Spring naar bijdragen

Zondaar zijn (en blijven)


Aanbevolen berichten

Zondaar zijn (en blijven) voor God, Michie23 vroeg zich af waar staat in de Bijbel dat wij zondaren blijven.

Dat blijven is uiteraard 'tot aan onze dood' blijven wij zondaren. We lezen niet in de Bijbel dat wij zondeloos zullen leven, we zullen altijd zonde doen maar niet meer als zondaar geoordeeld worden.

We zijn echter wel zondaar, verdere gedachten over je 'Zondaar voor God zijn' hier dus smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Als je nu zondeloos zou zijn, zou je God dan nog nodig hebben? Zou je nog steeds in relatie met Hem willen staan? Zou je nog steeds op het kruis en het volbrachte werk van Christus je hoop willen vestigen?

Ja, wat denk je dat de mensen in de hemel doen dan? smile.gif Dat is juist het hele doel, ieder die zondeloos is, wil in volmaakte communio met God zijn. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Als je nu zondeloos zou zijn, zou je God dan nog nodig hebben? Zou je nog steeds in relatie met Hem willen staan? Zou je nog steeds op het kruis en het volbrachte werk van Christus je hoop willen vestigen?

Niet in relatie willen staan met God is een zonde, dus als je dat niet wil, ben je niet zondeloos. clown.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Zondaar zijn (en blijven) voor God, Michie23 vroeg zich af waar staat in de Bijbel dat wij zondaren blijven.

Dat blijven is uiteraard 'tot aan onze dood' blijven wij zondaren. We lezen niet in de Bijbel dat wij zondeloos zullen leven, we zullen altijd zonde doen maar niet meer als zondaar geoordeeld worden.

We zijn echter wel zondaar, verdere gedachten over je 'Zondaar voor God zijn' hier dus
smile.gif

Geen mens is zonder zonden maar dat maakt ons niet per definitie ook zondaars. Wij zijn nl. gerechtvaardigd in Christus en krijgen dan een andere 'titel'. Wij worden dan kinderen God's genoemd en zo kan de zonde geen vat meer op ons leven hebben (als het goed is). Lees Romeinen 5 in z'n geheel en je snapt waar mijn opmerking vandaan komt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

We lezen niet in de Bijbel dat wij zondeloos zullen leven, we zullen altijd zonde doen maar niet meer als zondaar geoordeeld worden.

We zijn echter wel zondaar, verdere gedachten over je 'Zondaar voor God zijn' hier dus
smile.gif

Dat hangt een beetje af van je definities, denk ik. Je zondigt nog wel, maar je bent niet langer slaaf van de zonde. En we worden niet geoordeeld als zondaar; dus als je kijkt naar de consequenties zijn we niet zondaren; en als je stelt dat de waarheid is, wat waarheid wordt in haar gevolgen, zijn we geen zondaren smile.gif Maar dat is wel vrij filosofisch smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Dat hangt een beetje af van je definities, denk ik. Je zondigt nog wel, maar je bent niet langer slaaf van de zonde. En we worden niet geoordeeld als zondaar; dus als je kijkt naar de consequenties zijn we niet zondaren; en als je stelt dat de waarheid is, wat waarheid wordt in haar gevolgen, zijn we geen zondaren
smile.gif
Maar dat is wel vrij filosofisch
smile.gif

God zelf heeft ons rechtvaardig verklaard, dus ik zou zeker zeggen dat we geen zondaars meer zijn. De natuurlijke mens zondigt nog wel, maar dat is niet langer waar God naar kijkt.

1 Kor 15:

44 Een natuurlijk lichaam wordt er gezaaid, een geestelijk lichaam wordt er opgewekt. Er is een natuurlijk lichaam, en er is een geestelijk lichaam.

45 Alzo is er ook geschreven: De eerste mens Adam is geworden tot een levende ziel; de laatste Adam tot een levendmakenden Geest.

46 Doch het geestelijke is niet eerst, maar het natuurlijke, daarna het geestelijke.

47 De eerste mens is uit de aarde, aards; de tweede Mens is de Heere uit den Hemel.

48 Hoedanig de aardse is, zodanige zijn ook de aardsen; en hoedanig de Hemelse is, zodanige zijn ook de hemelsen.

49 En gelijkerwijs wij het beeld des aardsen gedragen hebben, alzo zullen wij ook het beeld des Hemelsen dragen.

Hier zie je dus dat alle mensen uit Adam zijn, natuurlijk. Christus is echter een levendmakende geest. Als je tot geloof komt wordt je dus herboren in Christus en krijg je een levenmakende geest.

Rom 6:

6 Dit wetende, dat onze oude mens met Hem gekruisigd is, opdat het lichaam der zonde te niet gedaan worde, opdat wij niet meer de zonde dienen.

7 Want die gestorven is, die is gerechtvaardigd van de zonde.

8 Indien wij nu met Christus gestorven zijn, zo geloven wij, dat wij ook met Hem zullen leven;

Wat uit Christus is kan geen zonde meer bevatten. Daarom ziet God ook de oude mens niet langer aan maar de nieuwe mens in Christus. En dat is zeker geen zondaar meer.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik zie mezelf niet als zondaar. Dat zou betekenen dat ik nog steeds dezelfde was, dat ik nog steeds een dienaar ben van de zonde.

Ik ben geheiligd door het bloed van Jezus. Ik zie mezelf als een heilige die nog steeds zonde doet.

Dat vind ik dan weer het andere uiterste...

Als je zondigt -> ben je een zondaar, zondig je niet meer, dan niet, zo simpel ligt dat. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is denk ik zoals Eru Iluvatar aanhaalde ook een kwestie van definitie.

Als iedereen die wel eens zondigt een zondaar is, is ieder mens een zondaar.

Als je stelt dat wij geen zondaren zijn omdat we gerechtvaardigd zijn door het bloed van het Lam, dan zijn wij geen zondaren maar mensen die toch met regelmaat zondigen.

Dat is een definitie verschil, wat in feite alleen iets taligs is. Je zegt in principe het zelfde. Mensen zondigen, of ze nou christen zijn of niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Het is denk ik zoals Eru Iluvatar aanhaalde ook een kwestie van definitie.

Als iedereen die wel eens zondigt een zondaar is, is ieder mens een zondaar.

Als je stelt dat wij geen zondaren zijn omdat we gerechtvaardigd zijn door het bloed van het Lam, dan zijn wij geen zondaren maar mensen die toch met regelmaat zondigen.

Dat is een definitie verschil, wat in feite alleen iets taligs is. Je zegt in principe het zelfde. Mensen zondigen, of ze nou christen zijn of niet.

Dat is bij ons dan toch nét iets anders. In het protestantisme is bekering altijd een moment, en bij ons is het altijd een proces. Je bent in het leven dus dan gedeeltelijk gerechtvaardigd en gedeeltelijk nog niet, zo zou je het kunnen zien. Dat verklaart misschien ook het taalverschil.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Geen mens is zonder zonden maar dat maakt ons niet per definitie ook zondaars. Wij zijn nl. gerechtvaardigd in Christus en krijgen dan een andere 'titel'. Wij worden dan kinderen God's genoemd en zo kan de zonde geen vat meer op ons leven hebben (als het goed is). Lees Romeinen 5 in z'n geheel en je snapt waar mijn opmerking vandaan komt.

De mens wordt gerechtvaardig door zijn geloof in Christus Jezus. Je wordt dus niet gerechtvaardigd omdat een Ander gerechtvaardigd is!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Niet dat ik weet. Wat bedoel je er precies mee?

Je bent gered, of je bent het niet, je bent bekeerd, of je bent het niet. Er is een ervóór en een erna. Dat dat moment per stroming nogal kan verschillen doet daar niets aan af. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat dat er in theorie wat zwart-witter uitziet dan het in de praktijk beleefd wordt. In "onze" (niet al te zware doch reformatorische) kringen wordt het niet zo gebracht als jij het nu formuleert. Er zijn ongetwijfeld wel mensen die een duidelijk moment van bekering kunnen noemen, dat wordt (onofficieel) een Paulus-bekering genoemd. Maar het gros van de mensen ondergaat de Timotheus-bekering en bekeert zich langzaam aan steeds meer. Daarnaast is het helemaal niet zo relevant wanneer je bekeerd bent, omdat iedereen wordt opgeroepen zich steeds weer te bekeren.

Op dit punt zie ik een groot verschil tussen de verschillende protestantse denominaties. Het is niet alleen het moment waar op iemand bekeerd zou zijn dat als ijkpunt zou dienen, het hele begrip bekering wordt anders verstaan. Daarnaast verschilt ook de mate waarin er waarde gehecht wordt aan het nadenken over je eerste of honderdste bekering. Mijn indruk is dat zowel bevindelijken als evangelischen wat meer bezig zijn met het onderzoeken van hun bekering en het getuigen daarvan. In het mainstream-protestantisme wordt daar echter niet zo op ingezoomd, het hangt daar allemaal niet zo vanaf.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bekering is enerzijds een bewuste keuze voor Christus (een moment wat vanuit mijn beleving niet altijd bij iedereen precies aan te wijzen is), anderzijds is het ook een proces. Wellicht is het geloof een weg, en is het moment van bekering het moment dat je er voor kiest deze weg te willen bewandelen (en dan kan het zijn dat je al op de weg loopt zonder precies te weten wanneer je nou precies bent begonnen met lopen, zoiets kan ik me binnen een christelijke opvoeding me voorstellen). En die weg volgen kan soms lastig zijn en het kan gebeuren dat je toch weer af dwaalt van die weg en weer opnieuw moet besluiten weer die weg op te zoeken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ja, dat is het hele eieren eten he?
widegrin.gif

Toch niet nu al paaseieren? party.gif

---TNO---

Zondaar of zondig:

zondaar is als we de Bijbel bekijken in woordgebruik de aanduiding voor de niet-bekeerden;

zondig blijven we allemaal in het hier en nu, want we blijven gevallen mensen...

...die zich inderdaad wel gered mogen weten door het offerwerk van Jezus.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Zondaar of zondig:

zondaar is als we de Bijbel bekijken in woordgebruik de aanduiding voor de niet-bekeerden;

Maar als je nou dit vers neemt:

1 Joh 5,16 Als iemand zijn broeder of zuster een zonde ziet begaan die niet tot de dood leidt, moet hij voor hem of voor haar bidden en zo de zondaar het leven geven. Dit geldt wanneer er sprake is van een zonde die niet tot de dood leidt. Er bestaat ook zonde die wel tot de dood leidt. In dat geval geldt mijn aansporing om te bidden niet.

(ook interessant voor het verschil tussen doodzonden en gewone zonden puh2.gif) Maar het gaat hier over een broeder of zuster die zondigt, dus een Christen die toch zondigt, een zondaar dus.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik denk dat dat er in theorie wat zwart-witter uitziet dan het in de praktijk beleefd wordt. In "onze" (niet al te zware doch reformatorische) kringen wordt het niet zo gebracht als jij het nu formuleert. Er zijn ongetwijfeld wel mensen die een duidelijk moment van bekering kunnen noemen, dat wordt (onofficieel) een Paulus-bekering genoemd. Maar het gros van de mensen ondergaat de Timotheus-bekering en bekeert zich langzaam aan steeds meer. Daarnaast is het helemaal niet zo relevant wanneer je bekeerd bent, omdat iedereen wordt opgeroepen zich steeds
weer
te bekeren.

Op dit punt zie ik een groot verschil tussen de verschillende protestantse denominaties. Het is niet alleen het moment waar op iemand bekeerd zou zijn dat als ijkpunt zou dienen, het hele begrip bekering wordt anders verstaan. Daarnaast verschilt ook de mate waarin er waarde gehecht wordt aan het nadenken over je eerste of honderdste bekering. Mijn indruk is dat zowel bevindelijken als evangelischen wat meer bezig zijn met het onderzoeken van hun bekering en het getuigen daarvan. In het mainstream-protestantisme wordt daar echter niet zo op ingezoomd, het hangt daar allemaal niet zo vanaf.

Maar de wedergeboorte, wanneer vind die bij jullie dan plaats?

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid