Spring naar bijdragen

Heeft christelijk onderwijs zin?


Aanbevolen berichten

Mijn vragen:

- wat maakt volgens jou een school tot een 'christelijke school'? Verschillen die punten nog per type onderwijs? (bijvoorbeeld bepaalde punten maken een basisschool tot een christelijke basisschol, maar weer andere punten maken een universiteit tot een christelijke universiteit)

- Zie jij die punten terug in de scholen die zich christelijk noemen?

- Heeft christelijk onderwijs wel zin of nut?

Of heeft het nut voor een bepaald type school, maar voor een ander niet (bijv. je vindt dat het voor een mbo wel nut heeft maar voor een basisschool niet).

Waarom wel/niet?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Een christelijke school is een school die dagelijks je als leerling doet kennis maken met het christendom. Ik wil dit illustreren met een voorbeeld: ik heb op een christelijke basisschool gezeten en op een christelijke middelbare school, maar op de laatste school viel het christelijke element een beetje weg. Jaarlijks een kerstbijeenkomst organiseren vind ik nou niet echt het kenmerk van een christelijke school. Wel was er de Zoutkorrel, een blaadje met teksten die je ervoor moesten zorgen dat je over zaken ging nadenken. Dat moest elke ochtend worden voorgelezen tijdens het eerste uur, maar veel docenten hadden daar geen zin in.

Op mijn basisschool werd er echter elke dag een tekst voorgelezen, vaak niet direct uit de Bijbel, maar eeder uit iets dat weg had van een kinderbijbel (ik weet niet zeker dat het ook uit de kinderbijbel kwam, het de docenten lazen het uit losse blaadjes voor). Verder werd er dagelijks gebeden en moesten we dagelijks christelijke liedjes zingen (liedjes als "haaienvinnensoep met een boterklont = ha juf in de soep met een blote kont" zongen we helaas maar een of twee keer per jaar, dat waren veel leukere liedjes). Dus dagelijks kom je ermee in aanraking en je leert ook veel verhalen uit de Bijbel kennen. Dàt is nou voor mij christelijk onderwijs.

Christelijk onderwijs heeft ook wel degelijk nut. Ik wil later mijn kinderen ook naar een christelijke school sturen (als bijzonder onderwijs dan niet al is afgeschaft, waar ik op zich ook geen problemen mee heb), om de reden dat ze best in aanraking mogen komen met de religie die dominant is in deze cultuur in plaats van met maatschappijleer op de middelbare school alleen maar lessen over de islam, boeddhisme en andere exotische godsdiensten te krijgen.

Over universitair onderwijs: ik heb op de VU natuurkunde gedaan en ben nu bezig daar mijn wiskundebachelor af te ronden. Inmiddels doe ik een vervolgmaster aan de UvA en ik heb niet echt het idee dat er veel verschil is tussen beide universiteiten wat betreft christelijkheid. Daar kan ik kort over zijn: het christendom speelt bij natuur- en wiskunde totaal geen rol op de VU, hoogstens lopen er wat meer christelijke docenten door.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wel, hier is het concreet terug te zien doordat iedereen op een katholieke school verplicht het vak godsdienst krijgt. Op katholieke hogescholen of universiteiten krijgen de studenten verplicht het vak religie, zingeving en levensbeschouwing. Maar buiten dat zijn er in de praktijk veel scholen die de K in hun naam eigenlijk helemaal niet waarmaken, en die in niets lijken te verschillen van openbare scholen, en dan weet ik niet of het veel zin heeft dat ze die naam nog langer dragen. Ik denk dat één en ander ook wel te maken heeft met het idee dat bij vele mensen nog steeds leeft dat katholieke scholen gewoon beter onderwijs bieden, zolang mensen dat denken staat die K daar natuurlijk mooi, ook al wordt er niets meer mee gedaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als ik terug denk aan de protestantse basisschool waar ik opzat, herinner ik me nog de liedjes die we zongen, voornamelijk uit het liedboek der kerken, hadden we een dagopening gingen we naar het kerkgebouw in de buurt voor bijv. een kerstdienst (was een doordeweekse dag, het was geen kerkdienst uiteraard). Het is verder al een tijd geleden, dus herinner ik me niet alles meer.

Op het voortgezet onderwijs was de school meer een naamchristelijke school. Er waren wel dingen als de zoutkorrel (wat opzich wel heeeel vrijzinnig blaadje was) en sommige docenten openden het eerste uur met gebed, maar daar hield het wel mee op. Godsdienstlessen stelden niet zoveel voor, ik zou het eerder levensbeschouwing noemen en lang niet alle docenten en leerlingen waren christen.

Het onderwijs daarna zie ik het ook niet echt terug. Misschien op een hbo meer aandacht voor opleidingen die iets met geloof doen op het gebied van sph, bijzonder onderwijs (pabo bijv.) of theologie opleidingen voor godsdienstleraren. Maar verder?

Op de uni's valt dat ook te zeggen. Maar ik kan me wel voorstellen dat er in theologie studies bepaalde koers zichtbaar is, en het aanbod groter is. Of dat op het vlak van de geschiedwetenschap, sociologie, en weet ik wat allemaal meer, er wat betreft onderzoeksonderwerpen er meer aandacht is voor het christendom als onderzoeksobject. Ik meen dat ik dat wel een beetje terug zie in bijv de VU (denk bijv. aan het Historisch Documentatiecentrum voor het Nederlands Protestantisme), maar ik kan dat niet zo goed vergelijken met andere uni's, dus kan daar niet zoveel over zeggen.

Kortom, de punten wat ik noemde van het basisonderwijs vind ik wel belangrijke zaken voor een christelijke school. Voor de middelbare school te gebrekkig. Ik zou toch meer aandacht geven op gebied van godsdienst onderwijs en dan ook aan het christendom. Dagopeningen ed. hoeven wat mij betreft niet, maar dat hangt ook samen met mijn visie van een middelbare school. Voor het onderwijs erna heb ik geen idee hoe je dat dan 'christelijk' zou moeten maken (afgezien van specifieke opleiding of het object van onderzoek van uni's).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zat op Christelijk onderwijs.. 6 jaar lang.. heeft het zin gehad?

Nou.. ik had best wel wat meer willen horen over de Islam, Boeddhisme, Hinduïsme.. in plaats van de eindeloze lessen over het Christendom en het Jodendom.. maar voor de rest was er weinig aan de school dat zich 'Christelijk' kon noemen.. er waren twee leraren waarvan je openlijk kon zeggen dat ze echt religieus waren.. bij de overige docenten was het meer gissen.. verder dan 'zeer-gematigd' kwamen ze niet..

Nee.. afgezien van het feit dat er een vak 'godsdienst' was dat enkel draaide om de twee abrahamitische religies, was er verder niets Christelijks aan het 'Ulenhof College'..

De school ziet het als haar taak jonge mensen

te begeleiden in hun ontwikkeling, hun daarbij te

leren keuzes te maken vanuit een Bijbelse

inspiratie en daarnaar te handelen. Leerlingen en

personeel moeten in dat proces bereid zijn elkaar

te helpen en verantwoordelijkheid voor elkaar te

dragen.

..nee.. nooit gemerkt.. het was zelfs zo dat je gewoon merkte dat de 'echt' Christelijke leerlingen zich niet eens durfden te uitten.. op een Christelijke school nota bene.. uit angst voor pesterijen.. gelach als iemand tijdens ANW over creationisme begon.. afzijkerij als iemand tijdens muziekavond een lied had geschreven over God en Jezus..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Mijn vragen:

- wat maakt volgens jou een school tot een 'christelijke school'? Verschillen die punten nog per type onderwijs? (bijvoorbeeld bepaalde punten maken een basisschool tot een christelijke basisschol, maar weer andere punten maken een universiteit tot een christelijke universiteit)

Ik heb op een gereformeerd vrijgemaakte basisschool en middelbare school gezeten. Op de basisschool was dat het duidelijkst te merken. Op de kleuterschool al maakten we een hoop werkjes met bijbelse thema's.

Gedurende de hele basisschool leerden we iedere week een psalm, begonnen we en sloten we met gebed en kregen we iedere ochtend bijbelonderwijs.

Ook was er een gezamelijke weekafsluiting met alle klassen, waarin nog wat werd verteld en waarin werd gebeden (en ook nog gezongen meen ik me te herinneren, maar dat weet ik niet zeker).

Verder hebben we diverse bijbelgedeelten uit onze kop moeten leren (de bergrede bijvoorbeeld puh2.gif) en moesten we ook alle bijbelboeken in de juiste volgorde uit ons hoofd kennen nosmile.gif

En natuurlijk (niet te vergeten smile.gif) vierden we met de school kinderkerstfeest (in de kerk).

Op de middelbare school kregen we natuurlijk godsdienst en werd er uitgebreid aandacht besteed aan de scheppingsleer tegenover de evolutietheorie bij biologie (wat vooral betekent dat we aanvullende informatie kregen over alle zwakke punten van de evolutietheorie, zodat we in ieder geval toch niet zouden gaan denken dat het weleens waar zou kunnen zijn...)

Verder was de christelijke identiteit ook duidelijk merkbaar door de gaten in de biologieboeken, waar ooit plaatjes hadden gestaan van naakte mensen of besneden penissen widegrin.gif Die plaatjes zagen we natuurlijk toch wel, aangezien sommige mensen zelf boeken hadden gekocht ipv gehuurd via de school.... Ook kon je ieder jaar zo'n pakketje van 5 literatuurboeken kopen via school. Maar als er dus boeken tussenzaten als Turks Fruit, dan werden die eruit gelaten en mochten we die alleen bestellen wanneer we specifiek een briefje van onze ouders meehadden.

Ook mochten we met muziekles geen housemuzie laten horen, want dat was natuurlijk van de duivel (ik had gelijk een onvoldoende toen ik iets wilde vertellen over Charly Lownoise & Mental Theo, wat ik toen helemaal geweldig vond cry.gif )

Ik ben ook nog een half jaartje naar het Windesheim geweest (hogeschool die zichzelf ook christelijk noemt). Daar heb ik nooit iets van een christelijke identiteit gemerkt.

Ik vind dat een christelijke school vooral bepaalde normen en waarden moet meegeven (gebaseerd op de 10 geboden knipoog_dicht.gif) en er ook voor moet zorgen dat daar binnen de school op gelet wordt (bijvoorbeeld mbt pesten).

Daarnaast moet een christelijke school natuurlijk een stukje bijbelkennis meegeven en moet het duidelijk worden waarom christenen bepaalde dingen doen. Ik vind echter wel dat dat in mijn geval niet breed genoeg werd bekeken. Ik had graag alle stromingen binnen het christendom aan bod zien komen. We zijn echter blijven steken bij de gereformeerd vrijgemaakte leer widegrin.gif (het was natuurlijk ook een gereformeerd vrijgemaakte school, maar toch... puh2.gif)

Quote:
- Heeft christelijk onderwijs wel zin of nut?

Of heeft het nut voor een bepaald type school, maar voor een ander niet (bijv. je vindt dat het voor een mbo wel nut heeft maar voor een basisschool niet).

Waarom wel/niet?

Op zich wel. In mijn geval vond ik het echter veel te beschermend. Ik wil mijn kinderen echter zeker wel naar een christelijke school doen later smile.gif Vooral ook omdat ik denk dat (over het algemeen) op een christelijke school iets meer nadruk wordt gelegd op het meegeven van goede normen en waarden dan op sommige openbare scholen.

Het nut van een christelijke hogeschool of universiteit zie ik overigens niet echt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mijn vader vindt van wel. Is zelf een atheïst, maar mijn jongste broertjes hebben op een katholieke basisschool gezeten. Hij heeft dat bewust gedaan, zodat ze wat zouden meekrijgen van het christelijk cultureel erfgoed.

Dat is dus wat je meekrijgt blijkbaar. Ik heb zelf op een openbare school gezeten (met godsdienstles in groep 7 en 8), dus ik kan er geen oordeel over vellen uit eigen ervaring. Ik denk dat het wel nut heeft, maar dat je het nut ook niet moet overdrijven. Als het gaat om opvoeding zijn de ouders voor 80% het belangrijkst, daarna pas komt de school, denk ik.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 weeks later...

Ik vind dat religie geen plaats heeft in een school. Het gaat op een school om wetenschap en sorry: religie valt niet in die catagorie. Een vak wat op een neutrale manier religies behandeld vind ik geen probleem, maar absoluut geen noodzaak. Ik vind een "school met de bijbel" (of koran) even zinvol als een "winkelcentrum met de bijbel" of een "dierentuin met de bijbel".

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Het gaat op een school om wetenschap en sorry:

Nee hoor. Wetenschap is een onderdeel, een belangrijk onderdeel, maar het draait niet alleen om wetenschap.

School is ook vormend voor de participatie in de maatschappij, vandaar er dus ook maatschappijleer word gegeven. Een andere factor is is expressie, vandaar vakken als tekenen, handvaardigheid en muziek. Men geeft ook CKV en doet aan sport. Afhankelijk van de opleiding (niveau) is er ook een hoop praktische opleiding. En is er uiteraard behandeling op het vlak van levensbeschouwing, behandeling dus van godsdienst en filosofie.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De hoofdreden voor een school is wetenschap; de rest is bijzaak. Natuurlijk is er ook een plaats voor andere vormen van ontwikkeling maar die dienen mi ondergeschikt te zijn. Theologie is idd wetenschappelijk als het gaat om de sociologie van religie en zo. Maar het gegis over de aard van god gaat wat meer richting filosofie wat ik erg waardeer maar niet zie als een echte wetenschap.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De hoofdreden van een school is vorming.. een individu omvormen tot iemand die op een productieve manier deel uit kan maken van een maatschappij.. zelfstandigheid.. het aanleren van kennis en vaardigheden (het mode woord 'competenties') maakt daar deel vanuit.. daar bovenop kunnen andere zaken komen waar naar gestreeft kan worden, zoals het 'wetenschappelijke denken'..

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid