Spring naar bijdragen

Halloween kinderspel of heksennacht


samhain/halloween kinderspel of heksenfeest?  

  1. 1. samhain/halloween kinderspel of heksenfeest?

    • heksenfeest positief
      3
    • heksenfeest negatief
      4
    • kinderspel positief
      14
    • kinderspel negatief
      2
    • beide positief
      1
    • beide negatief
      1


Aanbevolen berichten

Quote:

[...]

Ik loop ook altijd vol angst door de straten van de stad, oplettend dat ik niet gepakt word door de heksen, tovenaars, weerwolven, vampiers, hobbits, dwergen, kabouters, JoostG, spinnen etc.

Hobbits en Dwergen zijn dan natuurlijk aardig! flower.gif

Halloween is leuk omdat er dan horrorfilms op tv komen! big-smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

aangezien in het evennementen topic iedereen graag zijn mening wou geven over samhain ofterwijl helloween, heb ik maar een topic geopend.

(even een korte uitleg bij de poll, positief betekend dat je het niet erg vind, je het veilig vind, of je je er niet druk ommaakt. Negatief betekend dat je het nie goed vind, gevaarlijk of je er druk om maakt (of iets wat er op lijkt))

via deze link kan je een verslag lezen van hoe heksen te werk gaan deze nacht:

een aantal kern punten voor wicca's/heksen en andere is:

- kinderen gaan langs de deuren verkleed als enge mensen, heksen, spoken en monsters om snoep te verkrijgen.

- deze nacht is de opening tussen aarde en hemel (hel dus
knipoog_dicht.gif
) het smalst/dunst. Dit betekend dat het de nacht is om met overleden mensen/dierbaren te praten.

- het is oud en nieuw voor heksen

- ''gezelig bij elkaar komen'' is een andere vorm van je krachten bundelen die je als heks gebruikt

- bij het begin van het heksen ritueel nodigen ze 4 wachttorens uit (noord, oost, zuid en west) dat zijn dus al vier demonen in je huis/achtertuin zonder dat je nog maar iets gedaan hebt...

mijn ervaring en mening is dat dit een van de meest bijzondere dagen van het jaar is voor heksen en dat het LEVENS-gevaarlijk is!!

Daarom vind ik dat iedere christen zou moeten bidden die nacht, voor bescherming en om satan te vertellen wat zijn plaats is, om deuren te sluiten die de andere kant opent en dat de liefde van Christus de harten van die mensen raakt.

wat is jou mening, is samhain (halloween) dus kinderspel of heksennacht?

Helemaal mee eens, het is een nacht waar we als gelovigen op moeten gaan staan tegen deze machten en overheden. Eph 6:12 want wij hebben niet te worstelen tegen bloed en vlees, maar tegen de overheden, tegen de machten, tegen de wereldbeheersers dezer duisternis, tegen de boze geesten in de hemelse gewesten.

Goeie topic

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik moet een kleine nuance aanbrengen: het is natuurlijk niet totáál ongevaarlijk. Dwz, iedereen die zichzelf begeeft in een fantasiewereld, zoals ik wicca dus zie, geraakt verder verwijderd van de realiteit. Dat lijkt me schadelijk, ook soms voor het geweten, maar het geldt net zo hard voor mensen die aan Travian verslaafd zijn. widegrin.gif

Wanneer is Halloween eigenlijk? Rond 1 november toch? Dan zit ik toch al in de kerk, maar 's avonds ga ik lekker slapen, denk niet dat ik eng droom. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

En stel nou dat halloween een feest was waar wat zelfverklaarde heksen hun rondjes om een vuur/boom/weet ik het gingen dansen, de toekomst gingen voorspellen, op een bezem vliegen enz enz. Daar vallen ze toch helemaal niemand mee lastig? Waarom zouden wij als christenen moeten bepalen wat niet christenen wel en niet mogen doen? Waarom zouden we dat moeten bestrijden? Het lijkt mij dat in een democratie met een vrijheid van religie mensen zelf wel mogen weten wat ze doen en wat niet.

Tot nu toe (vluchtig overgelezen) heb ik geen enkele onderbouwing gezien dat Halloween serieus met dingen als hekserij oid te maken heeft.

Overigens als ik naar eigen ervaring kijk met mensen zijn er bijzonder weinig heksen/wicca liefhebbers. Welgeteld kan ik er 2 bedenken die daar wellicht mee te maken hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites

mag ik wat vragen? bidden jullie wel voor moslims/hindu's/ongelovige enz. om je heen?? en dan bijvoorbeel speciaal met hun feestdagen?

of met kerst voor je ongelovige vrienden en familie??

IS DAT NIET PRECIES HET ZELFDE?

Verder vind ik het offtopic, niet intresant en totaal onbelangrijk om in dit topic te posten waarom een ANDERE religie (waar ik me ver buiten behou zoals het Woord zegt) totaal onzin is.

Volgens mij wordt het tijd om eens buiten de kerk muren te kijken een religie bestuderen betekend niet alleen hun geloofsboek lezen, het betekend kijken wat het met iemand doet.

Wicca is geen kinderspel meer.

halloween wel??

en is dit te combineren?

zoals we kerst bijvoorbeeld combineren met de kerstman?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Gut, de datum van Halloween heeft te maken met een mix van verkeerdbegrepen oude gebruiken mbt tot Samhain dat idd niet op een vaste datum valt. De RK-kerk heeft rond deze datum allerheiligen ingesteld. Halloween is een verbastering van all hallows eve...

Het is spiritueel gezien de bedoeling de doden te herdenken middels gebed. Wie gelooft in een leven na de dood zou het ook niet vreemd mogen vinden dat overledenen in staat kunnen zijn om contact te leggen (liefde is sterker dan de dood, schijnt ook de bijbel te zeggen knipoog_dicht.gif )

Het rondgaan om snoep op te halen, is ook een gebruik dat we hier kennen (11 november) Dat het juist rond deze tijd is, isook historisch niet verwonderlijk. De oogst is binnen, er breekt een tijd van betrekkelijke rust aan en de minder fortuinlijken (armen) mochten in deze tijd de deuren langs gaan om hun gebrekkige wintervoorraad aan te vullen.

Het is dus een feest van liefde en delen en zorg voor elkaar. In deze tijd van overvloed is het een kinderfeest geworden waarin extraatjes in de vorm van lekkers opgehaald wordt. De noodzaak om met een kar rond te trekken en aardappels, kolen en gedroogd fruit te scoren is nu eenmaal een stuk minder puh2.gif.

Maar als je bijgelovig wilt zijn als christen en vast houdt aan GEVAAR van deze dag, ach, dan mag je van mij je gang gaan. Ik zou overigens willen adviseren 365 dagen per jaar te bidden, want op elke dag is er wel een feest van één of andere religie, waarbij vanuit bepaalde christelijk stromingen "gevaaaaarlijke" "duivelse" zaken gebeuren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Eerste nieuwsartikel wat ik tegenkom over Halloween. Een zeer geslaagd verkleedpartijtje zo te zien. big-smile.gif

Halloween-zombie aangezien voor lijk

Een dronken Duitser in een zeer geslaagd Halloweenkostuum heeft in de trein zijn medepassagiers de stuipen op het lijf gejaagd. De als zombie verklede man lag diep te slapen en werd aangezien voor een lijk.

De 24-jarige man kwam van een verkleedpartij in Hamburg waar hij veel te veel gedronken had. Zijn handen en gezicht zaten onder het nepbloed en de dronkenlap reageerde niet op verwoede pogingen hem wakker te krijgen. Zijn medepassagiers dachten dat hij vermoord was en alarmeerden de politie. Eerstehulpverleners helderden de zaak snel op.

Bron: link

rofl.gifrofl.gif Hier had ik graag een video van gezien. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ach, die wicca heksen zijn allemaal nog puberende cradle of filth goffiks, die gaan waarschijnlijk met halloween ergens stiekem bier drinken en dronken raken in een kansloos café.

Dat vind ik zelf nogal kort door de bocht. Ok, er zijn best wel wat types die zichzelf ongelooflijk stoer vinden door zich heks te noemen, maar ik ken ook mensen die op een behoorlijk serieuze manier bezig zijn met wicca en zich zelf ook goed bewust zijn van mogelijke kritieken erop. Ok, dit is niet het topic om daar in detail op in te gaan, en ik ben zelf ook geen kenner, maar om nu alle wicca's af te doen als puberpanda's... dat vind ik nu ook maar niets.


Samengevoegd:

Quote:

mag ik wat vragen? bidden jullie wel voor moslims/hindu's/ongelovige enz. om je heen?? en dan bijvoorbeel speciaal met hun feestdagen?

Eum, ik ken voor zo ver ik weet eigenlijk niemand die dat doet. Ik zie op data van belangrijke hindoefeestdagen ofzo ook geen bidoproepen verschijnen op credible, maar misschien kijk ik erover? Dus ja, blijkbaar is het dan toch niet hetzelfde, aangezien er over Halloween wel moord en brand geschreeuwd wordt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

mag ik wat vragen? bidden jullie wel voor moslims/hindu's/ongelovige enz. om je heen??

Als zij in een moeilijke situatie zitten en daarom vragen (expliciet of impliciet) dan zal ik best bidden dat God ze bijstaat, net zoals ik bij christenen zou doen.

Quote:

en dan bijvoorbeel speciaal met hun feestdagen?

Nope, met feestdagen lijkt me daar niet extra aanleiding toe.

Quote:

of met kerst voor je ongelovige vrienden en familie??

Eigenlijk bid ik elke week voor dingen als vrede, en dat niet enkel voor de christelijke bevolking, maar voor de gehele wereldbevolking ongeacht geloof. Dus met kerst zal ik dat ook doen.

Quote:

IS DAT NIET PRECIES HET ZELFDE?

Dat ligt eraan wat jouw intenties zijn voor je gebed.

Quote:

Verder vind ik het offtopic, niet intresant en totaal onbelangrijk om in dit topic te posten waarom een ANDERE religie (waar ik me ver buiten behou zoals het Woord zegt) totaal onzin is.

Weliswaar offtopic, daar heb je gelijk in. Ik geloof echter dat geen enkele religie totale onzin is.

Quote:

Volgens mij wordt het tijd om eens buiten de kerk muren te kijken een religie bestuderen betekend niet alleen hun geloofsboek lezen, het betekend kijken wat het met iemand doet.

Volgens mij wordt het eens tijd om buiten 'anti-vanallesennogwat literatuur met de meest enge verhalen waar vaak niets van klopt' te kijken en in gesprek te gaan met mensen die anders denken.

Quote:

Wicca is geen kinderspel meer.

Echt serieus kan ik het ook niet nemen. Maar als mensen er wat in zien, laat ze lekker, ik zie het niet als bedreiging en zij zullen mij ook niet als bedreiging zien en zo kunnen we samen prima door 1 deur.

Quote:

halloween wel??

Zeker denk ik dat, net zoals het overgrote merendeel van de mensen die de poll hebben ingevuld.

Quote:

en is dit te combineren?

zoals we kerst bijvoorbeeld combineren met de kerstman?

Schijnbaar wel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

mag ik wat vragen? bidden jullie wel voor moslims/hindu's/ongelovige enz. om je heen?? en dan bijvoorbeel speciaal met hun feestdagen?

Mag ik jou wat vragen?

Kan ik met elk feestdag van een ander gelovige een topic van je verwachten?

Ik bid elke dag wel voor mensen die niet geloven of anders gelovigen daar heb ik niet 1 speciale dag voor nodig, je zou het zelf ook eens moeten proberen.

Quote:

Is dat niet precies hetzelfde?

Ik heb even de letters klein gemaakt, zo snap ik ze ook.

maar nee dat is niet hetzelfde. het is niet hetzelfde als je elke dag bid omdat je het wil, dan wanneer je het 1 dag per jaar doet, omdat het dan toevallig een feestdag is die niet met onze christelijke dagen overeenkomt

Quote:

Volgens mij wordt het tijd om eens buiten de kerk muren te kijken een religie bestuderen betekend niet alleen hun geloofsboek lezen, het betekend kijken wat het met iemand doet.

been there, done that. En ik kan je vertellen dat er ook hele goede dingen bij andere religies te vinden zijn.

Quote:

Wicca is geen kinderspel meer.

Dat ben ik ben je eens.

Quote:

halloween wel??

yes.gif

Quote:

en is dit te combineren?

klaarblijkelijk, ik heb er nog geen kinderen over gehoord dat ze spontaan door de duivel bevangen zijn geraakt op halloween.

Quote:

zoals we kerst bijvoorbeeld combineren met de kerstman?

Kerst en halloween is hetzelfde, het is commercieel gemaakt, zodat speelgoed fabrikanten een goede verkoop zouden hebben, niet meer en niet minder.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Toch snap ik iets niet, ik zie nu een aantal mensen die het er over eens zijn dat wicca wel degelijk serieus genomen mag worden, maar toch wordt er bij het woord 'halloween' maar op 1 ding in gegaan, het rondgaan van de kinderen langs de deuren, terwijl dit maar 1 klein aspect is van het feest en (in mijn ogen) het minst onschuldige.

Misschien dat iemand ook wil ingaan op de link die Kimberly-18 in de OP heeft gepost?

Link naar bericht
Deel via andere websites

De meeste mensen zouden bijvoorbeeld geschokt zijn als hun buren zich als nazi’s zouden kleden. Waarom? Wegens de herkomst van de nazi-uniformen en waar ze voor staan — principes die de meeste mensen aanstootgevend vinden. Voor mij zijn de principes waar de duivel, goddeloze geesten en heksen voor staan aanstootgevend, en ik wil daar niet mee geassocieerd worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Toch snap ik iets niet, ik zie nu een aantal mensen die het er over eens zijn dat wicca wel degelijk serieus genomen mag worden, maar toch wordt er bij het woord 'halloween' maar op 1 ding in gegaan, het rondgaan van de kinderen langs de deuren, terwijl dit maar 1 klein aspect is van het feest en (in mijn ogen) het minst onschuldige.

Zoals je in verschillende reacties kunt lezen is men er zeker wel bewust van dat de oorspronkelijke betekenis anders was dan snoep ophalen. Slechts een aantal mensen lijken het schadelijk te vinden, de rest vind het voornamelijk onschuldig kindervermaak.

Quote:
Misschien dat iemand ook wil ingaan op de link die Kimberly-18 in de OP heeft gepost?

Wat moet er nog verder op ingegaan worden dan?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Toch snap ik iets niet, ik zie nu een aantal mensen die het er over eens zijn dat wicca wel degelijk serieus genomen mag worden, maar toch wordt er bij het woord 'halloween' maar op 1 ding in gegaan, het rondgaan van de kinderen langs de deuren, terwijl dit maar 1 klein aspect is van het feest en (in mijn ogen) het minst onschuldige.

Dat komt omdat ik halloween niet anders zie dan als een kinderfeest.

De duivel is er 365 dagen per jaar om je te verleiden. Hij is er niet ineens meer op dit soort dagen.

juist bij de dagen waarop je het niet verwacht, wanneer je op je zwakst ben zal hij je proberen te pakken.

Dacht je werkelijk mark, dat als we met zijn allen gingen bidden de duivel nog wat deed?

Kan Kimberly niet beter een topic openen met de vraag of we elke dag voor de aanval willen bidden dan enkel 1 dag per jaar?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Toch snap ik iets niet, ik zie nu een aantal mensen die het er over eens zijn dat wicca wel degelijk serieus genomen mag worden, maar toch wordt er bij het woord 'halloween' maar op 1 ding in gegaan, het rondgaan van de kinderen langs de deuren, terwijl dit maar 1 klein aspect is van het feest en (in mijn ogen) het minst onschuldige.

Misschien dat iemand ook wil ingaan op de link die Kimberly-18 in de OP heeft gepost?

Als er in Nederland mensen zijn die de zonnewende op 25 of 26 december herdenken of de geboorte van Mitras moeten wij er dan ook mee stoppen?

Imho zijn Shamhain en Halloween (en All Hallows Eve) zijn drie verschillende feesten waar het om gaat is intentie.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Dat komt omdat ik halloween niet anders zie dan als een kinderfeest.

De duivel is er 365 dagen per jaar om je te verleiden. Hij is er niet ineens meer op dit soort dagen.

juist
bij de dagen waarop je het niet verwacht, wanneer je op je zwakst ben zal hij je proberen te pakken.

Dacht je werkelijk mark, dat als we met zijn allen gingen bidden de duivel nog wat deed?

Misschien moet je ook de post lezen die ik eerder schreef in dit topic. Kort samengevat zei ik dat ik Satan juist geen aandacht wil geven, ook niet op dit feest. Maar ik ontkom ook niet aan de realiteit dat er een heleboel mensen ontzettend occult bezig zijn op die dag, en ik heb meerdere verhalen gehoord van mensen die actief zijn geweest binnen die wereld, en ik geloof wel dat er iets tegen gedaan moet worden.

Heksen zijn ook heel het jaar door heks, maar op die dag is er voor hun toch iets speciaals aan de hand, en halen ze alles uit de kast om het zo maar uit te drukken. Waarom zou ik dat niet mogen doen op die dag? Mijn aanpak is niet de demonen uitdrijven, of bidden tegen wat daar gebeurt ofzo, maar juist op die dag God aanbidden, meer dan normaal. Ik vind het jammer dat ik er niet eerder aan heb gedacht, misschien iets voor volgend jaar, maar ik zou het zien zitten om bijvoorbeeld een aanbiddingsdienst te houden op halloween.

Quote:
Kan Kimberly niet beter een topic openen met de vraag of we elke dag voor de aanval willen bidden dan enkel 1 dag per jaar?

Het is gewoon een kwestie van aandacht. Er zijn een hele hoop mensen die op die dag Satan al hun aandacht geven. Ik wil dat niet, en vind dat hij dat niet verdient, daarom wil ik God alle aandacht geven die dag. Dat betekent niet dat ik er de rest van het jaar geen aandacht meer aan besteed, en ik zal ook zeker bidden voor deze mensen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Als er in Nederland mensen zijn die de zonnewende op 25 of 26 december herdenken of de geboorte van Mitras moeten wij er dan ook mee stoppen?

Ik neem aan dat je bedoelt of we dan moeten stoppen met kerst, of begrijp ik je dan verkeerd? Maar in dat geval zou het antwoord nee zijn, en dat baseer ik op wat Paulus zegt in Romeinen 14:5 "De een beschouwt bepaalde dagen als een feestdag, voor de ander zijn alle dagen gelijk. Laat iedereen zijn eigen overtuiging volgen."

Quote:
Imho zijn Shamhain en Halloween (en All Hallows Eve) zijn drie verschillende feesten waar het om gaat is intentie.

Ben ik het helemaal mee eens. Mijn kritiek tegen halloween is dan ook niet zo zeer gericht op het rondgaan van kinderen langs de deur, maar op het samhain, het oproepen van doden etc.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ik zou er hard om moeten lachen. Lijkt me erg grappig.
widegrin.gifrofl.gif

Mja, voor de huidige generatie is dat niet schokkend meer. Wij kennen de nazi's vooral van Allo allo. widegrin.gif

Anders is het voor wie de oorlog heeft meegemaakt - maar die zijn al grotendeels dood - en voor wie is opgevoed door mensen die de oorlog hebben meegemaakt - en ook die gaan inmiddels al een beetje dood, maar nog niet helemaal. knipoog_dicht.gif


Samengevoegd:

Wat halloween en samhain betreft: halloween in de VS heeft vanwege de link met Allerheiligen toch een sterk christelijk tintje. Het is net als Kerst een heidens feest met een nieuwe christelijke invulling. Zullen we halloween maar eens loslaten en, om deze spraakverwarring van welhaast babylonische proporties achter ons te laten, het hebben over samhain? Dát is immers waar kimberly tegen van leer trekt, dát is waar ook mark het over wil hebben. En heksen zelf noemen het ook overwegend samhain.

Ik denk dat er elke week wel een feestdag is van een of andere grote niet-christelijke religie. Het is goed om je niet blind te staren op die ene feestdag die "opvalt", zoals samhain, suikerfeest, of whatever. Beter is het om gewoon regelmatig te bidden dat God zich over de mensen, ook zij die niet geloven, mag ontfermen, bij hen zal zijn, en natuurlijk ook, dat zij Hém mogen leren kennen. Ik bid daar te weinig voor, moet ik toegeven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Wat halloween en samhain betreft: halloween in de VS heeft vanwege de link met Allerheiligen toch een sterk christelijk tintje. Het is net als Kerst een heidens feest met een nieuwe christelijke invulling. Zullen we halloween maar eens loslaten en, om deze spraakverwarring van welhaast babylonische proporties achter ons te laten, het hebben over
samhain
? Dát is immers waar kimberly tegen van leer trekt, dát is waar ook mark het over wil hebben. En heksen zelf noemen het ook overwegend samhain.

Inderdaad, ik vraag mij ook af of die zelf zo blij zijn met de 'annexering' van hun feest door een stel kinderen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 weeks later...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid