Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Het moet wel gezegd dat de Joden nog steeds Gods uitverkoren volk zijn. Misschien is dat moeilijk te geloven als je het nieuwe testament leest, omdat daar staat dat: allen die de Zoon niet aannemen dus niet deel mogen nemen aan het Koninkrijk van God. Maar:

God heeft een altijddurend verbond met de Joden gesloten en zal dus op de laatste dag, wanneer duidelijk is gebleken dat de messias Jezus is omdat er geen ander is gekomen, de Joden een tweede kans geven om Jezus alsnog aan te nemen.

Althans, dat geloof ik.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 130
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

Het moet wel gezegd dat de Joden nog steeds Gods uitverkoren volk zijn. Misschien is dat moeilijk te geloven als je het nieuwe testament leest, omdat daar staat dat: allen die de Zoon niet aannemen dus niet deel mogen nemen aan het Koninkrijk van God. Maar:

God heeft een altijddurend verbond met de Joden gesloten en zal dus op de laatste dag, wanneer duidelijk is gebleken dat de messias Jezus is omdat er geen ander is gekomen, de Joden een tweede kans geven om Jezus alsnog aan te nemen.

Reeds in het OT scheidde God van het huis Israel (jer 3,8) en het symbolische huwelijk tussen God en het huis Juda aka de joden is geeindigd toen Christus aan het kruis stierf.

Rom 7,2       

Want een vrouw, die onder de man staat, is aan de levende man verbonden door de wet; maar indien de man gestorven is, zo is zij vrijgemaakt van de wet van de man.

Quote:
Althans, dat geloof ik.

Ik zou de Bijbel geloven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Reeds in het OT scheidde God van het huis Israel (jer 3,8) en het symbolische huwelijk tussen God en het huis Juda aka de joden is geeindigd toen Christus aan het kruis stierf.

Rom 7,2
      

Want een vrouw, die onder de man staat, is aan de levende man verbonden door de wet; maar indien de man gestorven is, zo is zij vrijgemaakt van de wet van de man.

[...]

Ik zou de Bijbel geloven.

Ik geloof de bijbel, maar sommige zaken zijn en blijven verborgen tot de laatste dag zoals je waarschijnlijk wel weet. Ik geloof, door wat ik lees in de bijbel, dat Joden hun zegen van God niet zijn verloren. Bovendien zegt Jezus aan het kruis: "Vergeef ze Vader want ze weten niet wat ze doen."

Ze zullen hun kans nog krijgen denk ik.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Dat gelovigen in de waan leven dat ze door te geloven gelukkiger zijn.

Oeps, hamer.gif kort door de bocht!

Hier klinkt een ietwat ongenuanceerde mening van een humanist? (of is dat een vooroordeel?)

Als ik voor mijzelf spreek, ja. Ik ben gelukkiger sinds ik bekeerd ben. Mijn leven is verrijkt en ik heb vragen beantwoord gekregen die heel lang door mijn hoofd speelde. De leegte die er altijd was is gevuld en dus kan ik zeggen:'Ik ben gelukkiger als gelovige, dan dat ik was als ongelovige.'

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

nergens gewoon weg zijn. als ik dood ben wil ik niet ook nog es door leven, waar dan ook. een jaar of tachtig is genoeg, dan ben ik het echt wel zat. al zou het nog zo mooi en alles zijn, ik wil het neit.

Levensmoe? puh2.gif

Maar in de hemel worden we niet ouder, zijn we rond de 25 jaar meen ik.

Voor de rest kunnen we niet zeggen dat als we dood zijn, dat we niet willen dat er een hiernamaals is. Want dat zou betekenen dat de mensen die andere mensen onrecht aandoen ongestraft blijven en de mensen die goeie dingen doen (of wie onrecht wordt aangedaan) onbeloond blijven in het hiernamaals.

Da's dan niet helemaal eerlijk in mijn visie.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

nergens gewoon weg zijn. als ik dood ben wil ik niet ook nog es door leven, waar dan ook. een jaar of tachtig is genoeg, dan ben ik het echt wel zat. al zou het nog zo mooi en alles zijn, ik wil het neit.

Maar wat wil je dan, er zijn een paar alternatieven als je het neutraal bekijkt:

- reïncarnatie?

- de hel?

- ronddolen op aarde?

Mijns inzien is de hemel het aller beste einddoel.(maarja, ik geloof dan ook niet in reïncarnatie en ronddolen op aarde)

Maar serieus: denk je hier wel eens over na? Wat er dan met jou gebeurt als je dood gaat?

Link naar bericht
Deel via andere websites

misschien even ter toelichting: ik ben niet christelijk. ik geloof helemaal niets.

en ja, ik denk er wel eens over na. maar ik denk (en hoop ook) dat er echt NIKS is na de dood. weg.

als je lichaam vergaat vergaan je hersenen ook.. en ik geloof neit in een ziel, maar dat al die aspecten gewoon in je hersenen zitten. en die zijn weg, dus ben jij (of om het persoonlijker te houden; ) IK ook weg.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Voor de rest kunnen we niet zeggen dat als we dood zijn, dat we niet willen dat er een hiernamaals is. Want dat zou betekenen dat de mensen die andere mensen onrecht aandoen ongestraft blijven en de mensen die goeie dingen doen (of wie onrecht wordt aangedaan) onbeloond blijven in het hiernamaals.

Da's dan niet helemaal eerlijk in mijn visie.

Misschien niet eerlijk, maar wel prettig. Op het moment dat er een ultiem Goddelijk wezen bestaat die objectieve meetlat heeft voor goed en kwaad en tot in detail op de hoogte is van ons leven, onze daden en gedachten bestaat er een kans dat ook wij gestraft worden, een enkeltje hel krijgen en die kindermoordenaar die wij zo verachten wegens allerlei verzachtende omstandigheden en oprecht berouw de hemel ingaat. Geen prettige gedachte, evenmin als de gedachte dat zo'n God weleens veel en veel strenger en strikter en veel minder toegeefllijk kan zijn in Zijn oordeel dan wij dat zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Gaat er niet om of de gelovige wel gelukkiger is,maar het gaat heeft de gelovige de verborgen omgang met God is hij/zij een kind van het innerlijke licht,dat te bezitten is geluk in eeuwigheid wat men hier al op aarde bij aards leven deelachtig is.

Snap jij nou zelf wat je zegt?

Man, wat ben jij wollig en grammaticaal onduidelijk zeg. yes.gif

Leg nou nog eens uit wat je zegt in normaal Nederlands aub, want misschien heb je een goed punt, maar je wordt niet begrepen... verbaasd.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Maar wat wil je dan, er zijn een paar alternatieven als je het neutraal bekijkt:

- reïncarnatie?

- de hel?

- ronddolen op aarde?

Mijns inzien is de hemel het aller beste einddoel.(maarja, ik geloof dan ook niet in reïncarnatie en ronddolen op aarde)

Maar serieus: denk je hier wel eens over na? Wat er dan met jou gebeurt als je dood gaat?

Waar haal je deze lijst met 'alternatieven' vandaan? Waarom 'moet' je ergens heen? Laten we allereerst even vooropstellen dat er geen reden is om aan te nemen dat er überhaupt iets is na de dood. Mensen nemen aan dat er iets is omdat ze het leven zien als iets dat 'vol' loopt, als een soort beker.. en als we dood gaan moet die inhoud toch ergens heen?

Niet als je het leven anders ziet, namelijk gewoon vrij neuro-reductionistisch en materialistisch (of iets vergelijkbaars dat hip klinkt). Dan is die emmer nooit vol geweest, en bij het sterven vergaat enkel de emmer.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Misschien was ik, als ik in een hemel had geloofd, op mijn sterfbed wel gelukkiger geweest dan als atheïst. Aan de andere kant, als religieus iemand was ik wellicht ontzettend bang geweest om in de hel te komen...

tsja..

Hangt natuurlijk maar af van hoe je in het geloof staat. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid