Spring naar bijdragen

Waarde: Thuiszittende man


Aanbevolen berichten

Hi There,

Wat is een man nog waard als hij de hele dag thuis zit te niksen, en de vrouw de kostwinner is?

Het is nu heel vanzelfsprekend geworden dat een vrouw ook werkt.

Maar als de man dan werkloos is? Wat is zijn waarde thuis dan nog?

Koken, Schoonmaken etc. zou zwaar kunnen vallen (psychologisch dan)

Enige ervaringen hierin?

..

Link naar bericht
Deel via andere websites

huh?

Ervanuitgaande dat dat koken en wassen en strijken wel gebeurt, dan is er toch niks aan de hand.

dan zijn we neem ik aan toch met ons allen geëmanicipeerd genoeg om die klassieke rolverdeling te kunnen loslaten.

En dat huishouden zwaar drukt op de man, volgens mij is dat voor veel vrouwen niet minder hoor.

Wees als vrouw blij dat de man niet zo'n klassiek geval is die zijn vrouw thuis wil hebben omdat hij zelf carriere wil maken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

In mijn ogen heb je een vrij beperkte visie op de waardigheid van de mens als die alleen ontleend kan worden aan werken. Er zijn zoveel nuttige, zinvolle en persoonlijk bevredigende manieren om je leven in te vullen. Een huishouden regelenkan een behoorlijke dagtaak zijn, zeker wanneer er kinderen zijn, en je kan ook terug gaan studeren, hobby's ontwikkelen, vrijwilligerswerk doen,... Dat moet in mijn ogen niet onderdoen voor een betaalde job. Het moet wel degelijk frustrerend zijn wanneer je wel ongelooflijk graag een betaalde job wilt en daar ook je best voor doet maar er om wat voor reden dan ook geen kan krijgen, maar dat geldt toch ook voor vrouwen. Wanneer je als koppel echter samen die keuze kan maken dat er slechts één partner een job heeft zie ik niet in waarom dat niet zou kunnen werken, er zijn wel meer koppels waarbij dat gebeurt, en zo lang je die afspraak samen kan maken kan dat voor mij net zo goed de man als de vrouw zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Klinkt als een ongezond huwelijk, dat als een man niks waard zou zijn als die thuis zit. Lijkt me geen gezonde basis van een huwelijk, om uit dergelijke motieven te trouwen. Misschien ben ik wel naif dat ik denk dat mensen uit liefde trouwen...

Als de rolverdeling zo is dat de man het huishouden doet en de vrouw werkt zie ik niet wat daar mis aan is. Huishouder zijn lijkt me een erg zwaar beroep.

Link naar bericht
Deel via andere websites

mijn stiefvader is huisman, terwijl mijn moeder kostwinner is.

Hij vindt zelf dat hij het hartstikke druk heeft met het huishouden en het huis voor de zoveelste keer verbouwen. Het gaat op zich best goed, je moet hem wel voor alles complimenten geven en alles meot op zijn manier gebeuren. Hij doet ook wel is rare dingen zoals pepers inmaken enzo....... en hij maakt de meest fantastische rijsttafel van de wereld widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het zou geen wet van Meden of Perzen moeten zijn dat de man kostwinner is en dat de vrouw alleen thuis zit bij de kinderen. Je kunt hier ook niet zondermeer van zeggen dat dit een Christelijke rolverdeling is. In agrarische samenlevingen hadden mannen en vrouwen ook wel onderscheiden taken, naast dat ze dingen samen deden, soms met het hele gezin, maar in praktijk was er veel meer gelijkwaardigheid.

Wat wel zo is, is dat man en vrouw hun huwelijk óók als een soort BV'tje zouden moeten zien, en hun taken daarin als gelijkwaardig en op elkaar afgestemd, dan maakt het niet zoveel meer uit wie wat doet.

Wél is het zo dat je ook rekening moet houden met de grenzen van de maakbaarheid, een vrouw kan kinderen krijgen en een man niet, om maar een simpele inkopper te noemen. Ook evolutionair gezien zijn de meeste vrouwen niet 'gemaakt' om carriëre te maken (wellicht vaders ook niet).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Hi There,

Wat is een man nog waard als hij de hele dag thuis zit te niksen, en de vrouw de kostwinner is?

Het is nu heel vanzelfsprekend geworden dat een vrouw ook werkt.

Maar als de man dan werkloos is? Wat is zijn waarde thuis dan nog?

Koken, Schoonmaken etc. zou zwaar kunnen vallen (psychologisch dan)

Enige ervaringen hierin?

De waarde van iemand hangt volgens mij niet af van wat iemand presteert, maar van wat hij is in Christus en in wat hij daarin kan betekenen voor een ander. De man die thuis zit is nog steeds een kind van God en nog steeds de man van iemand (en/of de vader), dus hij heeft in waarde niets ingeleverd.

Het probleem zit hem volgens mij in het gevoel van de man dat hij zich nutteloos voelt. Mijn ervaring is (en ik ben nu inmiddels ook alweer een paar maanden werkloos) dat dan het huishouden je in ieder geval wel een gevoel van nut kan geven, hoe klein het ding ook is wat je gedaan hebt. Daarnaast ben ik van mening dat je je tijd zelf nuttig moet maken op je eigen manier, zoals gezegd bv door vrijwillegerswerk. Daarnaast kan het ook gewoon eens nuttig zijn om eens te kijken hoe je je leven verder in wilt vullen en eens op zoek te gaan naar jezelf of naar God.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Daarnaast kan het ook gewoon eens nuttig zijn om eens te kijken hoe je je leven verder in wilt vullen en eens op zoek te gaan naar jezelf of naar God.

Ja, thuiszitten is de uitgelezen kans om de Bijbel grondig te bestuderen. Wanneer beide partijen niet-gelovig zijn en ieder geheel opgaan in hun werk, bestaat de kans dat ze nooit hun tijd gebruiken om God te vinden, waardoor ze beide verloren gaan. Indien de thuiszitter wel die gelegenheid gebruikt, wordt de ander hierdoor ook geheiligd en gered.

Het is mi daarom een zegen om werkloos te zijn knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zou niet weten waarom een man waardeloos zou zijn als die huisman zou worden. Ik zie het een beetje zoals huisvrouw (en dan ook met dezelfde taken uiteraard knipoog_dicht.gif) Huisvrouw of huisman zijn is volgens mij soms nog zwaarder dan gewoon werken, helemaal als er kinderen in huis zijn enzo.

Ook al heb ik het druk, thuiszitten zou voor mij denk ik niets zijn, maar als mijn toekomstige manlief het later zou willen en het ook echt zou kunnen, houdt ik hem niet tegen puh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Zo ervaar ik het ook zeker!

Gelukkig maar, er zijn mensen die zich schuldig voelen en zo niks aan hun gekregen tijd hebben. Aanvankelijk heb ik me ook wel schuldig gevoeld als thuiszittende. Dat was voordat ik mij in de Bijbel verdiepte en de waarheid leerde kennen. Ik schaamde mij daarom (Ef 4,22), precies zoals er geschreven staat!

De maatschappij drukt elke vorm van waarde in geld uit, zodat geestelijke rijkdom kan leiden tot depressies..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hmm ik vind dat de man ook een deel zou moeten hebben aan het huishouden en het opvoeden van de kinderen. Zou graag 4 dagen werken en er dan 1 vrij houden om thuis te zijn bijvoorbeeld.

Fulltime thuiszitten zou ik echter helemaal niks vinden. Niet erg mannelijk. Het kan dan ook al gauw ten koste gaan van het respect van de vrouw voor haar man. De vrouw hoort een beetje op te kijken naar haar man in de ideale relatie. Imo.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wazeggie? Op basis van dit?

Quote:
"SV" schreef het volgende:

Daarom zal uit de werken der wet geen vlees gerechtvaardigd worden, voor Hem; want door de wet is de kennis der zonde

Kun je uitleggen wat het verband is tussen wat je zegt en de schriftplaats die je aanhaalt?

De vrouw hoort haar echtgenoot te eren, dat is christelijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

huh?

Ervanuitgaande dat dat koken en wassen en strijken wel gebeurt, dan is er toch niks aan de hand.

dan zijn we neem ik aan toch met ons allen geëmanicipeerd genoeg om die klassieke rolverdeling te kunnen loslaten.

En dat huishouden zwaar drukt op de man, volgens mij is dat voor veel vrouwen niet minder hoor.

Wees als vrouw blij dat de man niet zo'n klassiek geval is die zijn vrouw thuis wil hebben omdat hij zelf carriere wil maken.

Jij gaat vrouwen vertellen dat ze daar blij mee moeten zijn? Ik ben er helemaal niet blij mee en vele vrouwen met mij...

Ff on-topic; Een thuiszittende gezonde man zou ik niet graag willen. Daar heb ik ook geen respect voor moet ik eerlijk zeggen, als het mijn man zou zijn bedoel ik. De rest moet het zelf maar weten. smile.gif Ik geloof gewoon dat je altijd wel een baantje kunt vinden om je vrouw/gezin te onderhouden .. Schoonmaakwerk bijvoorbeeld; word je altijd aangenomen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@ luxuria

Aangezien je username niet gek veel verschilt van luxe, begrijp ik je ontevredenheid met mannen zoals ik big-smile.gif

Quote:

Kun je uitleggen wat het verband is tussen wat je zegt en de schriftplaats die je aanhaalt?

De vrouw hoort haar echtgenoot te eren, dat is christelijk.

Van wat ik denk wijs te worden uit de Bijbel, begrijp ik dat als je vrouw je eert om wie je bent prima, maar als ze je eert vanwege bv een hoog salaris, dan kijkt ze ook neer op degenen met een lager inkomen.

Ik haalde die vers aan omdat met de werken onze daden bedoeld worden. En we worden vanwege onze daden niet rechtvaardig voor God, zodat je eigenlijk tegen Gods wil ingaat als je voor je vrouw wel gerechtvaardigt wilt worden uit de werken (bv een baan), want de Bijbel leert ons dat we niet twee (Mat 6,24) kunnen dienen!

Niemand kan leven zonder daden, dus ik denk dat het goed is als je vrouw van je houdt omdat je wat doet, maar ze moet vooral van je houden om wie je bent ook als je geen bezittingen hebt, omdat God ons ook niet op onze daden beoordeeld.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Haha nee dat is het niet, ik kost niet zoveel hoor. knipoog_dicht.gif

Aangezien ik eigenlijk hetzelfde zeg als Light Jr. zie ik, wil ik daar wel even op reageren. Het is niet zo dat ik hem zou eren om een hoog inkomen. Ik zou hem 'eren' (beetje erg sterk woord) om zijn mannelijkheid en zijn wil om voor mij te zorgen en mij te geven wat ik nodig heb en zoveel is dat dus niet. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Extreme uitspraken zijn sowieso te eenzijdig, het verschilt ongetwijfeld per echtpaar. Ik herken iig veel.

1. Mijn stiefvader is de "huisvader", mijn moeder werkt fulltime (net als bij Marliesje). Echter mijn stiefvader bakt er helemaal niks van: kan niet koken, is heel slordig met schoonmaken, maakt ook bijna nooit schoon omdat hij zelden vindt dat iets vies is, kan niet wassen en strijken. Daarnaast is mijn moeder er niet gelukkig mee dat ze fulltime werkt, ze was liever thuis geweest om ons met thee en koekjes op te wachten na school. knipoog_dicht.gif Bovendien doet ze dus een groot deel van het huishouden, naast haar werk. Dit is dus een duidelijk voorbeeld van een onhandige situatie. Als ze de rollen hadden kúnnen omdraaien, hadden ze dat dan ook al lang gedaan.

2. Ikzelf vind het prima om "thuis te zitten". Mijn vrouw wil wel graag een carrière, maar ziet ons het liefst allebei 3-4 dagen per week werken. Als ik zou werken en zij het huishouden zou doen, zou dat prima zijn. Als zij zou werken en ik zou het huishouden doen, dan zou zij me constant bekritiseren, terwijl ik er op zich (afgezien van de kritiek) gelukkig mee zou zijn. Dus ook hier is de meest handige rolverdeling duidelijk.

3. Wat Light jr. zegt, kan ik me wel wat bij voorstellen - maar alweer, dat moet je niet verabsoluteren. Niet alle vrouwen willen opkijken tegen hun man, maar veel willen dat wel, denk ik.

4. Wat Pius en Luxuria al zeggen: veel vrouwen hebben toch moeite met een carrière, zeker als ze kinderen hebben. Het komt ook voor dat vrouwen vinden dat ze moeten werken, maar daar helemaal niet gelukkig mee zijn.

Dit alles neemt niet weg dat het ook wél kan werken als de man huisvader is. (Zie Marliesje) Dus ik denk dat je (Jamilla) gewoon moet kijken wat in jouw situatie het beste werkt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het gaat in die passage over de werken der wet, het houden aan de wet dus. Niet zozeer over onze daden in het algemeen.

We worden weliswaar beoordeeld op ons geloof, maarrrr there's a catch: "geloof zonder werken is dood".

Werken/daden lijken dus toch relevant te zijn.

Verder: wordt wie je bent niet deels bepaald door je daden? Ik denk niet dat je dat geheel los kunt zien. Je doet wat je doet omdat je bent wie je bent en vice versa.

Wat dat neerkijken betreft ben ik het daar mee oneens. Als je opkijkt tegen vriendelijke mensen, wil dat niet zeggen dat je neerkijkt op onvriendelijke mensen, maar dat je er niet tegen opkijkt. En is het verkeerd om niet op te kijken tegen onvriendelijke mensen? Mwoh.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Haha nee dat is het niet, ik kost niet zoveel hoor.
knipoog_dicht.gif

Aangezien ik eigenlijk hetzelfde zeg als Light Jr. zie ik, wil ik daar wel even op reageren. Het is niet zo dat ik hem zou eren om een hoog inkomen. Ik zou hem 'eren' (beetje erg sterk woord) om zijn mannelijkheid en zijn wil om voor mij te zorgen en mij te geven wat ik nodig heb en zoveel is dat dus niet.
smile.gif

En wat als de mannelijkheid ouderdom wordt? Uiteindelijk zal zelfs de sterkste man lichamelijk zwak worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Ik zie mannelijkheid ook niet als 'lichamelijk sterk'. Dus als hij wat zwakker wordt en niet meer kan werken, dan heb ik nog steeds wel respect voor hem natuurlijk. Bovendien gaat het sowieso meer om zijn intentie dan om wat de werkelijke situatie is door allerlei omstandigheden..

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid