Spring naar bijdragen

gothic en geloof


Gast Anon_phpbb

Aanbevolen berichten

Quote:

Net het feit dat er op gothicfora zo gediscussiëerd wordt over geloof lijkt me een teken dat er met gothic geen bepaalde visie op geloven samenhangt. Als iedereen het eens zou zijn dat geloven verwerpelijk is heb je geen discussietopics meer nodig lijkt me. Ik krijg uit zulke forumdiscussies het idee dat er net geen algemene consensus is. Op zulke fora zie je wel een hoop mensen die vinden dat geloven achterhaald en naïef is, maar laten we wel wezen, dat heeft niet veel te maken met gothic. Of je het nu leuk vindt of niet, een groot deel van de westerse mensen (en dan vooral jongeren) denkt er nu eenmaal zo over. Ik denk niet dat je heel andere reacties zou krijgen wanneer je zo'n discussie voert met liefhebbers van pakweg r&b.

Maar het probleem zit hem ook geenszins in de visie op geloven of iets dergelijks. Het probleem zit hem in het gedrag dat mijns inziens zeer moeilijk te combineren is met geloof. Vaders die iedere avond in een café samenkomen om zich klem te zuipen hoeven ook niet per definitie een standpunt ten opzichte van het geloof te hebben in genomen. Toch meen ik op basis van gedrag en uiterlijkheden te concluderen dat er enkele dingen wezenlijk in strijd zijn met wat men als gewenst gedrag van een gelovige zou omschrijven.

Dat wil nog niet zeggen dat het per definitie fout is, maar wel dat het gevaarlijk en af te raden is. Dat laatste is dan ook direct wat ik doe.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 136
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Gothic en geloven gaat zeker wel samen, maar of christen zijn en gothic samen gaan dat weet ik niet. Misschien zijn er bepaalde 'gothische gedragingen' die bij het christen zijn niet door de beugel kunnen. Ik kan me nu niet zo 1 2 3 iets voor de geest halen maar om nu als christen tijdens een epica concert met Façade Of Reality mee te zingen lijkt me minder geschikt. Maar ik weet het nietsmile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Maar het probleem zit hem ook geenszins in de visie op geloven of iets dergelijks. Het probleem zit hem in het gedrag dat mijns inziens zeer moeilijk te combineren is met geloof. Vaders die iedere avond in een café samenkomen om zich klem te zuipen hoeven ook niet per definitie een standpunt ten opzichte van het geloof te hebben in genomen. Toch meen ik op basis van gedrag en uiterlijkheden te concluderen dat er enkele dingen wezenlijk in strijd zijn met wat men als gewenst gedrag van een gelovige zou omschrijven.

Dat wil nog niet zeggen dat het per definitie fout is, maar wel dat het gevaarlijk en af te raden is. Dat laatste is dan ook direct wat ik doe.

Ik reageerde ook vooral op Aimé, die dat gothicforum aanhaalde. In mijn ogen 'bewees' dat forum helemaal niets, buiten dat er door goths gediscussiëerd wordt over geloven, wat we helemaal niet slecht lijkt aangezien het toch best een belangrijk onderwerp is om eens over na te denken.

Persoonlijk heb ik de indruk dat jij het anders-zijn van goths overschat. De meeste goths gedragen zich eigenlijk behoorlijk normaal. Ik vraag me ook af welke concrete dingen jou bij goths zo in strijd lijken met het christendom, want ik persoonlijk zie ze eigenlijk niet. In je eerdere posts zei je dacht ik ook iets in de aard van dat goths zich zodanig afzetten tegen de maatschappij dat ze zichzelf eruit uitsluiten en niet meer normaal kunnen participeren aan die maatschappij, heb ik dat goed begrepen? Dat is iets wat me toch een behoorlijke overdrijving lijkt, kan je wat meer verduidelijken wat je daar mee bedoelt?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ik reageerde ook vooral op Aimé, die dat gothicforum aanhaalde. In mijn ogen 'bewees' dat forum helemaal niets, buiten dat er door goths gediscussiëerd wordt over geloven, wat we helemaal niet slecht lijkt aangezien het toch best een belangrijk onderwerp is om eens over na te denken.

Nee, dat forum bewijst voor mij ook helemaal niks. Wat dit betreft put ik vooral uit gesprekken met mensen die ik hierover gehad heb en enkele dingen die ik hier over gelezen heb. Ik zou liegen als ik zei dat ik me in het onderwerp heb verdiept. Totale onwetendheid kun je me echter ook niet verwijten.

Quote:

Persoonlijk heb ik de indruk dat jij het anders-zijn van goths overschat.

Allereerst doen ze zich al anders voor. Op deze factor dien je je niet te verkijken. Het spreekwoord 'kleren maken de man' draagt een grote kern van waarheid. Door de manier van kleden stralen mensen iets uit. De uitstraling van Gothics is duister en duidelijk contra mainstream.

Quote:

De meeste goths gedragen zich eigenlijk behoorlijk normaal. Ik vraag me ook af welke concrete dingen jou bij goths zo in strijd lijken met het christendom, want ik persoonlijk zie ze eigenlijk niet.

Ten eerste is de kleur van de kleding en de bijbehorende symbolen e.d. al een punt. Het zweemt allemaal naar duisterheid. Ook in de muziek komt dat naar voren. Deze voorliefde voor duistere zaken hoeft niet verkeerd te zijn. Maar het gevaar ligt op de loer, meer dan anders. Ten tweede is er binnen deze subcultuur een boven gemiddelde aandacht voor datgene wat occult is. Een meisje dat ik ken en dat jarenlang deel uitmaakte van een groep gothics heeft mij verteld dat dit zich bijzonder manifesteerde in deze groepen. Ook op een breder niveau. Dit tweede voorbeeld is een perfecte onderstreping van het eerste argument. Er blijkt daadwerkelijk een groot risico van afglijden aanwezig te zijn.

Quote:

In je eerdere posts zei je dacht ik ook iets in de aard van dat goths zich zodanig afzetten tegen de maatschappij dat ze zichzelf eruit uitsluiten en niet meer normaal kunnen participeren aan die maatschappij, heb ik dat goed begrepen? Dat is iets wat me toch een behoorlijke overdrijving lijkt, kan je wat meer verduidelijken wat je daar mee bedoelt?

In twee situaties heb ik concreet te maken gehad met mensen die zich meenden op een dergelijke manier te moeten aan kleden. De eerste situatie was een meisje, was een leuk meisje, kwam na de zomervakantie ineens in het zwart op school. Communicatie bleek steeds moeilijker, ze zette zich duidelijk buiten de groep. Samenwerken werd lastiger, ze trok enkel op met mensen met dezelfde afwijkende kledingstijl en muzieksmaak. Op den duur werd het een echt buitenbeentje. Achteraf gezien durf ik wel te stellen dat ze er zelf ook niet erg gelukkig van is geworden. Haar nieuw verkregen groep vrienden bleek toch niet zo prettig als gedacht.

Een tweede situatie was een man die in dergelijke kleding meende het bedrijf waar ik een bijbaantje heb te kunnen vertegenwoordigen. De boodschap van de bedrijfsleider was duidelijk, kleren en in dit concrete geval vooral make-up uit of jij eruit. En geef hem eens ongelijk, welk bedrijf wil er nou vertegenwoordigd worden door iemand die zich bewust afschrikwekkend kleed.

Dit zijn concrete voorbeelden die mijn bewering steunen. Een inleiding in de sociologie die ik een tijd geleden heb gelezen beschrijft het opstandige en bijzonder maatschappijonvriendelijke aspect , zij het zijdelings.

Zoals ik al zei heb ik me er nimmer in verdiept. Zijdelings heb ik dingen opgevangen en uit eigen ervaring heb ik mij een beeld gevormd. Mocht het beeld van anderen wel degelijk positief zijn dan blijft mijn waarschuwing staan. Je straalt één al negativiteit uit als je je op die manier kleedt. Er is voor een gezond iemand geen reden om zich zo te gaan kleden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat die kledij betreft heb je een punt, het is inderdaad wel erg opvallend en anders en het werkt ook afschrikkend. Het hangt natuurlijk wel van persoon tot persoon af hoe ver je daar in gaat, er is natuurlijk een verschil tussen gewone zwarte kledij, en een volledige outfit in kant en fluweel met make-up bij enzovoort. Toch vind ik het jammer wanneer associaties met die kledij enkel negatief zijn. Ik vind het ergens ook wat moeilijk te begrijpen aangezien ik zelf nooit zo'n negatieve associaties had bij die kleding, voor mij straalt het net iets heel anders uit: schoonheid, elegantie, creativiteit, het theatrale, mysterieuze, op een bepaalde manier ook heel feestelijke. Nu, het hangt er ook maar vanaf wat voor kledij je juist draagt, gothic is natuurlijk een erg breed begrip. Er zijn ook goths die er inderdaad nogal onprettig uit zien, en er zijn er vooral een heel deel die er nogal standaard en saai uitzien, maar voor mij hebben de positieve associaties altijd doorgewogen. Ik besef natuurlijk wel dat niet iedereen die positieve ideeën daarbij heeft, maar ik vind het best jammer hoe mensen bij een stijl die voor mij zoiets positief is uitsluitend negatieve ideeën hebben. Ik denk ook dat de meeste mensen die zulke kledij effectief dragen dat niet doen omdat ze de kledij afschrikwekkend enzovoort vinden, ik denk dat de meeste mensen net kledij dragen waarmee ze positieve associaties hebben, en voor goths is dat niet anders. Als je met zo'n ogen kijkt naar iemand die er extreem uitziet plaatst dat zo'n uiterlijk toch in een ander perspectief.

Wel, ik heb me er niet in verdiept op enige wetenschappelijke wijze (ik heb er nauwelijks boeken of studies over gelezen, ik heb het al helemaal niet zelf bestudeerd voor een scriptie of paper ofzo), maar ik ben wel 'ervaringsdeskundige'. Ik ga al zo'n vijf jaar lang uit in het gothicwereldje, ben 'vaste klant' op een aantal feestjes, ben bevriend met organisatoren van feestjes, en heb zelf nog een tijdje mee zo'n dingen georganiseerd. Door de jaren heen heb ik natuurlijk ook een hoop mensen leren kennen, dus ik denk wel dat ik een behoorlijk breed beeld heb van het hele gebeuren (en dan vooral hier in de streek). In mijn ervaring is de zelfdefinitie van de meeste goths behoorlijk positief. Ze zien zichzelf niet als mensen die tegen de maatschappij zijn ofzo. Ik heb de indruk dat de meeste goths best gelukkig zijn met zichzelf, en zich oprecht goed voelen bij hun stijl, niet om daar anderen mee te shockeren of af te schrikken, maar omdat het echt hun ding is.

Nu kun je natuurlijk op verschillende manieren omgaan met een afwijkende smaak. Jij zou misschien meer geneigd zijn om te zeggen, doe maar gewoon normaal, zo loop je niet het gevaar om anderen af te schrikken. Ik kan de zin van die positie inzien, maar ik zie het zelf toch anders. In mijn ogen is het net positief wanneer mensen een eigen smaak en stijl ontwikkelen en die ook uiten, en is het belangrijk om te leren omgaan met mensen die zo'n dingen anders invullen dan jijzelf, of dan de meerderheid van de mensen. Zo lang mensen vriendelijk en open blijven naar elkaar toe moet dat kunnen. En in mijn ervaring zijn de meeste goths dat ook gewoon. Je hebt helaas altijd mensen die negatief willen doen tegen alles wat niet gothic is, maar over het algemeen worden die mensen ook niet graag gezien door andere goths, bijna niemand vindt onvriendelijke en negatieve mensen aangenaam gezelschap.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Ik vraag me dan af waarin die "voorliefde" voor duisternis zich uit. Ik kan me in een dergelijke fascinatie wel vinden, mits het een fascinatie blijft en niet omslaat in verheerlijking van duisternis ofzoiets.

Het meeste in de 'gothic' hoek is niet (extreem) vrolijk, het is eerder wat bezonken. Als ik even een inventaris maak van de muziek die ik luister en onder 'gothic' schaar zijn dat de volgende stijlen zo ongeveer.

Dark ambient (de naam zegt het al, donkere/duystere ambient -> omgevingsgeluid) de stijl komt voort uit de industrial (industrieële muziek, daarbinnen zijn veel stromingen sommige lomp en agressief, andere veel minder agressief), ook luister ik Neofolk, losjes gebaseerd op dark ambient maar met wat acoustische dingetjes erbij, ook martial industrial vind ik heerlijk. Heeft iets dark ambientachtigs maar met typische marcheerritmes, het zouden vaak soundtracks van films kunnen zijn. Verder luister ik wel eens wat darkwave (newwave maar dan iets donkerder), EBM (industrial/techno-crossover), ethereal en neoclassical (bombastische orchestraties etcetra). Dat is eigenlijk wat ik er luister. Je zou het donkere het beste kunnen omschrijven als 'Sombre Romantic' net als de romantiek nogal donker was, melancholisch is dat ook de hoofdtoon bij de 'gothic'.

Let wel, er zijn ook groepen die dingen combineren, zo is het bekend dat de neofolk nogal eens zijn inspiratie opdoet in het occultisme, en dat ook tekstueel naarvoren komt. Ik geloof echter niet dat dit toonaangevend is in de gothicmuziek.

Quote:
Ook wel romantisch, maar ook wel uit de middeleeuwen (de kleding)

De kleding is per substroming verschillend, maar als je de klassieke gothic bedoeld, dat is meer gebaseerd op de victoriaanse periode knipoog_dicht.gif Daarnaast zijn er nog altijd van die middeleeuwenmensen die graag en veel folk luisteren, die willen nog wel eens in een soort middeleeuwsgewaad rond lopen.

Quote:
Door de manier van kleden stralen mensen iets uit. De uitstraling van Gothics is duister en duidelijk contra mainstream.

Een deel wel, tenminste als je een cybergothic-met-plateauzolen-in-vol-ornaat tegenkomt, het gros is naar mijn overtuiging niet zo extravagant en houdt het meer bij een lange zwarte jas en bijvoorbeeld een keltisch kruis (oid), naar feesten kleden ze zich dan misschien wel weer anders. Maar in het wild.. Kan me namelijk niet voorstellen dat ze bij en detacheringsbedrijf snel iemand in latex-rubber aannemen..

Quote:
Ten eerste is de kleur van de kleding en de bijbehorende symbolen e.d. al een punt. Het zweemt allemaal naar duisterheid.

Iets wat in mijn subcultuur ook heel erg naarvoren komt.

Quote:
Dit tweede voorbeeld is een perfecte onderstreping van het eerste argument. Er blijkt daadwerkelijk een groot risico van afglijden aanwezig te zijn.

Het occulte heeft wat meer speelruimte inderdaad, dat denk ik ergens ook wel. Echter, als je kijkt naar de manier waar op satan werkt zou ik niet durven zeggen dat hij meer of minder werkt in de rockscene, de housecultuur of de gothichoek. Overigens, wat is er mis met het maatschappijonvriendelijke aspect.. Dat is namelijk een van de 'eisen' van een subcultuur.

Ik ben al 20 jaar lid van een subcultuur, vanaf mijn geboorte af, deze subcultuur uit zich in een duidelijk haat van de wereld, een pessimistisch wereldbeeld, een focus op donkerheid, duisternis en zwartheid. Elke week is er een bijeenkomst waar de mensen elkaar ontmoeten, vaak gaat het daar ook heel erg veel over donkere zaken, de mensen zijn vaak donker gekleed en de meeste dingen vinden plaats binnen de subcultuur.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Je hebt donkere zaken die binnen de Bijbel vallen, en donkere zaken die heel duidelijk buiten de Bijbel vallen. De donkere zaken en subcultuur waar jij het nu over hebt is gebaseerd op de Bijbel, dat kun je van Gothics nu niet bepaald zeggen. Ik vind niet dta je dta kunt vergelijken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maar dat iets dan fout? Als een subcultuur zich niet rechtstreeks op de bijbel baseert? De samenleving waar iedereen in meer of mindere mate deel aanneemt doet dat ook niet.

Mijn studie, wat in meer of mindere mate misschien ook soms een subcultuur valt te noemen, geeft mij soms ook een best pessimistisch wereldbeeld, terwijl die zich ook niet op de bijbel baseert.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wanneer is iets fout?

Ik vraag me alleen af hoe God er over denkt als jij je qua kleding en muziekstijl 'verbind' aan een subcultuur die een duistere achtergrond heeft, en veel duistere interesses, zoals de tekens en de teksten van de muziek. Je kunt immers geen twee goden tegelijk eren?

Alleen zullen we dat nooit weten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vind het wel heel erg fijn als mensen zich gewoon kleden omdat ze zich zo willen kleden. de meeste goths kleden zich niet zo om te provorceren of te shockeren maar omdat ze het mooi vinden en zo hun identiteit naar buiten brengen. Ik houd wel van mensen die gewoon zich zelf zijn.

Maar het is niet zo dat gothic vooral naar de duistere kant neigt.

Gothic vind ik juist heel mooi want het gaat over de lichte én de duistere kant. Over verdriet en vreugde. Wat bij Gothic duidelijk naar buiten komt is dat de duistere kant van het leven niet gevreest en gehinderd wordt maar geaccepteerd. Dat geeft die mensen een bepaalde rust in hun leven. Een hele hoop mensen leven hun leven gefocussed op de positieve dingen in het leven, daar is niets mis mee maar ze negeren de negatieve kant van het leven. Goths leven wat dat betreft in balans met positief en negatief. Een soort lopende ying yangs puh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zie zelf ook het probleem met dat duistere niet zo, zo lang je inderdaad zelf een evenwicht vindt in die dingen. Vele teksten en muziek van gothicbands zijn inderdaad erg melancholisch, maar uiteindelijk zijn verdriet en andere minder aangename gevoelens ook heel normale gevoelens, die iedereen wel eens heeft. Ik vind het net mooi wanneer ik dat terug kan vinden in muziek, dat kan ook erg troostend zijn. Er zijn overigens ook veel popsongs die over de negatieve kanten van het leven gaan, net omdat die kanten ook bij het leven horen. Het is niet omdat iemand naar gothicmuziek luistert dat hij of zij alleen maar negativiteit kent, er zijn ook zo veel mooie dingen in het leven (en er zijn ook erg positieve teksten te vinden bij gothicmuziek, ook al valt het voor 'buitenstaanders' misschien niet altijd op omdat ze gothic meteen associëren met negativiteit), daar moet je ook gewoon van kunnen genieten. Bij de meeste mensen zit dat wel goed hoor, goths of niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Binnen de gothic-subcultuur zijn elementen die antichristelijk zijn, volkomen mee eens. Er zijn echter ook heel veel dingen in die cultuur waar an sich helemaal niets mis mee is.. Bijvoorbeeld de kleding (tenzij het vulgair, erotisch of wat dan ook is).

Er is ook muziek welke in de gothichoek zit, welke antichristelijk is. Dat maakt de hele hoek niet slecht, maar inderdaad zoals hier al gezegt.. je moet wel goed opletten.

P.S. inhoeverre de gergemcultuur altijd even Bijbel is, weet ik niet..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

knipoog_dicht.gif

It is I, it is I!

(Hou van folk, loop graag in fantasievolle jurken met een middeleeuws tintje....)

En ondanks dat ik erg van middeleeuwse dingen hou, fantasy lees en in veel jurken met extreem wijde mouwen loop, en dus voor 'de massa' redelijk in het gothic hokje pas, ben ik niet van duivels bezeten, aanbid ik Satan niet, probeer me zelfs verre te houden van de Mammon knipoog_dicht.gif, ga ik gewoon naar de kerk....en verhef ik mijn voorkeuren niet tot wetten voor mezelf: als het warm is ga ik niet in een lange zwarte jurk lopen, dan kies ik voor een korte flodderrok met waarschijnlijk een wit (ja WIT), of lichtgekleurd topje. Dat is dan gewoon lekkerder. En ik heb zelfs twee spijkerbroeken.

In mijn kerk zijn ze eraan gewend dat ik soms in aparte kleding verschijn...ze waarderen het omdat ze weten dat het bij me past, dat het een expressie is van hoe ik me voel, wat ik wil zijn.

Ben op het moment btw een van mijn lievelingsboeken aan het herlezen, 'Wuthering Heights', van Emily Bronte. Een vreselijk depressief, duyster (geweldige spelling widegrin.gif), naargeestig boek: het blijft maar slecht weer en de hoofdpersonen blijven maar ongelukkig. Heatcliff is een sociaal onaangespaste man en staat buiten de maatschappij. Is het slecht voor je, zoiets te lezen? Eigenlijk is het allemaal ontzettend 'gothic', voorzover boeken gothic kunnen zijn. Toch behoort dit boek tot de wereldliteratuur. En heb ik er nog nooit een grrristen tegen horen preken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is zelfs zo dat gothic in de literatuur een van de eerste verschijnigsvormen was die wat te maken heeft met gothic nu, Edgar Allan Poe begon met wat later de 'gothic noevelle' is gaan heten. En dat was inderdaad ook duyster, depressief, sombre romantic en naargeestig.

Overigens vind ik het altijd opvallend dat in films over fantasy mensen altijd aardig flodderig gekleed zijn (dus met wapper-goth-hurken, barok of victoriaans dát) en dat in een film over de verlorenheid van de maatschappij (vaak zijn er nog een paar duizend mensen op de aardkloot) dat het dan veel meer rivedheadachtig is (industrialkleding) met peroxide-witte kapsels, hanekammen, kalle koppen, lange zwarte jassen etcetra. (denk Matrix, Aeon Flux, Underworld 1 en 2, Twelve Monkeys en Children of Men (beetje)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Ben op het moment btw een van mijn lievelingsboeken aan het herlezen, 'Wuthering Heights', van Emily Bronte. Een vreselijk depressief, duyster (geweldige spelling
widegrin.gif
), naargeestig boek: het blijft maar slecht weer en de hoofdpersonen blijven maar ongelukkig. Heatcliff is een sociaal onaangespaste man en staat buiten de maatschappij. Is het slecht voor je, zoiets te lezen? Eigenlijk is het allemaal ontzettend 'gothic', voorzover boeken gothic kunnen zijn. Toch behoort dit boek tot de wereldliteratuur. En heb ik er nog nooit een grrristen tegen horen preken.

*begint spontaan Kate Bush te zingenknipoog_dicht.gifpuh2.gif*

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Wanneer is iets fout?

Ik vraag me alleen af hoe God er over denkt als jij je qua kleding en muziekstijl 'verbind' aan een subcultuur die een duistere achtergrond heeft, en veel duistere interesses, zoals de tekens en de teksten van de muziek. Je kunt immers geen twee goden tegelijk eren?

Alleen zullen we dat nooit weten.

Niet anders dan als je het woord 'sub' doorstreept en het woord gothic vervangt door 'Nederlandse samenleving'.

Trouwens, welke andere god 'eren' gothics dan?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Goth en Geloof gaat prima samen lijkt mij, mijn vriendin is Goth en Christelijk.

Lekker boeiend verder waar ze wel in en niet gelooft. Dat zij de kleding draagt die horen bij een subcultuur die word gezien als duister, Duivels, Hekserij, betekent niet automatisch dat zij geen Christen kan zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Voor veel mensen is het 'Goth-zijn' niet veel meer dan een 'visuele stijl' voor hun uiterlijke presentatie. Daar hoort dan een bepaalde haardracht, kledingkeuze, muziekkeuze etc. bij. Dat is niet veel meer dan een façade en het lijkt me ook niet dat dat per se hoeft te botsen met je geloofsovertuigingen.

Het kan wat ingewikkelder worden als je ook allerlei items met een dubieuze symbolische betekenis in je façade gaat verwerken. Die symbolen kunnen voor de buitenwereld staan voor bepaalde waarden die eigenlijk niet in je geloofsovertuiging thuishoren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

We hebben het hier over (imho natuurlijk) de 'Gothic metal scene'. Dat is wat anders dan Gothic, de goths die ik ken zijn een kruising tussen punk/hippie/klassiek. De muziek waar zij naar luisteren gaat meer richting house/dance dan metal (clan of xymox, bauhaus, sisters of mercy).

Als ik nog wel eens op een metal concertje kom, dan zijn de goths die zich extreem uitdossen meestal tieners die achterin de zaal een beetje samenklonten, alleen aandacht hebben voor zichzelf en niet voor het concert. Ik vergelijk het altijd maar met de R&B scene, waar een hoop dames er als een snol bijlopen en bitches and ho's genoemd worden. Het is een manier om uiting te geven aan jezelf, het maakt deel uit van je ontwikkeling. Daar is niets mis mee.

Ik draag zelf ook vrijwel altijd zwart, luister veel naar metal, maar ik zie mezelf niet als goth ofzo, maar ja, ik ben ook al wat ouder.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als je mij over straat ziet lopen zou je mij ook kunnen omschrijven als gothic. Zo noem ik mezelf niet. Ik zou niet weten wat mezelf tot een subcultuur rekenen mij zou kunnen opleveren.

Maar ik ozu in het hokje passen.

Nu zert ik mij niet af tegen de maatschappij, ik ben niet in het bezit van pentagrammen ed. ik aanbid geen satan of wat dan ook. Ik ben ook niet christelijk maari k kan mezelf moeilijk antichristelijk noemen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik had het ook niet over gothic metal...de goths die ik ken (al noemen ze zich niet zo, ze worden wel zo gezien), houden soms wel van metal, maar meestal is het niet hun grote liefde ofzo.

Zelf word ik ook wel eens voor goth aangezien, en ik luister veel medieval, folk, ethereal, elektronische muziek (denk veel bliebjes en bloerbjes, gedreun in combi met klassieke zangstem...), en weinig metal. Okee, de ghost love score van Nightwish is wel weer erg cool vind ik, maar geen metalhead zijn sluit niet uit dat sommige metal gewoon geweldig is. Drama en bombast widegrin.gif Maar toch heb ik liever nog dead can dance puh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid