Spring naar bijdragen

Opwekkingsliederen


Aanbevolen berichten

We kunnen 2 dingen doen..

het analyseren van teksten waarin mensen hebben geprobeerd om gevoel om te zetten in woorden en muziek, om te kijken of het wel zo mag..

we kunnen ook, uit de talloze liederen die er door de loop van de jaren zijn ontstaan, een keuze maken waar ons gevoel ook mee akkoord gaat gewoon zingen wat er staat. We doen het per slot van rekening toch voor God. ZOu hij de opwekkingsbunden nauwkeurig onder de loep nemen of zou Hij blij zijn dat we onze talenten proberen zo goed mogelijk in te zetten...

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 64
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Sjaloom Lion of Judah,

Ongetwijfeld hebben of hadden de auteurs van de liederen (en dat zijn er héél veel, aangezien Opwekking een bloemlezing is) hun harten op de juiste plaats, hoewel alleen God daarover kan oordelen. Maar dat betekent niet dat ze er niet naast zouden kunnen zitten met misschien enkele liederen. Om een extreem voorbeeld te geven: moslims hebben ongetwijfeld ook het beste met de mensheid voor, maar zitten er theologisch gesproken toch naast.

En tja, inspiratie van de heilige Geest, dat is ook weer zo'n term natuurlijk. Hoe controleer je dát dan?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is niet aan ons om dat te controleren.. De Bijbel is ook een en al inspiratie van de HG.. is het in dat geval ook een taak om dat te controleren..

het is de HG die ons overtuigt van zonde en gerechtigheid.. Ik heb nog nooit het gevoel gehad dat ik zonde deed om opwekking te zingen..

betekent niet dat ik me altijd zo voel, zoals in de tekst staat.. De ene keer kan ik enthouasiaster meezingen dan de andere keer..

Maar bovenal doe ik het voor God. Hij komt toe.. alle lof en eer

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Het is niet aan ons om dat te controleren.. De Bijbel is ook een en al inspiratie van de HG.. is het in dat geval ook een taak om dat te controleren..

Ik geef een opwekkingsbundel niet het gezag van de bijbel hoor! Dat doe ik met geen enkele muziek bundel.

En was het niet zo dat de Schrift een toetssteen is?

Quote:
het is de HG die ons overtuigt van zonde en gerechtigheid.. Ik heb nog nooit het gevoel gehad dat ik zonde deed om opwekking te zingen..

En wat nou als anderen dat wel hebben?

Quote:
betekent niet dat ik me altijd zo voel, zoals in de tekst staat.. De ene keer kan ik enthouasiaster meezingen dan de andere keer..

Maar bovenal doe ik het voor God. Hij komt toe.. alle lof en eer

Ik heb het in dit topic voor die bundel best opgenomen.

Maar er zitten toch enkele liederen zoals opw. 667 die ik niet over mijn lippen zou kunnen krijgen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik geef Opwekking ook niet het gezag van de Bijbel..

Het is enkel zo dat door de eeuwen heen, de heilige Geest Dezelfde is gebleven en Zijn werk tot inspiratie niet minder is geworden..

Staat er een leugen in de opwekkingsliederen? Vooral niet zingen als je je er niet goed bij voelt..

Maar misschien moeten we vooral proberen te kijken door de ogen van God.. God is een God van motivatie..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

God is een God van motivatie..

wat bedoel je hier precies mee?


Samengevoegd:

Quote:

Voor de mensen die dit bekend voorkomt: De inpsiratie voor dit topic komt van de heer Geelhoed die hier op
uitgebreid op ingaat.

wat een lelijke site trouwens nosmile.gif

doet me een beetje denken aan die site uit het parodie-topic van Gorthaur een heeeele tijd geleden puh2.gif

Bleh... ik wordt misselijk als ik ernaar kijk. Hadden ze niet in ieder geval 1 lettertype kunnen gebruiken ofzo? boosrood.gif

*ahum* bot maar weer engel.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

wat een lelijke site trouwens
nosmile.gif

doet me een beetje denken aan die site uit het parodie-topic van Gorthaur een heeeele tijd geleden
puh2.gif

Bleh... ik wordt misselijk als ik ernaar kijk. Hadden ze niet in ieder geval 1 lettertype kunnen gebruiken ofzo?
boosrood.gif

*ahum* bot maar weer
engel.gif

misschien moet je daar ff doorheen prikken?! engel.gif

ik vind persoonlijk de inhoud op zijn minst erg boeiend te noemen worshippy.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

vind je verbaasd.gif

van wat ik op dit moment gelezen heb (toegegeven: nog niet veel) vind ik het vooral een soort aanval op Ouweneel. Bovendien kom ik veel tegen waar ik het niet mee eens ben en vind ik deze man erg onsymphatiek overkomen. Er wordt erg veel tijd besteed aan het afkraken van dingen, maar ik kom verder weinig opbouwends tegen nosmile.gif

Maargoed, BOT maar weer engel.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

ik denk niet dat je het meteen als een 'aanval' moet zien.. het is kritisch ja.. maar terecht.. het is juist heel goed om met kritische blik naar alles wat er gebeurt in de kerken etc te kijken.. alles wat hij zegt/stelt is beargumenteerd.. prima als je het er niet mee eens bent maar leg dan uit waar hij fout zit met zn redenaties en argumenten..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

ik denk niet dat je het meteen als een 'aanval' moet zien.. het is kritisch ja.. maar terecht.. het is juist heel goed om met kritische blik naar alles wat er gebeurt in de kerken etc te kijken.. alles wat hij zegt/stelt is beargumenteerd.. prima als je het er niet mee eens bent maar leg dan uit waar hij fout zit met zn redenaties en argumenten..

hehe... da's weer een topic op zich waard denk ik knipoog_dicht.gif

(meerdere zelfs, aangezien hij overal wel wat op aan te merken schijnt te hebben)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

vind je
verbaasd.gif

van wat ik op dit moment gelezen heb (toegegeven: nog niet veel) vind ik het vooral een soort aanval op Ouweneel. Bovendien kom ik veel tegen waar ik het niet mee eens ben en vind ik deze man erg onsymphatiek overkomen. Er wordt erg veel tijd besteed aan het afkraken van dingen, maar ik kom verder weinig opbouwends tegen
nosmile.gif

Maargoed, BOT maar weer
engel.gif

Ik kwam ook gewoon onjuistheden op die site tegen.

Zoals bijvoorbeeld de sugestie dat de pinkstergemeenten ed. dogmatisch in een algenezingsleer geloven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

vind je
verbaasd.gif

van wat ik op dit moment gelezen heb (toegegeven: nog niet veel) vind ik het vooral een soort aanval op Ouweneel. Bovendien kom ik veel tegen waar ik het niet mee eens ben en vind ik deze man erg onsymphatiek overkomen. Er wordt erg veel tijd besteed aan het afkraken van dingen, maar ik kom verder weinig opbouwends tegen
nosmile.gif

Maargoed, BOT maar weer
engel.gif

ik sluit me hier volledig bij aan. Ik kom wel vaker van die websites tegen waarop 1 persoon ontzettend veel artikelen schrijft vanuit 1 bepaalde visie. Krijg daarbij altijd een beetje kriebels en blijf ook altijd kritisch kijken, hou liever van meer variatie.

maar BOT, zelf opgegroeid in een behoudende kring, maar daar toch vandaan gegroeid, kan ik ontzettend genieten van opwekkingsliederen, maar dan heb ik toch veel meer met die van de 'oude stempel' dan de nieuwe. Misschien ben ik daar ook te nuchter voor, die beeldspraak bijvoorbeeld van de in dit topic besproken nummers.

Ik denk dat een kerkdienst niet mag draaien om de liederen die er gezongen worden maar het moet altijd blijven draaien om de prediking. Dáár moet je een gevoel van krijgen, misschien de ene keer van ontzettende vreugde, omdat God jou mooie dingen belooft, misschien de andere keer van schuld, omdat je weet dat je Hem door je zonden zoveel verdriet doet, een andere keer misschien weer van verwondering, omdat een zo heilige grote God naar een klein onheilig mens als jou omziet. Liederen dienen slechts ter ondersteuning van de prediking te zijn, en bovendien vooral: tot eer van Hem. Mijn eigen gevoel staat dan op de achtergrond.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sjaloom Yapie,

Het is in deze kwestie altijd interessant om te kijken wat kerken en gemeenten eigenlijk doen in hun diensten of vieringen en waar ze de nadruk op willen leggen. Zo kun je beter beoordelen waar het zingen voor dient en waarom het in de ene kerk belangrijker is dan in de andere. Ik ga daarbij uit van grofweg drie typen vieringen: de katholieke/orthodoxe, de gereformeerde/protestantse en de evangelische/pentacostale (pinkster) viering. Grofweg, want er zijn uiteraard vele nuances binnen de verschillende stromingen.

In de katholieke en orthodoxe kerken wordt tijdens de viering, de Mis of de Goddelijke Liturgie genoemd, het Offer van Christus tegenwoordiggesteld. Dit betekent: wat destijds op Golgotha gebeurde, gebeurt tegelijkertijd sacramenteel in elke viering. Hier staat dus nadrukkelijk het Offer van Christus centraal en niet zozeer de preek (de homilie), die dan ook maar tien á vijftien minuten duurt. Als er dan iets te vieren valt, dan gebeurt dat op zeer plechtige, "verheven" wijze. Er zijn wel groeperingen, zoals de katholieke charismatische beweging, die uitbundig vieren, maar de "basic-mood" is plechtig.

In de protestantse en gereformeerde kerken wordt tijdens de viering het Woord verkondigt, onderwezen. Voor deze kerken is de prediking inderdaad essentiëel; ze zien het als de sleutel om het hemelrijk mee te openen voor ongelovigen. Vooral in traditionelere kerken wordt er daarom voornamelijk gepreekt. Het zingen gebeurt meestal op rustigere, plechtige wijze, om zo tot rust te komen en meer open te staan voor Gods Woord. Ook leggen deze kerken over het algemeen meer de nadruk op Gods heiligheid en in zeer strenge kerken ook op zijn toorn.

In de evangelische en pentacostale gemeenten (zij noemen zichzelf bijna nooit kerken) wordt tijdens de viering God met zang en muziek aanbeden en kunnen in vooral charismatische gemeenten de gaven van de Geest zich zichtbaar manifesteren. Deze gemeenten belijden een sterke heilszekerheid, dus de zekerheid dat ze naar de hemel gaan, dus willen feestvieren alsof ze er al zijn, als het ware. Daarom wordt daar heel veel en verschillend gezongen en is de prediking eenvoudiger, maar vaak wel vrij radicaal en sterk uitnodigend om je leven aan Jezus te geven.

Elke stroming doet dus iets heel anders tijdens de viering. Sommige stromingen willen dan gaan combineren, dus van alles een beetje meepakken, maar meestal pakt dat niet zo goed uit. Je krijgt dan een wat lauwe bedoeling die prettig kan zijn, maar geen echte diepgang kan brengen. Het is net als bij kunst: als je je in één stijl verdiept, kun je je uiteindelijk véél beter en diepgaander uiten, dan wanneer je van alle stijlen iets meepikt. Waardoor je kunstwerken ook veel meer recht doen aan jou als persoon. Of de prediking essentiëel is, heeft dus vooral te maken met wat je doet in de kerk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Hoe meer ik de liederen uit de opwekkingsbundel 'bestudeer', des te meer kom ik tot de ontdekking dat deze veelal gebrand lijken te zijn op een soort psychologische ego-boost.

Een voorbeeld, opwekking 544:

Het lied is absoluut prachtig en tot de laatste 4 regels is er niets op aan te merken (Jezus kennen is meer waard dan rijkdom of macht, daar zijn we het vast allemaal over eens).

Edoch:

\"Als een roos, geplukt en weggegooid

nam U de straf

en dacht aan mij,

meer dan ooit. \"

Ik begrijp dat Jezus ook voor
mijn
zonden is gestorven maar dat hij specifiek aan mij dacht durf ik te betwijfelen en dat dit in Zijn graf was lijkt me helemaal uitgesloten, anders klopt de hele theologie dat Hij uberhaupt stierf en is opgestaan niet.

'Ik wil heel dicht bij U zijn, als een kind bij de vader op schoot.'

'Til mij op, neem mij in Uw armen. Til mij op, houd mij dicht tegen U aan'. (lied 581)

Dat God de Vader is ontken ik natuurlijk niet, maar hoe ik bij Hem op schoot kan zitten begrijp ik niet. Sterker nog: Hij is de Schepper van hemel en aarde, geen knuffelbeer.

Meerdere liederen lijken meer te gaan over de eigen 'ik' dan over God en zo een opvulling te zijn van een gemis in het dagelijkse leven, of juist in te spelen op dagelijkse vreugde.

Dit heb ik bij veel mensen geconcludeerd (oa bij de Alpha Cursus), inclusief bij mezelf.

Hierdoor is het zingen van (veel) opwekkingsliederen dus eigenlijk niet zozeer het prijzen van God (hoewel het toch 'praise' mag heten) maar meer een soort therapie om je eigen leegte in te vullen.

Begrijp me niet verkeerd, ik heb zeker niets tegen opwekkingsliederen en zing/speel ze graag maar toch baart bovenstaande me enigzins zorgen. De kern van het geloof, van het evangelie wordt m.i. op deze manier achtergesteld.

Voor de mensen die dit bekend voorkomt: De inpsiratie voor dit topic komt van de heer Geelhoed die hier op
uitgebreid op ingaat. Het lezen van
verwoordde precies waar ik al enkele weken mee rondloop en het leek me wel een goed discussie-onderwerp.

Een citaat van de site:

[...]

Ik ben het hier wel mee eens. Het gevoel dat je krijgt door het zingen van opwekkingsliederen...

Is dat God, of gewoon zelf-hypnose?

Man wat heb jij een klein geloof~!

Egt waar! Jij gaat in op wetenschap terwijl je weet dat er iets groters, machtigers en beters is dan dat.

De wetenschap doet alsof zij allomwetend is maar dat is niet Zo er zijn nog zooooveel dingen voor ons onbegrijpelijk. Door dit te geloven, Geloof je niet wat God het meeste plezier brengt: namelijk aanbidding.

Ook al bid en zing ik alleen in tongentaal,

Dan heb ik datzelfde gevoel. als ik alleen maar een melodie meeneurie in aanbidding heb ik het zelfde gevoel.

Aanbiddingsliederen zijn niet afhankelijk van de text, maar van de hartsgesteldheid en van melodieën.

Hiermee zeg je dat aanbidding zelfhypnose is,

Geloof je dan wel in een God of hoe zit dat?

Satan probeert alles af te pakken wat je dichter naar God brengt. Laat jij je dat afpakken of hou je er aan vast?

Nou hoor!

Michiel

Link naar bericht
Deel via andere websites

Shalom Michiel,

Quote:

[...]

Man wat heb jij een klein geloof~!

Dat zou kunnen. Zou je me uit kunnen leggen waarom precies?

Quote:

Egt waar!

Ja, ik geloofde net al dat je het meende. Of het 'egt waar is' weet ik niet (overigens een tip: link )

Quote:
Jij gaat in op wetenschap terwijl je weet dat er iets groters, machtigers en beters is dan dat.

Ik vind het iets te makkelijk om te zeggen dat wetenschap per definitie niet waar is. Dat er iets groters en machtigers is wéét ik wel (dus hey, m'n geloof is toch niet zo heel erg klein).

Maar toch vroeg ik het me af.. dat is vrij menselijk, hoor, twijfelen. Maar zou je me ook dingen kunnen uitleggen aan de hand van dingen die ik begrijp, zonder gewoon op de man af te zeggen dat iemand 'een klein geloof' heeft?

Quote:
De wetenschap doet alsof zij allomwetend is maar dat is niet Zo er zijn nog zooooveel dingen voor ons onbegrijpelijk. Door dit te geloven, Geloof je niet wat God het meeste plezier brengt: namelijk aanbidding.

Waarom geloof ik dat dan niet? Ik vroeg alleen óf het zou kunnen zijn dat de aanbidding die zo mooi van God lijkt te komen ook daadwerkelijk van Hem komt of dat er misschien toch (en ik zou je werkelijk jammer vinden als ik gelijk heb want stiekem twijfel ik gewoon heel erg hoor) een stukje menselijkheid in zin.

Quote:
Ook al bid en zing ik alleen in tongentaal,

Dan heb ik datzelfde gevoel. als ik alleen maar een melodie meeneurie in aanbidding heb ik het zelfde gevoel.

Ik snap dit stukje niet zo goed.

Quote:
Aanbiddingsliederen zijn niet afhankelijk van de text, maar van de hartsgesteldheid en van melodieën.

Juist! Daar sla je de spijker op z'n kop! Die melodieën zijn juist vaak op een bepaalde manier opgebouwd waardoor er makkelijk een hypnotisch effect kan ontstaan.

Quote:
Hiermee zeg je dat aanbidding zelfhypnose is,

Correctie: ik zei dat het zo zou kunnen zijn.

Quote:

Geloof je dan wel in een God of hoe zit dat?

Ja hoor, hoezo?

Quote:
Satan probeert alles af te pakken wat je dichter naar God brengt. Laat jij je dat afpakken of hou je er aan vast?

Stel, he.. stél.. dat ik besluit dat opwekkingsliederen nep zijn... stél.

Waarom kom ik dan niet dichter tot God? Ik heb altijd begrepen dat Zijn woord ons dichter bij Hem brengt (je weet wel, de Bijbel) maar volgens jou kan dit dus alleen door opwekkingsliederen?

Quote:

Nou hoor!

Zegen!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Een interessante vraag is dan ook weer waarvoor het zingen dient tijdens de viering. Er zijn namelijk verschillende redenen waarom je zou willen zingen in de kerk en ik zal er een paar heel globaal noemen. Globaal, want uiteraard zijn er weer vele nuances en lopen vormen toch altijd in elkaar over.

Een oeroude vorm van zingen in de Kerk is het zingend bidden. Het Gregoriaans stamt daar duidelijk vanaf, maar ook in de joodse Tempel kende men het zingend bidden, het reciteren, al. Het zingen behelst dan niet meer dan het melodieus (en maatloos) uitspreken van vaste gebeden of lezingen uit de Schrift. De zang staat dus volledig in dienst van de tekst, die dan ook niet aangepast hoeft te worden aan welke melodie ook. Vooral in kloosters kom je dit dagelijks tegen, daar men er rechtsstreeks uit de Schrift bidt.

Een tweede vorm van zingen is het zingen om de viering luister bij te zetten. Prachtige koorwerken zijn daaruit voortgekomen en zul je in de Mis redelijk vaak horen, als de betreffende parochie gezegend is met een of meerdere goede koren. De melodie wordt dan al een heel stuk complexer en de tekst moet qua opbouw op de muziek worden aangepast. Luisteren en rustig in jezelf bidden tijdens de muziek speelt een belangrijkere rol dan zelf daadwerkelijk willen meezingen.

Een derde vorm van zingen is het zingen om te getuigen, of om te verkondigen. Zowel tekst als melodie zijn dan belangrijk. De tekst is dan veel meer verkondigend, of uitnodigend om voortaan Christus na te volgen. De melodie en de tekst is meer afgestemd op wat mensen aanspreekt en kunnen daardoor na enkele decennia in onbruik raken als de samenleving voortdurend veranderd. Het getuigen hoeft dan niet altijd naar andersgelovigen te zijn, maar vooral toch ook naar de eigen gelovigen.

Een vierde vorm van zingen is het zingen om een ervaring. Dit wil zeggen: tekst en melodie zijn zó ingericht, dat het tijdens het zingen eenvoudiger wordt een emotionele ervaring te beleven, of in trance te raken. In andere godsdiensten kom je dat veel tegen, maar toch ook in enkele takken van het christendom. Waaronder de charismatische tak. Tekst en melodie moeten dan volmaakt op elkaar zijn afgestemd en in de sfeer van de gewenste ervaringen zijn.

Ik heb het idee dat Opwekking vooral de laatste twee vormen behelst, met af en toe een lied uit de eerste vorm. En heel af en toe zelfs een wat ingewikkeldere canon, om de viering luister bij te zetten. Maar vooral dus die laatste twee, waarvan je de derde vorm vooral in de oudere liederen aantreft en de vierde vorm vooral in de jongere liederen (500 en hoger). De vraag is dus: welke vorm van zingen past in de viering? En dat heeft weer te maken met wat je in de viering wilt doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

^die lap text begin ik nieteens aan noparty.gif

Maar ik d8 dat je t niet alleen over opwekkingslieferen had maar over aanbidding algemeen. en sorry als ik je pijn gedaan heb of heel erg fel reageerde, maar aanbidding is helemaal mijn ding, en als dat ff onderuitgehaald word door iemand kan ik daar wat fel op zijn,

Sorry~! hamer.gifhamer.gifbloos.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid