Spring naar bijdragen

Doorgeslagen orthodoxie...


Aanbevolen berichten

= in werkelijkheid een vlucht

Het is jammer dat mijn gedachtes op dit punt niet meer zijn uitgekristalliseert, want ik denk dat ik hier weldegelijk een punt heb.

Bij ons in de Kerk (of meer nog, eigenlijk buiten de Kerk) heb je de FSSPX, ze worden wel voorgesteld als ultra-orthodox, al vind ik dat dus op die benaming wel wat af te dingen valt.

Het punt is namelijk dat ultra-orthodox eigenlijk helemaal niet orthodox is. Orthodox is gehoorzaam zijn aan Christus, en binnen het katholiek discours is de FSSPX dat helemaal niet.

Ook op persoonlijk vlak is zoiets mogelijk. Je kunt je bijvoorbeeld helemaal verliezen in activiteiten voor Christus, maar tegelijkertijd kan dat voortkomen uit een weglopen voor de essentie. Als dat het geval is, en dat is het doel van die activiteiten, dan kun je denk ik spreken van doorgeslagen orthodoxie.

Ik ga nog nadenken over counterparts binnen het Gereformeerde en Evangelische discours. Maar als iemand suggesties heeft om het helderder te krijgen, graag.

Link naar bericht
Deel via andere websites

poeh hee, ik weet niet of er ultra-orthodoxen bestaan binnen het gereformeerde en evangelische discours.

Je hebt binnen de gereformeerde discours wel theologen die neo-orthodoxen worden genoemd, denk aan Tillich en Barth, die te veel concessies aan de orthodoxe leer.

Wel is het zo dat binnen het evangelische en gereformeerde discours binnen bepaalde kerken een hang naar mystiek en ervaring is, maar ik heb zo het idee dat dat niet hetgene is wat er met ultra-orthodoxie wordt bedoeld.

Toevallig weet ik wel een beetje wat het sedevacantisme is, maar misschien moet je dat wat verduidelijken en dan kan je misschien wel de gereformeerde en evangelische varianten daar van vinden.

Misschien dat bepaalde elementen in gergem er wat van weg hebben, maar dat durf ik niet met zekerheid te stellen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Toevallig weet ik wel een beetje wat het sedevacantisme is, maar misschien moet je dat wat verduidelijken en dan kan je misschien wel de gereformeerde en evangelische varianten daar van vinden.

Dit lijkt me wel heel erg stug. widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Het punt is namelijk dat ultra-orthodox eigenlijk helemaal niet orthodox is. Orthodox is gehoorzaam zijn aan Christus, en binnen het katholiek discours is de FSSPX dat helemaal niet.

Misschien heeft het te maken met de jouw welbekende angst. Wie namelijk een warm nest heeft gevonden in zijn geloof en kerk wil daar waarschijnlijk graag aan vasthouden omdat hij dat als goed ervaart. Maar God vraagt ons niet altijd vast te houden, maar los te laten. De wereld en de tijden zijn namelijk constant in beweging als een storm waarin de ark van God haar weg zoekt. Ze gaat, zoals iedereen, het onbekende tegemoet.

Wie Christus wil volgen, is gewaarschuwd toen hij zei dat de mensenzoon geen steen heeft om zijn hoofd op te laten rusten. Zouden wij dan van ons geloof in hem een steen moeten maken? Nee, ik denk dat hij ons vraagt te leven in vertrouwen. En leven is vertrouwen op de wind (of geest knipoog_dicht.gif) die God je geeft. Als de ark word vastgelegd uit angst kan ze niet varen, en het stijgende water zal haar verslinden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Dit lijkt me wel heel erg stug.
widegrin.gif

Sjaloom St. Ignatius,

Mwah, ik denk dan vooral aan protestantse gelovigen die zich bij geen enkele kerk aansluiten en zelf huisgemeenten stichten. Of zelfs dát al niet eens doen (denk aan de Paauweanen). En dus geloven dat alle kerken zijn afgedwaald, maar dat zij het "pure christendom" hebben hervonden. Als voorbeeld kun je denken aan van die radicale eindtijdstrijders, zoals die zo af en toe ook op Credible.nl langskomen.

Best wel vergelijkbaar, denk ik. En ik denk ook een protestantse vorm van doorgeslagen orthodoxie: zulke gelovigen lijken heel radicaal en heel puur, maar in feite zijn zij misschien wel het verst van Christus afgedwaald, verachten en veroordelen ze andere gelovigen en leggen ze vaak de nadruk op maar een paar aspecten en niet op het hele totaalplaatje van het Evangelie.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mjah, maar in die context bedoelde ik mijn opmerking niet. Het woord sedevacantisme slaat expliciet op de erkenning van het Petrus-ambt en het gezag daarvan. Die context verbinden met protestantisme of zelfs evangelische stromingen deed mij even glimlachen op deze mooie zondagmiddag. widegrin.gif

Dat er vormen van ultra-orthodoxie binnen die laatstgenoemde stromingen zijn, geloof ik wel. Dan denk ik vooral aan de Westboro family in de VS...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Wat Robert zegt, en bijvoorbeeld bij de Vrijgemaakten lijkt me de Hersteld Gereformeerde kerk wel een aardig voorbeeld. Ook Evangelische stromingen die doorslaan (God hates fags) doen me eraan denken. Allemaal vluchtgedrag.

En dat zie je op microniveau ook gebeuren.

Voorbeeldje in evangelisch discours is wat in het engels als 'the fundamentals' bekend staat.

Dat is oa. die God hate fags groep, nogal wantrouwend naar de wereld, anti-intelectualisme, dat creationism gedoe en angst voor tekstkritiek.

Mensen als McGrath hameren er op dat fundamentals iets anders is dan evangelisch. Maar het feit dat hij daar zo op loopt te hameren en dat je dat cross over gedoe ziet en die invloeden, zegt denk ik al wat. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

misschien zijn de thuislezers binnen de gereformeerde discours wel een goed voorbeeld van doorgeslagen orthodoxie?

Quote:

Dat er vormen van ultra-orthodoxie binnen die laatstgenoemde stromingen zijn, geloof ik wel. Dan denk ik vooral aan de Westboro family in de VS...

We zitten aardig langs elkaar heen te praten, Robert noemde de Paauweanen en ik de Westboroclan al. clown.gifpuh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Mjah, maar in die context bedoelde ik mijn opmerking niet. Het woord sedevacantisme slaat expliciet op de erkenning van het Petrus-ambt en het gezag daarvan. Die context verbinden met protestantisme of zelfs evangelische stromingen deed mij even glimlachen op deze mooie zondagmiddag.
widegrin.gif

smile.gif

Natuurlijk is het sedevacantisme iets wat je in letterlijke zin niet in het protestantisme tegenkomt. Maar het idee erachter wel, namelijk dat de Kerk (in katholieke of protestantse betekenis van het woord) op een gegeven moment afgedwaald zou zijn en we daarom maar de traditie ná periode x moeten verwerpen en terug moeten grijpen naar de traditie vóór periode x. En als we ons daarvoor moeten afscheiden van de Kerk, dan zij het maar zo.

Het Kerkverstaan van de katholieke Kerk verbied ons te zeggen dat het sedevacantisme een afscheuring van de Kerk zijn. Nee, zij is uit de Kerk gegaan en hoort er simpelweg niet meer bij, zo had ik begrepen. Maar ook in het Kerkverstaan van protestanten is er ruimte voor gelovigen die dezelfde denkwijze als de sedevacantisten hanteren met betrekking tot de Kerk.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...

De FSSPX is niet zo zeer doorgeslagen orthodoxie,maar wilden vast houden aan de besluiten van Trente en de Tridentijnse Mis,dat ze ook wat sektarisch zijn mag bekend zijn en zien zich de ware Rooms Katholieke Kerk,terwijl ze nu buiten de Romana staan.Wat dat b betreft hebben ze wat orthodox gereformeerde trekken.

Daarbij komt wat is door geslagen orthodoxie,wat voor de een doorgeslagen is is voor de ander nog niet (zwaar)orthodox genoeg enz enz enz.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid