Spring naar bijdragen

Seculiere muziek


Aanbevolen berichten

Quote:

Omdat ik de christelijke muziek die ik thuis heb liggen toch gewoon veel beter vind dan vrijwel alles wat ik op de radio voorbij hoor komen, ben ik het ook maar lekker gewoon oneens met de topicstarter.
smile.gif

Dat is natuurlijk niet zo'n eerlijke vergelijking. Als jij de kast vol hebt staan met artiesten als Over The Rhine, 16HP, U2, Callisto (om het klassieke gedeelte nog maar achterwege te laten) en dat vervolgens vergelijkt met wat er op Q-music en 538 langskomt, ja, dan verkies ik ook ten allen tijde christelijke muziek boven seculiere.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 90
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

Er is zat chritstelijke muziek die ik goed vind. En ik beperk mezelf echt niet louter tot christelijke muziek.

En sterker nog, bands als ZAO en Strongarm hebben invloed gehad op de seculiere muziek (binnen hun genres uiteraard).

Oh dat wel. Neem een Dream Theater bijvoorbeeld, of U2, dat zijn natuurlijk ei-gen-lijk katholieke bands engel.gif

ik bedoel maar widegrin.gif

Proto-kaw en Neal Morse zijn ook best te pruimen. yes.gif

Maar wat de seculiere muziek die ik dan luister, vaak aantrekkelijk maakt, is dat je de existentiële worsteling er vaak in terug ziet komen, met stukjes hoop die zo nu en dan er door schijnen en de aandacht afleiden van de postmoderne abyss zonder bodem.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Maar wat de seculiere muziek die ik dan luister, vaak aantrekkelijk maakt, is dat je de existentiële worsteling er vaak in terug ziet komen, met stukjes hoop die zo nu en dan er door schijnen en de aandacht afleiden van de postmoderne abyss zonder bodem.

"There is a crack, a crack in everything / That's how the light gets in"

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Maar wat de seculiere muziek die ik dan luister, vaak aantrekkelijk maakt, is dat je de existentiële worsteling er vaak in terug ziet komen, met stukjes hoop die zo nu en dan er door schijnen en de aandacht afleiden van de postmoderne abyss zonder bodem.

Ik blijf hier offtopic gaan, maar wat is er zo hopeloos aan postmodernisme? nosmile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Maar wat de seculiere muziek die ik dan luister, vaak aantrekkelijk maakt, is dat je de existentiële worsteling er vaak in terug ziet komen, met stukjes hoop die zo nu en dan er door schijnen en de aandacht afleiden van de postmoderne abyss zonder bodem.

Wat voor existentiële worstelingen bedoel je dan? Wat mij betreft zijn de meeste worstelingen de worstelingen met God en niet de worstelingen over God. En juist daarin is de christelijke muziek dan veel meer de aangewezen soort muziek.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik blijf hier offtopic gaan, maar wat is er zo hopeloos aan postmodernisme?
nosmile.gif

Ik denk dat het postmodern paradigma (en ja, dat bestaat) nog het best te vergelijken is met een zwart gat dat op den duur alles opslokt wat licht geeft.

Wat dus niet wegneemt dat postmoderne filosofen nuttige dingen hebben gezegt, gedaan. yes.gif Daar heb ik wel wat over gepost in dat topic over reductionisme. Samenvattend; als reactie was ze zeer nuttig, als zelfstandig paradigma een zwart gat. smile.gif

Quote:

Wat voor existentiële worstelingen bedoel je dan? Wat mij betreft zijn de meeste worstelingen de worstelingen met God en niet de worstelingen over God.

Zijn ze ook, maar ik zie het in hetzelfde perspectief als wat ik vanochtend over Levinas heb gepost; men herkent het vaak niet als zodanig, maar veel artiesten, niet zelden zij die van de 'regelkant' geen benul hebben, zijn vaak Godzoekers. Alleen gebeurt er dus hetzelfde als bij bosjesmannen die nog nooit sneeuw hebben gezien.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Maar wat de seculiere muziek die ik dan luister, vaak aantrekkelijk maakt, is dat je de existentiële worsteling er vaak in terug ziet komen, met stukjes hoop die zo nu en dan er door schijnen en de aandacht afleiden van de postmoderne abyss zonder bodem.

Quote:

[...]

Wat voor existentiële worstelingen bedoel je dan? Wat mij betreft zijn de meeste worstelingen de worstelingen met God en niet de worstelingen over God. En juist daarin is de christelijke muziek dan veel meer de aangewezen soort muziek.

Toevallig (ja, echt!) was ik net tijdens het bellen met Pius naar een CD van Marco Borsato* aan het luisteren en kwam precies hetzelfde in me op. En dat zonder dit topic gelezen te hebben, en zonder dat wij het erover hadden. De passief-agressief 'rot maar op'-liedjes werden afgewisseld met 'joepie de poepie, ik ben verliefd en laten we maar gelijk gaan n^@#ken' en 'och wat ben ik verdrietig, ik ga helemaal kapot als ik jou nooit meer zie'-liedjes. En Marco Borsato is niet de enige van wie ik zulke CDs in m'n kast heb staan. Nu staat Sade op en alhoewel die ook wel eens wat andere thematiek heeft, is het er ook in te horen. Zo ook een Zweedstalige CD van Marie Fredrikson (zangeres van Roxette). En ik weet zeker dat ik er nog veel meer kan vinden als ik ff op zoek ga. Vroeger vond ik die CD's leuk om naar te luisteren, nu voel ik a.h.w. de leegte die erachter schuil gaat en luister ik ze steeds minder (in de plaats daarvan luister ik zo'n '20.000x' per week naar een Mis, varierend van gregoriaans tot Bach, Telemann, Pärt enz. enz knipoog_dicht.gif)

* Nu geen flauwe opmerkingen over mijn muzieksmaak a.j.b., die heeft Pius al live aan de telefoon voor je gemaakt bye.gifpuh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Zijn hier trouwens nog fans van Digital Hardcore a la Atari Teenage Riot en Alec Empire?

Agoraphobic Nosebleed, The Berzerker en Libido Airbag lijken er wel een beetje op.

Agoraphobic Nosebleed lijkt er het meest op, die hebben dan ook een split met Converge, hoe hardcore wil je zijn...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Omdat ik de christelijke muziek die ik thuis heb liggen toch gewoon veel beter vind dan vrijwel alles wat ik op de radio voorbij hoor komen, ben ik het ook maar lekker gewoon oneens met de topicstarter.
smile.gif

Tsja, komt vooral omdat de muziek op de radio vaak bagger is. Ik vind de niet-christelijke muziek die ik thuis heb liggen ook veel beter. widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

[...]

Toevallig (ja, echt!) was ik net tijdens het bellen met Pius naar een CD van Marco Borsato* aan het luisteren en kwam precies hetzelfde in me op. En dat zonder dit topic gelezen te hebben, en zonder dat wij het erover hadden. De passief-agressief 'rot maar op'-liedjes werden afgewisseld met 'joepie de poepie, ik ben verliefd en laten we maar gelijk gaan n^@#ken' en 'och wat ben ik verdrietig, ik ga helemaal kapot als ik jou nooit meer zie'-liedjes. En Marco Borsato is niet de enige van wie ik zulke CDs in m'n kast heb staan. Nu staat Sade op en alhoewel die ook wel eens wat andere thematiek heeft, is het er ook in te horen. Zo ook een Zweedstalige CD van Marie Fredrikson (zangeres van Roxette). En ik weet zeker dat ik er nog veel meer kan vinden als ik ff op zoek ga. Vroeger vond ik die CD's leuk om naar te luisteren, nu voel ik a.h.w. de leegte die erachter schuil gaat en luister ik ze steeds minder (in de plaats daarvan luister ik zo'n '20.000x' per week naar een Mis, varierend van gregoriaans tot Bach, Telemann, Pärt enz. enz
knipoog_dicht.gif
)

* Nu geen flauwe opmerkingen over mijn muzieksmaak a.j.b., die heeft Pius al live aan de telefoon voor je gemaakt
bye.gifpuh2.gif

Zeg wat je wilt over Borsato, maar in 'De Bestemming' is wel degelijk sprake van een heuse existentiële worsteling. clown.gif


Samengevoegd:

Quote:

[...]

Agoraphobic Nosebleed, The Berzerker en Libido Airbag lijken er wel een beetje op.

Agoraphobic Nosebleed lijkt er het meest op, die hebben dan ook een split met Converge, hoe hardcore wil je zijn...

Ik blijf die namen hilarisch vinden. rofl.gif

Vraag me ook altijd af of al die zogenaamd boze bands zichzelf ook echt serieus nemen of dat ze vooral zichzelf en hun collega's parodiëren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid