Spring naar bijdragen

Kerstmuziek


Aanbevolen berichten

Ik ben heel benieuwd welk kerstlied/kerstcd jullie het mooist vinden, dus kom maar op smile.gif (Als het even kan, vertel er dan bij WAAROM)

Ik zal de eerste zijn dan... (en ik kan nogal moeilijk kiezen op dit moment...)

*The Animals Christmas, 1986, van Art Garfunkel & Amy Grant samen met koren, het is een soort van cantate, het kerstverhaal wordt door de dieren verteld. En er zitten bepaalde stukken tussen waar je echt kippenvel van krijgt...

*It's a wonderful Christmas, Michael W. Smith: Na 'stand' dacht ik dat hij iets minder goed was geworden, maar deze cd bewijst het tegendeel... zijn muzikaliteit met die koren ook hier, echt super!!

Ben benieuwd naar jullie reacties!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Weihnachtsoratorium van Bach - op het beginstuk ben ik verliefd geworden door de gelijknamige miniserie (maar dan in het Zweeds, Juloratoriet) uit Zweden - en ook de rest is gewoon een prachtig stuk muziek ... Moeilijk uit te leggen wat er nou precies zo speciaal voor is - daar moet je 't toch echt voor luisteren smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nou, als het over popmuziek gaat, vind ik Mary's Boychild van Boney M. toch altijd nog wel de toppper! Jammer dat ik niet meer naar de radio luister op het werk - deze goede boodschap wordt zélfs op 3FM volop gedraaid in die tijd (maar nog niet, zoals bij Thorgrem, in oktober, sjonge jonge ... beetje vroeg!)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Kerstmuziek is vaak zo vreselijk zoet. Bah...

(dan heb ik het natuurlijk over de muziek uit de commercie, niet over liederen die in de kerk gezongen worden.)

Ik ga rond kerst maar eens wat Scandinavisch spul, of iig zwartgallige muziek opsnorren, ter compensatie voor het 'All I want for xmas is you' gedoe.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Kerstmuziek is vaak zo vreselijk zoet. Bah...

(dan heb ik het natuurlijk over de muziek uit de commercie, niet over liederen die in de kerk gezongen worden.)

Inderdaad, die liederen die in de kerk worden gezongen zijn helemáál niet zoet:

De herdertjes lagen bij nahahachte.. Zij lagen bij nacht in het veld. Ze hielden tesamen de wahahahachte, zij hadden hun schaapjes geteld.

En:

Hoe leit dit kindeke hier in de kou;

Ziet eens hoe alle zijn ledekens beven,

Ziet eens hoe dat het weent en krijt van rouw!

Na, na, na, na, na, na Kindeke teer,

Ei, zwijg toch stil, sus, sus!

En krijt niet meer.

Vreselijk hamer.gif

Ik vind Stille nacht mooi, en Ere zij God ook smile.gif

Verder mijd ik de meeste kerstmuziek, alhoewel dat van de Transeberian Orchestra wel leuk is knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Inderdaad, die liederen die in de kerk worden gezongen zijn helemáál niet zoet:

Ik zeg ook niet dat er geen zoete kerkkerstliedjes bestaan, maar ik haalde aan waar ik het over had, dus die commercie liedjes en niet de kerkliederen.

En die kerkliederen zijn soms wel zoet, maar daar heb ik die aversie niet voor.

Ik vind liederen als het ere zij God, Stille nacht, komt allen tezame, midden in de winternacht, ik mag zo gaarne horen, daar is uit 's werelds duist're wolken, ere zij God in de hoogste heem'len, etc. etc. etc. hoewel het soms wel zoete teksten zijn, wel van een andere strekking dan die zoete 'seculiere' kerstliedjes die tot in den treuren herhaald worden. Zeker als ze het tonen in combinatie met kerstmannen en het 'vrede en liefzijn, morgen knokken we weer verder' gevoel en tuinen met zoveel verlichting dat je 's nachts denkt dat het dag is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Voor mij is dat allereers het kerstalbum van Israel Houghton

(a timeless christmas volgens mij),

Dan nog een verzamelaartje van mezelf met allerlei blackgospel uitvoeringen van klassiekers zoals Joy To the world, He Shall Purify, Silent night (oh holy night) enz.

En natuurlijk de nieuwe kerst cd van Kees Kraayenoord. Stiekem ook omdat ik daar zelf bij opsta, maar ook gewoon omdat het een gave productie is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

natuurlijk 'Gloria in Excelsis Deo' of 'Kyrie-eleison'

Quote:

[...]

Ere zij God

Quote:

Weihnachtsoratorium van Bach -

Daarnaast zal ik Suicide is Painless e.d. weer eens draaien om de sfeer hoog te houden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid