Spring naar bijdragen

1 kruistocht & Inquisitie


Aanbevolen berichten

Welke rol hebben de tempeliers gespeeld na de de Kruistocht. Deze orde werd in 1118 opgericht om de pelgrims en bezittingen in het heilige Land te beschermen. Aanvankelijk was het een militaire orde.

Daar er machtsstrijd onstond tussen het Vaticaan en de katharen, werd een organisatie in het leven geroepen, die onderzoek moest verrichten op de Katharen.

Gelijktijdig werd met de 2e kruistocht onder Paus Innoncentius III in 1208 de officieele inquisitie ingesteld. Deze had het doel om de Katharen te bestrijden.

Met de 4e kruistocht in 1204 in werd de Inquisitie een feit.

Samen met de Inquisitie in Spanje werd in 1478 door Thomas de Torquemada (1420-1498) bereikte de Inquisitie grote delen van europa.

De inquisitie heeft tot op heden sporen achtergelaten. De ontkerkeling is een gevolg daarvan.

Na Napoleon werd in Europa geleidelijk aan een scheiding van kerk en staat doorgevoerd. Dat heeft een wankelende dominerende kerkelijke macht. Het Wirtschaftswunder na WOII heeft de voortzetting van de ontkerkeling bevordert.

Moet het christendom een nieuwe koers varen of neemt de Islam haar taak over.

Mensen zoeken naar regels en misschien beantwoord de Islam hun (levens)vragen.

Zou het christendom als macht afgedaan hebben, en het wil haar traditie voortzetten, dan zal het toch moeten teruggrijpen naar Jerusalem van 2000 jaren terug. Jesus was een jood en hij verlangde naar voortzetting van de joodse traditie.

Dat houdt in, besnijdenis en mikve (ritueel bad) voor jongens, het verplicht houden van shabat de grote Verzoendag als de 3 feestdagen. Het juk van de Torah op zich nemen wordt een feit..

Dat zal de Islam niet toestaan en hiermee komt de bloedige strijd tussen Jakov en en zijn broer Esav over de opeising van het eerste geboorterecht.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

59? Ga ik nu door voor de vaatwasser?

Mwah ietsje meer. 1500 of 3000, een van de twee. (ben nu te lui om het precies op te zoeken bloos.gif ). En dat in het hele bestaan van de Inquisitie. Dat is een lager aantal dan de doodvonnissen bij de burgerlijke rechtbank in Spanje.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Mwah ietsje meer. 1500 of 3000, een van de twee. (ben nu te lui om het precies op te zoeken
bloos.gif
). En dat in het hele bestaan van de Inquisitie. Dat is een lager aantal dan de doodvonnissen bij de burgerlijke rechtbank in Spanje.

O, ik had het vanuit een oud credible topic. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

O, ik had het vanuit een oud credible topic.
smile.gif

Misschien is dat het cijfer van de Romeinse Inquisitie. knipoog_dicht.gif


Samengevoegd:

Quote:

Dat was het aantal verbrande heksen...

Oh... dat zou kunnen, was i.i.g. nog zo'n hype inderdaad. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Gaat dit over de middeleeuwse, Spaanse, Portugese of Romeinse inquisitie? En wat is het verband tussen de kruistochten en de inquisitie?


Samengevoegd:

Quote:

[...]ooh... maar 1500 of 3000 doden, waar maakt men zich druk om... Moet kunnen toch?

Het valt wel mee vergelijken met sommige van de cijfers die door mensen worden geroepen en ook vergeleken met de cijfers van een wereldse rechtbank.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]ooh... maar 1500 of 3000 doden, waar maakt men zich druk om... Moet kunnen toch?

Nog steeds 1500-3000 teveel, maar als je nagaat dat dit verspreid over vele eeuwen, in zowat heel Europa was, ja, dan valt het wel mee. Neemt niet weg dat er denk ik wel een grote invloed van de Inquisitie uitging. Daar hoef je geen mensen voor ter dood te brengen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Daarbij denk ik dat het redden van zieltjes toch beter werkt dan het verbranden van mensen.

Ik meen (zo ff uit m'n hoofd) dat het aantal rechtsuitspraken wel veeeel en veeeeel hoger lag dan het aantal ter dood veroordelingen.

Trouwens vind ik dit een beetje vaag topic, om zowel kruistochten als inquisitie in één topic te behandelen...

Link naar bericht
Deel via andere websites

De Inquisitie mag in details besproken worden, lijkt mij.

De Spaanse, de Romeinse als de algemene Inquisitie hebben aan miljoenen mensen het leven gekost. Laat ik de eerste kruistocht (1095) meetellen tot aan de opheffing van de (Spaanse) inquisitie in 1835.

Ten tijde van het Romeinse Rijk was er ook een Inquisitie. Dat moet geweest zijn rondom de

de Bar Kochbaopstand in 120 na de gewone jaartelling. De Romeinen zochten in opdracht van een gouverneur naar het lijk van Jezus, de rabbi uit Nazareth.

Het onderzoek breidde zich tot; zie bijlage, ontleent uit Isodorusweb.nl

“ Rondom de Middellandse Zee groepeerden volgelingen van Jezus zich in geïsoleerde christelijke gemeenschappen. Deze christenen werden in het Romeinse Rijk vervolgt, omdat zij zich weigerden aan de staatsgodsdienst te conformeren. Langzaam groeide de christelijke gemeenschappen. Aan het begin van de vierde eeuw erkende keizer Constantijn de Grote het christendom als zelfstandige religie. Zo maakte hij het belangrijke concilie van Nicea in 325 mogelijk. Een concilie is een belangrijke bijeenkomst van de christelijke gemeenschap om besluiten te nemen over theologische discussiepunten. Tijdens dit concilie van Nicea - dat duurde van 20 mei tot 25 augustus - wordt het arianisme veroordeeld, maar belangrijker nog wordt de officiële leer van de Rooms-katholieke Kerk vastgesteld: het geloof in één God, het geloof in de heilige Drie-eenheid (God, Jezus, Heilige Geest), de leer van de erfzonde. Daarnaast werden de sacramenten van de kerk vastgesteld en welke bijbelboeken tot het Nieuwe Testament behoorden. Die boeken die daartoe niet behoorden, werden verboden - ofwel 'apocrief' - verklaard.â€

De tweede Romeinse Inquisitie dateert van 1542 tot 1965.

dat laatste had als hoofdmoot de bestrijding van het protestantisme. De Spaanse Inquisitie had zich ontkoppeld en wilde een puritein katholicisme.

Waarom hebben de inquisiteurs de joden als de intellectuele katholieke bovenlaag van de Kerk als Islam vermoord?

In Cordovah als in Toledo waren actieve joodse gemeenschapen. Samen met Moslims als Katholieken bestudeerden zij de bijbel, de Koran als alle joodse boeken van Talmud, Misnayoth en de Kabbala.

De Zohar, een onderdeel van de Kabbala is het hoogste niveau van Torahstudie. Zonder de grondige kennis van het hebreeuws kan kabbalastudie averechtse uitwerkingen hebben. Moses mag wel de man G-ds genoemd (Ish Elokim psalm 90) worden

Hij is het die alles vanaf de Ontvangst van de Torah uitgelegd heeft en overgedragen. Rabbi Akivah en Rabbi Shimon bar Yochai in Miron ressorteren onder de Talmudgeleerden.

De Inquisiteurs hadden deze studie verboden wegens het beoefenen van ketterij.

De joodse leer echter verbiedt ketterij als alle soorten van afgoderij.

Twee verboden voorschriften van de honderden zijn het oproepen van geesten of zielen en het aanbidden van menselijke beenderen.

Daar de verering van Jezus in het gedrang kwam, kwam ook de leer (Spaans) katholieke leer in opspraak.

In Europese gebieden die onder Spaans bestuur stonden heeft de Inquisitie tot op heden sporen achtergelaten. Voorbeelden zijn;

bekeerde Spaanse als Portugese Joden hebben bepaalde joodse tradities overgedragen terwijl katholieken in België en Nederlands Limburg en Brabant openbare processies hielden.

Om een sprong te maken naar de Grondwetsherziening in 1848. In dat jaar kwam de godsdienstvrijheid tot stand. In 1810 was er een akkoord maar door de scheiding van België en Nederland in 1830 moest de Grondwet op heel veel herzien worden.

Hoewel Nederland na de instorting van het zuilensysteem nog een tweestromenland is, zijn de katholieken, als hervormden als de calvinisten tot compromissen gekomen.

Maar de geschiedenis van de Inquisitie is nog niet ten einde.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Natuurlijk mag de inquisitie hier besproken worden, evenals de kruistochten. De combinatie is echter opmerkelijk. Volgens mij zijn over beide onderwerpen ook al wel topics te vinden op dit forum.

De bron van je middelste alinea is mij duidelijk, daar staat ook slechts wat algemene informatie in. De bron van de eerste en laatste alinea zijn me niet duidelijk. Uit welke bron heb je deze informatie gehaald?

Vreemd ook dat je dingen als processies (die overigens tot 1989 verboden waren in noordelijk Nederland) koppelt aan de inquisitie.

Verder wil ik nog melden dat de geschiedenis van de inquisitie echt wel ten einde is. Geschiedenis is per definitie namelijk iets wat zich in het verleden heeft afgespeeld.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nou 1500-3000 lijkt me wat laag persoonlijk. Maar ik geef je de voordeel van de twijfel. Maar op zich maakt het allemaal niet zo veel uit natuurlijk. Het christendom heeft genoeg lijken in zijn kast waaronder ongeveer de totale inheemse bevolking van de amerika's van minimaal 8,4 miljoen. Nu zal ik niet beweren dat het allemaal in naam van God gebeurden maar het werd goedgekeurd door de kerk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

De consensus komt uit op een dodental van zo rond de 54 miljoen doden de laagste schatting ligt op 8,4 miljoen slachtoffers door de inquisitie.

1500 tot 3000 is wellicht een getal wat verstrekt wordt door de werkgever van de inquisitie de RKK.

Als ik jou was zou ik die wikipedia pagina eens opnieuw door lezen. rofl.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Als ik jou was zou ik die wikipedia pagina eens opnieuw door lezen.
rofl.gif

Ik help even knipoog_dicht.gif

In the year 2000, Pope John Paul II called for an "Inquisition Symposium", and opened the Vatican to 30 external historicians. What they found discounted many exaggerated facts previously believed. It was learned that more women accused of witchcraft died in the Protestant countries than under the Inquisition. For example, the Inquisition burned 59 women in Spain, 36 in Italy and 4 in Portugal, while in Europe civil justice put to trial close to 100,000 women; 50,000 of them were burned, 25,000 in Germany, during the XVI century by the followers of Martin Luther.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat stukje bedoelde ik niet eens. smile.gif

(Zonder de inquisitie (in de context van dit topic) te willen goed praten is idd opvallend dat onder 'het volk' de aanpak toenam, is imo wel te verklaren doordat je beter zieltjes kunt redden dan verbranden, vanuit de kerk bekeken.)

Maaruh, ik bedoelde een ander stukje. De getallen van MarinusCopy kom ik idd op die wikipedia pagina tegen in dit stukje:

Quote:
One source estimates that as many as 60 million Native Americans were killed during the Spanish Inquisition, some of whom were already Christians[5] Most experts reject this number. Estimates of how many people were living in the Americas when Columbus arrived have varied tremendously; 20th century scholarly estimates ranged from a low of 8.4 million to a high of 112.5 million persons. Given the fragmentary nature of the evidence, precise pre-Columbian population figures are impossible to obtain, and estimates are often produced by extrapolation from comparatively small bits of data. In 1976, geographer William Denevan used these various estimates to derive a "consensus count" of about 54 million people, although some recent estimates are lower than that.[6]

Het staat daar toch net iets anders. Het zijn geen doden, maar het zijn de geschatte bevolkingsaantallen. Dat wel wat anders.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Dat stukje bedoelde ik niet eens.
smile.gif

Ah, OK flower.gif

Quote:

Het staat daar toch net iets anders. Het zijn geen doden, maar het zijn de geschatte bevolkingsaantallen. Dat wel wat anders.

Dan nog een punt (bedacht ik me ineens). Hoe zou de Inquisitie in 's hemelsnaam zóveel mensen kunnen doden, als de nazi's er met industriële efficiëntie maar 6 miljoen Joden hebben kunnen doden (en een mij onbekend aantal anderen, zoals homo's, verzetstrijders enz., maar dit zal niet veel aan de verhouding van de getallen veranderen). De Inquisitie had wel langer de tijd dan 5 jaar, maar toch is zo'n getal als 60 miljoen, of nog 'maar' 8,4 miljoen volledig onrealistisch. Wat wél kan, is dat in Amerika vele honderdduizenden tot wellicht miljoenen gestorven zijn aan ziektes die uit Europa zijn geïmporteerd en waartegen ze in het geheel geen weerstand hadden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Er was natuurlijk wel méér dan alleen een paar ziekten, dat moet je niet uit het oog verliezen.

Dat doe ik ook niet, maar ik noem die ziekten als een mogelijke massamoordenaar. Het voorbeeld van de holocaust haalde ik aan, om te laten zien dat het echt helemaal niet makkelijk is om zó ontzettend veel mensen dood te maken, zeker als je zelf maar met een tamelijk kleine groep bent. Dan móet je wel overgaan tot een industriële 'oplossing' (hetgeen de 'Endlösung' van de nazi's dan ook precies was). En de Inquisitie had dat niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De redenatie is dan ook vaak: de Kerk keurde het goed, dús de Kerk heeft het gedaan. Dat klopt niet helemaal, het maakt de Kerk medeplichtig, maar de daders van het overgrote deel van de ellende in de wereld zijn wereldse overheden. Dat hier en daar bepaalde kwalijke praktijken door het Vaticaan goedgekeurd zijn is - als dat zo is - heel jammer.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

De redenatie is dan ook vaak: de Kerk keurde het goed, dús de Kerk heeft het gedaan. Dat klopt niet helemaal, het maakt de Kerk medeplichtig, maar de daders van het overgrote deel van de ellende in de wereld zijn wereldse overheden. Dat hier en daar bepaalde kwalijke praktijken door het Vaticaan goedgekeurd zijn is - als dat zo is - heel jammer.

Zeker is het Vaticaan medeplichtig, want het heeft de Inquisitie ingesteld tussen de 1e en de 2e kruistocht.

Vergeet niet, de 1e Inquisitie was gericht tegen de Katharen en de hele situatie rondom (de val)van Jerusalem.

De romeinse Inquisitie (1542-1965) was tegen de scheuring van de romeinse kerk en het opkomend protestantisme als humanisme.

Wat Paus Johannes XXIII (1958-1963) beoogde, tracht Paus Benedictus voort te zetten; een verbroedering binnen het christendom.

Hoe zit het dan met de joodse tak? Jesus had een volledige joodse opvoeding en leefde volledig naar de richtlijnen van de Torah. (Shoimer Torah) Kan een (hernieuwd) Christendom functioneren zonder de joodse wortels? Immers de roots van de beschaving liggen in het jodendom. De 10 geboden kunnen niet van de Chumash ontkoppeld worden.

Dus het Christendom moet de mens meer en meer gaan betrekken bij de studie van de Chumash. Anders zinkt de waarde van de Ethiek steeds dieper.

Daar het jodendom zich noch beroept op zending noch op missioneren, moet er naar een oplossing gezocht worden.

Dat is een taak van het Vaticaan, hopenlijk ditmaal zonder bloedvergieting.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid