Spring naar bijdragen

Griekse Mythologie en Bijbel


Aanbevolen berichten

Waarom de Griekse mytologie?

Om dat deze minder catasrofale oorlogen en moorden veroorzaakt heeft en meer groei voor het hele menselijke ras toe laat en ook een beter beeld geeft van hoe wij ooit als mens bedoeld zijn.

Ok maar jullie geloven in de bijbel (alles wat in de bijbel staat is waar ja toch?) mooi dan gaan we nu verder met vergelijkingen trekken.

genesis 1

vrs 20 En God zijde dat de wateren overvloediglijk voortbrengen een gewemel van levende zielen:

Ik dacht dat alleen de mens een ziel had?

vrs 26 En God zijde laat ONS mensen maken, naar ONS beeld en ONZE gelijkenis.

Ik dacht dat er Maar 1 god was?

Genesis 6

vrs 1 En het geschiede als de mensen op den aard bodem begonnen te vermenigvuldigen, en hun dochters geboren werden.

Dat gods zonen de dochters der mensen aan zagen, dat zij schoon waren ,

Er was toch maar een zoon van God?

Vrs 4 In die dagen waren er reuzen op aarde,en ook daarna ,als gods zonen tot de dochteren der mensen ingegaan waren, e zich kinderen gewonnen hadden; Deze zijn de geweldigen , die van ouds geweest zijn mannen van name.

Ik ga er even van uit dat jullie in ieder geval iets van de grekse mythologie hebben mee gekregen.

Maar reuzen en grote van naam, zonen van god.

klinkt in mijn oren echt heel Grieks.

maar dan zijn er dus zelfs half zonen en dochters (dochters worden BIJNA nooit genoemt in het OT ga er van uit dat dt hier ook zo is) Van god JHWH?

Zien jullie dat ik nog bijna niets gezegt heb en nog geen 15 paginas van de bijbel heb behandeld

Link naar bericht
Deel via andere websites

Is er geen touw aan vast te kopen of wil je er geen touw aan vast knopen.

Probeer de vragen maar eens te behandelen en weerleggen en hou dan de griekse mythologie in je achter hoofd..


Samengevoegd:

Nr 1.

De bijbel is al het meest gelezen boek dus bekritiseeren heeft weinig zin.

Zeker op een christelijk forum.

Het enige wat ik wil berijken is dat mensen ook eens op een anderemanier naar hun eigen geloof gaan kijken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Waarom de Griekse mytologie?

Om dat deze minder catasrofale oorlogen en moorden veroorzaakt heeft en meer groei voor het hele menselijke ras toe laat en ook een beter beeld geeft van hoe wij ooit als mens bedoeld zijn.

Jaja, Alexander de Grote veroverde zonder slag of stoot gebieden van Macedonie tot India en weer terug. En dan heb ik het nog niet eens over de Peloponnesische oorlog of de oorlogen tegen de Perzen.

De Spartanen waren meesters in het geweldloos verzet en trainden hun jeugd van jongsaf aan al hoe je als Mahatma Ghandi door het leven kon gaan... zoals we bedoeld zijn als mens. Dream on pal... rofl.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Is er geen touw aan vast te kopen of wil je er geen touw aan vast knopen.

Is. Wil is het probleem niet.

Quote:
Probeer de vragen maar eens te behandelen en weerleggen en hou dan de griekse mythologie in je achter hoofd..

Waarom de Griekse? Is de Mesopotaamse mythologie niet veel interessanter?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Om dat deze minder CATASTROFALE oorlogen en moorden veroorzaakt heeft en meer groei voor het hele menselijke ras toe laat en ook een beter beeld geeft van hoe wij ooit als mens bedoeld zijn.

Ik heb het dan niet over toen maar over de wat meer recente oorlogen.

het religeus geweld in bepaalde afrikaanse landen.

Van de greken en de spartanen heb je wijnig last (wel goed gevonden trouwens zal voortaan mn woorden wat beter wegen)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb voor de griekse gekozen om dat ik daar zelf wel een beetje fan van ben.

maar iedere ander mhytologie met reuzen en goden zonen is ook goed hoor.


Samengevoegd:

Quote:

Op dinsdag 12 juni 2007 20:08:53 schreef Ford Prefect het volgende:

Het enige wat ik wil berijken is dat mensen ook eens op een anderemanier naar hun eigen geloof gaan kijken.

Waarom denk je dat we dat niet al doen?

Ik ervaar wel eens in mijn omgeving dat mensen (religie maakt niet uit) hun eigen waar wel heel waar vinden (je zou dit zlfde spelletje kunnen speelen op een hindoe forum en dan hun geloof belichten van uit een christelijk standpunt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik ervaar wel eens in mijn omgeving dat mensen (religie maakt niet uit) hun eigen waar wel heel waar vinden (je zou dit zlfde spelletje kunnen speelen op een hindoe forum en dan hun geloof belichten van uit een christelijk standpunt.

Ik vind mijn geloof ook heel waar.

Toch kan ik je uitleggen dat het bijbelse verhaal van Noach verdacht veel overeenkomsten heeft met een passage uit het Gilgamesh epos.

Iets als waarheid zien, wilt niet zeggen dat we er niet over nadenken, andere hoeken bekijk, etc. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik ervaar wel eens in mijn omgeving dat mensen (religie maakt niet uit) hun eigen waar wel heel waar vinden (je zou dit zlfde spelletje kunnen speelen op een hindoe forum en dan hun geloof belichten van uit een christelijk standpunt.

Dat is toch ook logisch? Waarom zou je het anders geloven, als je het niet waar acht. Waarom zouden we dan moeten schrikken van parralellen in schrijfwijze met andere culturen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maar nu die andere dingen, de meeste christen zullen het niet echt leuk vinden als je zegt dat god met een heleboel andere goden in de hemel woont.

Het zou natuurljk mogelijk zijn dat JHWH niet alleen is.

Maar net als de Griekse goden leeft.

Er wordt in de bijbel natuurlijk wel gezegt dat god een jaloers god is en geen andere goden naast hem vereerd wil zien maar dat zecht dus niet dat die goden er niet zijn

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik heb het dan niet over toen maar over de wat meer recente oorlogen.

Huh? Noem eens een recente oorlog, waarbij de strijdende partijen (of 1 daarvan) geloofden in de goden uit de Griekse Mythologie?

Volgens mij kan ik je niet helemaal volgen, maar zal wel aan mij liggen. nosmile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Nou Gorthaur.

vertel mij dan eens waar er in de bijbel staat dat deze teksten toch niet waar zijn.

Deut 4:28, Jes 44:l6, Rom 3,30, etc. etc. etc.

Deze zegt opzich ook al genoeg:

1 Kor 8:4      

Wat nu het eten van offervlees betreft: wij weten dat er in de hele wereld niet één afgod echt bestaat en dat er maar één God is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

St Ignatius

Strijdende partijen die geloofde in de griekse mythologie.

Die zijn er dus nie (en dat rijmt big-smile.gif )

Er zijn nu dus alleen nog maar oorlogen tussen nog bestaande geloven.

helaas dus dat mensen nog steeds de behoefte voelen elkaar de hersens in te slaan schieten oid.

De oorlogen die de grieken en andere oude beschavingen voerden waren minder dezarstreus om dat men toen nog alleen maar stokken stenen en soms een zwaard had. net als bij de oorlogen in de bijbel.

Om dat het in de bijbel staat of in welk boek dan ook hoeven we elkaar niet meer de hersens in te slaan.

dan kan een cultuur geloof beter uit sterven.

Zo als de Grieken.


Samengevoegd:

Nou Gorthaur.

Deze zegt opzich ook al genoeg:

1 Kor 8:4

Wat nu het eten van offervlees betreft: wij weten dat er in de hele wereld niet één afgod echt bestaat en dat er maar één God is.

Dit is geschreven ver na het OT.

maar als we er even van uit gaan dat het war is het god dus in het eerste boek van zijn bijbel al gelogen.

das op zich niet zo heel fraai.

Maar we zouden er ook van uit kunnen gaan dat de bijbel net als alle andere religi's gewoon door mensen is gemaakt en dus niet meer o mider waard is dan elk ander geloof.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Dit is geschreven ver na het OT.

Ook al naar de teksten uit het OT gekeken die ik in die zelfde post genoemd heb?

Quote:
maar als we er even van uit gaan dat het war is het god dus in het eerste boek van zijn bijbel al gelogen.

das op zich niet zo heel fraai.

Nee hoor. Het zegt alleen dat jij de tekst op een manier interpreteert die onjuist is, en ook uniek is. Zouden de mensen die de bijbel samen gesteld hebben gewoon enorm dom zijn, of zou het zo kunnen zijn dat jij een tekst verkeerd interpreteert, er iets uithaalt wat er niet in zit?

Quote:
Maar we zouden er ook van uit kunnen gaan dat de bijbel net als alle andere religi's gewoon door mensen is gemaakt en dus niet meer o mider waard is dan elk ander geloof.

De bijbel is ook door mensen gemaakt, maar die mensen waren geïnspireerd door God. Dat maakt dit boek veel meer waard dan andere religieuze boeken van andere godsdiensten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ben benieuwd wat je zo inspirerend vindt aan de Griekse mythologie?

De ethiek die eruit voort komt vind ik persoonlijk niet heel vrdelievend of hoogstaand. Goden die hun kinderen opeten, goden die mensen verkrachten, goden die oorlog als triviaal zien, een onontkoombaar noodlot dat mensen achtervolgt, godinnen die jaloers zijn op elkaar en op aardse schoonheid.. etcetera.

Dus op welke manier wilde je de Griekse goden als inspirerend voor vrede zien?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het gaat daar over houten beelden die vereerd worden dat daar geen ziel in is.

En het gaat over afgoden niet over zonen van god of over de wij en de ons die in genesis genoemd worden.

Dat de bijbel is geinspireed door god. ik twijfel er aan.

k denk altijd maar zo praten tot god is bidden maar als hij iets terug zegt begin je shizofreen te worden.

Maar alle mensen vinden dat hun boek meer waard is als dat van anderen.


Samengevoegd:

Ben benieuwd wat je zo inspirerend vindt aan de Griekse mythologie?

De ethiek die eruit voort komt vind ik persoonlijk niet heel vrdelievend of hoogstaand. Goden die hun kinderen opeten, goden die mensen verkrachten, goden die oorlog als triviaal zien, een onontkoombaar noodlot dat mensen achtervolgt, godinnen die jaloers zijn op elkaar en op aardse schoonheid.. etcetera.

Dus op welke manier wilde je de Griekse goden als inspirerend voor vrede zien?

Niet inspireerend voor vrede maar wel realisties.

dit doet de mens nou een maal we zijn niet anders als de dieren de sterkst et de grootste mond wint. Helaas

De bijbel heeft trouwens ook wat minder mooie stuken hoor waar etnische zuivering ok wordt gevonden en zelfs aan gemoedigd.


Samengevoegd:

Solifera Is dat een KAUW op je avantar en zo ja i hij zij van je zelf.

Gave beesten he ze kennen echt hun baasje mijn Jack is helaas zondag dood gegaan.

hij had waarschijnljk iets aan zn longen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Er zijn nu dus alleen nog maar oorlogen tussen nog bestaande geloven.

helaas dus dat mensen nog steeds de behoefte voelen elkaar de hersens in te slaan schieten oid.

Niks anders dan destijds de Grieken, de Romeinen, de Perzen, Assyriers, Babyloniers, Egyptenaren, Hettieten, Scythen, Meden en Parthen dus.

Quote:
De oorlogen die de grieken en andere oude beschavingen voerden waren minder dezarstreus om dat men toen nog alleen maar stokken stenen en soms een zwaard had. net als bij de oorlogen in de bijbel.

De oude indiaanse beschavingen als de Inca, Olmeken, Azteken die levende mensen opensneden om het hart eruit te trekken en aan hun goden te offeren? Die beschavingen?

Of zou het komen omdat ze bijv het buskruit nog niet hadden uitgevonden?

Quote:
Om dat het in de bijbel staat of in welk boek dan ook hoeven we elkaar niet meer de hersens in te slaan.

dan kan een cultuur geloof beter uit sterven.

Zo als de Grieken.

Maar zoals we net zien, komt het dus in alle culturen voor. Ongeacht religie, Van de Inca's tot de Aboriginals, van moslims tot hindoes, en ja dus ook christenen. Zelfs atheisten als Stalin, Hitler, Pol Pot doen het ook, en die geloofden niet in een god. Zou het dan misschien de menselijke natuur zijn? Wat wil je nu precies zeggen? nosmile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Door St. Ignatius op dinsdag 12-06-2007 21:10:17

      

Quote:

Op dinsdag 12 juni 2007 20:43:15 schreef Ford Prefect het volgende:

Er zijn nu dus alleen nog maar oorlogen tussen nog bestaande geloven.

helaas dus dat mensen nog steeds de behoefte voelen elkaar de hersens in te slaan schieten oid.

Niks anders dan destijds de Grieken, de Romeinen, de Perzen, Assyriers, Babyloniers, Egyptenaren, Hettieten, Scythen, Meden en Parthen dus.

Quote:

De oorlogen die de grieken en andere oude beschavingen voerden waren minder dezarstreus om dat men toen nog alleen maar stokken stenen en soms een zwaard had. net als bij de oorlogen in de bijbel.

De oude indiaanse beschavingen als de Inca, Olmeken, Azteken die levende mensen opensneden om het hart eruit te trekken en aan hun goden te offeren? Die beschavingen?

Of zou het komen omdat ze bijv het buskruit nog niet hadden uitgevonden?

Quote:

Om dat het in de bijbel staat of in welk boek dan ook hoeven we elkaar niet meer de hersens in te slaan.

dan kan een cultuur geloof beter uit sterven.

Zo als de Grieken.

Maar zoals we net zien, komt het dus in alle culturen voor. Ongeacht religie, Van de Inca's tot de Aboriginals, van moslims tot hindoes, en ja dus ook christenen. Zelfs atheisten als Stalin, Hitler, Pol Pot doen het ook, en die geloofden niet in een god. Zou het dan misschien de menselijke natuur zijn? Wat wil je nu precies zeggen?

Nou presies dat.

Het zit in de menselijke natuur het zal nooit veranderen.

En iedere reliegie heeft zn voor en zen tegens zn goede en zin kwade kanten net als de mens.

elke religie is uniek net als ieder mens uniek is.

en de ene mens is niet meer waard als de andere.

zo is ook de ene religie niet meer waard als de andere.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Toch zijn Jehovah's Getuigen anders.

Zij leren de oorlog niet meer!

link

(Micha 4:3-5) . . . Zij zullen, natie tegen natie, geen zwaard opheffen, ook zullen zij de oorlog niet meer leren. 4 En zij zullen werkelijk ieder onder hun wijnstok en onder hun vijgenboom zitten, en er zal niemand zijn die [hen] doet beven; want het is de mond van Jehovah der legerscharen die [het] heeft gesproken. 5 Want alle volken, van hun kant, zullen elk in de naam van hun god wandelen; maar wij, van onze kant, zullen wandelen in de naam van Jehovah, onze God, tot onbepaalde tijd, ja voor eeuwig.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid