Spring naar bijdragen

Griekse Mythologie en Bijbel


Aanbevolen berichten

Quote:

Het gaat daar over houten beelden die vereerd worden dat daar geen ziel in is.

En het gaat over afgoden niet over zonen van god of over de wij en de ons die in genesis genoemd worden.

En zoals ik schreef, waren mensen vroeger allemaal debielen die dat niet zagen, of kan het zijn dat jij een tekst totaal verkeerd loopt te interpreteren?

Quote:
Dat de bijbel is geinspireed door god. ik twijfel er aan.

k denk altijd maar zo praten tot god is bidden maar als hij iets terug zegt begin je shizofreen te worden.

Het moge duidelijk zijn dat anderen daar anders over denken. knipoog_dicht.gif

Op dit moment zijn er zo'n 1,5 tot 2 miljard christenen op aarde (afhankelijk hoe en wat je telt), en dan zijn er nog zat andere kleinere geloven op aarde. Je maakt me niet wijs dat die paar miljard, of voor mijn part bijna de gehele wereld bevolking schizofreen is. knipoog_dicht.gif

Quote:
Maar alle mensen vinden dat hun boek meer waard is als dat van anderen.

Tuurlijk, anders zou je er veel minder waarde aan toe kennen. Als ik de bijbel niet meer waard vind dan de Ilias, het gilgamesh epos of het evangelie van Maria, dan was ik geen christen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Blijkbaar heeft Ford Prefect een grondige walg gekregen van religies die met politiek mee heulen en zo oorlog vergoelijken.

Ik vind wanneer een religie er achter staat op de een of andere manier, dat mensen elkaar met miljoenen afslachten zoals tijdens de wereldoorlogen gebeurt is,of meer recent zoals de Hutu's en de Tutsi's gedaan hebben in Rwanda (Rwandeese bevolking 57%Katholiek&37%Protestant)dit een aberratie van het Christendom is.

(1 Johannes 3:11-12) . . . Want dit is de boodschap die GIJ van [het] begin af hebt gehoord, dat wij liefde voor elkaar moeten hebben; niet zoals Ka̱ïn, die uit de goddeloze voortsproot en zijn broer vermoordde. En waarom vermoordde hij hem? Omdat zijn eigen werken goddeloos waren, maar die van zijn broer rechtvaardig.

Aimé

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Het gaat daar over houten beelden die vereerd worden dat daar geen ziel in is.

En het gaat over afgoden niet over zonen van god

de mannen van Ajax worden ook godenzonen genoemd. Het is een titel, niets meer. Tenminste, dat is één van de gangbare verklaringen. Een andere verklaring is dat het om engelen gaat (dat zijn geen echte goden, alleen boodschappers van God).

Quote:
of over de wij en de ons die in genesis genoemd worden.

Die "Wij" is het eerste bewijs voor de drie-een-heid van God. (Anderen zijn overings van mening dat het majesteitelijk meervoud is).

Quote:

Niet inspireerend voor vrede maar wel realisties.

dit doet de mens nou een maal we zijn niet anders als de dieren de sterkst et de grootste mond wint. Helaas

De bijbel heeft trouwens ook wat minder mooie stuken hoor waar etnische zuivering ok wordt gevonden en zelfs aan gemoedigd.

Het hele punt van de bijbel is nu juist dat de mens een rottig wezen is. Het OT is met name een aardige illustratie bij dat principe, het staat vol met de rottigheid die het volk wat nota bene door God uitgekozen werd, toch nog uithaalde.

Grappig dat jij in ieder geval erkent dat de mens niet zo'n ster is, want meestal lopen de mensen juist te klagen dat het christendom zo'n negatief mensbeeld heeft.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Ford Prefect, offtopic: wat betreft mijn avatar, het is een kolibri, gekozen omdat het een bijzonder mooie vogel is. En het is ook wel een merkwaardig beestje: de enige vogel die ook achteruit kan vliegen!

Het spijt me voor je van jouw kauw, ik wist niet dat je ze ook kon houden..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dan wel geen Griekse mythologie, maar ik wist zo niet waar ik het anders kon plaatsen. smile.gif En het is wel mythologisch.

Bron: link

p><p>

(het plaatje wil niet helemaal lukken : maar die staat ook in het artikel.)

Wat denken jullie hiervan? Is het echt of een hoax?

Ik vond het iig zeer opzienbarend nieuws.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

de mannen van Ajax worden ook godenzonen genoemd. Het is een titel, niets meer. Tenminste, dat is één van de gangbare verklaringen. Een andere verklaring is dat het om engelen gaat (dat zijn geen echte goden, alleen boodschappers van God).

[...]

Het kunnen volgens de bijbel zelf niet de mannen van Ajax zijn (want er werd nog geen voetbal gespeeld big-smile.gifbig-smile.gif)

Nee grapje het is veel vroeger in de tijd namelijk nog voor de zondvloed.

En waar om zouden het engelen zijn als dat zo was zou het echt wel in de bijbel staan.

Ik blijf bij mijn mening dat er meer goden zijn en een heel jaloerse..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ford, je naam doet me denken aan dat boek " a brave new world" van Aldous Huckley (denk ik, lang geleden)

widegrin.gif

Ha Ha nee hij komt uit hichhikers guide trough the galaxy van Douglas Adams


Samengevoegd:

Quote:

nooit gehoord van dichterlijk meervoud?
knipoog_dicht.gif

Behalve in psalmen wordt er n de bijbel bitter wijnig gedicht knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...

Quote:

Waarom de Griekse mytologie?

Om dat deze minder catasrofale oorlogen en moorden veroorzaakt heeft en meer groei voor het hele menselijke ras toe laat en ook een beter beeld geeft van hoe wij ooit als mens bedoeld zijn.

Ok maar jullie geloven in de bijbel (alles wat in de bijbel staat is waar ja toch?) mooi dan gaan we nu verder met vergelijkingen trekken.

genesis 1

vrs 20 En God zijde dat de wateren overvloediglijk voortbrengen een gewemel van levende zielen:

Ik dacht dat alleen de mens een ziel had?

vrs 26 En God zijde laat ONS mensen maken, naar ONS beeld en ONZE gelijkenis.

Ik dacht dat er Maar 1 god was?

Genesis 6

vrs 1 En het geschiede als de mensen op den aard bodem begonnen te vermenigvuldigen, en hun dochters geboren werden.

Dat gods zonen de dochters der mensen aan zagen, dat zij schoon waren ,

Er was toch maar een zoon van God?

Vrs 4 In die dagen waren er reuzen op aarde,en ook daarna ,als gods zonen tot de dochteren der mensen ingegaan waren, e zich kinderen gewonnen hadden; Deze zijn de geweldigen , die van ouds geweest zijn mannen van name.

Ik ga er even van uit dat jullie in ieder geval iets van de grekse mythologie hebben mee gekregen.

Maar reuzen en grote van naam, zonen van god.

klinkt in mijn oren echt heel Grieks.

maar dan zijn er dus zelfs half zonen en dochters (dochters worden BIJNA nooit genoemt in het OT ga er van uit dat dt hier ook zo is) Van god JHWH?

Zien jullie dat ik nog bijna niets gezegt heb en nog geen 15 paginas van de bijbel heb behandeld

Beste schrijver, het is goed om kritisch naar de bijbel te kijken en naar de ware betekenis te zoeken.

Allereerst is Jezus de waarheid! De letter maakt dood en de Geest maakt levend. Je mag bidden om de Geest van wijsheid en openbaring om je die waarheid te openbaren.

Quote:
genesis 1

vrs 20 En God zijde dat de wateren overvloediglijk voortbrengen een gewemel van levende zielen:

Ik dacht dat alleen de mens een ziel had?

De mens bestaat uit Geest ziel en lichaam....(De NBV heeft dit vers vertaald met : 'God zei: Het water moet wemelen van LEVENDE WEZENS, en boven de aarde langs het hemelgewelf, moeten vogels vliegen.

Volgens de vertaling die jij, (ik gebruik de jij vorm omdat dat wat makkelijker en directer schrijft) hebt aangehaald zouden de dieren in het water een ziel hebben. Dan kom je bij de vraag, weet jij wat ziel is?

Ik geloof dat wij bestaan uit geest ziel en lichaam...

geest mijn wil, wat ik wil, hoe ik denk, hoe ik wil praten, schrijven, de ziel : mijn emoties, gevoelens

vraag : kan een dier niet bang zijn, misschien heeft hij niet alle emoties van een mens maar hij heeft wel emoties. Een dier heeft ook gevoel in de zin van, hij hij weet wat pijn is. Als je een hond aait of knijpt, reken maar dat hij het verschil voelt. Misschien bedoelen ze dat met ziel hier. Ik moet eerlijk zeggen dat ik het nooit heb gelezen in jouw vertaling dus neem ik dit aan.

Quote:
vrs 26 En God zijde laat ONS mensen maken, naar ONS beeld en ONZE gelijkenis.

Ik dacht dat er Maar 1 god was?

Je hebt vast wel is gehoord van de term drieenheid.

Je hebt God de vader, God de zoon, en God de Heilige Geest. Ze zijn alle 3 God maar toch 1. Ze kunnen niet functioneren zonder elkaar. God spreekt een scheppend woord, en de Heilige Geest voert uit. Jezus heeft betrekking tot de relatie met de mens en wij die door Hem tot de Vader komen maar hier wil ik niet te diep op in gaan. Genesis vers 1: 'In het begin schiep God de hemel en aarde' God de drieeenheid dus. De 3 Goddelijke persoonlijkheden zijn een eenheid en werken met elkaar en hebben alle drie een belangerijke functie. God is niet 1 maar 3. Vandaar ons.

Quote:
Genesis 6

vrs 1 En het geschiede als de mensen op den aard bodem begonnen te vermenigvuldigen, en hun dochters geboren werden.

Dat gods zonen de dochters der mensen aan zagen, dat zij schoon waren ,

Er was toch maar een zoon van God?

Kijk even naar Job 6 NBV op een dag kwamen de hemelbewoners hun opwachting maken bij de Heer en ook Satan bevond zich onder hen. In de NBG wordt hier gesproken over de zonen Gods. satan, lucifer was een gevallen engel maar hij deed zich voor als een engel des licht.... of hij deed zich helemaal niet voor en had toen en misschien nog wel de toegang tot Gods troon om de mens aan te klagen. De vraag is wie zijn de zonen Gods.... daar wordt al heel lang over getwijfelt! eerst even een duidelijkheid! Binnen de 3eenheid is er maar 1 zoon! Jezus is boven alle engelen en alle mensen en alle andere levende wezens verheven! Toch worden WIJ, JIJ en IK ook zonen genoemd van de vader omdat we door Jezus het zoonschap gekregen hebben. Misschien worden de engelen zonen Gods genoemd maar misschien zijn het wel de gevallen engelen.. De NBV spreekt over hemelbewoners. We hebben 3 hemelen maar toch wordt gesproken over 1 hemel...Over de 1e hemel heb ik geen zekere weet, maar dat zou hier op aarde kunnen zijn, een soort 1e dimensie, de 2e is het rijk van satan, en de derde het rijk van God, het koningkrijk van het licht. (daarbij hebben hemelbewoners van de 2e en derde hemel toegang tot aarde, denk aan demonen in mensen, denk aan engelen bij ons als je daar om bid, of zoals psalm 34:8 zegt 'De engel van de Heer waakt over wie Hem vrezen' en ook het vroege voorbeeld in gen 1:2 de aarde was nog woest en dood....maar Gods geest zweefde over de wateren. Ik denk dat het de demonen geweest zijn, die zonen Gods die gemeenschap hadden met de mensen ! In ieder geval was dit niet de bedoeling van God en dat zag je terug in de natuurlijke vorm. (is dat de reden waarom er af en toe schepselen worden gevonden waarvan ze denken dat dat een aapsoort is waar wij van afstammen?) nogmaals er wordt over Zonen God veel gedicussierd maar ik denk dat het in dit geval de demonen zijn, de gevallen engelen, naar aarde verbannen.

Dan komen we gelijk op je laatste punt....

Quote:
Vrs 4 In die dagen waren er reuzen op aarde,en ook daarna ,als gods zonen tot de dochteren der mensen ingegaan waren, e zich kinderen gewonnen hadden; Deze zijn de geweldigen , die van ouds geweest zijn mannen van name.

Ik ga er even van uit dat jullie in ieder geval iets van de grekse mythologie hebben mee gekregen.

Maar reuzen en grote van naam, zonen van god.

klinkt in mijn oren echt heel Grieks.

maar dan zijn er dus zelfs half zonen en dochters (dochters worden BIJNA nooit genoemt in het OT ga er van uit dat dt hier ook zo is) Van god JHWH?

Nu stel ik een vraag.... het klinkt misschien grieks, maar zou het niet kunnen dat dat hoofdstukje griekse denken HIER VANDAAN KOMT?

De bijbel wijdt er verder niet echt over uit... over wie die 'de geweldigen' zijn, maar bekend vanuit het verre verleden...maar misschien hebben die hercules figuren wel echt bestaan. Ik twijfel er niet aan. Het zijn alleen geen half GODEN maar half 'zonen Gods' en ik denk in dit geval half demoon, half gevallen engel maar nog steeds met eigenschappen van engelen.

Denk er maar is over na, ik weet lang niet alles...het leven is een zoektocht... alleen de Geest kan je de antwoorden geven... Bid voor die Geest van wijsheid en openbaring, ik ben een mens en maak fouten, en ik heb hier theorieen behandeld en ook op mijn reactie moet je kritisch zijn! Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Weet dat kennis maar opgeblazen maakt maar de liefde sticht!smile.gif Strek je daarom het meeste uit in het groeien in Zijn liefde. Als je Jezus echt aanneemt als Gods Zoon, ook voor jou gestorven, kan de Heilige Geest bij je komen wonen en je leiden naar DE VOLLE WAARHEID, Ik zal voor je bidden,

Gods Zegen, Gods Liefde,

Liefdevol

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid