Spring naar bijdragen

van evangelisch naar gereformeerd


Aanbevolen berichten

hoi mensen,

ik zit zelf met een hele grote verandering in mijn leven. Mijn vriend is gereformeerd vrijgemaakt, en ik zelf zit bij een pinkstergemeente.

zelf vindt ik het best wel belangrijk dat een kerk vrij modern is. Maar dat God wel op de eerste plek staat in de dienst!

omdat mijn vriend en ik graag samen verder willen met het geloof, heb ik er in gesprek met God en mijn vriend voor gekozen om te gaan kiezen voor de gereformeerd vrijgemaakte kerk.

nu is het voor mij een hele verandering en ik ben ook volwassen gedoopt, en ga over 1 á 2 jaar belijdenis doen. ik bne benieuwd of er jongeren zijn die deze stap ook gaan doen of hebben gedaan.

want ik heb het idee dat ik de enige ben. omdat er meestal mensen zijn die van de gereformeerde stroming naar de evangelische stroming gaan.

liefs christa

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben van de hervormde kerk naar een evangelische gemeente gegaan. (nu had dat z'n redenen)...

Maandag heb ik echter een gesprek met een voormalig diaken van de gereformeerde kerk.

Ben als volwassene gedoopt door besprenkeling maar ook de doop door volledige onderdompeling wordt door traditionele kerken als geldig gezien.

Link naar bericht
Deel via andere websites

oww kee

Raido, ik ben inderdaad gedoopt in de naam vna de Vader, de Zoon en de Heilige Geest. met daar achteraan de doop in de Heilige Geest.

volgens mijn vriend zou het ook wel meevallen. maar ik weet zelf helemaal niet hoe het daar aantoe gaat als het gaat om dat soort dingen. en ben dus heel erg benieuwd naar verhalen, meningen van anderen.

maar zal als die kerk in Zwolle bevalt zeker een gesprek met de dominee daar vragen. want hij zal veel vragen kunnen beantwoorden

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mijn vriendin heeft een tijdje in de GKV te Zwolle gekerkt. Qua vormen zullen er best wat verschillen zijn, ook ik moet erg wennen en voel me er soms nog niet helemaal op mijn gemak.

Wat mij belangrijker lijkt is om je te verdiepen in de geloofsbelijdenis van die kerken, waarom wij kinderen dopen en andere volwassenen bijvoorbeeld. De doop is vooooral bij vrijgemaakten erg belangrijk, samen met de belijdenis

Link naar bericht
Deel via andere websites

ik ben van charismatisch naar hervormd gegaan. Ik was al als kind gedoopt en ook nog op mijn twaalfde al volwassene (nou ja volwassen).

ik ga dit jaar belijdeniscatechesatie volgen om meer over mijn kerk te leren, over de traditie, de achtergrond van de traditie en de belijdenisgeschriften.

wat Raido ook zegt, het is misschien goed om de belijdenisgeschriften is te bekijken, dus dat gaat om de Nederlandse geloofsbelijdenis, de catechismus en de Dordtse leerregels. De eerste twee geschriften gaan volgens mij geen probleem zijn, maar ik zelf had in het begin nogal wat moeite met de Dordtse leerregels, omdat daar de manier van denken van de gereformeerde traditie wordt uitgelegd en die manier van denken is anders als wat ze leren in pinkstergemeentes.

Maar ik zou zeggen, schrijf je vragen op en stel ze aan de dominee van de kerk van je vriend.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wij zijn zelf in de meer evangelische 'hoek' opgegroeid, maar mijn zus kreeg ook een vrijgemaakte vriend. (Tja, kan gebeuren op een vrijgemaakte school knipoog_dicht.gif )

Anyway, ze is een paar maanden geleden gedoopt (door besprenkeling) in de GKv, en in dezelfde dienst deden zij en haar vriend (en nog heel veel anderen) belijdenis.

De dominee was er erg blij mee geloof ik, die maakte het inderdaad vaker andersom mee. Maar ik denk dat je goed terechtkomt in de GKv!

Link naar bericht
Deel via andere websites

ja ik ben er zelf ook van overtuigd dat ik er goed terecht ga komen, ik heb er een heel goed gevoel bij.

ik heb nu het catechismus (hoe je het ook mag schrijven) en de 3 geloofsbelijdenissen gelezen. en daar kan ik me heel erg goed in vinden! zelf ben ik van mening dat het opdragen van een kindje en het dopen heel dicht bij elkaar ligt.

en als je heel ver in de toekomst zou gaan kijken, zou ik wel tegen mijn kinderen gaan zeggen, kijk eerst rond voordat je belijdenis gaat doen. ik heb zelf heel erg veel gehad aan de volwassendoop. en ben van mening dat de belijdenis ook heel erg veel aan mijn leven toe zal voegen als God er achter staat!

ik ga komend jaar naar de gereformeerde hogeschool omdat windesheim (pabo) mij helemaal niet beviel, en ik wel iets meer christelijk wil zien op een school.

ik ga steeds meer dingen zien bij mijn pinkstergemeente waar ik mijn vraagtekens bij zet, en ik hoop dat God mij de weg gaat laten zien die ik moet gaan.

zelf heb ik nu echt het idee dat die richting de GKV is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

mmm... wat ik wel merk op dit topic is het omzien naar de leer van de kerken..

Zijn er al topics over bijvoorbeeld de vervangingstheologie? Waarbij kerken dus de kinderdoop laten doorgaan als vervanging van de besnijdenis..

Maar 'bekeert u en laat u dopen' heeft daar volgens mij niet zoveel mee te maken.. Ik refereer liever naar de Bijbel, dan naar door kerken opgestelde geschriften. Ook al kunnen daar complete waarheden in staan.. Kijk uit met wat door kerken is opgesteld, wat eigenlijk niet eens meer terug te vinden is in de Bijbel.

Geen kritiek op reacties verder hier hoor.. maar ik ben gewoon iemand die het liefs dichtbij de bron blijft.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

mmm... wat ik wel merk op dit topic is het omzien naar de leer van de kerken..

Zijn er al topics over bijvoorbeeld de vervangingstheologie? Waarbij kerken dus de kinderdoop laten doorgaan als vervanging van de besnijdenis..

Maar 'bekeert u en laat u dopen' heeft daar volgens mij niet zoveel mee te maken.. Ik refereer liever naar de Bijbel, dan naar door kerken opgestelde geschriften. Ook al kunnen daar complete waarheden in staan.. Kijk uit met wat door kerken is opgesteld, wat eigenlijk niet eens meer terug te vinden is in de Bijbel.

Geen kritiek op reacties verder hier hoor.. maar ik ben gewoon iemand die het liefs dichtbij de bron blijft.

Mensen verwijzen naar de 3FvE omdat dat iets is wat bij een gereformeerde kerk hoort.

@TS: ik zou het rustig aan doen, ga een tijdje regelmatig naar die kerk; dan leer je er mensen kennen waar je ook weer veel van zult leren. En idd, de 3FvE zijn belangrijk om de GKV te leren kennen. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

ik zal inderdaad ook vaker naar de GKv gaan.

maar zijn er ook mensen hier die zelf ook deze stap hebben gemaakt. want ik zou graag in contact willen komen met zulke mensen.

en ik blijf ook heel erg goed naar de bijbel kijken, en ben het ook helemaal eens met de volwassendoop.

maar kan me ook vinden in het standpunt van de kinderdoop. alleen waar ze het vandoor hebben gehaald uit de bijben, dat wil ik nog wel eens vragen..

(niet om gereformeerde mensen hier te kwetsen hoor)

want er staat ook niet letterlijk in de bijbel dat je kinderen op moet dragen toch, of wel?!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

ik zal inderdaad ook vaker naar de GKv gaan.

maar zijn er ook mensen hier die zelf ook deze stap hebben gemaakt. want ik zou graag in contact willen komen met zulke mensen.

Ik weet niet veel mensen die naar de GKv overgegaan zijn, zoals je al schreef gebeurt het vaker andersom.

Quote:
en ik blijf ook heel erg goed naar de bijbel kijken, en ben het ook helemaal eens met de volwassendoop.

maar kan me ook vinden in het standpunt van de kinderdoop. alleen waar ze het vandoor hebben gehaald uit de bijben, dat wil ik nog wel eens vragen..

(niet om gereformeerde mensen hier te kwetsen hoor)

want er staat ook niet letterlijk in de bijbel dat je kinderen op moet dragen toch, of wel?!

Voor de doop graag in het Doop! topic verder. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Zijn er al topics over bijvoorbeeld de vervangingstheologie? Waarbij kerken dus de kinderdoop laten doorgaan als vervanging van de besnijdenis..

Verstaat gij ook het geen gij leest? Vervangingstheologie gaat namelijk noet 'de kinderdoop als vervanging van de besnijdenis' maar over dat de Kerk (Christendom) Israel (Jodendom) vervangt en dat Israel dus niet Gods verbondsvolk meer is (het Oude Verbondsvolk), dat is toch heel wat anders. De Vervangingstheologie is uit het gros van de gereformeerde kerken al weer minimaal 60 jaar weg of zo goed als weg.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 4 weeks later...
Gast Anon_phpbb

Als je eens informatie over kerken wilt hebben kun je die makkelijk vinden op link en als je eens wilt weten hoe het er in een bepaalde kerk aan toegaat is het mogelijk dat er een recensie staat op link misschien leuk om achtergrondinformatie over een bepaald kerkgenootschap of kerk te vinden, tip!


Samengevoegd:

de ene link is naar kerkzooeker de andere naar kerkkijker.nl

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid