Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Hoe kijken jullie tegen de combinatie geloof en humor aan? Kan humor in het verlengde van het christelijk geloof liggen of is het echt iets wat gewoon niet bij kan? En waar kom je humor tegen, bij mijn weten namelijk is het allemaal bittere ernst waarin geen greintje humor te vinden is terwijl humor volgens mij een krachtig middel is om een boodschap over te brengen. Is humor op zo'n manier in christelijke context te plaatsen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Mogen we hier heilige huisjes omver trappen als het humoristisch is?
knipoog_dicht.gif

Je mag best tegen heilige huisjes aan trappen, je moet er alleen voor oppassen dat je geen mensen daardoor dakloos maakt. knipoog_dicht.gif Of als je ze dakloos maakt, dat je ze op zijn minst een gelijkwaardig dak weer aanbiedt. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vind het geweldig, dat soort grappen.

Sowieso omdat ik er smakelijk om kan lachen, maar ook omdat het ons soms wel eens een spiegel voorhoudt.

Neem de groep Voorwaar (die niet meer bestaat). Die neemt als christelijke groep nogal het nodige stevig op de hak. Maar ik denk dat dat juist goed is, om ons af en toe te laten zien hoe scheef sommige dingen zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk ook dat humor goed is... wie ziet humor (over het algemeen) niet als een goede eigenschap? Misschien heeft God Zelf wel humor en is onze humor een beetje beeld van God dat is overgebleven in ons. *een gedachteknipoog_dicht.gif* Ik denk dat humor bepaalde dingen duidelijker kan maken dan een strak verhaal.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Humor op gepaste momenten is leuk. Een goed manier om een boodschap over te brengen vind ik het niet. Als de boodschap goed en logisch is heb je geen humor nodig.

Verder wil ik even kwijt dat ik me kapoterger aan de sfeer die tegenwoordig heerst, dat in humor werkelijk alles kan.. en als je dat niet vindt, dan ben je chagerijnig en heb je per definitie geen humor. Ook humor heeft grenzen vind ik. Ik heb eigenlijk nooit echt begrepen waarom het ineens is toegestaan om mensen te beledigen als het toevallig grappig is ...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hmmm... ik begin eigenlijk steeds meer in te zien dat het geloof één grote grap is. Maar die zit er hier niet in, denk ik. knipoog_dicht.gif

Vroeger vond ik 't vreselijk als er met het geloof e.d. gespot werd, was behoorlijk star. Later werd ik cynischer en dan flapte er wel eens iets uit wat net wel/net niet door de beugel kon en dat gebeurde steeds vaker. Nu maak ik me er eerlijk gezegd niet zo druk meer om.

Ik ben het met Luxuria eens dat niet alles kan. Ik walg van die oversekste 'grapjes'. Ik snap niet dat mensen dat leuk vinden. Ik heb liever droge humor (ieder z'n smaak) of gewoon idiote stommiteiten. Humor waarbij je je hoofd moet kraken vind ik ook leuk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ach ja, katholieken schijnen al iets meer een traditie te hebben in (onschuldige) humor over zichzelf en over God. Zo zou het vroeger gewoonte zijn dat de pastoor tijdens de Paasmis de preek met humor gepaard liet gaan, om zo de Paasvreugde nóg meer aan te wakkeren.

Maar natuurlijk hebben we ook altijd nog de carnavalsmis, schijnen vooral oudere katholieken bekend te zijn met moppen die iets méér vertellen dan enkel een grap en gaat een béétje katholiek geloof natuurlijk gepaard met een flinke snuf Roomse blijheid. knipoog_dicht.gif

Soms vinden christenen het leuk om vooral vroom sarcastisch over zichzelf (of nog erger: over andere christenen) te doen en heilige huisjes vooral omver te trappen. Maar ik heb het daarmee wel gezien eigenlijk. Een goede boodschap heeft dat soort onzin niet nodig en heeft genoeg aan zichzelf. Je wordt er uiteindelijk alleen maar verbitterd van.

Ik ben meer voor de meer tijdloze humor zoals Herman Finkers die omschrijft in een preek die hij ooit in de Martinikerk in Groningen hield:

Humor is een moment van inzicht waarbij tegenstellingen in het leven heel even zijn opgelost. Dus: in humor ligt de waarheid; niet in het serieuze. Dit meen ik niet serieus; is maar een grapje. Want anders is het niet waar. Als ik dus zeg: de Waarheid ligt in het niet-serieuze, dan is dat slechts waar als ik het niet meen. Maar wél waar.

En als ik zeg: ik geloof in de verrijzenis van het lichaam en in het eeuwige leven, dan meen ik dat níét serieus, omdat ik het uit de grond van mijn hart geloof. Het thema van deze dienst is: voorbij het verstand. Graag wil ik op dit thema ingaan. Ik hoop echter wel dat u me daarbij niet al te serieus neemt. Want ik meen het wel degelijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik vind joden altijd een goed voorbeeld dat humor en zelfspot en religie heel goed samen kan gaan --> jiddische humor is geweldig
big-smile.gif

Valt vies tegen, daar is nu een serie van op Comedy central, die is alleen tergend slecht en flauw. Van een of andere Amerikaans-Joodse vrouwelijke komiek.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik ben meer voor de meer tijdloze humor zoals Herman Finkers die omschrijft in een preek die hij ooit in de Martinikerk in Groningen hield:

Humor is een moment van inzicht waarbij tegenstellingen in het leven heel even zijn opgelost. Dus: in humor ligt de waarheid; niet in het serieuze. Dit meen ik niet serieus; is maar een grapje. Want anders is het niet waar. Als ik dus zeg: de Waarheid ligt in het niet-serieuze, dan is dat slechts waar als ik het niet meen. Maar wél waar.

En als ik zeg: ik geloof in de verrijzenis van het lichaam en in het eeuwige leven, dan meen ik dat níét serieus, omdat ik het uit de grond van mijn hart geloof. Het thema van deze dienst is: voorbij het verstand. Graag wil ik op dit thema ingaan. Ik hoop echter wel dat u me daarbij niet al te serieus neemt. Want ik meen het wel degelijk.

Ik ben zwaar fan van Herman! Hij komt eerlijk voor zijn geloof uit en heeft in interviews vaak humoristische antwoorden op vragen over zijn geloof. Soms komt ie grof over, maar zijn punt is dan wel duidelijk. Slimme kerel die Herman!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Valt vies tegen, daar is nu een serie van op Comedy central, die is alleen tergend slecht en flauw. Van een of andere Amerikaans-Joodse vrouwelijke komiek.

Klopt, CC moet je, op Frasier en South Park, daarom ook maar negeren.

Overigens gaan religie en humor in South Park goed samen. Konijnen als Paus. clown.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als je zegt dat je christen bent, maar humorloos (chagrijnig) door het leven gaat, en niet-christenen zien jou met je lelijke hoofd, dan zullen ze zich niet snel aangetrokken voelen tot het evangelie!

Als je als christen altijd vrolijk bent, humoristisch, mensen kunnen met je lachen etc, dan voelen de mensen zich eerder aangetrokken tot het geloof.

Let op: ik beweer niet dat je als christen altijd vrolijk moet (kan) zijn, maar dat heeft wel meer effect!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik betwijfel het. Als iedereen mij altijd maar blij zou zien doen enzo, dan zouden we zich 1) afvragen of ik wel goed bij m'n hoofd ben en 2) niet zo snel denken dat het geloof een vrij serieuze aangelegenheid is. Bovendien kan ik me moeilijk voorstellen dat mensen tot geloof gaan komen omdat ik altijd met een blij hoofd loop.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat je niet te bang moet zijn voor 'gewaagde' humor. Je moet niet denken dat je als christen niet kan lachen om bepaalde grapjes. Ik ben zelf een Hans Teeuwen fan, en ik zeg niet dat je dat leuk moet vinde, maar als je dat wel vind, moet je je niet schuldig voelen alleen omdat je christelijk bent. Soms moet je ook de humor van bepaalde dingen inzien.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid