Cor Mennen, maar die naam noemt Bert Vloet niet in de brief die hij namens zijn vrouw aan het Brabants Dagblad schreef. Ze kennen Mennen, bekend om zijn rechtlijnigheid, verder ook niet zo goed, maar na de uitvaartmis op 31 maart is dat anders. Het zit de familie erg hoog, en dat geldt voor veel mensen die bij de dienst waren, zegt Vloet. "We hebben veel reacties gehad. Mensen vonden het respectloos."

De kerkdienst zou om half twaalf beginnen. De familie stond achterin de kerk, bij de kist met de overledene. De kleinkinderen droegen bloemen. De pastoor was er niet. 'Om zeven minuten over half twaalf kwam hij doodleuk de kerk in gewandeld', schrijft Bert Vloet. 'En na een snelle kleedpartij begon hij zijn inhaalrace.' Het minste wat je in zo'n situatie kunt doen is even sorry zeggen, vindt Vloet.

Maar dat gebeurde niet. En erger nog, zegt hij, de hele dienst verliep zonder betrokkenheid en respect. "We hebben voor de uitvaart anderhalf uur met de pastoor over mijn schoonmoeder gesproken, maar niets daarvan kwam in de mis terug. Hij raffelde de mis in drie kwartier af en had bijna geen aandacht voor de overledene. Na de mis was hij nog eerder weg dan wij. Oma was een gelovig mens, een trouwe kerkbezoekster. Dit heeft ze niet verdiend. Gelukkig hebben we later in het crematorium wel echt afscheid kunnen nemen op een manier die schoonmoeder waardig was."

Pastoor Mennen reageert fel. Hij vindt het op de allereerste plaats geen manier van doen dat de familie geen contact met hem heeft opgenomen, maar de krant heeft benaderd. Verder vindt hij de klacht 'onzin'. "Ik was inderdaad een minuut of vijf te laat, dat vond ik zelf ook heel vervelend. Ik kon mijn auto bijna nergens kwijt en de parkeermeter was stuk. Ik heb er niets over gezegd, want dat kan op zo'n moment niet, vind ik."

Met de kritiek dat hij de mis heeft afgeraffeld 'kan ik niets', zegt de Osse pastoor. "Ik heb niets afgeraffeld, ik doe het altijd op deze manier. Een levensloop schetsen doe ik nooit, ik ben geen uitvaartonderneming. Ik beperk me tot algemene dingen. Iemand van de familie heeft zelf nog iets gezegd, dus dan hoef ik dat toch niet te doen?" "Ik krijg nauwelijks klachten", voegt pastoor Mennen er nog aan toe. En verder wil hij er eigenlijk niets meer over kwijt. De familie opbellen om er nog over te praten, dat doet hij niet. "Ze kunnen mij bellen als ze klachten hebben. Maar als ze dit soort commentaar hebben, dan kunnen ze beter uit de kerk blijven."

Er zijn regelmatig klachten over de uitvaartdiensten waarin Mennen voorgaat, zeggen mensen uit kerkelijke kringen. De sfeer is koud, er is geen menselijke warmte. Pastoor Mennen heeft eerder conflicten gehad rond uitvaarten. Hij weigert bijvoorbeeld popmuziek te laten draaien in zijn kerk.

bron

Na dat bericht zette Mennen, gekrenkt in z'n eer, de Mis op internet:

Pastoor zet mis op internet

OSS - Tegen de zin van de familie heeft pastoor Cor Mennen in Oss de geluidsopnamen van een uitvaartdienst op internet gezet. 'Oordeelt u zelf', schrijft de Osse pastoor er bij. Hij neemt met deze actie stelling tegen kritiek op de manier waarop hij een uitvaartdienst heeft geleid.

De beschuldigingen die vrijdag in een artikel in het Brabants Dagblad stonden, zijn 'vals en laaghartig', schrijft pastoor Mennen op zijn website. De familie Vloet in Macharen had zich tegenover de krant kritisch geuit over de manier waarop Mennen de uitvaartdienst had geleid van hun (schoon)moeder. De pastoor was te laat voor de mis en hij zou de dienst hebben afgeraffeld. Hij zou ook weinig betrokkenheid hebben getoond.

Mennen en het kerkbestuur van de H.Geestparochie wijzen de kritiek van de hand. Het artikel in het Brabants Dagblad 'is bijna geheel onwaar en beschadigend voor de pastoor en zijn parochies', aldus het kerkbestuur.

Pastoor Mennen heeft de familie Vloet afgelopen vrijdag in een e-mail laten weten dat hij de geluidsopname van de uitvaartdienst op internet zou zetten.

De familie is het niet eens met de plaatsing op internet en heeft Mennen gisteren gevraagd de opname van het net te halen, zegt Bert Voets. "Het is privé." Volgens Voets zijn de opnamen geen afdoende bewijs van de vraag of de kritiek terecht was. "Je moet het ook gezien hebben om dat te kunnen beoordelen. In ieder geval kregen we van veel mensen na de dienst te horen dat 'je zoiets niet kunt maken'. Voets zegt ook dat hij na het krantenartikel verschillende reacties heeft gekregen van mensen die soortgelijke ervaringen hadden bij uitvaartdiensten die door Mennen werden geleid.

Als pastoor Mennen de geluidsopname zonder toestemming van de familie op internet heeft gezet, is dat een inbreuk op de privacy, stelt mr. L. van Harinxma thoe Slooten, rechtsgeleerde aan de Universiteit van Tilburg. Hij vindt wel dat er genuanceerd naar deze zaak gekeken moet worden. "Wat er tegen is, is dat het om iets intiems gaat, iets eigens van een familie waarvan het niet de bedoeling is dat iedereen het hoort. Aan de andere kant kun je ook zeggen: de familie heeft zelf de publiciteit gezocht en dan geldt: wie kaatst kan de bal verwachten. Dan kun je erop rekenen dat iemand dit doet om zich te verweren."

bron

Op z'n eigen webstek licht Mennen het één en ander zelf nog toe:

VALSE BESCHULDIGING BRABANTS DAGBLAD

Hieronder vindt u de tekst van de preek die ik gehouden heb op Roepingenzondag, 12/13 april 2008:

“Geduldig verdragen wat gij te lijden hebt om uw goede daden, dat is het wat God behaagt. Dat is ook uw roeping†Dat schrijft ons de apostel Petrus in de 2de lezing van deze zondag. Nou, ik kan u wel vertellen dat ik daar behoorlijk moeite mee heb, als het gaat over wat mensen je aandoen terwijl je niets of nauwelijks iets verkeerds hebt gedaan.

Toen ik vrijdagmorgen de krant opensloeg en het bericht over die zogenaamde respectloze uitvaart las die ik gedaan zou hebben, wist ik één ding zeker: tot de dag dat ik 65 word en geen dag langer! Waarom zou ik nog langer dan strikt nodig herder blijven, me nog druk maken om schapen die van het een op het andere moment wolven blijken te zijn; die er alleen op uit zijn je goede goede naam via de krant onderuit te halen.

Ik was door omstandigheden iets te laat, dat is het enige. Verder is de viering – we hebben het bewijs in de cd-opname die u via de website van de groet kerk kunt beluisteren – normaal verlopen met ruime inbreng van de familie en een duur van ruim een uur. Dus niks afraffelen. Ik besprenkel de kist van overledenen al 40 jaar zo en zo doen het volgens mij alle priesters. Het heeft niks met auto-wassen te maken. Ik kan dit hier en nu wel zeggen en Theo van de Elsen en het koor kunnen dat bevestigen maar het kwaad is geschied.

Ik kreeg vanmorgen al een telefoontje uit de regio Eindhoven dat men het bericht daar ook al overgenomen zodat bij iedere volgend bericht over mij bij wat ik ook zeg genoteerd wordt: dat is de pastoor van die respectloze uitvaart.

De kwaadaardigheid zit bij die bepaalde familie die niet eens met mij contact opgenomen heeft maar meteen een klacht bij de krant heeft gedeponeerd maar vooral ook bij de krant, het Brabants Dagblad. Ik neem aan dat de betreffende redacteur, wanneer hij een klacht zouden krijgen over een slecht functionerende tv, de klager eerst zou verwijzen naar de handelaar en misschien later, als daar totaal geen oplossing uit kwam, een bericht in de krant zou plaatsen over de slechte service van de tv-zaak. Zo niet als het over de Kerk of pastoor Mennen gaat. Die zijn vogelvrij. Die kun je afschieten met heel weinig of geen argumenten.

Toch probeer ik maar wat Petrus van mij als christen vraagt al kost het me veel moeite: “Geduldig verdragen wat gij te lijden hebt om uw goede daden, dat is het wat God behaagt. Dat is ook uw roepingâ€

Maar het is vandaag ook roepingenzondag en dan denken we eraan hoe hard het nodig is, dat jonge mensen op de roepstem van Christus ingaan om Hem in zijn Kerk als priester, als herder, te representeren. En dan ben ik heel bezorgd. Want wat mij van de week, en al meerdere malen, is overkomen, overkomt heel veel en met name jonge priesters. En dan halen ze krant niet omdat ze moreel iets verkeerds doen, omdat ze tegen de Kerk of de bisschop in handelen. Nee, omdat ze gewoon doen wat ze moeten doen en hun geweten geen geweld aan willen doen onder de druk van heidenen of halve heidenen. Ik geef u maar één voorbeeld van een jonge priester in ons bisdom die pas begonnen is, een voorbeeld dat met vele uit mijn eigen ervaring zou kunnen worden aangevuld. Hij belde mij een week of wat geleden op met de vraag of hij het kon toelaten dat twee niet-gedoopten peter en meter bij de doop van een kind zouden zijn. Ik heb geantwoord: natuurlijk kan dat niet. Hoe zouden ze anders mede verantwoordelijkheid kunnen dragen voor een godsdienstige opvoeding en dat is toch de voornaamste taak van een peter en meter? Hij zei: dat heb ook gezegd, maar ze blijven erbij en willen geen andere oplossing aanvaarden. Wat moet ik doen? Als ik niet zwicht, sta ik misschien morgen in de krant en is mijn naam in negatieve zin voorgoed gemaakt. Dat is de situatie waarin wij vandaag bidden om roepingen. Iemand die priester wil worden in deze tijd wordt onherroepelijk geconfronteerd met kwaadaardige tegenstand binnen en buiten de Kerk.

Je moet altijd doen wat de klant wil. Vriendelijk lachend en schouderkloppend rondlopen en van alles doen en goed vinden wat God en de Kerk verboden hebben. Dan ben je getapt; dan spreekt iedereen met lof over je. Wat God wil en wat Jezus preekt, de vaste tradities van de Kerk zijn voor velen die met nog een dun draadje aan de Kerk vastzitten van geen enkel belang. Het gaat alleen om hun eigen welbehagen. Ze willen alleen gekieteld worden en in hun meningen en opvattingen besvestigd, hoe absurd die in christelijk opzicht ook zijn. Kritiek daarop kan men niet verdragen.

De gewetensvraag is, kunnen wij nog katholieke herders verdragen? Roepen wij om katholieke herders die de deur die Christus is, openen? Of schieten we ze af of laten we ze afschieten terwijl we als gelovigen veilig aan de kant blijven staan? Dat is de gewetejnsvraag die ik u vandaag op Roepingenzondag wil voorleggen.

Met die 65 jaar en dat ophouden waar ik het ion begin over had, ik weet het nog niet. Het is al weer een dag of wat geleden. Ik moet maar eens beginnen met wat meer te oefenen op de raad van Petrus: “Geduldig verdragen wat gij te lijden hebt om uw goede daden, dat is het wat God behaagt. Dat is ook uw roeping.†Amen.

bron

Link naar bericht
Deel via andere websites

En wat ik er zélf van vind, het is het zoveelste incident in Brabant aan de lopende band. Mensen verwachten een Kerk op bestelling, terwijl ik zoiets heb van: als je gelooft wat de Kerk gelooft, dan kun je concluderen dat men in Brabant steeds meer het ortodoxe geluid uitdraagt. Vind je dat niks, even goede vrienden, maar begin zélf dan iets. Zoals Nunc het altijd zegt, als ik van hockey houdt, dan ga ik niet naar de voetbalclub om daar de regels te gaan veranderen.

In deze specifieke zaak ben ik het wel eens met Harinxma thoe Slooten. Cor Mennen is ook een beetje een rebel met eveneens en licht ontvlambaar hart. Het is zo'n type waarvoor je stiekem wel respect hebt, maar eerlijk = eerlijk, hij gaat soms te ver, ook al is het nog zo begrijpelijk. Ik moet wel zeggen dat ik zijn stukje ook buitengewoon emotioneel vond.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Helaas moet een priester (net als een dominee en voorganger) ongeveer perfect zijn, wil hij acceptabel zijn voor de buitenwacht. Het op het internet zetten van die dienst is in dat licht toch wel een flinke misser vind ik zelf. Ik denk dat het deze priester het meeste zou sieren als hij zijn excuses aan zou bieden voor het op het internet zetten van de dienst, dat los van of men het eens zou moeten zijn met de familie van degene die overleden is. Geen aanstoot geven is best

Link naar bericht
Deel via andere websites

Deze Priester hoeft aan niemand zijn excuses aan te bieden.In dit gekkenhuis wat NL is zou men dat graag willen.

Deze Priester deed gewoon zijn werk meer niet,het enige hij kwam wat te laat en niet omdat de man niet op tijd weg was gegaan.

En als deze mensen willen uw vraagt wij draaien hadden ze naar een zogenaamde raadsman van de humanisten kunnen gaan daar kan alles.

De Kerk en haar bedienaren houden zich aan de regels,daarbij komt dat de kerkelijke uitvaartritus onovertroffen is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Op een katholiek forum heb ik het volgende erover geschreven:

De vraag is dan: hoe had pastoor Mennen zich dan ánders zodanig kunnen verweren, dat hij geloofwaardig over zou komen? Zie de onredelijkheid: mensen mogen blijkbaar zomaar op onbeschofte wijze de pastoor passeren door over hem negatief in de krant te schrijven, zonder eerst fatsoenlijk met hem te praten, maar o wee als de pastoor dan op gelijkwaardige manier iets terugdoet. Dan zijn de rapen gaar en begint men over linkerwangen en leven naar het Evangelie. Ja hoor, het is goed met ze. Stelletje hypocrieten...

Ik kan me eigenlijk wel vinden in de insteek van zijn preek, ook al ken ik het hele verhaal dan niet. Willen wij heilige priesters, willen wij elke week een fatsoenlijke Eucharistie en voor elke parochie één of meerdere priesters? Dan wordt het tijd dat katholiek Nederland dan ook eens vriendelijker voor haar priesters wordt en niet steeds het onmogelijke van ze eist. Het priesterschap lijkt mij al zwaar genoeg, laat staan als onredelijke en stronteigenwijze parochianen de priester vooral willen belemmeren in het uitvoeren van zijn échte taak.

De vraag zou dus eigenlijk eerder eens moeten zijn: hoe priestervriendelijk zijn wij eigenlijk? Wat mag de priester van jou en van mij verwachten en wat voor offers zijn wíj dan bereid voor de priester te brengen? Blijven we aan zijn kop zeuren als we onze zin niet krijgen, of deze zin nu orthodox of vrijzinnig, terecht of onterecht is, of laten we hem ook gewoon eens met rust en accepteren we maar eens dat hij óók maar een mens is en niet alles kan? Zijn we gemakkelijk tevreden, of stellen we honderden eisen aan zowel liturgie als pastoraat, of verwachten we dat hij enkel naar ons luistert en vooral niet naar die ander, voordat we hem een glimlachje kunnen schenken?

Ik kan me soms echt ergeren aan zulke verhalen hoor. En ook in mijn omgeving zie ik het gebeuren. Het is nooit eens een keer goed en de priester wordt geacht Christus zelf te zijn. Nu representeert hij wel Christus, maar hij is en blijft ook nog gewoon een mens zoals jij en ik, met zijn eigen problemen, gebreken en ook zijn eigen interesses en voorkeuren. Geef jezelf maar eens aan de parochie zoals de priester zich aan de parochie geeft. Er zijn maar weinig mensen die dat kunnen volhouden, dus we moeten denk ik daarom maar vooral heel zuinig en bijzonder mensvriendelijk zijn met degenen die dat wél doen.

En daar sta ik nog steeds honderd procent achter.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Wie iemand openbaar aan de schandpaal probeert te nagelen kan een openbare reactie terug verwachten. Wat mij betreft een juiste actie.

Ik niet, dit getuigt van weinig waardigheid. Als priester hoor je hierboven te staan en niet het ene kwaad met het andere te vergelden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Ik niet, dit getuigt van weinig waardigheid. Als priester hoor je hierboven te staan en niet het ene kwaad met het andere te vergelden.

Valt wel mee, hij verdedigt zichzelf alleen maar, hij haalt de familie niet door het slijk ofzo...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik niet, dit getuigt van weinig waardigheid. Als priester hoor je hierboven te staan en niet het ene kwaad met het andere te vergelden.

Op zich is dat wel waar, maar als verzachtende omstandigheid zou ik toch wel de sfeer willen aandragen die daar in Brabant al een tijdje heerst. Dat klinkt ook een beetje door in z'n blog.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Op zich is dat wel waar, maar als verzachtende omstandigheid zou ik toch wel de sfeer willen aandragen die daar in Brabant al een tijdje heerst. Dat klinkt ook een beetje door in z'n blog.

Ik kan mij zijn reactie ook wel voorstellen hoor. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Elk mens maakt fouten, maar wat ik zo raar vind is dat stuk dat hij zelf heeft geplaatst op zijn website. Over zoiets kun je toch heel lang nadenken, en aan het eind van het stuk komt hij ook tot inzicht, is zijn woede wat weggezakt en wil hij leren zijn geduld te bewaren. De eerste stap lijkt me dan om dat artikel een beetje aan te passen, zodat niet iedereen weet dat je in een vlaag van woede hebt gedacht dat je er eigenlijk geen zin meer in hebt en het maar wil uitzitten tot je 65ste. Ik vind het een beetje raar gedrag van een priester, ik heb verder niet zoveel ervaring met de katholieke kerk en de hierarchie enzo, maar ik stel me zo voor dat een dominee zo zou reageren, en zich verlaagt tot het niveau van gewone schaapjes ... Dan verlies ik toch al gauw een beetje respect voor zo'n man, zo gaat dat nu eenmaal...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Elk mens maakt fouten, maar wat ik zo raar vind is dat stuk dat hij zelf heeft geplaatst op zijn website. Over zoiets kun je toch heel lang nadenken, en aan het eind van het stuk komt hij ook tot inzicht, is zijn woede wat weggezakt en wil hij leren zijn geduld te bewaren. De eerste stap lijkt me dan om dat artikel een beetje aan te passen, zodat niet iedereen weet dat je in een vlaag van woede hebt gedacht dat je er eigenlijk geen zin meer in hebt en het maar wil uitzitten tot je 65ste. Ik vind het een beetje raar gedrag van een priester, ik heb verder niet zoveel ervaring met de katholieke kerk en de hierarchie enzo, maar ik stel me zo voor dat een dominee zo zou reageren, en zich verlaagt tot het niveau van gewone schaapjes ... Dan verlies ik toch al gauw een beetje respect voor zo'n man, zo gaat dat nu eenmaal...

Als hij de tekst achteraf aan zou passen zou dat afbreuk doen aan het laatste stuk lijkt mij, zou het dan niet een gewoon mooi populair en emotieloos praatje worden? Mag een persoon die openlijk gelasterd wordt zichzelf niet meer verdedigen? Ook een priester is onderdeel van deze samenleving en moet dus elke dag de straat op. Dan is onterechte aantasting van je persoon niet wenselijk, en al helemaal niet als priester of dominee.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Iig, God verhoede dat ze zo'n typje tot bisschop van Groningen benoemen.

Bisschop is wel gelijk een hele stap. Hij zou beter eerst pastoor kunnen worden van de Groningse parochies. Dat zou voor jou ook veel leuker zijn. puh2.gif Maarja, de kans dat er dan iets met wc rolletjes en de stoeltjes in de kerk gebeurd..... knipoog_dicht.gif

Als hij tot bisschop in Groningen benoemd zal worden dan zul je het er maar mee te doen hebben. Of ga je dan verhuizen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik verwacht een benoeming rond juni, en ik ben inderdaad al preventief op zoek naar een woning in Amersfoort.
knipoog_dicht.gif

A, dan zijn de rapen pas gaar. Dan zit je niet meer in een of ander bisdom, maar in het aartsbisdom van de nu al beroemde/beruchte aartsbisschop Eijk. Schijnt ook een vrij rechtlijnige man te zijn. Persoonlijk heb ik er overigens nog niets van ervaren. smile.gif

Maar dat ligt er misschien ook aan dat mijn regio toch wel grotendeels Karmel gebied is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid