Spring naar bijdragen

actiefste christenen?


Aanbevolen berichten

Hallo allemaal, ik weet niet helemaal hoe ik dit zo duidelijk mogelijk kan uitleggen, maar is het zo dat de actiefste (christelijke) leden op dit credible forum ook tegelijkertijd een van de meest actieve christenen onder de jeugd in Nederland zijn? Met andere woorden...de meeste van de actiefste leden op dit forum (uiteraard ook op andere nederlandse christelijke fora) behoren tegelijk ook tot de harde kern van de christenen in Nederland?

gr. mackie

ps. dan praat ik alleen over de jeugd aangezien de meeste ouderen minder actief op internet zitten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nee. Want als mensen zó actief zijn op dit forum dat ze continu in ieder topic, op ieder moment reageren, dan leidt dat al snel tot de conclusie dat ze op die momenten niet buiten zijn om zieltjes te werfen voor het christendom. knipoog_dicht.gif

Maar een andere vraag zou kunnen zijn: wat versta je onder actief? En op welk terrein zou die activiteit dan betrekking hebben?

Ik kan mij voorstellen dat er mensen regelmatig op dit forum komen, die ook allerlei taken binnen de gemeente op zich genomen hebben en die een actieve inbreng hebben in de zondagse samenkomsten. Maar betekenen die activiteiten dan ook dat iemand tot de 'harde kern' behoort? Ik kan uit ervaring zeggen dat dit niet altijd zo hoeft te zijn. Er kunnen ook christenen zijn die allerlei typisch christelijke dingen overslaan (zoals bidden, evangelisatie, e.d.) maar wel actief zijn met bijvoorbeeld (door de week) koorrepetities en andere zaken tijdens de kerkdiensten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk niet dat je het zo moet zien. Misschien dat een aantal posters hier erg aktief zijn op andere fora, maar dat wil toch nog niets zeggen over hun betrokkenheid en/of mate van aktiviteit IRL?

Mischien is de jeugdleider in onze gemeente hier wel niet aktief omdat hij druk is met andere belangrijke dingen dan zijn mening te ventileren op een Christelijk forum?

Levi was me blijkbaar net iets voor...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nee ik bedoel niet andersom, uiteraard zijn er christenen die geen tijd of zin hebben om hier te posten, maar het gaat mij alleen om de actiefste christelijk leden hier (actief in de zin door veel te posten). Ik dacht meer in de zin dat men door actief te zijn op dit forum men dus ook veel tijd, energie en interesse steekt in het christendom zelf (die koffiehoek enzo niet meegerekend). Dat ze daardoor misschien tot de harde kern onder de jeugd van de christenen vallen aangezien er veel christenen alleen door opvoeding van de ouders christelijk zijn, maar er verder niet meer actief in deelnemen.

gr. mackie

ps. wellicht slaat het nergens op, maar ik vroeg het me gewoon af...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Hallo allemaal, ik weet niet helemaal hoe ik dit zo duidelijk mogelijk kan uitleggen, maar is het zo dat de actiefste (christelijke) leden op dit credible forum ook tegelijkertijd een van de meest actieve christenen onder de jeugd in Nederland zijn? Met andere woorden...de meeste van de actiefste leden op dit forum (uiteraard ook op andere nederlandse christelijke fora) behoren tegelijk ook tot de harde kern van de christenen in Nederland?

gr. mackie

ps. dan praat ik alleen over de jeugd aangezien de meeste ouderen minder actief op internet zitten.

Harde kern christenen, beetje enge term. Activiteit is sowieso geen maatstaf voor een christen, je kan het wel proberen, maar het is en blijft afhankelijk van genade. Je moet geen onderscheid maken op actief of niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Hallo allemaal, ik weet niet helemaal hoe ik dit zo duidelijk mogelijk kan uitleggen, maar is het zo dat de actiefste (christelijke) leden op dit credible forum ook tegelijkertijd een van de meest actieve christenen onder de jeugd in Nederland zijn? Met andere woorden...de meeste van de actiefste leden op dit forum (uiteraard ook op andere nederlandse christelijke fora) behoren tegelijk ook tot de harde kern van de christenen in Nederland?

gr. mackie

ps. dan praat ik alleen over de jeugd aangezien de meeste ouderen minder actief op internet zitten.

Wat Levi zegt: tijd die je op dit forum besteedt, kan je niet besteden aan andere dingen. Zo'n forum kan zelfs een vlucht uit de realiteit zijn, omdat het "echte" leven veel moeilijker is dan berichtjes typen. Ik denk wel dat het te denken geeft als je in feite hier heel veel christelijke discussies voert, maar in je gemeente of parochie amper je gezicht vertoont. Dan leg je je prioriteiten niet goed denk ik.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nee precies, maar kijk bijna iedereen die christelijk en actief op dit forum is gaat vrijwel elke week naar de kerk, bid en leest wellicht de Bijbel elke dag. Hoeveel jongeren doen dat tegenwoordig nog in Nederland? Als iemand met cijfers wil komen, zou dat helemaal mooi zijnsmile.gif

gr. mackie

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik weet niet of iedereen zo actief is. Vast wel, behalve de enkele uitzonderingen zoals ik. widegrin.gif

Ik denk dat credible niet de maat is van alle dingen en ook niet representatief staat voor het christendom, Verre van zelfs.

Mensen hier zijn toch een apart groepje. Dat maakt ze trouwens nog niet beter of slechter. Ik weet niet hoe actief mensen hier zijn. Ik weet wel dat ik zat christenen ken waar ik bewondering voor heb, die niet op dit forum zitten. Aan de andere kant heb je nog figuren zoals ik die wel eens actiever mogen worden. knipoog_dicht.gif

Harde kern vind ik ook een beetje enge bewoording.

Wat me trouwens wel opvalt, is dat het aantal vrijzinnigen erg laag is hier, en dat sommige mensen juist eerder 'roomser zijn dan de paus' (spreekwoordelijk!!!!! spreekwoordelijk!!!!! Ik bedoel mensen van elke christelijke stroming!!!)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Enerzijds zijn mensen die zich hier aanmelden wel op één of andere manier bewust bezig met lezen, leren en discussiëren over hun geloof dus ja, da's goed natuurlijk. Maar toch, het is op een forum altijd makkelijker jezelf net dat ietsje christelijker (of intelligenter, vriendelijker, geëngageerder,...) voor te doen dan je echt bent. Credible is er niet bij wanneer je de wekker op zondagochtend uitklopt omdat je bed toch wel véééél lekkerder ligt dan zo'n kerkbank.

(Trouwens, beschouw dit niet als een sneer naar bepaalde concrete mensen, ik denk dat heel veel mensen dat bewust of onbewust wel doen, hier een beetje 'beter' uit de hoek komen dan ze in het echt zijn.)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Enerzijds zijn mensen die zich hier aanmelden wel op één of andere manier bewust bezig met lezen, leren en discussiëren over hun geloof dus ja, da's goed natuurlijk. Maar toch, het is op een forum altijd makkelijker jezelf net dat ietsje christelijker (of intelligenter, vriendelijker, geëngageerder,...) voor te doen dan je echt bent. Credible is er niet bij wanneer je de wekker op zondagochtend uitklopt omdat je bed toch wel véééél lekkerder ligt dan zo'n kerkbank.

(Trouwens, beschouw dit niet als een sneer naar bepaalde concrete mensen, ik denk dat heel veel mensen dat bewust of onbewust wel doen, hier een beetje 'beter' uit de hoek komen dan ze in het echt zijn.)

Absoluut, dat herken ik bij mijzelf ook wel een beetje.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid