The Black Mathematician 82 Geplaatst 13 januari 2008 Rapport Share Geplaatst 13 januari 2008 Quote: Op zaterdag 12 januari 2008 20:55:20 schreef zoveel vragen nu nog antwoorden het volgende: * zvnna geeft dit topic een grote trap omhoog Ik studeer nu een paar maanden wiskunde. Zeker in het begin vond ik het echt niet leuk, zozoetjes aan wordt het iets beter. Zeg maar op het niveau middelbare school, het is wel gezellig, ik overleef het wel, maar leuk is het niet. Zit nu in mijn tentamenperiode. Ik heb de eerste twee verpest, voor de eerste heb ik een 4, de tweede heb ik ook niet gehaald, heb overmorgen de derde die ga ik ook niet halen. Ik weet dus niet of wiskunde wel mijn studie is. Heeft iemand tips. En voordat iemand gaat zeggen dat ik me in moet zetten en hard moet leren en veel moet oefenen. Echt dat doe ik wel Op welke universiteit zit je eigenlijk? Ik zat overigens op de VU en zit nu op de UvA. Link naar bericht Deel via andere websites
Asteraceae 0 Geplaatst 13 januari 2008 Auteur Rapport Share Geplaatst 13 januari 2008 Univeristeit van Leiden Link naar bericht Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb Geplaatst 13 januari 2008 Rapport Share Geplaatst 13 januari 2008 Ik zou in ieder geval nog even het tweede semester afwachten. Als je dan nog niks haalt en je wel het gevoel hebt dat je al je energie en tijd erin hebt gestoken dan stop je toch gewoon? Je bent nog jong, je kunt alles doen wat je wilt. Misschien toch rechten? Dat was toch je tweede keus? Link naar bericht Deel via andere websites
The Black Mathematician 82 Geplaatst 13 januari 2008 Rapport Share Geplaatst 13 januari 2008 Aha, dan kan ik niet zo makkelijk meer bijles aanbieden. Ik kan je verder denk ik niet helpen behalve dat de wiskunde die je op de universiteit soms helemaal niet voor de hand ligt. Sommige dingen snap te ik pas na een paar jaar, ik heb ook meerdere malen een vak het jaar later nog een keer moeten doen omdat ik moest wennen aan alle terminologie etc. Wellicht als het dit jaar niet lukt, dan je het kan overwegen het eerste jaar nog een keer over te doen, maar dat moet je alleen doen als je er lol in hebt en/of de schoonheid van de wiskunde inziet. Vaak is het zo dat een vak als (metrische) topologie een goede graadmeter is voor of je aanleg hebt voor wiskunde of niet. Dit kan erg verschillen, zelfs onder bèta's. Ik ben oorspronkelijk begonnen met natuurkunde en heb toen met een aantal natuurkunde medestudenten het vak metrische topologie aan de VU gevolgd, en mij bleek het te liggen. Het grappige was dat de slimste van ons, degene die altijd negens haalde, totaal geen aanleg ervoor bleek te hebben. Wellicht dat je toch natuurkunde moet overwegen, want de wiskunde die je daar krijgt is toch echt van een veel lager niveau (duh!) Bepaalde wiskundevakken komen overeen, zoals lineaire algebra en calculus/analyse, maar natuurkundigen hoeven in de regel geen vervolgvakken daarvan te volgen en bovendien zijn er ook vakken in de wiskunde die dit soort vakken die natuurkundigen krijgen, en die redelijk in contact staan met de werkelijkheid, verder abstract maken. Bijvoorbeeld in analyse spreekt met over continuïteit van functies tussen getallen. In de topologie laat men de getallen los en kijkt men naar continuïteit van functies tussen willekeurige verzamelingen. Is flink abstracter. Maar ik kan niet in jouw hoofd kijken, wellicht is natuurkunde ook niet iets, probeer daarom te bedenken wat je nou in bètawetenschappen interessant vindt. Ik wilde de kosmos begrijpen en ben daarom natuurkunde gaan doen, sommige mensen zijn nieuwsgierig naar dna-onderzoek en doen daarom biologie, terwijl anderen weer helemaal geinteresseerd zijn in hoe de aardkorst in elkaar zit en daarom geologie gaan studeren. Link naar bericht Deel via andere websites
Asteraceae 0 Geplaatst 13 januari 2008 Auteur Rapport Share Geplaatst 13 januari 2008 @Luxuria, ik was ook niet van plan om nu á la minuut te gaan stoppen, al zou dat wat betreft collegegeld en studiefinanciering wel handiger zijn. En nee, ik ga geen rechten meer doen. @TBM, tjah de schoonheid zie ik invlagen, de lol ook. Als ik bijvoorbeeld kijk in het topic hier dan kan ik helemaal menen wat ik zeg, maar als ik dan college heb, dan is het gezellig, maar de wiskunde is niet leuk. Topologie is bij ons een een tweedejaars vak, dus als ik daar op moet wachten dan ben ik nog wel een stukje verder. De natuurkunde studenten binnen Leiden krijgen dezelfde analyse (of iig analyse 1), de zelfde Lineaire algebra (of iig de zelfde la1). Die twee die ik niet heb gehaald en die van morgen zou ik moeten halen voor mijn natuurkundepropedeuse. Ik vind de logica, het kloppen, mooi in de betawetenschappen. Verder een stukje planten. Maar tjah ik wist niet zo goed wat ik moest studeren en weet dat nog steeds niet eigenlijk. Ik vind heel veel dingen interessant, maar eigenlijk niets heel erg. Tenminste ik weet niet wat. Link naar bericht Deel via andere websites
anastasia 0 Geplaatst 14 januari 2008 Rapport Share Geplaatst 14 januari 2008 Je hebt al genoeg vragen Maar ik wil er toch een aan toevoegen... waarom kijk je niet ook eens bij de HBO opleidingen? Met een atheneum diploma hoef je niet persé naar de Univeristeit. Je moet alleen wel tegen de vragen kunnen "of je dat nu niet zonde vind" zo weet ik uit de praktijk. Misschien vind je bij de HBO opleidingen wel iets waar je zin in hebt. Kun je altijd nog na het HBO doorstromen naar een (verkorte) Uni opleiding. Link naar bericht Deel via andere websites
Asteraceae 0 Geplaatst 14 januari 2008 Auteur Rapport Share Geplaatst 14 januari 2008 Ik heb ook bij HBO opleidingen gekeken, maar ook daar heb ik "mijn" studie volgens mij nog niet gevonden. Link naar bericht Deel via andere websites
Asteraceae 0 Geplaatst 19 januari 2008 Auteur Rapport Share Geplaatst 19 januari 2008 Ik heb wat dingen voor mijzelf op een rijtje gezet, de mogelijkheden zijn volgens mij zoiets: -doorgaan met wiskunde -de tuin overnemen van mijn pap -iets met kinderen -theologie trekt uiteindelijk ook, maar ik ben heel slecht in mijn talen -of iets heel anders Ooh, ik weet het niet Link naar bericht Deel via andere websites
Propje 0 Geplaatst 19 januari 2008 Rapport Share Geplaatst 19 januari 2008 *promoot rechten (strafrecht) nog maar eventjes* Link naar bericht Deel via andere websites
Asteraceae 0 Geplaatst 19 januari 2008 Auteur Rapport Share Geplaatst 19 januari 2008 Dat heb ik 2,5 jaar gezegd dat ik dat ga doen, maar nee, dat wordt hem niet. Link naar bericht Deel via andere websites
Asteraceae 0 Geplaatst 22 februari 2008 Auteur Rapport Share Geplaatst 22 februari 2008 * zoveel vragen nu nog antwoorden doet een poging tot het krijgen van een goed advies of het beta moet zijn weet ik niet meer of wiskunde het is, steeds minder * zoveel vragen nu nog antwoorden heeft hulp nodig en ja, dat klinkt eng Link naar bericht Deel via andere websites
Eli7 0 Geplaatst 22 februari 2008 Rapport Share Geplaatst 22 februari 2008 edit: foutje Link naar bericht Deel via andere websites
HelenaV 0 Geplaatst 2 maart 2008 Rapport Share Geplaatst 2 maart 2008 Wat een vreemd gevoel lijkt me dit eigenlijk... Ik heb vroeger wel met veel verschillende studies in mijn hoofd gelopen, van Pools tot natuurkunde, maar ik weet al jaren dat ik Duits wil doen. Ik zou eigenlijk niet weten wat ik anders moest doen, Duitsland en zin taal spreken me zo aan dat het voor mij zo'n beetje de enige mogelijkheid is. Ook leuk, de meeste mensen van mijn leeftijd mochten maar willen dat ze zo goed wisten wat ze leuk vinden, en dus worden ze helemaal ondergegooid met beroeps- en interessetest, maar als er iemand zoals ik ergens heel erg van houdt en gewoon 100% zeker weet dat hij daar wat mee wil, krijgt ie reacties als: nou nou, ben je niet te enthousiast? Zo nodig is het toch niet om per se Duits te doen? -_-'-_-'-_-'-_-'-_-'-_-'-_-' Link naar bericht Deel via andere websites
Asteraceae 0 Geplaatst 2 maart 2008 Auteur Rapport Share Geplaatst 2 maart 2008 sorry, maar wat moet ik met deze post. Volgens mij kan ik hier helemaal niets mee. Link naar bericht Deel via andere websites
HelenaV 0 Geplaatst 3 maart 2008 Rapport Share Geplaatst 3 maart 2008 Sorry, ik wilde gewoon mijn gedachte over het onderwerp studiekeuze kwijt. Ik wil je wel heel graag helpen! Maar ik weet niet hoe. Link naar bericht Deel via andere websites
Asteraceae 0 Geplaatst 3 maart 2008 Auteur Rapport Share Geplaatst 3 maart 2008 Sorry, is niet aardig van mij geweest, maar ik word hier lichtelijk heel erg wanhopig van. Ik wil gewoon graag een studie die bij mij past en die ik ook nog kan halen. Weet je een goede studiekeuzetest? Link naar bericht Deel via andere websites
Asteraceae 0 Geplaatst 15 april 2008 Auteur Rapport Share Geplaatst 15 april 2008 Iheb wiskunde geprobeerd maar dat word het niet, daar heb ik het inzicht niet voor. Hoe jammer ik dat ook vind en hoe hard ik er ook mijn best voor hebt gedaan, maar mijn probleem staat nu dus nog steeds of alweer Link naar bericht Deel via andere websites
Andere Jas 2 Geplaatst 15 april 2008 Rapport Share Geplaatst 15 april 2008 Ik ken het, mijn tweede keer werktuigbouwkunde gaat em ook niet worden. Vorige week op een excursie naar een ingenieursbedrijf ontdekt dat ik na een diploma waarschijnlijk het gevoel blijf houden dat ik dan fulltime huiswerk maak. Plus dat ik slechte cijfers haal voor de belangrijke vakken voor wtb, zelfs als ik mijn stinkende best doe. Ik wil gewoon iets waarin ik goed ben en langer dan een half jaar mee vermaak. Bah. * AndreasJ is ook redelijk gefrustreerd een aantal weken lang... Link naar bericht Deel via andere websites
Asteraceae 0 Geplaatst 15 april 2008 Auteur Rapport Share Geplaatst 15 april 2008 * zoveel vragen nu nog antwoorden herkent het heel erg Link naar bericht Deel via andere websites
Andere Jas 2 Geplaatst 15 april 2008 Rapport Share Geplaatst 15 april 2008 Mwah, ik word binnenkort hopelijk gebeld voor een afspraak van het studieloopbaancentrum voor een gesprek en testjes om te kijken wat ik allemaal wel kan. Zoiets op het internet gaf in de top drie Conservatorium, Theologie en levensbeschouwing, Film en Televisie academie. Als in, wat kan ik daarmee... Link naar bericht Deel via andere websites
Asteraceae 0 Geplaatst 15 april 2008 Auteur Rapport Share Geplaatst 15 april 2008 ik ken het en als je een andere gaat doen komt er iets heel anders uit ik moet denk ik maar eens een afspraak maken. :S Link naar bericht Deel via andere websites
Asteraceae 0 Geplaatst 31 juli 2008 Auteur Rapport Share Geplaatst 31 juli 2008 * zoveel vragen nu nog antwoorden heeft haar inschrijfformulier gepost Ik ga dit jaar tuin- en akkerbouw doen Link naar bericht Deel via andere websites
Andere Jas 2 Geplaatst 31 juli 2008 Rapport Share Geplaatst 31 juli 2008 En hoe voelt het? die keuze gemaakt te hebben? Link naar bericht Deel via andere websites
Asteraceae 0 Geplaatst 1 augustus 2008 Auteur Rapport Share Geplaatst 1 augustus 2008 ik weet het niet zo goed Ergens verward, onzeker maar nu heb ik het ook wel gehad, die keuze nu ga ik de rest van de zomer me lekker voor bereiden (lees werken) Link naar bericht Deel via andere websites
Machiavelli 0 Geplaatst 1 augustus 2008 Rapport Share Geplaatst 1 augustus 2008 Quote: Op vrijdag 01 augustus 2008 09:05:52 schreef zoveel vragen nu nog antwoorden het volgende: ik weet het niet zo goed Ergens verward, onzeker maar nu heb ik het ook wel gehad, die keuze nu ga ik de rest van de zomer me lekker voor bereiden (lees werken) Congratz met de keuze. Link naar bericht Deel via andere websites
Aanbevolen berichten