Spring naar bijdragen

Seculiere muziek


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 90
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

[...]

nee joh.......klassieke muziek is altijd goed, duh dat weet je toch
engel.gif

Ik ben dol op klassieke muziek. Hoe zwaarder hoe beter eigenlijk. (Ja ook de christelijke klassieke muziek ja (afgezaagd maar ik vind het requiem van mozart het meest briljante stuk muziek ooit en katholieker vind je het niet dacht ik))

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik ben geen kenner, maar je vond het vast leuk om te weten dat ik geregeld de hele katholieke mis meebrul.

o ja hoor.....nu de matheuspassion nog widegrin.gif o nee, die was van Bach....

maar wagner is bij uitstek seculiere klassieke muziek en bovendien heel bombastisch engel.gif.

* marliesje is doodgegooid met wagner in college, al heeft ze het nooit zelf geluisterd

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ach weet je de roomsen knipoog_dicht.gif hadden toch altijd de betere muziek. Ik ben waarschijnlijk ironisch genoeg de enige nederlander die zit te wachten op de herinvoering van de ouderwetse latijnse mis widegrin.gif. Helemaal geweldig met die muziek, die koren en dan heb ik het nog niet eens over de "over the top" rituelen en zo.

*toen ik 3 turven hoog was ging ik al stiekum naar de mis omdat ik het mooi vond om te zien*

PS weet niet meer of het een echte klassieke mis was maar veel interessanter dan de Ger Gem in Ned dienst. Wat natuurlijk niet moeilijk te evenaren is, want dat was gewoon anderhalf uur droog een preek voorlezen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Soms vergeet ik bijna dat ik op een christelijke site zit, maar door dit soort topics word ik er weer even aan herinnerd...

Ik luister naar alle muziek waar ik maar naar luisteren wil. De muziek waarnaar ik luister is een weerspiegeling van wie ik op dat moment ben en wat ik op dat moment voel.

Van bands als Marilyn Manson die alleen maar doelbewust willen provoceren moet ik ook niets hebben, maar ik vind dat twijfelen aan het geloof of kritiek op religie moet kunnen, dat juich ik juist toe. Of zijn jullie soms bang dat je door die muziek zelf ook gaat twijfelen? Dan zou ik me maar eens afvragen hoe sterk je geloof is.

Overigens missen jullie een heleboel verschrikkelijk mooie muziek door jezelf deze beperkingen op te leggen. Muziek waarin God niet wordt gehuldigd is niet meteen goddeloos en duivels, hoor.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik bedoelde verantwoorde muziek in de zin als: Geen seks, drank, druks, vloek, scheld, tier, raas, discrimineer, spot en hoon.

Maar ietwat deprimerende teksten mogen wel.

En of muziek christelijk beter is dan niet christelijk bedoelde ik niet, maar muzikaal gezien liggen seculiere bands vaak hoger qua niveau. (met uitzonderingen)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Allemaal geen probleem hoor. Als je een middelmatige christen wil blijven, kun je gewoon geestelijk middelmatige muziek luisteren. (Alleen radicale christenen zullen voor andere muziek kiezen. Muziek die je geest niet negatief beinvloed, maar opbouwt.)
smile.gif

sjonge jonge nog aan toe...........wat is dit voor een veroordeling. hamer.gifhamer.gifhamer.gif . Zoek het lekker zelf uit. Ik denk dat wij uitgepraat zijn, aangezien mijn opleiding ook wel des duivels zal zijn muur.gif . Succes met je leven

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Allemaal geen probleem hoor. Als je een middelmatige christen wil blijven, kun je gewoon geestelijk middelmatige muziek luisteren. (Alleen radicale christenen zullen voor andere muziek kiezen. Muziek die je geest niet negatief beinvloed, maar opbouwt.)
smile.gif

Hallo vriendin,

Doe effe normaal. Ook muziek die niet Jezus looft kan nog wat toevoegen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik bedoelde verantwoorde muziek in de zin als: Geen seks, drank, druks, vloek, scheld, tier, raas, discrimineer, spot en hoon.

Maar ietwat deprimerende teksten mogen wel.

En of muziek christelijk beter is dan niet christelijk bedoelde ik niet, maar muzikaal gezien liggen seculiere bands vaak hoger qua niveau. (met uitzonderingen)

je kan toch zelf ook wel je research doen. Tik artiestennaam + titel van het nummer + lyrics in in google en je hebt de songtekst. Geeft dat niet voldoende info om voor jezelf een oordeel te vormen, dan bezoek je de site van de band, lees je recensies.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Allemaal geen probleem hoor. Als je een middelmatige christen wil blijven, kun je gewoon geestelijk middelmatige muziek luisteren. (Alleen radicale christenen zullen voor andere muziek kiezen. Muziek die je geest niet negatief beinvloed, maar opbouwt.)
smile.gif

Jij geeft de christenen een slechte naam nosmile.gif .

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Ach weet je de roomsen
knipoog_dicht.gif
hadden toch altijd de betere muziek. Ik ben waarschijnlijk ironisch genoeg de enige nederlander die zit te wachten op de herinvoering van de ouderwetse latijnse mis
widegrin.gif
. Helemaal geweldig met die muziek, die koren en dan heb ik het nog niet eens over de "over the top" rituelen en zo.

*toen ik 3 turven hoog was ging ik al stiekum naar de mis omdat ik het mooi vond om te zien*

PS weet niet meer of het een echte klassieke mis was maar veel interessanter dan de Ger Gem in Ned dienst. Wat natuurlijk niet moeilijk te evenaren is, want dat was gewoon anderhalf uur droog een preek voorlezen.

widegrin.gif

Als de priester zo'n beetje de hele tijd met de rug naar je toe stond, dan was het een klassieke Mis, ofwel een Tridentijnse Mis, ofwel de Buitengewone Ritus. knipoog_dicht.gif En van mij mag het Latijn ook wel weer helemaal ingevoerd worden, want dat blijft nog altijd de voorkeurstaal in de gewone Mis.

Ik geloof dat het fenomeen muziek echt volop tot haar recht komt in klassieke stukken als het Requiem van Mozart, de Matthäus Passion van Bach of het Gregoriaans van de Mis. Maar ook in moderne nummers kan muziek echt tot haar recht komen. Deze stukken voeren je mee, dompelen je onder in het verhaal, raken je recht in het hart en kunnen je een beetje dat hemelgevoel geven.

Ik geloof dat Waarheid te herkennen is in schoonheid, in wat mooi en prachtig is. Niet dat al het schone meteen waar is, maar het ware is altijd schoon. Als een seculier nummer op schitterende wijze over diepe berouw zingt (zoals Bohemian Rhapsody), dan herken ik daar zeker Waarheid in en dus God. Uiteindelijk komt alles uit Gods hand en kan Satan zich daarom niets toeëigenen. Satan bezit niets, al doet hij voorkomen dat hij dat wel doet.

Dit betekent niet dat er geen muziek is wat je geest alleen maar kan vervuilen. Want de zonde is toch ook in het spel en mensen maken daar toch ook verheerlijkende muziek over. Je kunt muziekstukken die zondige begeerten verheerlijken daarom maar beter mijden. Hoe ver je daarin moet gaan, dat is iets waarin je je geweten het beste kunt volgen. Want in je geweten zetelt God en Hij weet het beste wat goed voor jou is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid