Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Heej mensen!

Ik heb een vriendin die soms aardig wat vloekt. Ik vind dit heel vervelend en zeg er ook altijd wat van. De ene keer zegt ze 'sorry' maar de andere keer zegt ze: 'Wat maakt mij dat nou uit.' Ik vind het moeilijk om hier mee om te gaan. Mijn vraag aan jullie: Wat zouden jullie in deze situatie doen?

Liefs flower.gif ,

Irene

P.S. Ze is niet de enige die in m'n omgeving vloekt hoor, ook aardig wat mensen uit m'n klas.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 66
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

Niks eigenlijk. Ik bedoel, ik kan me voorstellen dat mensen zich er ook aan kunnen ergeren als ik mezelf aan het bekruisigen ben in de trein, maarja, we zullen elkaar allemaal maar een beetje de ruimte moeten gunnen voor onze eigenaardigheidjes, denk ik dan.
knipoog_dicht.gif

Zou jij je eigen vader of een ander dierbaar iemand ook laten beledigen onder het mom van de eigenaardigheden van een ander?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja. Stel iemand schreeuwt me opeens toe: "je moeder is een hoer!" Ja en dan? De enige die hij daarmee heeft is zichzelf, hij kent mij noch mijn moeder en wat hij zegt slaat nergens op. Moet ik daar dan nog serieus op in gaan (alsof het werkelijk ergens over zou gaan) en dus zijn vervelende gedrag ook nog eens belonen met mijn aandacht?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ja. Stel iemand schreeuwt me opeens toe: "je moeder is een hoer!" Ja en dan? De enige die hij daarmee heeft is zichzelf, hij kent mij noch mijn moeder en wat hij zegt slaat nergens op. Moet ik daar dan nog serieus op in gaan (alsof het werkelijk ergens over zou gaan) en dus zijn vervelende gedrag ook nog eens belonen met mijn aandacht?

Wat jij moet doen weet ik niet.

Maar wat ik wel interessant vind is dat jij mensen ruimte wil bieden om de ruimte van andere in te perken. Ik vraag me af in hoeverre je dan niet stilzwijgend in stemt met de belediging. En in hoeverre het jouw taak is om bepaalde misstanden aan te pakken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

eey,

in mijn omgeving zijn ook aardig wat mensen die vloeken, en dat zal wel voor veel mensen gelden knipoog_dicht.gif

Tegen me vrienden op school vind ik het moeilijk om elke keer te zegge dat ze niet moeten vloeken, als ze hebben gevloekt zeg ik wel eens van 'he vloek niet zo man'

Er gewoon geen aandacht aan geven kan ook helpen, veel mensen vloeken ook omdat ze daardoor aandacht krijgen of sommige mensen er om moeten lachen.

Me buurjongens vloeken al niet meer als ik er bij ben, en enkele andere vrienden ook niet.

Op me werk zeggen ze meestal wel van sorry, en heb het idee dat sommige echt proberen om niet te vloeken.

Vaak heb ik ook geen zin meer om er tegen in te gaan als iemand vloekt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Wat helpt tegen vrienden die vloeken is als ze bijvoorbeeld gvd roepen, jij heel kinderachtig 'He verdorie toch!' er achter aan roept
knipoog_dicht.gif

Serieus, het werkt

inderdaad, of als iemand tegen een deur aanloopt en 'Jezus' als scheldwoord gebruikt, heel flauw erachteraan zeggen: 'nee, niet Jezus, dat is nou een deur.' Helpt ook yes.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

inderdaad, of als iemand tegen een deur aanloopt en 'Jezus' als scheldwoord gebruikt, heel flauw erachteraan zeggen: 'nee, niet Jezus, dat is nou een deur.' Helpt ook
yes.gif

widegrin.gif

Ik zeg eigenlijk nooit wat van vloeken, behalve bij bekenden. Dan weten ze namelijk best dat ik het vreselijk vind; itt tot een willekeurige voorbijganger of klasgenoot. Bij mensen die christelijk opgevoed zijn, of christen zijn, zeg ik er ook wat van.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

widegrin.gif

Ik zeg eigenlijk nooit wat van vloeken, behalve bij bekenden. Dan weten ze namelijk best dat ik het vreselijk vind; itt tot een willekeurige voorbijganger of klasgenoot. Bij mensen die christelijk opgevoed zijn, of christen zijn, zeg ik er ook wat van.

ik zou het ook niet zo snel tegen iemand zeggen die ik niet kende, kan aardig gevaarlijk zijn lijkt me.

en christenen die vloeken vind ik helemaal erg,het is zo makkelijk om iedergeval op die manier dat je niet vloekt te laten zien dat je christen bent ( zijn natuurlijk ook niet christenen die niet vloeken) en wat zullen mensen wel niet denken als ze horen dat je christen bent maar wel vloekt...../

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

ik zou het ook niet zo snel tegen iemand zeggen die ik niet kende, kan aardig gevaarlijk zijn lijkt me.

Ik bedoel met 'bekende' iemand die ik echt ken. Niet een vage klasgenoot of iemand met wie ik wel eens een 5 min. durend gesprek heb gehad.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik moet zeggen dat ik het vloeken écht af heb moeten leren. bloos.gif Ik weet het niet, katholieken lijken daar toch wel anders mee om te gaan, er zijn ook een hoop die toch echt niet van die halve ongelovigen zijn, maar toch vloeken als een ketter. Dat lijkt echt een beetje los van elkaar te staan.

Overigens dacht ik wel altijd dat de vloek betekent dat God iets verdoemt, en niet dat je God verdoemt (alsof dat kan biggrin.gif )

Link naar bericht
Deel via andere websites

Met vloeken heb ik nooit een probleem gehad, ik ben het door de jaren wel gaan uit rekken, maar 'God' of 'Jezus' als of in krachttermen gebruik ik nog steeds niet en ligt ook niet in een automatisme van me, voor als ik m'n teen stoot ofzo.

Wel moet ik met ziektes oppassen, die te gebruiken en sommige krachttermen (al dan niet de engelse variant), die wel eens op het randje liggen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Overigens dacht ik wel altijd dat de vloek betekent dat God iets verdoemt, en niet dat je God verdoemt (alsof dat kan
biggrin.gif
)

De bekendste Nederlandse vloek is afgeleid van een gebruikelijke eed voor de rechtbank (ja, wanneer weet ik ook niet, ik herinner me dit alleen uit een radio-interview met iemand die onderzoek naar vloeken had gedaan), later verboden omdat het wat blasfemische vormen begon aan te nemen. De bron van het GVD van vandaag is dan "God moge mij verdoemen als wat ik zeg niet de waarheid is".

Het aardige is dat die eed dus niet verboden is omdat het om vloeken zou gaan, maar om het onnodig eden zweren op Gods naam.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Zijn dat ook vloeken?
bloos.gif

Wat mij betreft niet. Technisch gezien zijn de meeste 'vloeken' uberhaupt geen vloeken maar het ijdel gebruiken.

Maar dat verstaat men blijkbaar onder vloeken.

Ziektes zijn al helemaal geen vloeken (al hoewel, 'krijg de klere' of iemand kanker toewensen dat wel is, maar dan gebruik je God's naam niet ijdel).

Ik maak een onderscheid tussen grof taalgebruik en vloeken. Niet dat je mensen daar natuurlijk onnodig mee moet kwetsen natuurlijk, maar het is wel wat anders.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

En als ik nu zeg dat iets een 'teringzooi' is, mjah, dat is net op het randje zeker?

Ik sprak een vriendin gister, die afgestudeerd arts is, en die zei dat als ze een ziekte riep, of iets betitelde als een teringzooi, dat niet moest worden opgevat als schelden, maar als een diagnose big-smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

En als ik nu zeg dat iets een 'teringzooi' is, mjah, dat is net op het randje zeker?

Tja, ik zelf met geen moeite met zaken als kanker te gebruiken (al heeft dat woord gewoon meerdere betekenissen in 't woordenboek), maar er zijn mensen die er moeite mee hebben, daar wil best rekening mee houden. Idem. met ziektes als TBC (ofwel tering).

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid