Spring naar bijdragen

Vriendschap tussen man en vrouw


Aanbevolen berichten

Gast Anon_phpbb

Iria, ik snap dat je je afvraagt hoe ik dat nu concreet zie en hoe je dan grenzen aan moet geven. Ik vind dat we dat als volgt zouden moeten doen: Er zijn zonden en de weg daar naar toe moet je zoveel mogelijk proberen te vermijden en daarbij eerlijk zijn tegen jezelf. Je kijkt naar de dingen die je nodig hebt om te leven en doet die. Dat zijn noodzakelijke verleidingen. De belangrijkste dingen in het leven zijn eigenlijk; kennis vergaren en God aanbidden. Soms heb je ook ontspanning nodig en dat kan in de vorm van eventjes wandelen, sporten, winkelen etc. Dus even concreet; bijv. 'lezen'. Dat is kennis vergaren. Moet je dan niet meer naar de bieb gaan uit angst dat je een erotisch getint boek meeneemt bijv.? Nee, want kennis vergaren is noodzakelijk en die weg ernaar moet je dus wel nemen.

Eerlijk zijn tegen jezelf is naar mijn mening het belangrijkst. IK VIND dingen als 'je moet het overwinnen' , 'weglopen roept nieuwe verleidingen op' of 'als ik voor alles moet weglopen heb ik geen leven meer!' overkomen als smoesjes. Tenzij je het natuurlijk echt goed kan onderbouwen. Dus; hoezo moet je het overwinnen? Houdt God meer van je als je verleidingen opzoekt om vervolgens tegen ze te vechten? Wat is het precieze doel van spelen met vuur? En welke nieuwe verleidingen roept weglopen dan op? Het laatste 'argument' heb ik ook al ontkracht volgens mij. Je hebt heus wel een leven, maar het is maar net wat voorn leven jij wilt. Verder is het niet logisch om maar aan alles toe te geven omdat je aan bepaalde noodzakelijke verleidingen niet kunt ontkomen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 123
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

[...]

Is het niet eigenlijk gewoon arrogantie dat er zoveel mensen in dit topic zeggen 'het komt niet in me op om met die en die vriend iets seksueels te doen en het zal ook nooit gebeuren'? Het is alsof we nooit gehoord hebben van de Satan. Bij iemand in bed gaan liggen van het andere geslacht waarmee je niet getrouwd bent, ik snap niet waarom je dat in je hoofd haalt. Naast de mogelijkheid van verleiding begrijp ik ook gewoon niet waarom je dat soort intieme dingen niet gewoon voor je man/vrouw wilt bewaren ..

Wat is er intiem aan? verbaasd.gif

Ik ben niet naakt bij hem in bed gaan liggen ofzo, en er zat (details, details puh2.gif) minstens een halve meter ruimte tussen ons in. Ik heb ook wel eens bij mijn broer in bed geslapen, is dat dan ook 'intiem'? En bij een vriendin, is dat ook 'intiem'?

Ik zou het niet bij iedereen doen, ik zou het niet altijd doen, maar in sommige gevallen is de verleiding miniem én is er geen andere oplossing dan om op de grond te gaan slapen dus ik zie het probleem niet verbaasd.gif

Je hoeft de verleiding niet op te zoeken, maar blijkbaar is het voor iedereen anders wat precies 'verleiding' inhoudt. En het lijkt mij beter om een verleiding te overwinnen dan om er alles aan te doen om een verleiding te vermijden, de kans bestaat dat je dan een keer op je bek gaat maar je komt er wel sterker uit. Bovendien is de grens tussen verleidingen opzoeken en verleidingen vermijden nogal vaag, en persoonsgebonden, zoals Iriacynthe al zei.

Quote:

Iria, ik snap dat je je afvraagt hoe ik dat nu concreet zie en hoe je dan grenzen aan moet geven. Ik vind dat we dat als volgt zouden moeten doen: Er zijn zonden en de weg daar naar toe moet je zoveel mogelijk proberen te vermijden en daarbij eerlijk zijn tegen jezelf. Je kijkt naar de dingen die je nodig hebt om te leven en doet die. Dat zijn noodzakelijke verleidingen. De belangrijkste dingen in het leven zijn eigenlijk; kennis vergaren en God aanbidden. Soms heb je ook ontspanning nodig en dat kan in de vorm van eventjes wandelen, sporten, winkelen etc. Dus even concreet; bijv. 'lezen'. Dat is kennis vergaren. Moet je dan niet meer naar de bieb gaan uit angst dat je een erotisch getint boek meeneemt bijv.? Nee, want kennis vergaren is noodzakelijk en die weg ernaar moet je dus wel nemen.

Is kennis vergaren écht noodzakelijk, vraag ik me af? En wat voor kennis dan, is een boek van Nietzche lezen ook noodzakelijk, of is dat juist een verleiding?

M.i. zijn vriendschappen minstens zo belangrijk in het leven als 'kennis vergaren' en zijn ze zéker belangrijker dan ontspanning in de vorm van wandelen, sporten, drinken ed. In zekere zin heb ik meer ontspanning wanneer ik met vrienden gezellig een biertje drink dan wanneer ik een wandeling maak, en leer ik ook meer (kennis vergaren) wanneer ik met vrienden praat die andere gezichtspunten hebben dan wanneer ik een boek lees.

Quote:
Eerlijk zijn tegen jezelf is naar mijn mening het belangrijkst. IK VIND dingen als 'je moet het overwinnen' , 'weglopen roept nieuwe verleidingen op' of 'als ik voor alles moet weglopen heb ik geen leven meer!' overkomen als smoesjes.

Smoesjes? Waarvoor dan? Omdat ik eigenlijk zou willen zondigen, maar er een smoesje voor verzin? 't Punt is dat ik het niet als zonde zie smile.gif

Quote:
Tenzij je het natuurlijk echt goed kan onderbouwen. Dus; hoezo moet je het overwinnen? Houdt God meer van je als je verleidingen opzoekt om vervolgens tegen ze te vechten? Wat is het precieze doel van spelen met vuur? En welke nieuwe verleidingen roept weglopen dan op?

Door het overwinnen van de zonde zie je beter wat precies zonde is.

Je kunt bijvoorbeeld het idee hebben dat bepaalde muziek zondig is, en er daarom maar nooit naar luisteren. Maar wanneer je het nooit geluisterd hebt, hoe weet je dan écht dat het niet zondig is? Misschien, wanneer je er een keer naar gaat luisteren, kom je erachter dat je juist in die 'zondige' muziek meer van God leert dan in welke 40-minuten-durende preek dan ook.

Ook kan het zo zijn dat je eerst altijd een beetje makkerlijk deed over iets wat als zonde bekend stond. Om het in de lijn van dit topic te houden; het kan zijn dat je eerst heel makkelijk deed over de 'verleiding' die vriendschappen met zich mee kunnen brengen, totdat jij je een keer omkleed in je pyjama in het bijzijn van een goede vriend, en je merkt dat hij naar je kijkt met méér interesse dan nodig is. Dan weet je dat daar een gevaar in schuilt, en dan kun je je gedrag daar op afstemmen.

Overigens ben ik niet voor het opzoeken van verleiding, laat dat duidelijk zijn. We hebben alleen een andere definitie van 'opzoeken van verleidingen'.

Quote:
Het laatste 'argument' heb ik ook al ontkracht volgens mij. Je hebt heus wel een leven, maar het is maar net wat voorn leven jij wilt. Verder is het niet logisch om maar aan alles toe te geven omdat je aan bepaalde noodzakelijke verleidingen niet kunt ontkomen.

Opzich ben ik het met je eens. Je hebt inderdaad heus wel een leven, het hangt er maar net vanaf wat voor leven jij wilt. En het is ook zo dat wanneer jij niet zonder bepaalde dingen kunt, je je af moet vragen in hoeverre je niet teveel aan het aardse hecht. Maar ik denk ook dat je ervoor op moet passen dat je niet wereldvreemd wordt; Er staat niet voor niets geschreven: 'wel in de wereld, maar niet van de wereld'.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat Nienke zegt sjoerule.gif

en verder:

Quote:

Eerlijk zijn tegen jezelf is naar mijn mening het belangrijkst. IK VIND dingen als 'je moet het overwinnen' , 'weglopen roept nieuwe verleidingen op' of 'als ik voor alles moet weglopen heb ik geen leven meer!' overkomen als smoesjes. Tenzij je het natuurlijk echt goed kan onderbouwen. Dus; hoezo moet je het overwinnen? Houdt God meer van je als je verleidingen opzoekt om vervolgens tegen ze te vechten? Wat is het precieze doel van spelen met vuur? En welke nieuwe verleidingen roept weglopen dan op?

Dan komen we toch weer op het thema 'je kruis opnemen' terecht denk ik, je kunt blijven weglopen voor de verleiding, maar m.i. staat dit gelijk aan het onkennen van de genade van ons lieve Heer. Ok, weglopen zou je kunnen zien als een 'kleiner kwaad t.o.v. een groter kwaad' als je nóg niet stevig genoeg in je schoenen staat, mar daar houdt het dan ook wel weer mee op. Wat jij hier voorstelt, is een muur om je heen bouwen omdat er wel eens een verleiding zou kunnen zijn. Maar vriendschappen tussen de geslachten moeten, als ze in Christus zijn, helemaal geen verleiding meer geven. En eventuele gevoelens die daarbij vrijkomen, daar moet je mee leren om te gaan, dat kan ook, en is zelfs de bedoeling!

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Sorry hoor, maar denk jij dat 'je kruis opnemen' betekent dat je verleidingen op moet zoeken?

Je hoeft geen muur om je heen te bouwen, je moet gewoon niet alles doen wat je leuk vindt zonder nadenken, en je blijven herinneren waar het in dit leven om draait.

Het is niet mogelijk om altijd met die gevoelens te leren omgaan, dat is nu precies het probleem.. En jij kunt ook nooit zeker weten dat je met die gevoelens kan omgaan, dus waarom zou je die gevoelens opzoeken?

@Nienke; Ik vind met een andere man in bed liggen intiem. Ik kan dat eigenlijk niet echt uitleggen, dat is voor mij zo'n vanzelfsprekend iets.

Waarom is nu precies het overwinnen van een verleiding beter? Het lijkt alsof je vindt dat het goed is om zonden te begaan omdat je er later weer sterker uit komt. (omdat je zegt; ' En het lijkt mij beter om een verleiding te overwinnen dan om er alles aan te doen om een verleiding te vermijden, de kans bestaat dat je dan een keer op je bek gaat maar je komt er wel sterker uit')

Ik begrijp dat je vriendschappen erg belangrijk vindt en je kunt er ook idd veel van leren. Maar dat kan je dan toch doen met iemand van je eigen geslacht? En kennis vergaren is écht noodzakelijk ja in mijn ogen. Maar dat is een ander onderwerp.

Ik vind het smoesjes, omdat jullie er hele diepzinnige redenen en rechtvaardigingen voor zoeken, terwijl de enige reden is; 'ik vind het zo leuk'. Of bedenk je je echt , voordat je een vriendschap aangaat met een man, 'oh nu kan ik leren mijzelf te bedwingen, nu kan ik iets overwinnen, als ik wegloop geeft dit toch weer nieuwe verleidingen' etc.?

Over je antwoord wat betreft zonden overwinnen. Ik snap je niet helemaal. Het is toch God die aangeeft wat zondig is? Het is toch niet zo dat je alles maar uitprobeert en daarna zegt 'hmm ja het is wel/niet zondig'. En het tweede antwoord gaat niet helemaal op. Dan is er namelijk sprake van een hele andere situatie, je realiseert je niet dat er een verleiding is en komt daar dan achter. Dat is dus niet verleidingen opzoeken met als reden 'dan kan ik het overwinnen', zoals pius stelde.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vind vriendschap een belangrijke en wel degeljk diep-menselijke reden en niet zomaar een smoesje. En, zoals Nienke zegt, vele malen belangrijker dan wat ontspanning. En ja, daar hoort vriendschap met het andere geslacht ook bij, mannen zijn toch net zo goed waardevolle complete mensen met hun eigen perspectieven en manieren om met dingen om te gaan. In mijn ogen doe je daar echt geen recht aan wanneer je hen alleen ziet als een gevaar, ik heb sterk de indruk dat je mannen dan reduceert tot hun seksualiteit, wat ik een gevaarlijke en van weinig respect getuigende houding vind. Het uitsluiten van een volledig geslacht van oprechte vriendschapsrelaties vind ik niet getuigen van liefde, maar van angst.

Trouwens, even een bedenking: kan iemand die biseksueel is dan geen vrienden hebben?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik vind het smoesjes, omdat jullie er hele diepzinnige redenen en rechtvaardigingen voor zoeken, terwijl de enige reden is; 'ik vind het zo leuk'. Of bedenk je je echt , voordat je een vriendschap aangaat met een man, 'oh nu kan ik leren mijzelf te bedwingen, nu kan ik iets overwinnen, als ik wegloop geeft dit toch weer nieuwe verleidingen' etc.?

Als je goed had gelezen had je uit het verhaal van Nienke begrepen dat ze helemaal niet in een bed met een jongen heeft geslapen om haar grenzen op te zoeken of omdat het zo leuk was. Ze had gewoon geen zin om op de grond te slapen, daar is niks raars aan.

Ze geeft zelfs aan dat als die jongen anders op haar had gereageerd, zij het niet zou hebben gedaan. Ze zou niet de kat op het spek binden door in een krap eenpersoonsbed te slapen met een jongen waarvan ze wist dat hij haar leuk vond, maar sliep in een groot 2 persoonsbed met een jongen waarmee ze verder ook niets heeft gedaan.

Wat daar leuk aan is? Het is leuk dat ze een goede nachtrust had, verder was er niks spannends ofzo. Ze zal niet eraan hebben gedacht dat ze zich nu kon bedwingen, want er was niets wat bedwongen moest worden. Ze zou het niet bij jan en alleman doen, maar schatte terecht in dat het in deze situatie een goede oplossing was...

Maar ik ga nu wel erg in op die specifieke situatie. De situatie leent zich dan wel uitstekend als voorbeeld, maar we moeten natuurlijk niet afdwalen knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Bij sommige vrouwen waar ik vriendschappelijke gevoelens voor koester moet ik er niet eens aan dénkeeeeeen dat ik iets met ze wil...zal wel aan mij liggen denk ik, aangezien elke man een beest is dat alleen maar zijn lusten bevredigt wil zien

Misschien ben ik naïef maar voor mij zijn "iets mee willen" en "lust botvieren" nog altijd twee verschillende dingen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Bij sommige vrouwen waar ik vriendschappelijke gevoelens voor koester moet ik er niet eens aan dénkeeeeeen dat ik iets met ze wil...zal wel aan mij liggen denk ik, aangezien elke man een beest is dat alleen maar zijn lusten bevredigt wil zien

Dat soort suggesties zijn inderdaad gewoon ronduit beledigend en seksistisch. De man als een soort bonobo aap af te schilderen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

@Iria; Ja ik vind het prima als je graag een vriendschap wilt onderhouden, omdat je vriendschappen belangrijk vindt, maar zoals ik al zei; dan is al dat andere dus gewoon een smoes. Zonden overwinnen, niet weglopen voor verleidingen etc. etc.. Dat zijn niet de redenen.

Ik reduceer mannen in eerste instantie idd tot seksualiteit. Ik vind dat niet gevaarlijk, ik noem dat realiteit. Wij vrouwen kunnen dat alleen moeilijk accepteren, maar lees maar eens onderzoeken en vraag het eens gewoon aan mannen. Vrouwen en seksualiteit zijn ook vaak 1 van de ergste verleidingen voor hen. Misschien getuigt het juist van liefde als we hen niet teveel op de lip zitten?

@Timon; Wat ik toen zei ging over de redenen om een vriendschap aan te gaan met mensen van het andere geslacht, niet over die situatie. Dat mag je wel als voorbeeld nemen, maar je moet niet doen alsof ik heb gezegd 'Nienke sliep met die jongen in 1 bed, omdat ze het leuk vond'.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Misschien ben ik naïef maar voor mij zijn "iets mee willen" en "lust botvieren" nog altijd twee verschillende dingen.

Sarcasme, cynisme, wat het ook is, gebruikte een spottende stijlfiguur , Tom smile.gif

ik vind het juist van weinig liefde betuigen om de man als een viezerik af te schilderen die met elke vrouw wat wil..aangezien niet elke vrouw aantrekkelijk is voor mij...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Sarcasme, cynisme, wat het ook is, gebruikte een spottende stijlfiguur , Tom
smile.gif

ik vind het juist van weinig liefde betuigen om de man als een viezerik af te schilderen die met elke vrouw wat wil..aangezien niet elke vrouw aantrekkelijk is voor mij...

Ja, is ook zo. Het is interessant dat men de vrouw in het verleden juist vaak gelijkstelde met de lust en het seksuele. De man zou het geestelijke vertegenwoordigen. Sinds de opkomt van het feminisme zijn de rollen omgedraaid.

Imho is het allebei tamelijk onzinnig.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

[...]

Sarcasme, cynisme, wat het ook is, gebruikte een spottende stijlfiguur , Tom
smile.gif

ik vind het juist van weinig liefde betuigen om de man als een viezerik af te schilderen die met elke vrouw wat wil..aangezien niet elke vrouw aantrekkelijk is voor mij...

Dus als elke vrouw aantrekkelijk was dan was je wel een viezerik die met elke vrouw wat wil? smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Dus als elke vrouw aantrekkelijk was dan was je wel een viezerik die met elke vrouw wat wil?
smile.gif

nee..ik denk dat ik dan niet oud zou worden...de rest van de mannelijke wereldbevolking ook niet trouwens....is de overbevolking op sommige delen van de aarde in ieder geval wel opgelost...

het probleem is dat je niet alles zo zwart-wit kan stellen...sommige vrouwen worden steeds minder aantrekkelijk hoe meer je met ze omgaat....en sommige ''minder '' mooie vrouwen steeds mooier...iemand anders beter leren kennen kan heel verfrissend werken , moet ik je zeggen....als er seksuele spanning is dan zal een vriendschap moeilijk worden ja, dat zal ik niet ontkennen...ik moet er alleen niet aan denken om bij ieder aardig meisje seksuele gevoelens te hebben..dan kom ik niet meer aan mijn werk toe..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik reduceer mannen in eerste instantie idd tot seksualiteit. Ik vind dat niet gevaarlijk, ik noem dat realiteit. Wij vrouwen kunnen dat alleen moeilijk accepteren, maar lees maar eens onderzoeken en vraag het eens gewoon aan mannen. Vrouwen en seksualiteit zijn ook vaak 1 van de ergste verleidingen voor hen. Misschien getuigt het juist van liefde als we hen niet teveel op de lip zitten?

Hmm ik heb eigelijk bijna alleen maar mannelijke vrienden.. en somehow denk ik niet dat ze allemaal zo gefocused zijn op mn o-zo-mooie-lichaam rofl.gif

Ik geloof dus dat pure vriendschap tussen man en vrouw heel goed mogelijk is..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Hmm ik heb eigelijk bijna alleen maar mannelijke vrienden.. en somehow denk ik niet dat ze allemaal zo gefocused zijn op mn o-zo-mooie-lichaam
rofl.gif

Foto?

Quote:
Ik geloof dus dat pure vriendschap tussen man en vrouw heel goed mogelijk is..

Dat geloof ik ook. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Iets zelfverzekerder mag wel hoor Jude.
smile.gif

Zo'n leuk en spontaan uitziende meid wil iedereen wel als vriendin hebben.
big-smile.gif

(lief genoeg zo?
flower.gif
)

woeiii mn selfesteem is weer ff helemaal terug.. party.gif

maar ehh back on topic:

gewoon vriendschap tussen man en vrouw kan dus prima.. I

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 5 weeks later...

Ik heb een heel waardevolle vriendschap met een jongen, in het begin wist hij niet goed wat te denken omdat ik erg lief tegen hem deed en hij dat niet gewoon was. Maar ik heb hem een heel eerlijk mailtje gestuurd, hij was ongelofelijk blij dat ik zo eerlijk was, en nu zijn we ongelofelijk goeie vrienden... boy, Big hug!

Zo'n vriendschappen zijn mogelijk! Een man, een vrouw, we zijn

allemaal mensen!

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...

Ik heb ook een hele waardevolle vriendschap met een jongen. Hij is zelfs zo'n goede vriend dat veel mensen denken we iets hebben. We doen praktisch alles samen, wonen samen, dus het is niet zo gek dat men dat denkt, maar werkelijk waar, hij is niet meer dan een goede vriend. En vaak denk ik dat dat misschien nog wel beter is dan een liefdesrelatie. Liefdesrelaties zijn vaak zo instabiel, het verliefde gevoel gaat toch over in 'houden van'.... etc... nee voor mij hoeft het niet zo nodig knipoog_dicht.gif.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 weeks later...

Quote:

Ik heb een heel waardevolle vriendschap met een jongen, in het begin wist hij niet goed wat te denken omdat ik erg lief tegen hem deed en hij dat niet gewoon was. Maar ik heb hem een heel eerlijk mailtje gestuurd, hij was ongelofelijk blij dat ik zo eerlijk was, en nu zijn we ongelofelijk goeie vrienden... boy, Big hug!

Zo'n vriendschappen zijn mogelijk! Een man, een vrouw, we zijn

allemaal mensen!

Ik weet wat je bedoeld. En ik denk dat je er verstandig aan hebt gedaan om als vrienden door het leven te gaan. Want eenmaal een stap naar meer gezet terwijl het niet de bedoeling was zal een normale vriendschap een stuk moeilijker maken voor een lange tijd. Ik spreek momenteel uit eigen ervaring. Geestelijke en mentale rust mag je dan wel hebben, maar de 'rest-spanning' zal hoe dan ook een lange tijd blijven rondhangen tussen beide.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid