Spring naar bijdragen

Doodzonden


Aanbevolen berichten

Hallo allemaal, we hadden het over dit onderwerp elders al even over gehad, maar ik wilde hier een eigen topic over openen. Deze vraag is eigenlijk bedoeld voor Rooms-Katholieken omdat doodzonden een katholiek begrip is, maar iedereen mag uiteraard zijn mening geven.

Doodzonden worden als volgt door wikipedia omschreven: \"Elke zonde die een zwaarwegende materie tot object heeft en die begaan wordt met volle kennis en weloverwogen toestemming, is een doodzonde\".

Ten eerste wanneer is iets zwaarwegend voor jullie? Wie bepaalt wanneer iets zwaarwegend is?

Nu had ik als tweede ook persoonlijk een vraag aan de Rooms-Katholieken. Jullie lijken mij nogal actief en sommige van jullie biechten ook (had ik al een ander topic over geopend), dit in tegenstelling met de huidige status quo, qua katholieken in Nederland.

Hoe kan het dan dat zelfs jullie doodzonden begaan? En dan doel ik met name op het laatse deel van de definitie, namelijk:\" met volle kennis en weloverwogen toestemming\".

Jullie lijken mij allemaal zo devoot dat ik mij niet kan voorstellen dat jullie na \"met volle kennis en weloverwogen toestemming\" zo'n zonde nog zouden begaan. Aangezien jullie als geen ander weten wat doodzonden precies inhouden.

Dit is geen aanval op jullie of iets dergelijks (ik zou niet eens durven), maar volgens mij zei Pius_XII in een andere topic dat hij eigenlijk nog na lange tijd moest biechten en dat hij dus min of meer zijn doodzonden aan het opsparen was. Hoe is dit mogelijk vraag ik mij dan af? Begaan priesters ook doodzonden dan? Ik snap het denk ik niet helemaal...Alvast bedankt voor jullie antwoorden!

gr. mackie

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Je hebt geen verschil in zonden,grote flauwe kul,zonden zijn zonden, en zonden moeten we nalaten en er van leren om ze niet meer te doen.

Maar de Kerk, Traditie en aanverwanten, waar jij zo stevig op hamert in sommige topics, doceert deze wel. Tenminste, dat is de indruk van mackie, kan jij niet daarover iets specfiekers zeggen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het verschil in zonden maken is voornamelijk in de Romana zeer gewild ,als we de Kerkleer op grond van de Heilige Schrift nader beschouwen zien we dat zonden zonden zijn,en wat voor zonde dan ook moet na laten en niet meer doen en er van leren om ze niet meer te doen.En vragen in gebed om van zonden bewaard te worden is totaal aanbevelings waard.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Een doodzonde bega je als je daarmee bewust God de rug toekeert en bewust je eigen weg gaat. Je verbreekt daarmee dus je relatie met God. Een dagelijkse zonde bega je als je hem helemaal niet wilt plegen, maar uit zwakheid tóch pleegt. Het heeft wel effect op de relatie met God, en het kan het plegen van een doodzonde vergemakkelijken, maar het verbreekt de relatie niet.

Verder is er nog allerlei ingewikkeld gedoe met objectieve en subjectieve zonden, schuldige en onschuldige onwetendheid, maar voor de gemiddelde gelovige is dat niet zo interessant om te weten. Hou het er maar op dat God bij het Oordeel met álle verzachtende omstandigheden rekening houdt, maar je wel serieus neemt en je daarom op je verantwoordelijkheid wijst. Dan weet je wel genoeg.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

(...)

Verder is er nog allerlei ingewikkeld gedoe met objectieve en subjectieve zonden, schuldige en onschuldige onwetendheid, maar voor de gemiddelde gelovige is dat niet zo interessant om te weten. Hou het er maar op dat God bij het Oordeel met álle verzachtende omstandigheden rekening houdt, maar je wel serieus neemt en je daarom op je verantwoordelijkheid wijst. Dan weet je wel genoeg.

Dit is nou juist interessant m.i., want ik vraag me dan meteen af: waar is het onderscheid 'objectieve/subjectieve zonden' en 'schuldige/onschuldige onwetendheid' op gebaseerd? Op de Bijbel? Op later ontstane traditie? En je komt op mij iets te zeker over m.b.t. Gods oordeel. Hoezo houdt God rekening met 'alle verzachtende omstandigheden'? Waar is dat op gebaseerd en waaruit bestaan die omstandigheden?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als ik het goed begrijp baseert de RKK zich op 1 Johannes 5:16-17 waar het gaat over 'zonden die tot de dood voeren' en hebben ze dit aangevuld/breed geïnterpreteerd door er latere traditie aan toe te voegen... De drie criteria voor een doodzonde (uit 1857) klinken wel redelijk, maar gaan verder dan 1 Joh.5:16-17 m.i. Voor een protestant beetje lastig te verteren...

Gods rechtvaardigheid als criterium aanvoeren klinkt ook heel redelijk, maar je zou net zo goed Zijn barmhartigheid kunnen aanvoeren om een ander standpunt te verdedigen...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vind dat er wel verschillen in zonden zijn,...En daar ben ik me meer bewust van geworden tijdens deze vaste periode, dat je dus je allerdaagse 'oepsjes' hebt eigenlijk, en je grote 'ik weet dat het niet goed is en ik doe het lekker toch' zonden hebt. Met dank aan sommige mensen op dit forum die dit concreet hebben kunnen uitleggen aan mij, iets waar ik heel erg blij mee ben smile.gif.

Nu ben ik nog nooit wezen biegten in mijn leven, maar ik moet toegeven dat ik er nu behoefte aan hebt om een of andere reden. smile.gif Dus ik hoop dat ik een afspraak kan maken met mijn pastor.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid