Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Quote:

* zvnna geeft dit topic een grote trap omhoog

Ik studeer nu een paar maanden wiskunde. Zeker in het begin vond ik het echt niet leuk, zozoetjes aan wordt het iets beter. Zeg maar op het niveau middelbare school, het is wel gezellig, ik overleef het wel, maar leuk is het niet.

Zit nu in mijn tentamenperiode. Ik heb de eerste twee verpest, voor de eerste heb ik een 4, de tweede heb ik ook niet gehaald, heb overmorgen de derde die ga ik ook niet halen.

Ik weet dus niet of wiskunde wel mijn studie is. Heeft iemand tips.

En voordat iemand gaat zeggen dat ik me in moet zetten en hard moet leren en veel moet oefenen. Echt dat doe ik wel

Op welke universiteit zit je eigenlijk?

Ik zat overigens op de VU en zit nu op de UvA.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 77
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Gast Anon_phpbb

Ik zou in ieder geval nog even het tweede semester afwachten. Als je dan nog niks haalt en je wel het gevoel hebt dat je al je energie en tijd erin hebt gestoken dan stop je toch gewoon? Je bent nog jong, je kunt alles doen wat je wilt. Misschien toch rechten? Dat was toch je tweede keus?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Aha, dan kan ik niet zo makkelijk meer bijles aanbieden. Ik kan je verder denk ik niet helpen behalve dat de wiskunde die je op de universiteit soms helemaal niet voor de hand ligt. Sommige dingen snap te ik pas na een paar jaar, ik heb ook meerdere malen een vak het jaar later nog een keer moeten doen omdat ik moest wennen aan alle terminologie etc.

Wellicht als het dit jaar niet lukt, dan je het kan overwegen het eerste jaar nog een keer over te doen, maar dat moet je alleen doen als je er lol in hebt en/of de schoonheid van de wiskunde inziet.

Vaak is het zo dat een vak als (metrische) topologie een goede graadmeter is voor of je aanleg hebt voor wiskunde of niet. Dit kan erg verschillen, zelfs onder bèta's. Ik ben oorspronkelijk begonnen met natuurkunde en heb toen met een aantal natuurkunde medestudenten het vak metrische topologie aan de VU gevolgd, en mij bleek het te liggen. Het grappige was dat de slimste van ons, degene die altijd negens haalde, totaal geen aanleg ervoor bleek te hebben.

Wellicht dat je toch natuurkunde moet overwegen, want de wiskunde die je daar krijgt is toch echt van een veel lager niveau (duh!)

Bepaalde wiskundevakken komen overeen, zoals lineaire algebra en calculus/analyse, maar natuurkundigen hoeven in de regel geen vervolgvakken daarvan te volgen en bovendien zijn er ook vakken in de wiskunde die dit soort vakken die natuurkundigen krijgen, en die redelijk in contact staan met de werkelijkheid, verder abstract maken. Bijvoorbeeld in analyse spreekt met over continuïteit van functies tussen getallen. In de topologie laat men de getallen los en kijkt men naar continuïteit van functies tussen willekeurige verzamelingen. Is flink abstracter.

Maar ik kan niet in jouw hoofd kijken, wellicht is natuurkunde ook niet iets, probeer daarom te bedenken wat je nou in bètawetenschappen interessant vindt. Ik wilde de kosmos begrijpen en ben daarom natuurkunde gaan doen, sommige mensen zijn nieuwsgierig naar dna-onderzoek en doen daarom biologie, terwijl anderen weer helemaal geinteresseerd zijn in hoe de aardkorst in elkaar zit en daarom geologie gaan studeren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Luxuria, ik was ook niet van plan om nu á la minuut te gaan stoppen, al zou dat wat betreft collegegeld en studiefinanciering wel handiger zijn. En nee, ik ga geen rechten meer doen.smile.gif

@TBM, tjah de schoonheid zie ik invlagen, de lol ook. Als ik bijvoorbeeld kijk in het topic hier dan kan ik helemaal menen wat ik zeg, maar als ik dan college heb, dan is het gezellig, maar de wiskunde is niet leuk.

Topologie is bij ons een een tweedejaars vak, dus als ik daar op moet wachten dan ben ik nog wel een stukje verder.

De natuurkunde studenten binnen Leiden krijgen dezelfde analyse (of iig analyse 1), de zelfde Lineaire algebra (of iig de zelfde la1). Die twee die ik niet heb gehaald en die van morgen zou ik moeten halen voor mijn natuurkundepropedeuse.

Ik vind de logica, het kloppen, mooi in de betawetenschappen. Verder een stukje planten. Maar tjah ik wist niet zo goed wat ik moest studeren en weet dat nog steeds niet eigenlijk. Ik vind heel veel dingen interessant, maar eigenlijk niets heel erg. Tenminste ik weet niet wat.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Je hebt al genoeg vragen puh2.gif Maar ik wil er toch een aan toevoegen... waarom kijk je niet ook eens bij de HBO opleidingen? Met een atheneum diploma hoef je niet persé naar de Univeristeit.

Je moet alleen wel tegen de vragen kunnen "of je dat nu niet zonde vind" zo weet ik uit de praktijk.

Misschien vind je bij de HBO opleidingen wel iets waar je zin in hebt. Kun je altijd nog na het HBO doorstromen naar een (verkorte) Uni opleiding.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...
  • 2 weeks later...

Wat een vreemd gevoel lijkt me dit eigenlijk... Ik heb vroeger wel met veel verschillende studies in mijn hoofd gelopen, van Pools tot natuurkunde, maar ik weet al jaren dat ik Duits wil doen. Ik zou eigenlijk niet weten wat ik anders moest doen, Duitsland en zin taal spreken me zo aan dat het voor mij zo'n beetje de enige mogelijkheid is.

Ook leuk, de meeste mensen van mijn leeftijd mochten maar willen dat ze zo goed wisten wat ze leuk vinden, en dus worden ze helemaal ondergegooid met beroeps- en interessetest, maar als er iemand zoals ik ergens heel erg van houdt en gewoon 100% zeker weet dat hij daar wat mee wil, krijgt ie reacties als: nou nou, ben je niet te enthousiast? Zo nodig is het toch niet om per se Duits te doen?

-_-'-_-'-_-'-_-'-_-'-_-'-_-'

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...

Ik ken het, mijn tweede keer werktuigbouwkunde gaat em ook niet worden. Vorige week op een excursie naar een ingenieursbedrijf ontdekt dat ik na een diploma waarschijnlijk het gevoel blijf houden dat ik dan fulltime huiswerk maak. Plus dat ik slechte cijfers haal voor de belangrijke vakken voor wtb, zelfs als ik mijn stinkende best doe.

Ik wil gewoon iets waarin ik goed ben en langer dan een half jaar mee vermaak. Bah.

* AndreasJ is ook redelijk gefrustreerd een aantal weken lang...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mwah, ik word binnenkort hopelijk gebeld voor een afspraak van het studieloopbaancentrum voor een gesprek en testjes om te kijken wat ik allemaal wel kan. Zoiets op het internet gaf in de top drie Conservatorium, Theologie en levensbeschouwing, Film en Televisie academie. Als in, wat kan ik daarmee...

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 months later...

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid