Spring naar bijdragen

Zondaar zijn (en blijven)


Aanbevolen berichten

Gast Anon_phpbb

In onze huidige samenleving vloeit onze identiteit (wie wij zijn) voort uit ons gedrag. Bv. Je doet zonde en dus ben je een zondaar Maar ik denk dat je identiteit niet bepaald wordt door je gedrag, maar je gedrag bepaald wordt door je identiteit.

Als christen ben je kind van God.Dat is je identiteit en zo ga je je gedragen. God zegt niet: jij doet zonde en dus ben je een zondaar.

En.. ja in deze wereld zijn wij niet vrij van het doen van zonde. Wij zijn niet volmaakt, maar dat vraagt God ook niet van ons. In de BIjbel, Kolossenzen, wordt gesproken over volmaakt leven. In onze termologiën betekent dat we alles perfect, zonder fouten moeten doen. Als we het vertalen uit de grondtekst betekent 'volmaakt' leven, leven samen met God. Wedergeboorte vindt plaats wanneer je kiest voor een leven met God en Jezus´offer aanneemt.

De levensheiliging is een levenslang proces. Dan als je Jezus aanneemt, begint de strijd tussen vlees en Geest. Een strijd die Jezus al voor je gewonnen heeft!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Dat hangt een beetje af van je definities, denk ik. Je zondigt nog wel, maar je bent niet langer slaaf van de zonde.

Je bent niet langer een medestander van Satan, maar een slaaf van de zonde kun je zelfs nog zijn. Als Paulus verzucht 'de dingen die ik niet wil, die doe ik' volgens mij lig je op dat moment toch een soort van slavernij.

Quote:
En we worden niet geoordeeld als zondaar; dus als je kijkt naar de consequenties zijn we niet zondaren

Ik denk niet dat de Bijbel zo'n voorstander is van concequentiegericht denken. We zijn inderdaad vrijgesproken zondaren. We zijn rechtvaardig gemaakt niet heilig of zondeloos. Vanuit die optiek zou ik ook gewoon zeggen dat wij zondaren zijn (net als we zijn ziek daarom hebben we de Heelmeester nodig). Jezus maakt jou niet in een slag beter dat is een dagelijkse strijd. Daarom geef ik de voorkeur voor zondaren, daarbij zit er een stuk insluiting in. Wij hebben gezondigd in Adam bijvoorbeeld. Wij zijn zondaren en derven (verdienen) het te sterven (om maar wat te noemen).

Quote:
Ik ben geheiligd door het bloed van Jezus. Ik zie mezelf als een heilige die nog steeds zonde doet.

Dat is dus een contradictie, tenzij je het loskoppeld van de heiligmaking en je heilig alleen ziet als 'apart gezet'.

Quote:
Pius

Dat is bij ons dan toch nét iets anders. In het protestantisme is bekering altijd een moment, en bij ons is het altijd een proces.

Dat heb je dan lekker heel erg fout want protestanten geloven dat niet, vooral in de bevindelijke gereformeerde hoek wordt daar heel erg veel nadruk op gelegd. De wedergeboorte is een moment (vaak weet je die niet, het is het moment dat het zaad van Gods Woord ontkiemt in jou hart) daaruit voort komt de bekering. In het moment van wedergeboorte wordt de zondaar gerechtvaardigd door de genade van Christus en za; hier in zijn leven na gaan leven, de goede werken komen daar dus uit voort.

Je bent dus in het leven gerechtvaardigd niet uit verdienste maar uit genade, je raakt die staat niet meer kwijt want God laat niet varen wat zijn hand begon. Kortom, protestanten zeggen duidelijk niet dat bekering een moment is, ze zeggen heel erg duidelijk dat bekering een proces is, gevolgd op de wedergeboorte gewerkt door de Heilige Geest. Dat proces noemen wij de heiligamaking die in de Hemel volledig zal zijn.

Quote:
Je bent gered, of je bent het niet, je bent bekeerd, of je bent het niet. Er is een ervóór en een erna. Dat dat moment per stroming nogal kan verschillen doet daar niets aan af.

Dat klopt helemaal. Alleen heet dat geen bekering maar wedergeboorte.

Quote:
Maar de wedergeboorte, wanneer vind die bij jullie dan plaats?

Op het moment dat God besluit jou te rechtvaardigen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
ls we het vertalen uit de grondtekst betekent 'volmaakt' leven, leven samen met God. Wedergeboorte vindt plaats wanneer je kiest voor een leven met God en Jezus´offer aanneemt.

Het volmaakt in Kolossenzen wordt in de KJV vertaald met perfect. Als grondwoord staat er καταÏτιÌζω (katartizōknipoog_dicht.gif wat betekend, perfect maken, verbeteren, herstellen, maken (etc). knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Je blijft zondaar zolang je zonden witgewassen worden, dat is een proces. Theoretisch zou het ook voor je dood beeindigd kunnen zijn, in praktijk denk ik dat het haast niet voorkomt, en volgens ons gaat het in menig geval ook na je dood nog even door.

Dat denk ik ook. Niet voor niets zeggen wij tijdens de heilige Mis het Confiteor:

Ik belijd voor de almachtige God,

en voor u allen,

dat ik gezondigd heb

in woord en gedachte,

in doen en laten,

door mijn schuld, door mijn schuld,

door mijn grote schuld.

Daarom smeek ik de heilige Maria,

altijd maagd,

alle engelen en heiligen,

en u, broeders en zusters,

voor mij te bidden tot de Heer, onze God.

Moge de almachtige God zich over ons ontfermen,

onze zonden vergeven,

en ons geleiden tot het eeuwig leven.

Amen.

Persoonlijk vind ik een prachtig stuk van de Mis (naast alle vele anderen prachtige delen, met als absoluut hoogtepunt de communie).

Zondaar blijf je volgens mij. Na het sacrament van de vergeving ben je wellicht even zonder zonden, maar zoals we allemaal weten zondig je al vrij snel weer.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

In onze huidige samenleving vloeit onze identiteit (wie wij zijn) voort uit ons gedrag. Bv. Je doet zonde en dus ben je een zondaar Maar ik denk dat je identiteit niet bepaald wordt door je gedrag, maar je gedrag bepaald wordt door je identiteit.

God Zelf heeft ons tot zondaren gesteld!(werkwoord) Er is dus niets mis gegaan.

Quote:
Als christen ben je kind van God.Dat is je identiteit en zo ga je je gedragen. God zegt niet: jij doet zonde en dus ben je een zondaar.

Nietchristenen kunnen ook zonen Gods worden De bijbel spreekt niet over kinderen worden, maar over zonen worden. Het zoonschap Gods bereiken.

Quote:
En.. ja in deze wereld zijn wij niet vrij van het doen van zonde. Wij zijn niet volmaakt, maar dat vraagt God ook niet van ons. In de BIjbel, Kolossenzen, wordt gesproken over volmaakt leven. In onze termologiën betekent dat we alles perfect, zonder fouten moeten doen. Als we het vertalen uit de grondtekst betekent 'volmaakt' leven, leven samen met God.

Mattheus 5.28:

Gij dan zult volmaakt zijn, gelijk uw hemels vader volmaakt is

2Korinthe 13.11:

Voorts boeders,weest blij, wordt volmaakt.

2 Timotheus 3.17:

Opdat de mens Gods volmaakt zij.

Ik denk niet, dat wij op de volmaaktheid van een ander kunnen teren!

Quote:
Wedergeboorte vindt plaats wanneer je kiest voor een leven met God en Jezus´offer aanneemt.

De levensheiliging is een levenslang proces. Dan als je Jezus aanneemt, begint de strijd tussen vlees en Geest. Een strijd die Jezus al voor je gewonnen heeft!

Jezus heeft die strijd gewonnen en daardoor aangetoond, dat de mens, die gelooft, dat Gods Geest in hem of haar woont,die strijd ook kan winnen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Dat heb je dan lekker heel erg fout want protestanten geloven dat niet, vooral in de bevindelijke gereformeerde hoek wordt daar heel erg veel nadruk op gelegd. De wedergeboorte is een moment (vaak weet je die niet, het is het moment dat het zaad van Gods Woord ontkiemt in jou hart) daaruit voort komt de bekering. In het moment van wedergeboorte wordt de zondaar gerechtvaardigd door de genade van Christus en
zal
hier in zijn leven na gaan leven, de goede werken komen daar dus uit voort.

Je bent dus in het leven gerechtvaardigd niet uit verdienste maar uit genade, je raakt die staat niet meer kwijt want God laat niet varen wat zijn hand begon. Kortom, protestanten zeggen duidelijk niet dat bekering een moment is, ze zeggen heel erg duidelijk dat bekering een proces is, gevolgd op de wedergeboorte gewerkt door de Heilige Geest. Dat proces noemen wij de heiligamaking die in de Hemel volledig zal zijn.

Dat klopt helemaal. Alleen heet dat geen bekering maar wedergeboorte.

Op het moment dat God besluit jou te rechtvaardigen.

Prima, dan had ik die term fout, maar dat principe van dat ene moment daar zat ik dus wél goed, i.t.t. wat Hester, Gorthaur en Marliesje hier beweren. Op dat moment van wedergeboorte is het hele zaakje gepiept, alleen de uitvoering is een proces.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Prima, dan had ik die term fout, maar dat principe van dat ene moment daar zat ik dus wél goed, i.t.t. wat Hester, Gorthaur en Marliesje hier beweren.

Ik had het dus niet over de wedergeboorte. Of dat op een bepaald moment gebeurt weet ik niet, ik weet ook niet of wij (CGK) daar een theorie over hebben.

Quote:
Op dat moment van wedergeboorte is het hele zaakje gepiept, alleen de uitvoering is een proces.

Wat stel je je voor bij "het moment van wedergeboorte"?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Absoluut. Er is een 'punt des tijds' waarin dat plaats vind, alleen zul je dat bij lange na altijd niet ervaren of merken
smile.gif

En wij geloven (de meeste evangelisch-achtige Christenen) dat je dat dus juist wel merkt. Als er iemand in de Bijbel tot een levend geloof kwam had dat nl. altijd wel een gevolg.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik had het dus niet over de wedergeboorte.

Maar dat was wél wat ik bedoelde. clown.gif

Quote:
Of dat op een bepaald moment gebeurt weet ik niet, ik weet ook niet of wij (CGK) daar een theorie over hebben.

Ik denk dat dat in de 'bewaar het pand'-hoek niet zoveel zal verschillen met wat Raido post hier.

Quote:
Wat stel je je voor bij "het moment van wedergeboorte"?

Ja, dat is dus het moeilijke, wij kennen niet een vergelijkbaar iets. Bij ons is de wedergeboorte de doop.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Prima, dan had ik die term fout, maar dat principe van dat ene moment daar zat ik dus wél goed, i.t.t. wat Hester, Gorthaur en Marliesje hier beweren. O

Nee hoor, sterker nog, dat moment benoemde ik zelf (Dat 'de weg' volgen moment in mijn allegorie verhaaltje). Zo op het eerste oog sluit ik me gewoon aan wat Hester en Raido er over schreven. Dat verhaal over wedergeboorte included (iets wat ik juist vaak vanuit evangelische beweging ook duidelijk herken. Zoals McGrath het formuleert in de stellingen van de Evangelische Beweging: "De noodzaak van persoonlijke bekering en wedergeboorte als levens veranderende religieuze ervaring".

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

En wij geloven (de meeste evangelisch-achtige Christenen) dat je dat dus juist wel merkt. Als er iemand in de Bijbel tot een levend geloof kwam had dat nl. altijd wel een gevolg.

Absoluut, van de bekering zul je dat ook zeker merkten, de liefde tot God, het liefhebben van je naaste, en dergelijken komen zo duidelijk openbaar. Het geeft je zekerheid dat het werk van Gods Geest inderdaad in jou begonnen is.

Ik sprak echter alleen over het punt van wedergeboorte, dat hoef je niet te merken. De uitwerkingen daarvan, vallen onder het levend geloof. Dat is een vrucht van de Heilige Geest.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

En wij geloven (de meeste evangelisch-achtige Christenen) dat je dat dus juist wel merkt. Als er iemand in de Bijbel tot een levend geloof kwam had dat nl. altijd wel een gevolg.

Nogal logisch, je schrijft alleen wat over iemand als er een gevolg is, als er wat te vertellen valt dus. Gebeurt er niets dan is er weinig om over te schrijven. bye.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Absoluut, van de bekering zul je dat ook zeker merkten, de liefde tot God, het liefhebben van je naaste, en dergelijken komen zo duidelijk openbaar. Het geeft je zekerheid dat het werk van Gods Geest inderdaad in jou begonnen is.

Ik sprak echter alleen over het punt van wedergeboorte, dat hoef je niet te merken. De uitwerkingen daarvan, vallen onder het levend geloof. Dat is een vrucht van de Heilige Geest.

Maar in jullie 'hoek' is wedergeboorte toch juist iets wat je moet beleven? Tenminste, dan weet je pas zeker of iemand is wedergeboren ja of nee.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

-----------------------------------------------

Het volmaakt in Kolossenzen wordt in de KJV vertaald met perfect. Als grondwoord staat er καταÏτιÌζω (katartizoÌ„ wat betekend, perfect maken, verbeteren, herstellen, maken (etc).

------------------------------------------------

Maar dan de context van de tekst waarin het staat:

Volmaakt, was een van de kernbegrippen waarmee dwaalleraren in Kolosse aan de haal gingen. Volmaaktheid was iets dat je kon bereiken door ascetische praktijken, geestelijke ervaringen en speciale openbaringen.

Paulus wijst er met dit woord NIET op dat je als mens zonder zonde zult leven, maar op wat je als gelovige in Christus hebt (vlg. Ef.4:13)Wie met 'volle teugen' uit Christus, mét Hem leeft, is volmaakt.

Het woord komt ook voor in het Oude Testament om aan te geven dat het hart volkomen op God gericht is.(1 kon. 8:61 en 11: 4)

Het gaat om mensen die uit 'één stuk leven'.

Dat is dus wat anders dan het griekse ideaal van perfectie..

Want bedenk dat Paulus dit geschreven heeft voordat het griekse denken ontstond. Toen was er een ander begrip en uitleg van volmaaktheid, dan nu in deze tijd knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Maar in jullie 'hoek' is wedergeboorte toch juist iets wat je moet beleven? Tenminste, dan weet je pas zeker of iemand is wedergeboren ja of nee.

Om het simpel te houden, ja dat klopt en dat is dan direct ook in tegenspraak met de door ons hoog gehouden oudvaders want die zeggen vaak het tegendeel.

Daarom het uitgebreidere antwoord: Wij leggen inderdaad erg veel nadruk op de noodzaak van de wedergeboorte en roepen ook op tot zelfonderzoek zodat je weet of je geloof wel uit God is. Soms (dus lang niet altijd) zijn er mensen en predikanten die heel erg focussen op een bepaald moment. Dat is het moment wat ze 'de eerste keer dat Christus als Middelaar aan je geopenbaard is' dat moment moet je eigenlijk wel weten (omdat het zo belangrijk is).

Hierbij wordt altijd een bepaalde tekst aan gehaald van Johannes die zegt 'ter tiender ure' het is dus de bedoeling dat je dat weet, jou 'tiende uur' waarin Christus zich openbaard in zijn Woord aan jou, en jij mag weten dat je wedergeboren bent. (Wat daarvoor dus al heeft plaats gevonden).

Ik heb het daar niet zo op, het trekt dingen uit elkaar die bij elkaar horen. Ik geloof namelijk niet zo heel erg in een reusachtig verschil in je wedergeboorte en de openbaring van Christus in je hart.

Link naar bericht
Deel via andere websites

weten de meeste eigenlijk wel wat een zondaar is?

en weten de meeste eigenlijk wel wat een zonde is.

Een zondaar is iemand die niks anders doet dan zondigen.

een zonde is ongehoorzaamheid aan god.

op het moment dat iemand geboren wordt wordt hij als zondaar geboren.

Dit komt omdat we uit adam geboren zijn waarvan de meeste denk ik wel weten dat hij in de hof van eden het enigste gebod wat god had opgelegd

had overtreden. wat als gevolg had dat het enigste wat de mensen nog voortaan deden alleen maar was zondigen.

Ze wisten het goede wel maar konden alleen nog maar het kwade doen.

wat ik bedoel is de zonde is een gevolg niet de oorzaak, de oorzaak is dat jij zelf slecht bent en omdat jezelf slecht bent

volgen daaruti slechte dingen

genesis 6 vers 5 zegt dit 5 Toen de Here zag, dat de boosheid des mensen groot was op de aarde en al wat de overleggingen van zijn hart voortbrachten te allen tijde slechts boos was.

Hier zie je dat het niet een enkele keer is dat wat de mens doet slecht is maar alleen maar slecht.

zonder god is het enigste wat de mensen doen zondigen.

het zou verschrikkelijk zijn om in eeuwigheid alleen maar te zondigen.

een slaaf van de zonde te zijn.

Toch is het ook rechtvaardig als god de mensen gaat oordelen naar al hun kwaad dat je al met een zondige natuur wordt geboren is geen excuus voor

al het kwaad dat je doet.

maar ik kan jezus christus in eeuwigheid danken.

Hij was niet uit adam geboren maar uit de heilige geest.

Jezus christus is alleen maar gehoorzaamheid geweest aan god.

Jezus is de enigste die nooit een zonde heeft gedaan.

Daarom kon hij ook als enigste de mensen redden.

Aan het kruis heeft hij alle gruwelen en slechte dingen die de mensen ooit gedaan hebben op zich genomen alsof hij al het kwaad

wat er is gebeurd ooit gedaan heeft.

Het bloed van jezus christus heeft al mijn zonden weggenomen ik kom nooit meer in de hel. Het is zeker dat ik in de hemel kom.

Maar dat niet alleen het bloed neemt niet mijn persoon weg die alleen maar doet zondigen.

het enigste wat god kan doen is dat ik dood ga.

Nou op het moment toen ik tot geloof kwam ben ik niet dood gegaan.

Maar ik ben wel 2000 jaar geleden samen met jezus christus gestorven.

toen jezus stierf stierf ik ook die natuur waar alleen maar slechte dingen uit voortkomen.

maar jezus is niet alleen gestorven maar ook weer opgestaan.

zo heeft god mij een nieuwe natuur gegeven namelijk hij heeft gezorg dat de heilige geest in mij woont.

Eerst was het zo dat ik alleen maar deed zondigen nu is het zo dat ik niet meer hoef te zondigen.

Mijn nieuwe natuur is namelijk gehoorzaamheid aan god, helaas bega ik weleens een zonde.

Je zou je kunnen vergelijken met een stuk papier eerst was ik een zwart stuk papier nu heeft god een wit stuk papier van mij gemaakt en breng ik zelf nog

af en toe zwarte strepen erop.

Dit zijn allemaal zekerheden die god geeft juist hieruit kan ik zien dat god volmaakt liefdevol en genadig is

iemand die in jezus christus is is geen zondaar meer.

sterker nog god noemt me een rechtvaardige dat niet alleen een heilige.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

weten de meeste eigenlijk wel wat een zondaar is?

Jazekers. Een zondaar is iemand die gezondigd heeft.

Quote:

en weten de meeste eigenlijk wel wat een zonde is.

Jazekers;

DEEL III: HET LEVEN IN CHRISTUS

       EERSTE SECTIE: DE ROEPING VAN DE MENS: HET LEVEN IN DE GEEST

              EERSTE HOOFDSTUK: De waardigheid van de menselijke persoon

                     ARTIKEL 8: De zonde

IN HET KORT

1870

'God heeft allen in ongehoorzaamheid opgesloten om allen in te sluiten in zijn ontferming' (Rom. 11,32).            

1871

De zonde is 'een woord, een daad of een verlangen in tegenspraak met de eeuwige wet'. Ze is een belediging van God. Ze stelt zich op tegen God in een ongehoorzaamheid die tegengesteld is aan de gehoorzaamheid van Christus.            

1872

De zonde is een daad tegen de rede. Ze verwondt de natuur van de mens en ze tast de menselijke solidariteit aan.            

1873

De wortel van alle zonden ligt in het hart van de mens. Hun soorten en zwaarte worden vooral bepaald volgens hun object.            

1874

Het weloverwogen, dat wil zeggen willens en wetens, kiezen voor iets dat ernstig indruist tegen de goddelijke wet en de uiteindelijke bestemming van de mens, dat is doodzonde. Deze vernietigt in ons de liefde, en zonder de liefde is de eeuwige zaligheid niet mogelijk. Zonder berouw leidt ze tot de eeuwige dood.            

1875

Een dagelijkse zonde is een morele ongeordenheid, die te herstellen is door de liefde die in ons blijft bestaan.            

1876

De herhaling van zonden, zelfs van dagelijkse zonden, veroorzaakt ondeugden, waaronder de hoofdzonden.

Uitgebreidere teksten met nog meer informatie zijn te vinden in de KKK; link (tevens bron van deze tekst)

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid