Spring naar bijdragen

Vloeken in films


Aanbevolen berichten

Hey iedereen.

Als je m'n andere topics leest merk je misschien wel dat ik op zoek ben naar wat nu de grens is.

Ik ben iemand die graag download, en van films houdt(prachtig he, dat dat samen kan widegrin.gif).

Ik zet ook regelmatig films af omdat daar in gevloekt wordt. Niet bij de 1e de beste keer, meestal bij de 2e de beste keer.

Maar wat is nu de grens, of is die er niet?

Voorbeeld: Bij ons op school zaten we bij nederlands, en de leraar liet ons zien wat fictie was. Om dat te laten zien gingen we een stukje film kijken: The Titanic.

In nog geen 5 min. werd er 5!! keer gevloekt!

1x in de ondertiteling en 5 x in het engels. hamer.gif

Nu zit ik op een christelijke school:Ichthus College

Dus ik zeg tegen die leraar dat ik het eigenlijk onacceptabel vind om zoiets te kijken.

Kreeg ik als antwoord: Dan kan je ook niet op straat lopen. hamer.gif

Ik heb het er niet bij gelaten, en ben thuis een soort brief wezen schrijven. Heb de engelse ondertiteling opgezocht en alle vloeken neergezet.

Had bijna 4!! a4-tjes nodig om de vloeken op te zetten hamer.gif

Het waren er iets van 40 grove vloeken.

(Voor de belangstelligen: ik kan hem evt. sturen als je wil)

Ben naar m'n afdelingscoordinator gegaan en hem met neus op feiten gedrukt, en heb gezegd dat ik het hypocriet vond.

T'is verder niet meer voorgekomen, terwijl we regelmatig films keken waar heel erg in gevloekt werd.

Waarom ik dit zeg? Niet omdat ik zo goed ben, maar dat het blijkbaar gewoon wordt gevonden om zoiets te laten zien.

Ik hoorde laatst ook een argument: Het is ook wel goed om zoiets te kijken, want dan ben je er op voorbereid van wat gaat komen. hamer.gifmuur.gif

Wat vinden jullie daarvan? Ligt het aan mij dat ik dit niet vind kloppen, of hoordt dat ook zo?

En wat is bij jullie de grens qua vloeken?

In 1x uit of...?

Ben benieuwd!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik kan me eerlijk gezegd geen film herinneren die ik uit gezet heb omdat er teveel in gevloekt werd. Wel heb ik wel eens iets uitgezet omdat het voor mij te godslasterlijk was, maar om krachttermen heb ik nog nooit iets uitgezet. Ik zelf wil niet vloeken, althans Gods naam als krachtterm misbruiken (buiten die dingen heb ik er zelf weinig probleem mee met bijv. woorden als 'fuck' oid). Maar ik laat de film niet verpesten door dergelijke termen. Ik let er ook niet zo op. En daarbij, ik ben de Nederlandse tv al gewend, daar vallen engelse films bij in het niets als je het vergelijkt met series als Baantjer.

Link naar bericht
Deel via andere websites

ik vind vloeken in films alleen vervelend als het het verhaal verstoort of niet in de culturele context past van de film. Je wilt toch niet geloven dat er een film over bendes of de maffia bestaat zonder vloeken.....als het een film over de kerk zou zijn, dan ozu ik gevloek niet vinden passen.

Vloeken hoort ook bij de ruwe kant van de samenleving. Dus als dat verbeeld wordt, tja.......en de rol die Leonardo Di Caprio vertolkt in de Titanic is ook die van een arme jongen. Het zou pas stom staan als hij bekakt engels had gesproken in die film.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mij wel, want je moet inzien dat het nogal subjectief is in hoeverre het wel of niet kan.

Quote:
Ik heb vreemde mensen meegemaakt, maar dit zou alles slaan.

Zoek wat quotes op van The Big Lebowski, en dan neem ik aan dat Titanic wel meevalt. Of Snakes on a Plane.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ok, even over de Titanic.

Iemand die vloekt, zou die in 1.5-2 uur 40x!! vloeken?

Lijkt mij redelijk onrealistisch..

Je zou eens met mij en mijn vrienden moeten gaan stappen en er moet eens wat tegenzitten (vermoeid sacherijnig enz). Ik denk dat we die 40 keer vloeken wel binnen 5 minuten redden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Dat vindt je iets om over op te scheppen?
rofl.gif

fout and proud. puh2.gif

Ik wil ermee zeggen dat het er maar net van af hangt van wat je gewend bent. Ik ben vrij veel gewend dus.

Edit: We kunnen als experiment ook maandag allemaal de gouden kooi gaan kijken en gaan turven hoe vaak er gevloekt wordt, en of het je stoort of niet. widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik houd niet zo van dat gevloek. Vooral het roepen van 'JESUS!!' (Jezus in Nldse films) en varianten als krachtterm vind ik niet zo hip. Evenals het Gvd, ook in het Engels wordt ik niet blij van. Soms wordt ik wel blij trouwens van de ondertiteling. Zonet zei iemand 'go to hell' en dat werd vertaald met 'barst'. Ik kan me niet herinneren een film afgezet te hebben omdat er zoveel in gevloekt wordt. Maar eigenlijk vind ik films die het 'nodig' maken zo veel te vloeken al niet leuk, dus dan kijk ik ze al niet.

@Thorgrem: Ik geloof niet dat ik dat hip zou vinden noparty.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ok, even over de Titanic.

Iemand die vloekt, zou die in 1.5-2 uur 40x!! vloeken?

Lijkt mij redelijk onrealistisch..

Hmmm, natuurlijk moet je er wel rekening mee houden dat de werkelijke tijdslijn waarin de film zich afspeelt natuurlijk niet ook exact drie uur is, maar enkele dagen. De werkelijke verhaaltijd wordt dus niet gevolgd, anders zou de film iets van drie dagen duren. De film laat alleen de interessante, meer heftige gebeurtenissen zien van het verhaal, waarin logischerwijs wat, ja, heftiger gesproken wordt. Daardoor lijken de personages misschien wel als ketters te vloeken, maar dat is dus gezichtsbedrog.

Je ziet dat zelfs in de Schrift terug. Tussen Genesis en Maleachi zitten duizenden jaren. Maar de Schrift laat alleen de meest belangrijke en interessante gebeurtenissen van die tijd zien. Daardoor leek het in die tijd wonderen en bijzondere gebeurtenissen te regenen, maar in werkelijkheid kwamen ze helemaal niet zo vaak voor. Zowel die vloeken als de bijbelse wonderen moet je dus wel uitsmeren over de gehele tijdsspanne waarin de verhalen zich afspelen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Maar de Schrift laat alleen de meest belangrijke en interessante gebeurtenissen van die tijd zien. Daardoor leek het in die tijd wonderen en bijzondere gebeurtenissen te regenen, maar in werkelijkheid kwamen ze helemaal niet zo vaak voor. Zowel die vloeken als de bijbelse wonderen moet je dus wel uitsmeren over de gehele tijdsspanne waarin de verhalen zich afspelen.

Grappig... Zo had ik er echt nog nooit over nagedacht smile.gif (terwijl het toch vrij voor de hand liggend is)

Bedankt voor dit nieuwe inzicht widegrin.gif

(oke, het heeft niets met vloeken in films te maken verder, maar ik moest het toch even kwijt puh2.gif)

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid