Spring naar bijdragen

Wat voor studie doe jij?


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 73
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Quote:

Biologie.

(Als je niet studeert waar werk je dan eventueel? Of is dat te veel off-topic)

Daar mag je een 'Waar werk jij?'-topic over openen knipoog_dicht.gif.

Grappig al die theologen in wording hier knipoog_dicht.gif. Theologie lijkt mij ook wel een mooie studie, alleen zie ik het niet zitten om nog eens Grieks te gaan leren. Latijn prima, maar Grieks, no way :P. Ik ben maar een simpele havist van origine knipoog_dicht.gif.

Het lijkt me vooral mooi om Latijnse teksten uit de middeleeuwen te lezen. Religieuze teksen. Gregoriaanse gezangen begrijpen enzo smile.gif. Het is een beetje begonnen met 'Adeste, fideles'. Ik vond het zó frustrerend dat ik de tekst niet begreep, dat ik met een schriftelijke cursus Latijn ben begonnen. Ik ken dus al een beetje Latijn, alleen zakt het weer weg, zodra ik er niet mee bezig ben. Maar dat heb je met elke taal knipoog_dicht.gif. Maar als ik het in collegeverband doe heb ik meer een stok achter de deur om ermee bezig te blijven knipoog_dicht.gif.

In Leuven doe je dus theologie en godsdienstwetenschappen tegelijkertijd? In Groningen (en ook aan andere NL universiteiten) zijn dat twee aparte studies smile.gif.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

Als het goed is over 1,5 jaar geneeskunde in Nijmegen of Utrecht, en als het wat minder goed is Griekse en Latijnse taal en cultuur in Leiden of Nijmegen.

Cool.. Dan moet je zeker worden ingeloot? Ik vind het altijd zo goed dat er mensen geneeskunde studeren, ben elke keer een beetje jaloers als ik met de bus langs die faculteit kom.. Had ik zelf erg graag gestudeerd, maar ja andere talenten..

Ik studeer rechten, tweedejaars.. KarinW; welk jaar zit jij?

Link naar bericht
Deel via andere websites

In Leuven kan je het niet apart doen, je hebt sowieso de twee samen. Het is wel fijn, die twee perspectieven samen, ik vind dat het elkaar wel verrijkt. Het nadeel is wel dat veel mensen in de praktijk aan de studie begonnen zijn doordat ze in één van de twee geïnteresseerd zijn, en het andere er dus zo'n beetje noodgedwongen bijnemen. De faculteit stelt zichzelf ook eerder voor als godsdienstwetenschappen op infodagen enzo, dat vind ik een beetje jammer, zo trek je mensen aan die eigenlijk niet goed weten waar ze aan beginnen. Zelf dacht ik ook te kiezen voor een godsdienstwetenschappelijke studie die al bij al toch wel vrijblijvend was, meer richting vergelijkende godsdienstwetenschap, maar de opleiding bleek veel meer theologisch gekleurd dan ik verwacht had. Ik heb dat zelf ervaren als een verrijking, maar da's niet voor iedereen zo.

Trouwens, ik weet niet hoe het zit op andere opleidingen maar bij ons moet je kiezen tussen Latijn, Grieks en Hebreeuws. Je kan ook alledrie doen natuurlijk, maar het is slechts verplicht om één van de drie te nemen. Je moet natuurlijk wel rekening houden met het tesisonderwerp en de keuzevakken enzo die je wil nemen, je kan moeilijk een major nieuwe testament nemen als je geen Grieks kent ofzo, maar als je je wilt verdiepen in iets waar geen Grieks aan te pas komt ben je niet verplicht het te leren. Informeer je eens goed, misschien kan je onder het Grieks uitkomen als je dat niet ziet zitten. Maar aangezien je voor zo ver ik weet niet gelovig bent zou je je misschien ook storen aan de theologische invulling van de opleiding, die (bij ons althans, en zo hoort het in mijn ogen toch wel bij een theologische opleiding) vooral vanuit binnenchristelijk perspectief werkt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

In Leuven kan je het niet apart doen, je hebt sowieso de twee samen. Het is wel fijn, die twee perspectieven samen, ik vind dat het elkaar wel verrijkt. Het nadeel is wel dat veel mensen in de praktijk aan de studie begonnen zijn doordat ze in één van de twee geïnteresseerd zijn, en het andere er dus zo'n beetje noodgedwongen bijnemen. De faculteit stelt zichzelf ook eerder voor als godsdienstwetenschappen op infodagen enzo, dat vind ik een beetje jammer, zo trek je mensen aan die eigenlijk niet goed weten waar ze aan beginnen. Zelf dacht ik ook te kiezen voor een godsdienstwetenschappelijke studie die al bij al toch wel vrijblijvend was, meer richting vergelijkende godsdienstwetenschap, maar de opleiding bleek veel meer theologisch gekleurd dan ik verwacht had. Ik heb dat zelf ervaren als een verrijking, maar da's niet voor iedereen zo.

Trouwens, ik weet niet hoe het zit op andere opleidingen maar bij ons moet je kiezen tussen Latijn, Grieks en Hebreeuws. Je kan ook alledrie doen natuurlijk, maar het is slechts verplicht om één van de drie te nemen. Je moet natuurlijk wel rekening houden met het tesisonderwerp en de keuzevakken enzo die je wil nemen, je kan moeilijk een major nieuwe testament nemen als je geen Grieks kent ofzo, maar als je je wilt verdiepen in iets waar geen Grieks aan te pas komt ben je niet verplicht het te leren. Informeer je eens goed, misschien kan je onder het Grieks uitkomen als je dat niet ziet zitten. Maar aangezien je voor zo ver ik weet niet gelovig bent zou je je misschien ook storen aan de theologische invulling van de opleiding, die (bij ons althans, en zo hoort het in mijn ogen toch wel bij een theologische opleiding) vooral vanuit binnenchristelijk perspectief werkt.

Ik denk dat ik toch beter bij godsdienstwetenschappen pas. Ik ben idd niet gelovig (wel christelijk opgevoed). Ik vind de geschiedenis van het christendom wel erg interessant, maar dat komt bij godsdienstwetenschap ook redelijk aan bod. Bovendien ben ik ook erg geïnteresseerd in nieuwe religieuze bewegingen en daar wordt bij theologie dan weer geen aandacht aan besteed. En we kunnen niet onder Grieks uit komen in Groningen. Het is geen vooropleidingseis meer, maar wel geïntegreerd in de opleiding. Verder ga ik de studie in deeltijd doen (studiefinanciering is op, helaas) en Grieks is sowieso al lastig om te leren, dus in de avonduren lijkt het me al helemáál niet te doen. Ik ben nu al flink wat aan het lezen voor godsdienstwetenschap. Kom ik straks goed beslagen ten ijs als ik aan de studie begin knipoog_dicht.gif.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Veel succes en plezier, ik vind het een onvoorstelbaar interessante studie, ik hoop dat je er veel aan hebt. smile.gif

Wij hebben trouwens een aparte cursus nieuwe religieuze bewegingen gehad, en hebben op onze studiereis in India ook een aantal nieuwe religieuze bewegingen bestudeerd, het is inderdaad erg interessant. Dus eigenlijk moet je gewoon naar Leuven komen! widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zou ook wel theologie willen studeren. Maar als ik met mijn studie klaar ben, vind ik dat ik de leeftijd bereikt heb dat ik tot de working class moet gaan behoren. Maar wie weet, doe ik het ooit nog eens ergens naast, naast mijn werk ofzo op een moment dat ik teveel tijd over heb.

Latijn wil ik mezelf toch ook eens aanleren. Volgend studiejaar ga ik eens kijken of er ergens een cursus op te pikken is.

En verder? Ik zie wel...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik zou ook wel theologie willen studeren. Maar als ik met mijn studie klaar ben, vind ik dat ik de leeftijd bereikt heb dat ik tot de working class moet gaan behoren. Maar wie weet, doe ik het ooit nog eens ergens naast, naast mijn werk ofzo op een moment dat ik teveel tijd over heb.

Latijn wil ik mezelf toch ook eens aanleren. Volgend studiejaar ga ik eens kijken of er ergens een cursus op te pikken is.

En verder? Ik zie wel...

Ik ben 24 als ik klaar ben met mijn huidige studie en ik vind dat ik pas na mijn 30e tot de working class moet gaan behoren knipoog_dicht.gif. Sowieso ben ik echt op zoek naar een part-time baan. Ben geen type dat zichzelf dag in dag uit kapot wil werken. Er moet ruimte zijn voor persoonlijke ontplooiing en dingen doen die ik echt graag wil doen.

In Groningen doen ze ook niet heel veel aan NRM (voor de leek: new religious movements), maar de optie om je er zelf in te verdiepen is er zeker wel. Ik vind de meer westerse bewegingen toch het interessantst smile.gif.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Heb je misschien ergens een linkje met meer informatie over die opleiding in Groningen? Ik vind het wel leuk om te vergelijken. smile.gif

Onze vakken kan je vinden op

link , als je geïnteresseerd zou zijn in hoe de opleiding er bij ons uitziet. De faculteit heeft trouwens ook een algemene website: link .

Tom en mede-studenten: ik ben ook wel benieuwd naar de inhoud van jullie opleiding!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ik ben 24 als ik klaar ben met mijn huidige studie en ik vind dat ik pas na mijn 30e tot de working class moet gaan behoren
knipoog_dicht.gif
. Sowieso ben ik echt op zoek naar een part-time baan. Ben geen type dat zichzelf dag in dag uit kapot wil werken. Er moet ruimte zijn voor persoonlijke ontplooiing en dingen doen die ik echt graag wil doen.

In Groningen doen ze ook niet heel veel aan NRM (voor de leek: new religious movements), maar de optie om je er zelf in te verdiepen is er zeker wel. Ik vind de meer westerse bewegingen toch het interessantst
smile.gif
.

Ik ben een paar jaartjes de 24 gepasseerd als ik klaar ben met mijn studie. knipoog_dicht.gif Al ben ik dan ook nog geen 30. Maar probleem is dat ik die studie en levensonderhoud(!) wel moet kunnen betalen en niet op een torenhoge lening sta te wachten.

Besides, het zou ook iets zijn wat ik voor de lol/geloofs verdieping/nuttige aanvulling voor mijn huidige studie er bij zou doen, want met mijn huidige studierichting ben ik dik tevreden. Als ik erna nog eens AIO zou mogen worden zou ik al helemaal blij zijn, maar de vacatures zijn heel erg schaars dus die kans is helaas kleiner dan ik zou willen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Heb je misschien ergens een linkje met meer informatie over die opleiding in Groningen? Ik vind het wel leuk om te vergelijken.
smile.gif

Onze vakken kan je vinden op

, als je geïnteresseerd zou zijn in hoe de opleiding er bij ons uitziet. De faculteit heeft trouwens ook een algemene website:
.

Tom en mede-studenten: ik ben ook wel benieuwd naar de inhoud van jullie opleiding!

link

Bij 'hoe ziet de studie eruit' zie je de vakken smile.gif. Ik heb zelf 'al' 3 vakken gedaan knipoog_dicht.gif (waarvan eentje buiten het normale curriculum valt, dus die gaat me geen vrijstelling opleveren).


Samengevoegd:

Quote:

[...]

Ik ben een paar jaartjes de 24 gepasseerd als ik klaar ben met mijn studie.
knipoog_dicht.gif
Al ben ik dan ook nog geen 30. Maar probleem is dat ik die studie en levensonderhoud(!) wel moet kunnen betalen en niet op een torenhoge lening sta te wachten.

Besides, het zou ook iets zijn wat ik voor de lol/geloofs verdieping/nuttige aanvulling voor mijn huidige studie er bij zou doen, want met mijn huidige studierichting ben ik dik tevreden. Als ik erna nog eens AIO zou mogen worden zou ik al helemaal blij zijn, maar de vacatures zijn heel erg schaars dus die kans is helaas kleiner dan ik zou willen.

Voor mij is het vooral ook 'voor de lol'. De boeken lees ik toch wel, dus waarom niet een bul binnen halen? knipoog_dicht.gif. Het lijkt me echter ook wel mooi om nog eens te promoveren of voor een krant of tijdschrift de sectie 'levensbeschouwing' bij te houden smile.gif.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bedankt voor de link, ziet er interessant uit! Ook leuk dat er zo'n vak is dat speciaal toegespitst is op de situatie in Nederland, zoiets hebben wij niet meteen, ook al komt de situatie bij ons zijdelings wel aan bod in verschillende vakken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Bedankt voor de link, ziet er interessant uit! Ook leuk dat er zo'n vak is dat speciaal toegespitst is op de situatie in Nederland, zoiets hebben wij niet meteen, ook al komt de situatie bij ons zijdelings wel aan bod in verschillende vakken.

Het is niet voor niets de beste opleiding godsdienstwetenschappen van Nederland big-smile.gif [/opschepmodus]. Ik heb er in de loop van mijn studie vakken gevolgd en ik vond het zo interessant! De docenten waren tof, de boeken waren tof, het hele sfeertje was tof. Maar het was wel aanpoten. De precisie van de verlangde antwoorden op tentamens benadert die van de klassieke talen. Bij Nederlands kun je een hoop lulkoek opschrijven, dan is het nog wel goed, maar bij GW niet, hoor smile.gif. Dat was ik niet gewend.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dankje. smile.gif

Ik kan eigenlijk alleen maar concluderen dat ik erg tevreden ben met de mix van theologie en godsdienstwetenschappen die ik volg, wat toch wel fijn is, ik heb eigenlijk nooit vergeleken met buitenlandse opleidingen, het zou wel tegenvallen als nu zou blijken dat die veel interessanter zijn dan wat ik zelf volg. widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Rechten, omdat het na theologie misschien wel de mooiste studie is die er gedaan kan worden.
smile.gif
In ieder geval voor wat betreft de vrije tijd die je er naast overhoudt.
widegrin.gif

vrije tijd noparty.gif

* KarinW mompelt wat over 236 studielasturen voor elk tentamen e.d. ...

Naja, jij zit natuurlijk in Utrecht, die faculteit is gewoon slechter dan waar ik zit puh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Kom jij echt aan die studielasturen dan? Ken geen enkele student die dat haalt eigenlijk. De meesten sluiten zich 1 week voor het tentamen op, ik ook.. soms 2 week.. en leer dan 10 uur per dag ofzo .. zelfs met 2 week zit ik nog maar op 140 uur .. Kan me echt niet voorstellen dat je 236 studielast-uren nodig hebt voor 1 tentamen!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

vrije tijd
noparty.gif

* KarinW mompelt wat over 236 studielasturen voor elk tentamen e.d. ...

Naja, jij zit natuurlijk in Utrecht, die faculteit is gewoon slechter dan waar ik zit
puh2.gif

Bij ons leer je gewoon om in veel minder tijd toch hetzelfde te kunnen leren. engel.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Nouja, ik kom niet aan die uren natuurlijk.
engel.gif

Voor mijn studie staat officieel ook 40 uur per week. knipoog_dicht.gif Maar dat haal ik zelfs in de tentamenperiodes maar amper denk ik.

Quote:
@Eli: Ik dacht dat jij maar 2 vakken had in je eerste jaar
widegrin.gif
Dus zoveel kun je niet geleerd hebben
puh2.gif

Ho, ho! In mijn eerste jaar had ik wel 5 vakken bij elkaar! 3 vakken in het eerste semester en 2 vakken in het tweede semester. smile.gif Nu in mijn tweede jaar ga ik waarschijnlijk zelfs 6 vakken in totaal volgen. smile.gif

En daar heb ik natuurlijk ontiegelijk veel van geleerd. smile.gif

Hoe is het overigens gegaan met je artikel over het verbieden van de Koran? smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid