Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Quote:
"Pius_XII" schreef het volgende:

Overigens dacht ik wel altijd dat de vloek betekent dat God iets verdoemt, en niet dat je God verdoemt

GVD is een zinnetje: God verdoem me. Lijkt me vrij duidelijk. smile.gif

Surrogaten:

prak (ipv f*ck)

what the prak (ipv what the f*ck)

prakzooi (ipv teringzooi, he Pius knipoog_dicht.gif)

God... fried van Bouillon (ipv gvd)

Godver... boodonstevloeken (ipv gvd)

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 66
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

[...]

GVD is een zinnetje: God verdoem me. Lijkt me vrij duidelijk.
smile.gif

Nou, zo duidelijk is dat niet hoor. (@ de mods: excuus voor het voluit schrijven, maar dat moet ff om het uit te leggen). Je vraagt met GVD niet of God jou verdomt, maar je spreekt een eed uit. Daarin gebruik je de aanvoegende wijs 'verdomme' as in: 'moge Hij mij verdommen' en onuitgesproken zit daar aan vast 'als ik dit of dat (niet) doe'. Volgens mij werd dat heel vroeger zo ook voor de rechtbank gebruikt.

Er is trouwens ook een Bijbels voorbeeld van, nl. hetverbond dat God met Abraham schiep:

Quote:
1 Na deze gebeurtenissen klonk het woord van de HEER in een visioen tot Abram: ‘Vrees niet, Abram, Ik zal uw schild zijn. Uw loon zal zeer groot zijn!’ 2 Toen zei Abram: ‘Heer GOD, wat heb ik aan uw gaven? Want ik blijf maar kinderloos en de Damascener Eliëzer zal de bezitter van mijn huis worden.’ 3 Abram zei: ‘U hebt mij geen nakomelingen geschonken, en een ondergeschikte zal mijn erfgenaam zijn.’ 4 Toen werd het woord van de HEER tot hem gericht: ‘Niet hij wordt uw erfgenaam; uw erfgenaam zal iemand zijn die u zult verwekken.’ 5 Hij leidde hem naar buiten en zei: ‘Kijk naar de hemel en tel de sterren, als u kunt.’ En Hij verzekerde hem: ‘Zo talrijk zal uw nageslacht zijn.’ 6 Abram heeft de HEER geloofd en dat geloof is hem aangerekend als gerechtigheid. 7 Toen zei Hij tegen hem: ‘Ik ben de HEER, die u uit Ur in Kasdim, leidde om u dit land in bezit te geven.’ 8 Abram vroeg: ‘Ach Heer GOD, hoe kan ik weten dat ik het inderdaad zal krijgen?’
9 Hij zei tegen hem: ‘Haal een driejarige koe, een driejarige bok, een driejarige ram, een tortel en een jonge duif.’ 10 Hij haalde dit alles, sneed de dieren doormidden en legde de stukken tegenover elkaar; alleen de vogels sneed hij niet door.
11 Er kwamen roofvogels op de dode dieren af, maar Abram joeg ze weg.

12 Bij zonsondergang viel Abram in een diepe slaap; hevige angst en duisternis overvielen hem. 13 En de HEER zei tegen Abram: ‘U moet goed weten dat uw nakomelingen als vreemden zullen wonen in een land dat niet van hen is. Zij zullen hen als slaven dienen en men zal hen onderdrukken, vierhonderd jaar lang. 14 Maar het volk dat zij moeten dienen zal Ik vonnissen, en daarna zullen zij wegtrekken met rijke bezittingen. 15 U zult zelf in vrede tot uw vaderen gaan; pas in gezegende ouderdom zult u begraven worden. 16 De vierde generatie zal hier terugkeren, want dan is de maat van de schuld van de Amorieten pas vol.’
17 Toen de zon was ondergegaan en het helemaal donker was geworden, zag Abram een rokende oven en een vurige fakkel, die tussen de doormidden gesneden stukken door gingen. 18 Op die dag sloot de HEER een verbond met Abram.
Hij zei: ‘Aan uw nakomelingen schenk Ik dit land, vanaf de beek van Egypte tot aan de Grote Rivier, de Eufraat, 19 het gebied van de Kenieten, Kenizzieten, Kadmonieten, 20 Hethieten, Perizzieten, Refaïeten, 21 Amorieten, Kanaänieten, Girgasieten en Jebusieten.’

(Gen 15:1-21)

Hier doet God hetgeen dat waarschijnlijk toendertijd gebruikelijk was als twee mensen een gelofte aan elkaar aflegden. Ze liepen tussen de stukken van de offerdieren door, om daarmee aan te geven: moge met mij hetzelfde gebeuren als met die dieren, als ik mijn belofte aan jou niet houd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Nee, vloeken is vooral prettig vanwege die harde GGGGGGG-klank. Ik aanbid ook geen drol als ik shit zeg. Het bekt gewoon prettig. Dat christenen het onprettig vinden als ik een gvd uit kan me niet zo veel schelen. Die komen simpelweg niet met goede argumenten (eerder met motivatie om extra te gvd-en, maar goed zo kinderachtig ben ik niet) Het vloekwoord kanker heb ik al lang geleden uit mijn vocabulaire gebannen want dat is aantoonbaar kwetsend. Kanker is bewezen heh?

ach nee wrom zou je rekening houden met anderen he?! muur.gif

Wat mij erg opvalt aan jou is dat je op je achterste poten staat als er kritiek wordt geleverd op homoseksuele praktijken maar zodra een andere groepering bewust gekwetst wordt maakt dat niet uit.. nosmile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

ach nee wrom zou je rekening houden met anderen he?!
muur.gif

Wat mij erg opvalt aan jou is dat je op je achterste poten staat als er kritiek wordt geleverd op homoseksuele praktijken maar zodra een andere groepering bewust gekwetst wordt maakt dat niet uit..
nosmile.gif

ach, neem het met een korreltje zout - MarinusCopy zit in de atheïstische puberteit -> KLIK smile.gif en ik heb er alle vertrouwen in, dat dat wel bijdraait (zegt ie daar zelf ook). Zolang ie hier niet vloekt, hebben wij er toch geen last van? En als ie het wel doet, is er altijd wel een moddereter die z'n post kan editten smile.gif

Quote:

[...]

Nee, vloeken is vooral prettig vanwege die harde GGGGGGG-klank. Ik aanbid ook geen drol als ik shit zeg. Het bekt gewoon prettig. Dat christenen het onprettig vinden als ik een gvd uit kan me niet zo veel schelen. Die komen simpelweg niet met goede argumenten (eerder met motivatie om extra te gvd-en, maar goed zo kinderachtig ben ik niet) Het vloekwoord kanker heb ik al lang geleden uit mijn vocabulaire gebannen want dat is aantoonbaar kwetsend. Kanker is bewezen heh?

Als je die GGGGG-klank zo leuk vindt, kun je natuurlijk ook gewoon Arabisch gaan leren, echt iets voor jou puh2.gif Of Hebreeuws, dan roep je bijv. 'Baruch haSjem' (met die ch net zo hard als de G in GVD) .. het betekent 'gezegend zij de Naam' en het is ook een Hebreeuwse vloek, sla je twee vliegen in 1 klap puh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Atheistische pubertijd.... (grinnik) maar klopt wel ongeveer.

Ik bezig vaak het woord gloeiende trouwens als ik mijn hoofd stoot.


Samengevoegd:

Quote:

[...]

ach nee wrom zou je rekening houden met anderen he?!
muur.gif

Wat mij erg opvalt aan jou is dat je op je achterste poten staat als er kritiek wordt geleverd op homoseksuele praktijken maar zodra een andere groepering bewust gekwetst wordt maakt dat niet uit..
nosmile.gif

Het christendom heeft nooit rekening met mij gehouden. En om niet ook mijn seksualiteit hierin mee te slepen: zondagsochtends je bed uit gebeierd worden is één van de vele ergelijke opdringerigheden die het christendom kent.

Nie al het christendom is opdringerig, maar het is over het geheel opdringerig genoeg om pissig van te worden. Helemaal als je nicht bent uiteraard.

Maar het christendom heeft wel meer trekjes waar ik niet goed van wordt. sexisme bijvoorbeeld, of de bangmakerij met de hel, tot vervelens toe beweren dat het ID sprookje enige legitimiteit heeft om onderwezen te worden op scholen, en die lijst is nog veel langer.

Religie hoort in de kerk en thuis en nergens anders, maar overal waar je kijkt word je ermee geconfronteerd. Overal is daar religie om te zeiken over dingen waar het niets mee te maken heeft, om je lastig te vallen op manieren die gewoon ergerlijk zijn en (uiteraard) om te janken dat niemand rekening houd met haar gevoeligheden.

Iets met een balk en een splinter.....

Link naar bericht
Deel via andere websites

voeken is voor veel mensen het uiten van hun gevoelens. en veel vloek woorden klinken mooi in de mond. soms verzin ik er zlef een paar, die positief zijn zoals: doos i.p.v trut en damn i.p.v shit.

maar in Nederlands is het respecteren van eklaar iets belangrijks en met vloeken respecteer je elkaar niet bepaald.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Marinus Copy

*peinst* dus jij bent er zo 1 die uitgaat van t idee dat als iemand jou kwetst/irriteert je het zelf ook bij diegene terug moet doen? Met alle respect maar is dat niet nogal kinderachtig?

Als jij met fatsoen behandelt wil worden zul je dat zelf ook bij anderen moeten doen.. dus je mooie 'balk en splinter' uitspraak zou je op jezelf moeten toepassen voordat je hem naar anderen toe gooit..

Link naar bericht
Deel via andere websites

@ Jude:

Quote:

Atheistische pubertijd.... (grinnik) maar klopt wel ongeveer.

Nou, dat ongeveer flower.gif Maar ook tegen een puber mag je best wel eens zeggen dat het nou wel weer ff genoeg is. Alleen niet zo gauw als hij alleen maar zegt dát ie het doet. Als een kind tegen jou vertelt dat ie lekker stoer gaat belletjetrekken (of voor mijn part stelen uit een winkel), is dat wat anders dan wanneer hij het ook daadwerkelijk doet. En ik heb MarinusCopy hier nog niet zien vloeken (nee, Marinus, dat is géén uitnodiging puh2.gif)

Link naar bericht
Deel via andere websites

nja als iemand het 'excuus' gebruikt 'ik kan het niet helpen want ik ben een puber' is dat somehow niet zo overtuigend.. kenmerkende aan pubers is dat ze met volle overtuiging opstandig zijn.. maar ze staan dan wel achter wat ze zeggen..

nu doet hij alsof hij niet echt meent wat ie zegt omdat ie puber is.. verbaasd.gif

en ik beschuldig hem er helemaal niet van om op het forum te vloeken.. Hij zegt alleen dat ie irl vloekt en zich dan niks aantrekt van mensen die daardoor gekwetst kunnen raken.. DAAR reageerde ik op..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

nja als iemand het 'excuus' gebruikt 'ik kan het niet helpen want ik ben een puber' is dat somehow niet zo overtuigend.. kenmerkende aan pubers is dat ze met volle overtuiging opstandig zijn.. maar ze staan dan wel achter wat ze zeggen..

nu doet hij alsof hij niet echt meent wat ie zegt omdat ie puber is..
verbaasd.gif

Nee, hij meent het echt, maar geeft zelf toe dat hij af en toe zelfs voor zichzelf op het irritante af anti-geloof is.

Quote:
en ik beschuldig hem er helemaal niet van om op het forum te vloeken.. Hij zegt alleen dat ie irl vloekt en zich dan niks aantrekt van mensen die daardoor gekwetst kunnen raken.. DAAR reageerde ik op..

Snapte ik flower.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Jude: ik ben anti-religie omdat ik religie zie als een groot kwaad. Dit betekend niet dat ik religieuzen zie als een groot kwaad. Maar goed soms trap ik er iets te hard tegen. Ik sta wel achter mijn mening, maar diplomatie is een goed ding in deze en dat verzuim ik soms. (ik ben een opvliegend baasje zeg maar) min of meer een puber? ja ik ben me los aan het maken van het geloof en soms is dat niet schoonheidsprijs verdienende.

Over het kwetsen van reli's: ik ben een groot deel van mijn leven vreselijk gekwetst door reli's. En nog steeds trouwens. Hoewel christenen steeds beschaafder worden wat dat betreft is er nu een nieuwe en verbeterde religie. De islam.

Niet om dit een homotopic te maken maar ons handtasjes zijn gewoon traditioneel een geliefd doelwit van de abrahamitischen. Respect voor ons is er niet echt dus ik snap niet waarom ik jullie haatdragende sprookjes wel zou moeten respecteren.

Vloeken is niet bijzonder kwetsend vergeleken bij aangevallen worden op straat. (Ik had gelukkig een strijkbout in mijn handtasje dus ik kwam met de schrik vrij maar goed).

De NL christenen zijn redelijk verlicht denk ik, maar toch rammelt er hier en daar het een en ander. Nog steeds is het punt van mijn relatie bot gezegd waar ik mijn geslachtsdeel inbreng wat reli's betreft. Alsof dat het enige is wat er toe doet. Ik kan je zeggen dat dat vrij kwetsend is.

Kortom: boeddhisten zeuren niet over homo's dus die hebben geen last van me. Abrahamitischen zeuren vaak wel respectloos dus die moeten het zo nu en dan ontgelden. Ergo: blijf met je geloof uit mijn leven en ik blijf met mijn leven uit je geloof.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

ons handtasjes zijn gewoon traditioneel een geliefd doelwit van de abrahamitischen.

Terzijde, heb je dit artikel over een ex-broeder in Christus van jou gelezen (jij komt toch ook uit de GerGem?). M.n. laatste alinea is voor jou interessant.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Jude: ik ben anti-religie omdat ik religie zie als een groot kwaad. Dit betekend niet dat ik religieuzen zie als een groot kwaad. Maar goed soms trap ik er iets te hard tegen. Ik sta wel achter mijn mening, maar diplomatie is een goed ding in deze en dat verzuim ik soms. (ik ben een opvliegend baasje zeg maar) min of meer een puber? ja ik ben me los aan het maken van het geloof en soms is dat niet schoonheidsprijs verdienende.

Over het kwetsen van reli's: ik ben een groot deel van mijn leven vreselijk gekwetst door reli's. En nog steeds trouwens. Hoewel christenen steeds beschaafder worden wat dat betreft is er nu een nieuwe en verbeterde religie. De islam.

Niet om dit een homotopic te maken maar ons handtasjes zijn gewoon traditioneel een geliefd doelwit van de abrahamitischen. Respect voor ons is er niet echt dus ik snap niet waarom ik jullie haatdragende sprookjes wel zou moeten respecteren.

Vloeken is niet bijzonder kwetsend vergeleken bij aangevallen worden op straat. (Ik had gelukkig een strijkbout in mijn handtasje dus ik kwam met de schrik vrij maar goed).

De NL christenen zijn redelijk verlicht denk ik, maar toch rammelt er hier en daar het een en ander. Nog steeds is het punt van mijn relatie bot gezegd waar ik mijn geslachtsdeel inbreng wat reli's betreft. Alsof dat het enige is wat er toe doet. Ik kan je zeggen dat dat vrij kwetsend is.

Kortom: boeddhisten zeuren niet over homo's dus die hebben geen last van me. Abrahamitischen zeuren vaak wel respectloos dus die moeten het zo nu en dan ontgelden. Ergo: blijf met je geloof uit mijn leven en ik blijf met mijn leven uit je geloof.

Dat jij aangevallen wordt vanwege je homo-zijn is gewoon ronduit schokkend. Het lijkt me ook niet dat er een christen kan zijn die dat goedpraat.. in tegendeel; dat soort acties moeten keihard aangepakt worden..

Dat mensen een mening hebben over homoseksualiteit lijkt me daar totaal los van te staan.. Je kan en mag je mening nooit dmv bv geweld aan anderen opdringen..

Maar ik begrijp nog steeds niet waarom jij dan bewust mensen zou moeten kwetsen door te vloeken.. JUIST als jij je beledigd/aangevallen voelt als mensen van mening zijn dat homoseksualiteit iets verkeerds is, JUIST dan.. zou je toch ook met respect met de overtuiging van iemand anders om kunnen gaan?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Jezus kwetst niet, maar maakt heel en zegt: "Maak Mij tot alle volken bekend." Ik hou van Hem, dus als iemand vloekt, word ik gekwetst en ik moet zeggen: dit is een zeer fysiek gevoel! Ik krijg er altijd op slag buikpijn van en daar komt nog bij dat ik met een moeilijk te verwijderen angst zit om er wat van te zeggen. Onder het subforum Gebed heb ik speciaal daarvoor een topic gestart, zó erg houdt dit probleem mij bezig. Zelf met familie en vrienden durf ik hier niet over praten, zij weten van niks. Zó erg heeft dit probleem mij in zijn greep. Dus Rinus, zo zie je maar wat mensen zoals jij al niet kunnen aanrichten, dit praktijkvoorbeeld gelezen te hebben. Misschien toch 's wat om over na te denken?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vloek wel eens, het is vaak het engelse vier-letterwoord voor geslachtsgemeenschap.. mocht ik daar iemand mee kwetsen, so be it.

'Jezus' gebruik ik nooit.. lucht voor mij niet op, wat toch het 'doel' van vloeken is voor mij.. als ik echt heel boos ben dan kan er wel eens het ja, hoe noem je dat hier zonder het te noemen.. 'gvd'.. dan maar zo.. het zal vast eerder gebruikt zijn in dit topic.

Waarom juist dat vloekwoord? Sjah.. het is niet dat ik 'Jaweh' gebruik.. en mocht ik het schrijven dan gebruik ik geen hoofdletter.. dus voor de mensen die zich gewetst voelen, ik bedoel geen god in het bijzonder, ik discrimineer niet, voor mij zijn ze allemaal gelijk.. en voor die luttele procenten die gereserveerd zijn voor de Christelijke god in de vergelijking; helaas.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid