Spring naar bijdragen

Paard en pony-topic.


Aanbevolen berichten

Quote:

Das balen en wie weet.. doe je het ooit nog weer eens.

Heb ook gedacht dat het voor mij afgelopen zou zijn qua tijd (gezin en bedrijf) en nu hebben we zelf 2 van die heerlijke knollen waar ik alweer eens op gereden heb.
smile.gif

Het lijkt me echt geweldig om ooit een keer een paard te hebben, die wie weet inderdaad knipoog_dicht.gif

Hoe kwam je er eigenlijk zo bij om ze te kopen?

Dat lijkt me toch geen beslissing die je zo maar even maakt smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 126
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

Het lijkt me echt geweldig om ooit een keer een paard te hebben, die wie weet inderdaad
knipoog_dicht.gif

smile.gif

Quote:
Hoe kwam je er eigenlijk zo bij om ze te kopen?

Dat lijkt me toch geen beslissing die je zo maar even maakt
smile.gif

Omdat onze drie dochter net als ik "paardenbloed" blijken te hebben.

Ze rijden al jaren op andere paarden, van een manege en daarna van een kleinere privé-stal waar ze ook les krijgen.

De wens van een eigen paard heb ik altijd al gehad, zo ook de meiden. 't Is een hele stap, je moet voor ze zorgen (tijd, energie en kost financieel ook het één en ander) Kortom, een wens van meerdere personen hier in huis. smile.gif

De bedoeling was één haflinger. Winsor kwam als eerste in juni dit jaar. Hij bleek kreupel te zijn, hoogstwaarschijnlijk een 'losse knie'... wat met heel veel trainen (rechte lijnen stappen) misschien over kan gaan. Maar dat is niet zeker. Teleurstelling alom hier (waarschijnlijk kan er nooit op gereden worden), hij kon terug naar de eigenaar, waarna de kans op 'enkeltje slacht' heel waarschijnlijk was. Dit konden we niet over ons hart verkrijgen.. m.a.w. hij blijft.

Doe nu grondwerk, een stukje vrijheidsdressuur met hem. Ben de basis daar nu voor aan het leggen.

Nancy is in juli dit jaar gekomen, als maatje voor Winsor en als rijpony. Helaas heeft ze zomerexceem wat ook de nodige zorgen met zich meebrengt. Maar het is een schat... en zomers krijgt ze een burka aan. clown.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zaterdag ging heel goed bij mij. Alleen een foutje gemaakt, mijn paard kan steigeren op hulpen,ik gaf die hulpen tijdens het groeten. De jury moest hard lachen maar ik kreeg er toch een 2 voor. Achjah, ik heb een winstpunt, had ook maar een proef te rijden. Nee zelf woon ik in de buurt van Zaltbommel, oorspronkelijk kom ik uit de randstad en ik ben het meest te vinden in Twente. Hahaha, ik hou veel van Nederland. Maar kiki (waikiki sunset, haar naam) komt uit Groningen. Daar schijnt veel gedekt te worden met Lennard. Ik heb een kwpner maar heb heel veel met koudbloeden. Geen tinkers, maar wel haflingers, die vind ik echt heel leuk. Ik krijg volgend jaar een 2,5 jarige hengst. Die komt in de achtertuin. Maar dat is al jaren mijn wens, alleen moest ik even voor werken aangezien mijn moeder mij daar niet graag in sponsort. Die heeft liever dat ik een kwpner heb.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ze zijn lief, sociaal en kunnen lekker bewegen. Ook voor dressuur kunnen ze gebruikt worden. Had vroeger, 4 jaar geleden een haflinger oude type, die kon zelf 1 meter springen, hahaha veel gelachen met dat beestje, die hebben we aan een ouder stel gegeven, en nu heeft ze een super leven zoveel aandacht!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik houd juist helemaal niet zo van koudbloeden. Doe mij maar een KWPN-er. Mijn vorige was een Inschallah x Pericles. Nu hebben we een Jetset staan, maar die heeft een aanleuningsprobleem. Ik vind het belangrijk dat een paard van zichzelf vermogen en uithoudingsvermogen heeft. En dat is bij de meeste haflingers e.d. gewoon wat minder. Maar als ik later een kind heb dat wil rijden, dan wil ik wel eerst een haflinger typje o.i.d., ze zijn vaak zo fijn betrouwbaar he. Mijn eerste pony was ook een halve haflinger. (haflinger en welsh door elkaar, een beetje een vuilnisbakje puh2.gif) Maar wel een fijne pony om op te leren rijden. (en uiteindelijk heb ik 1 jaar wedstrijden met die pony gereden en waren we L2 dressuur, M springen en B SGW), terwijl het helemáál geen sportpony was party.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nu hebben we een Jetset staan, maar die heeft een aanleuningsprobleem. Ik vind het belangrijk dat een paard van zichzelf vermogen en uithoudingsvermogen heeft. En dat is bij de meeste haflingers e.d. gewoon wat minder.

Mijn haflinger had niet voor de kar gestaan, was ook niet stug in de mond, maar een uithoudingsvermogen had die heel goed, ook van zichzelf! Kijk het vermogen daar heb je gelijk in. Ik zou niet kunnen kiezen tussen een kwpner en haflinger, ik heb waar ik werk een grappig beestje staan, zal een keer een foto neerzetten, maar over dat aanleuningsprobleem. Wat doet hij dan? Een jetset, goed bloed. Het is Jetset*?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Punt is gewoon dat ik een eventer ben. En daar schieten koudbloeden vaak te kort, sowieso op wat hoger niveau. Ik bedoelde niet dat koudbloeden 'minder' zijn ofzo, maar voor de tak van sport en het niveau zijn ze nou eenmaal minder geschikt.

Het paard dat we nu hebben staan steekt z'n tong uit. Maar er zit een heel verhaal achter. Hij liep op 5 jarige leeftijd al M2 en is daarna verkocht aan een dressuuramazone, die em wel 'effetjes' richting ZZ-licht/ZZ-zwaar en verder wilde rijden. Zij heeft hem op 5 of 6 jarige leeftijd stang en trens ingedaan en hem niet zo netjes behandeld. Daar is het probleem ontstaan. Daarna heeft hij bij een meisje gestaan die niet kon rijden en dus ook niks verbeterd heeft aan het probleem. Nu staat hij zo'n twee weken bij ons en doet het zo'n 1 a 2 keer per keer dat we rijden (even z'n tong naar buiten gooien) terwijl hij dat bij dat meisje contstant deed. Nu al een hele verbetering dus en we zijn er ook van overtuigd dat het goed komt. Met een eerlijke behandeling en een zachte hand en een dringend porretje met het been zodra hij z'n tong naar buiten (dreigt) te doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Punt is gewoon dat ik een eventer ben. En daar schieten koudbloeden vaak te kort, sowieso op wat hoger niveau. Ik bedoelde niet dat koudbloeden 'minder' zijn ofzo, maar voor de tak van sport en het niveau zijn ze nou eenmaal minder geschikt.

Hmmm... wat vind je hier dan van. knipoog_dicht.gif

Quote:
Het paard dat we nu hebben staan steekt z'n tong uit. Maar er zit een heel verhaal achter. Hij liep op 5 jarige leeftijd al M2 en is daarna verkocht aan een dressuuramazone, die em wel 'effetjes' richting ZZ-licht/ZZ-zwaar en verder wilde rijden. Zij heeft hem op 5 of 6 jarige leeftijd stang en trens ingedaan en hem niet zo netjes behandeld. Daar is het probleem ontstaan. Daarna heeft hij bij een meisje gestaan die niet kon rijden en dus ook niks verbeterd heeft aan het probleem. Nu staat hij zo'n twee weken bij ons en doet het zo'n 1 a 2 keer per keer dat we rijden (even z'n tong naar buiten gooien) terwijl hij dat bij dat meisje
contstant
deed. Nu al een hele verbetering dus en we zijn er ook van overtuigd dat het goed komt. Met een eerlijke behandeling en een zachte hand en een dringend porretje met het been zodra hij z'n tong naar buiten (dreigt) te doen.

Er al eens aan gedacht om het bitloos te gaan proberen?


Samengevoegd:

O jah... dit vind ik helemaal geweldig.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Hmmm... wat vind je
dan van.
knipoog_dicht.gif

Dat is ook geen eventing maar dressuur. Maar er zijn natuurlijk uitzonderingen knipoog_dicht.gif

Quote:
[...]

Er al eens aan gedacht om het
te gaan proberen?

Nee, we proberen het eerst met een correcte rijstijl. Wil dat niet dan kan bitloos inderdaad ook nog. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mijn tante heeft twee paarden, en daar mag ik heel misschien voor gaan zorgen. Echt zo geweldig! Alleen gaat het wel lang duren, in de loop der tijd heb ik toch wel een beetje 'paardenangst' opgebouwd. Ik ben veel te schichtig in hun buurt. Het ene paard, Diana, is oud, 20 ofzo, en kan echt geweldig dressuur, de ander, Joy, is ongeveer 13, en daar mag ik niet op rijden. Het is een lekker eigenwijs beest knipoog_dicht.gif

Wat het voor paarden zijn weet ik trouwens niet bloos.gif Gewoon, paarden. Niet echt bijzonder. Ik vind ze op Arabieren lijken, maar dat kan best fout zijn puh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Mijn tante heeft twee paarden, en daar mag ik heel misschien voor gaan zorgen. Echt zo geweldig! Alleen gaat het wel lang duren, in de loop der tijd heb ik toch wel een beetje 'paardenangst' opgebouwd.

Hoe is dat zo gekomen?

Quote:
Ik ben veel te schichtig in hun buurt.

Tja, en een paard voelt precies aan of je bang bent of niet.

Waarom ga je eerst niet vanachter een hek of draad (zonder stroom) aaien, borstelen, iets van je hand laten eten. Dit om een klein deel van die angst te overwinnen. Jij kunt je veilig voelen, wat weer effect heeft op het paard. smile.gif

Quote:
Het ene paard, Diana, is oud, 20 ofzo, en kan echt geweldig dressuur, de ander, Joy, is ongeveer 13, en daar mag ik niet op rijden. Het is een lekker eigenwijs beest
knipoog_dicht.gif

Leuk, wens je veel succes!

Quote:
Wat het voor paarden zijn weet ik trouwens niet
bloos.gif
Gewoon, paarden. Niet echt bijzonder. Ik vind ze op Arabieren lijken, maar dat kan best fout zijn
puh2.gif

Lol.. plaats een fotootje... plakken wij er een wedstrijdje aanvast. 'Wie raad het ras'. big-smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hahaha,, jah dan weet ik nog wel een hele leuke foto van een pony,, een hele leuke pony,,, maar het ras I don't know!!!!!! bont, maar wildkleurbont super leuk!

Maar wel vervelend, ik vind het altijd zo erg als ze een paard zo mishandelen door te vroeg te veel verwachten van een paard. Zo rijd je hem erg naar de knoppen.... Maarjah, even een andere vraag, wie rijd hier zijn paard eigenlijk NIET op zondag, ik doe het meestal liever niet, maar als er wedstrijd is.....

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Maarjah, even een andere vraag, wie rijd hier zijn paard eigenlijk NIET op zondag, ik doe het meestal liever niet, maar als er wedstrijd is.....

Ik mocht vroeger van mijn ouders niet op zondag rijden, nou ja.. in de weide, dat mocht. Maar niet naar buiten, laat staan wedstrijden.

Nu vind ik het heerlijk om bijv. op zondagmorgen met m'n kids en Nancy een buitenritje te maken. Heerlijk ontspannend. En een wedstrijd o.i.d. Tja, dan kom je terecht bij de 'zondag-discussie' en denk ik.. wanneer je dit niet kunt/mag doen, koop dan ook geen ijsjes na/tijdens een boswandeling (ofzoiets) Wetende dat er mensen zijn die ook beslist geen ijs op zondag kopen knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Hoe is dat zo gekomen?

Op de manege waar ik reed hebben ze er zo ontzettend ingeprent dat je niet achter een paard langs mocht lopen, en nu vind ik paarden zo onwijs groot... Maar ik heb Diana geborsteld pas, het is gewoon heerlijk. Ze ruiken lekker, ze zijn warm, zacht, en trouw. Het rijden was ook geweldig.

Quote:
[...]

Tja, en een paard voelt precies aan of je bang bent of niet.

Waarom ga je eerst niet vanachter een hek of draad (zonder stroom) aaien, borstelen, iets van je hand laten eten. Dit om een klein deel van die angst te overwinnen. Jij kunt je veilig voelen, wat weer effect heeft op het paard.
smile.gif

Geborsteld heb ik dus al. Maar ik blijf bang dat ze op mijn tenen gaat staan. En ik probeer rustig te blijven.

Quote:
[...]

Lol.. plaats een fotootje... plakken wij er een wedstrijdje aanvast. 'Wie raad het ras'.
big-smile.gif

Zal eens kijken of ik er een los kan peuteren van mijn tante knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op de manege waar ik reed hebben ze er zo ontzettend ingeprent dat je niet achter een paard langs mocht lopen, en nu vind ik paarden zo onwijs groot...

Tja, en dat is natuurlijk ook zo. Jammer dat ze je niet leerden hoe je wel achter een paard langs kunt lopen.

Quote:
Maar ik heb Diana geborsteld pas, het is gewoon heerlijk. Ze ruiken lekker, ze zijn warm, zacht, en trouw. Het rijden was ook geweldig.

Mooi! smile.gif

Quote:
Geborsteld heb ik dus al. Maar ik blijf bang dat ze op mijn tenen gaat staan. En ik probeer rustig te blijven.

Grinnik.. schoenen met stalen neuzen aanschaffen. knipoog_dicht.gif

Quote:
Zal eens kijken of ik er een los kan peuteren van mijn tante
knipoog_dicht.gif

Ben benieuwd.


Samengevoegd:

Quote:

Ik rijd gewoon liever niet op zondag, ik weet niet waarom niet. Maar ik krijg veel commentaar van mijn opa en oma dan. Alleen wedstrijden mag ik, waarom weet ik niet.

Misschien dat je je wel ongemakkelijk voelt juist door dat commentaar. En wedstrijden wel? Vreemd... nosmile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Paarden en pony's ... Ik moet aan die arme, Zweedse collega van mij denken, die enkele weken geleden nog dolenthousiast over dat kleine pony'tje zat te vertellen wat zij en haar vriend onlangs aan hadden geschaft ... En nu liep ze bij ons op kantoor met een dikke voet rond te hinkelen, omdat dat paardje er ff flink op had staan stampen widegrin.gif (ze moest er zelf om lachen, en zeker omdat mijn Deense collega net een grote likdoorn had laten verwijderen en ook aan het hinkepoten was ... net een stelletje ouwe van dagen op het vliegveld puh2.gif)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Paarden en pony's ... Ik moet aan die arme, Zweedse collega van mij denken, die enkele weken geleden nog dolenthousiast over dat kleine pony'tje zat te vertellen wat zij en haar vriend onlangs aan hadden geschaft ... En nu liep ze bij ons op kantoor met een dikke voet rond te hinkelen, omdat dat paardje er ff flink op had staan stampen
widegrin.gif
(ze moest er zelf om lachen, en zeker omdat mijn Deense collega net een grote likdoorn had laten verwijderen en ook aan het hinkepoten was ... net een stelletje ouwe van dagen op het vliegveld
puh2.gif
)

Lol... big-smile.gif Gelukkig is de schade te overzien en knapt het snel weer op.

Zelf heb ik ook af en toe "blauwe" tenen. widegrin.gif

En toen ik 17 jaar was en op een pony reed die ergens van schrok en opzij sprong, pardoes achter een ander paard die zich geen moment bedacht en achteruit schopte regelrecht tegen mijn been die daar niet bestand tegen was. Resultaat, kuitbeen en scheenbeen gebroken.. plaat en schroeven erin. Ongeveer 3 en half maand er niet op mogen lopen. Nu nog een mooie "ritssluiting" aan overgehouden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hé wat leuk, een paarden topic, kan ik ook een niet paardenforum mijn ei kwijt (voor het paardenforum eigenlijk ook geen tijd, dus dit is super).

Ik zit eigenlijk deze week in een rotsituatie, want aanstaande donderdag wordt mijn berijd/verzorgpaard Jessy in geslapen.

Ze heeft een tumor achter haar oog en Utrecht kon niks meer garanderen na een operatie en hoe het vast zat. Ze is ook al 16 (ze is groot trouwens), dus we hebben haar naar de dierenarts gebracht in Achthuizen en daar staat ze nu nog lekker buiten, maar ze gaat mega achteruit.

Dus vorige week maandag is er besloten om haar aanstaande donderdag in te slapen.

Het is echt beter en ze heeft nog 4 weken, na haar Utrecht nachtmerrie kunnen genieten op het land, ze is nu echt op en ze geeft het ook aan.

We moeten blij zijn met de mooie tijd die ze nog gehad heeft, want het hadden ook maar 3 dagen kunnen zijn.

Dus ja, donderdag wordt ff niet zó'n gezellige dag voor mij.

Sorry dat mijn eerste post op dit topic niet zo vrolijk is.

De volgende keer heb ik het over Stingemans, het stoere indianenpaard widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid