Spring naar bijdragen

Vriendschap tussen man en vrouw


Aanbevolen berichten

Is dat mogelijk? Ik had het niet gedacht dat het mogelijk is, maar ik denk tegenwoordig van wel.

Misschien dat dit voor veel Christenen juist een vanzelfsprekendheid is, maar met mijn achtergrond was dat allesbehalve zo. Je hoeft maar eens wat topics door te spitten op FOK om te zien dat dat niet bepaald als vanzelfsprekend wordt geacht.

Ik heb zelf eigenlijk ook altijd wel zo gedacht; óf het blijft oppervlakkig, óf het draait vroeger of later uit op sex en dan was de vriendschap daarna ook over, of veel afstandelijker. Het ging in praktijk dan ook altijd zo. Maar toch heb ik er altijd wel naar verlangt, want het is zo leuk om met vrouwen om te gaan, juist ook om de diepte in te duiken, en van alles met elkaar te delen. Dat kan zo rijk zijn, en het is onbeschrijvelijk mooi. smile.gif Ik heb wel in die tijd een vriendin leren kennen waarmee ik dat een beetje kan, maar dat komt ook omdat ze lesbisch is. Toen ik weer terug kwam naar de Kerk, heb ik eigenlijk verder alle vrouwen afgehouden omdat ik in ieder geval kuis wilde leven en verder ook niet op relaties zat te wachten. Maar ik bleef het missen ergens. Gelukkig heeft ons lieve Heer een handje geholpen en heb ik deze zomer een hele lieve vriendin ontmoet die gelukkigerwijs als relatiegenoot niet bij me paste en omgekeerd, wat al in het begin steeds heel duidelijk was, maar toch voelde ik me me tot haar aangetrokken op best wel een sterke wijze. Dit heeft heel veel bij me losgemaakt, want wat voor gevoel was dat nou? Ik zal alle details verder besparen, maar dat heeft een heel denkproces losgemaakt waarbij een hoop pijn vrijkwam en ze heeft dat steeds met begrip willen aanhoren en ondervangen. Sinds die tijd voel ik me heel erg bevrijdt van een zware last en ik ben dankbaar dat ik nu eindelijk onbevangen vriendschapen met vrouwen kan aangaan zonder dat altijd die eeuwige sexfactor roet in het eten strooit. Ik ben dit dan ook langzaam gaan uitbreiden naar andere vrouwen, al vind ik het meestal nog wel veiliger om dat te doen bij vrouwen die al in een relatie zitten tot nu toe. bloos.gif Nou ja, ik ben nog lerende. smile.gif

Maar misschien leuk om hier eens wat leuke ervaringen daarover te delen? Of tips te geven, noem maar op, alles wat met het thema te maken heeft. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 123
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

Ik ken een hoop vrouwen die ik als vriendin beschouw zonder dat ik ermee in bed wil belanden. Volgens mij heeft die vriendschap ook geen enkele seksuele lading of iets dergelijks. Dus volgens mij kan het gewoon! Simple as that!
widegrin.gif

Eensch. Ik heb ook nooit moeite gehad om mijzelf te bedwingen bij vriendinnen. (Ben ik nu wel een echte man dan? knipoog_dicht.gif)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Jongens snappen soms nog steeds niet dat ik als meisje niet altijd op een verkering of iets anders uit ben. Ik kan nou eenmaal beter met jongens omgaan dan meisjes... Is soms ook heel moeilijk. Toch heb k een hele waardevolle, (hetero) vriend. Erg fijn

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik ken een hoop vrouwen die ik als vriendin beschouw zonder dat ik ermee in bed wil belanden. Volgens mij heeft die vriendschap ook geen enkele seksuele lading of iets dergelijks. Dus volgens mij kan het gewoon! Simple as that!
widegrin.gif

Ja, dat denk ik nu ook, ik heb dat mogen ervaren, maar het is niet bepaald vanzelfsprekend (meer?) in deze cultuur he? smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als je dat fok-topic leest niet nee.

Wat daar ook bij opvalt is dat er wel verschil lijkt te zijn tussen vrouwen en mannen. Misschien is het een stereotype beeld, maar is het herkenbaar?

* NienkeJ heeft er geen moeite mee overigens.

Gelukkig maar, want ik vind jongens leuker dan meiden knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Als je dat fok-topic leest niet nee.

En nou vond ik deze nog meevallen, ik heb de minder gekuiste maar niet gepost. knipoog_dicht.gif

Quote:
Wat daar ook bij opvalt is dat er wel verschil lijkt te zijn tussen vrouwen en mannen. Misschien is het een stereotype beeld, maar is het herkenbaar?

Ik denk het, ik heb zelf altijd het idee, ook door ervaringen uit het verleden, dat de sexdrive bij mannen meer aan de oppervlakte ligt, bij vrouwen hoeft die niet minder heftig aanwezig te zijn, maar ze zijn zich er minder van bewust (lijk het). Misschien speelt dat ook een rol?

Maar dat is slechts mijn ervaring uit de empirie he? knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

ik ben vrijgezel en ik heb mannelijke vrienden......niet al mijn platonische vriendschappen zijn goedgegaan. Het kan wel, vriendschap tussen mannen en vrouwen, maar dan moet er wel geen enkele spanning zijn. Ik ben goed bevriend met een van mijn huisgenoten. We verschillen in alles. En dat maakt het zo makkelijk bevriend te zijn. (Ten tweede als je een huisgenoot van het andere geslacht hebt, moet je daar gewoon nooit verliefd op worden) Als het niet duidelijk is dat verliefdheid aan beide kanten er niet in zit, dan spreek ik wel met een man af, maar dan zal ik bijvoorbeeld niet thuis afspreken, voor de veiligheid. in een cafe kun je prima goede gesprekken hebben en dan ben je toch voldoende in de openbaarheid en als ik echt twijfel en ik wel spanning vermoed dan zal ik met een man alleen in een groep afspreken.

Er is een platonische vriendschap fout gegaan, omdat de relatie scheef was gegroeid. Hij wist meer van mij, dan ik van hem en op een gegeven moment wilde hij ook niks meer weten van bepaalde gebieden in mijn leven waar hij wel wat van af wist. Ja dat liep dus fout.

tis trouwens wel zo dat ik makkelijker omga met mannen dan met vrouwen. Ik ben niet zo tuttig, ben meer one of the guys, behalve als er sigaren gerookt worden, want sigaren roken, dat is niet voor meisjes puh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vond jongens altijd makkelijker als vriend dan als vriendje en verkeerde meer in gezelschap van jongens dan meiden. Maar ja, het was dan ook lastig meiden te vinden die baggeren door de modder met een verrekijker leuk vonden en van die meidendingen als pop-idolen en voetballers met lekkere kontjes, daar kon ik absoluut niet in meekomen puh2.gif

Nog steeds vind ik mannen makkelijker om mee om te gaan dan vrouwen. En ach, een lekker ding ben ik nooit geweest, dus met die sexuele aantrekkingskracht is het altijd al meegevallen. Nu op de rijpe leeftijd van 47 en met een aantal kilootjes teveel speelt het al helemaal geen rol meer widegrin.gif

Ik heb wel een vlindertijd gehad, maar dat had heel andere redenen. I.h.a. durf ik te stellen dat sexualiteit alleen een rol gaat spelen als er van éen van beide kanten dubbele signalen uitgaan en dan nog ligt het aan de ander of er wat gebeurt. Maar die signalen kunnen dus zowel van de man als van de vrouw of van beiden komen en dan kan er die spanning ontstaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Als het niet duidelijk is dat verliefdheid aan beide kanten er niet in zit, dan spreek ik wel met een man af, maar dan zal ik bijvoorbeeld niet thuis afspreken, voor de veiligheid. in een cafe kun je prima goede gesprekken hebben en dan ben je toch voldoende in de openbaarheid en als ik echt twijfel en ik wel spanning vermoed dan zal ik met een man alleen in een groep afspreken.

Best goede tip. Nooit aan gedacht eigenlijk..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Het kan wel, vriendschap tussen mannen en vrouwen, maar dan moet er wel geen enkele spanning zijn.

Ja, dat weet ik dus zo net nog niet, want spanningen kunnen er altijd komen, en, redenerend vanuit de lijn die Deus caritas est inzet, zou ik denken dat die spanningen, als je de eros tenminste bedoeld, niet eens verkeerd zijn, maar dat je dit moet laten vergeestelijken.

Volgens mij gebeurt dit ook wel eens met mannen onderling trouwens.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ja, dat weet ik dus zo net nog niet, want spanningen kunnen er altijd komen, en, redenerend vanuit de lijn die Deus caritas est inzet, zou ik denken dat die spanningen, als je de eros tenminste bedoeld, niet eens verkeerd zijn, maar dat je dit moet laten vergeestelijken.

Volgens mij gebeurt dit ook wel eens met mannen onderling trouwens.

Nujah, maar dat is misschien dus het verschil tussen mannen en vrouwen (waar ik eerder over gehoord heb). Zít je eenmaal in de 'just-friends' zone, dan kom je daar niet meer uit. En dan kun je best zeggen dat er totaal geen spanningen zijn én komen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ja, dat weet ik dus zo net nog niet, want spanningen kunnen er altijd komen, en, redenerend vanuit de lijn die Deus caritas est inzet, zou ik denken dat die spanningen, als je de eros tenminste bedoeld, niet eens verkeerd zijn, maar dat je dit moet laten vergeestelijken.

Volgens mij gebeurt dit ook wel eens met mannen onderling trouwens.

Zeker en met vrouwen natuurlijk ook, maar idd, het ligt eraan hoe je die spanning hanteert. Sexueel is de gemakkelijke uitweg.

Link naar bericht
Deel via andere websites

ja op een gegeven moment is het voor mij in een relatie met een man duidelijk, "ik vind jou heel aardig, en wil je ook nog beter leren kennen, maar voor de rest wil ik voorlopig niets". Op dat moment is voor mij de spanning weg.

Ik heb eigenlijk nog niet meegemaakt dat ik een vriendschap met een man had, die alsnog op verkering is uitgelopen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Nujah, maar dat is misschien dus het verschil tussen mannen en vrouwen (waar ik eerder over gehoord heb). Zít je eenmaal in de 'just-friends' zone, dan kom je daar niet meer uit. En dan kun je best zeggen dat er totaal geen spanningen zijn én komen.

Ja, dat heb ik ook gehoord, maar ik heb ook wel anders meegemaakt in m'n leven (vrij recentelijk nog met S.). Ik hoop dat het zo is, want dat zou het een stuk makkelijker maken, maar ik weet het niet. Stel dat je er niet goed bij nadenkt en er geen specifieke ethiek op nahoud, dan zijn er best van die momenten te bedenken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Mijn beste maatje is een gozer
engel.gif
en kan nou niet zeggen dat er enige sexuele spanning is. Vroeg me dat laatst ook al af of we ooit wel es gehugt hadden. Geloof het niet...

Het kan zeker wel! vriendschap tussen man en vrouw

Het kan ook wel, tussen internet-vrienden geeft het meestal geen problemen.

Ik heb meerdere internetvriendinnen die ik alleen als "vriend" zie.

Maar in het echt wordt het een stuk lastiger.

Tenminste als de relatie intenser wordt.

Een zus van een vriend van mij was ook als een soort vriend voor me. Inmiddels zijn we uit elkaar gegroeid, maar toenertijd waren we behoorlijk close.

Maar toch waren er wel eens momenten, meestal als we allebei tussen een relatie inzaten, dat er een soort spanning tussen ons hing.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vind het afschuwelijk irritant. Er is maar een enkele man met wie ik op mijn werk goed op kan schieten zonder seksistische opmerking ed.

Daarbuiten heb ik best wat goede vrienden. Vooral Timon is erg lief yes.gif

Met andere woorden, het is mogelijk, maar moeilijk de grenzen te blijven bewaken. Het gevoel van iemand leuk vinden kun je namelijk ook opwekken door veel met iemand om te gaan enzo.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik snap net niet waarom vriendschap tussen man en vrouw NIET kan :/ Het is toch niet zo dat iedereen altijd meer wil? Anders is dat echt klote. Ik wil graag vriendschap met mannen, maar niks meer dan dat, en het zou wel heel erg zijn moest elke man meer verwachten puh2.gif

vriendschap zie ik als het hoogste om te bereiken. Niet echt volledige gebondenheid aan elkaar, er hoeft geen intimiteit te bestaan. Bij een relatie is het vaak dat als die intimiteit weg is, de relatie stukloopt. Tja daarvoor is het een relatie natuurlijk..puh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Kan wel, maar ik merk dat er (bij mij toch) wel altijd ergens een soort spanning blijft. Niet meteen de 'eigenlijk wil ik wel meer met jou'-spanning, meer een soort 'het is altijd mogelijk dat één van ons op een bepaald moment wel meer zou willen'-spanning. Op zich niet storend, maar het kleurt een vriendschap met een man voor mij wel iets anders dan met een vrouw. Ergens geeft dat ook weer een diepte die ik in een vriendschap met een vrouw niet heb, en die ook weer haar goede kanten heeft, dus erg vind ik het niet.

Nuja, ik ben wel nogal een meisjesachtig meisje, veel typische 'mannenonderwerpen' spreken me gewoon niet aan (en de meeste mannen hebben ook weinig boodschap aan mijn geneuzel over kledij, dansen en Johnny Depp). Verder heb ik ook de hele middelbare school lang op een meisjesschool gezeten en volg ik nu ook nog een richting waarin meer dames zitten, waardoor mijn beste maatjes eigenlijk bijna allemaal meisjes zijn.

Eigenlijk is het best een pessimistisch idee dat het onmogelijk is om een echte vriendschapsband te hebben met iemand van het geslacht waarop je valt, dan zouden biseksuele mensen nooit zomaar vrienden kunnen zijn met iemand.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Vrouwen communiceren meer non-verbaler en zijn vaak minder rechtstreeks.
yes.gif

Hangt naar mijn idee ook weer helemaal van de omgeving af waarin diegene zich bevind. Ik heb juist het idee dat ik bij vrouwen 'dieper' op dingen in kan gaan dan bij mannen. Gewoon omdat vrouwen zich 9 van de 10 keer veel kwetsbaarder opstellen. Maargoed dat zijn mijn ervaringen he.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid