Spring naar bijdragen

christendom en haar feestdagen


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 123
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

Als hij het niet heeft gezegd dan is het heidens.En heidense praktijken mogen niet worden gepraktiseerd.

Ik vraag je hierbij vriendelijk om je te bekeren van je goddeloze handelingen. Voor dat jezus terugkomt op de wolken zodat jij niet beschaamt staat wanneer hij voor je neus staat.


Samengevoegd:

De paashaas is heidens

de haas is al een orein dier, zou jij dan nog het paasfeest willen vieren op die manier wanneer hij terugkomt en voor je neus paaseieren zit te eten voor hem ??

rofl.gif

Uit Romeinen 14

5 De een beschouwt bepaalde dagen als een feestdag, voor de ander zijn alle dagen gelijk. Laat iedereen zijn eigen overtuiging volgen. 6 Wie een feestdag viert, doet dat om de Heer te eren; wie alles eet, doet dat om de Heer te eren, en hij dankt God voor zijn voedsel. Wie iets niet wil eten, laat het staan om de Heer te eren, en ook hij dankt God.


Samengevoegd:

Quote:

De herdenking van Christus dood is de enige viering welke Christenen wordt geboden te vieren.

Al de populaire feesten die men in de wereld kent zijn meestal gekerstende heidense vieringen.

Wat heeft licht met duisternis gemeen?...

Ook Romeinen 14 zeg maar. Waarom zou Goede Vrijdag de enige viering zijn? Sowieso is dat net geen viering amar een gedenkdag...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hieronder alle feesten en hoogfeesten van de katholieke Kerk (in Nederland).

Feestdagen met vaste data:

Hoogfeest: H. maria, Moeder van God

Feest: Bekering van de heilige apostel Paulus

Feest: Opdracht van de Heer in de tempel - Maria Lichtmis

Feest: HH. Cyrillus, monnik, en Methodius, bisschop, patronen van Europa

Feest: Cathedra van de heilige apostel Petrus

Hoogfeest: H. Jozef, bruidegom van de heilige maagd Maria

Hoogfeest: Aankondiging van de Heer - Maria Boodschap

Feest: H. Marcus, evangelist

Feest: HH. Filippus en Jakobus, apostelen

Feest: H. Mattias, apostel

Feest: Maria Bezoek

Hoogfeest: Geboorte van de H. Johannes de Doper

Hoogfeest: HH. Petrus en Paulus, apostelen

Feest: H. Thomas, apostel

Feest: HH. Martelaren van Gorcum

Feest: H. Benedictus, abt, patroon van Europa

Feest: H. Jakobus, apostel

Feest: Gedaanteverandering van de Heer

Feest: H. Laurentius, diaken en martelaar

Hoogfeest: Maria Tenhemelopneming

Feest: Verjaardag van de wijding van de kathedraal

Feest: Maria Geboorte

Feest: Kruisverheffing

Feest: H. Matteüs, apostel en evangelist

Feest: HH. Michaël, Gabriël en Rafaël, aartsengelen

Feest: H. Lucas, evangelist

Hoogfeest: Verjaardag van de wijding van alle kerken waarvan de wijdingsdatum niet bekend is

Hoogfeest: Allerheiligen

Hoogfeest: Allerzielen

Feest: Alle HH. Verkondigers van het geloof in onze streken

Hoogfeest: H. Willibrord, bosschop, verkondiger van ons geloof, patroon van de Ned. kerkprovincie

Feest: Kerkwijding van de basiliek van Lateranen

Feest: H. Andreas, apostel

Hoogfeest: Onbevlekte Ontvangenis van de heilige maagd Maria

Hoogfeest: Kerstmis

Feest: H. Familie, Jezus, Maria en Jozef

Feestdagen met veranderlijke data:

Hoogfeest: Openbaring des Heren - Driekoningen

Feest: Doop van de Heer

Hoogfeest: Aswoensdag

Paastriduum: Witte Donderdag, Goede Vrijdag, Stille Zaterdag, Paaszondag

Hoogfeest: Hemelvaart

Hoogfeest: Pinksteren

Hoogfeest: H. Drieëenheid

Hoogfeest: Sacramentsdag

Hoogfeest: Heilig Hart van Jezus

Feest: Onbevlekt Hart van Maria

Hoogfeest: Christus, Koning van het heelal

Verder zijn er nog ontelbare (niet verplichte) gedachtenissen van allerlei heiligen. Zelf vier ik nog de gedachtenis van de H. Franciscus van Assisi en natuurlijk die van de H. Nicolaas. smile.gif

De meeste feesten vier ik gewoon door de betreffende getijdengebeden te bidden. Als het feest met een Mis in de buurt wordt opgeluisterd, dan ga ik daar ook heen. En bij feesten als Pasen en Kerst vier ik het natuurlijk uitgebreider met familie, vriendin, etc. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Als hij het niet heeft gezegd dan is het heidens.En heidense praktijken mogen niet worden gepraktiseerd.

Audio heeft nu wel aangetoond dat deze visie van jou absoluut onbijbels is en dus als heidense praktijk (volgens je eigen beredenering) gezien kan worden.

Quote:
Ik vraag je hierbij vriendelijk om je te bekeren van je goddeloze handelingen. Voor dat jezus terugkomt op de wolken zodat jij niet beschaamt staat wanneer hij voor je neus staat.

Tot welke kerk/gemeente/genootschap moeten mensen zoals wij ons dan bekeren volgens jou? Beter gezegd, waar ben jij lid van?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Moet ik ergens lid van zijn ofzo ?

Immers wij christenen halen al onze bronnen uit de bijbel. Dus hetmaakt eigenlijk niet uit welke stroming ik vandaan kom. smile.gif

Ik lees het meest uit de wet van mozes en volgens jezus is het zo wanneer je de wet volgt het eeuwig leven krijgt. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja precies zou Jezus met ons kerstmis(zijn zogenaamde verjaardag vieren). Off de ramadan (terwijl hij wel 40 dagen heeft gevast in het woesten). Of zou hij de zonneaanbiddings dag met jullie christenen gezamelijk vieren ?

Of zou Jezus en Mozes gewoon de Thora volgen.

Je weet het antwoordt zelf al, als jezus en mozes gewoon nu met ons de Thora zouden volgen, waarom zouden wij dat ook niet mogen doen ??

Alleen omdat we denken dat we daardoor niet rechtvaardig worden ??

Maar och Jezus en Mozes die zouden toch wat anders. De wet is een zegen het is geen vloek. Dat staat in de wet geschreven. big-smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik snap niet wat de zondag als sabbat in jouw lijstje doet, als het goed is viert geen enkele christen (en overigens ook geen enkele jood) de zondag als sabbat. Ik denk dat je dat verkeerd begrepen hebt.

Verder zie ik ook niet waarom iets dat Jezus niet letterlijk gezegd heeft heidens zou zijn. Er staat voor zo ver ik weet ook nergens in de Bijbel dat je bij wijze van spreken elke dag een verse onderbroek aan moet doen, maar ik mag hopen dat christenen zich om die reden niet als viespeuken gaan gedragen. Ik zie ook niet zo wat er mis is aan het herdenken van voor een christen zo belangrijke gebeurtenissen als de dood van Jezus, de verrijzenis, het uitstorten van de Geest, enzovoort. Zelfs als Jezus dit niet zelf gezegd heeft, en als christenen gewoon achteraf gedacht hebben 'dat was zo bijzonder, wij willen dat nooit vergeten, wij willen blijven stilstaan bij de betekenis van die dag', is dat dan heidens? Je zou het hoogstens onnodig kunnen vinden.

Wees overigens ook voorzichtig met uitspraken als 'christenen halen alle bronnen uit de Bijbel'. Het is niet omdat jij dat vindt, samen met een aantal andere christenen, dat dit per definitie zo is. Zo'n algemene uitspraak zegt nogal weinig als ze helemaal niet blijkt te gelden voor een groot deel van de christenen, tenzij je hier onrechtstreeks wilt zeggen dat je bepaalde groepen niet als christelijk ziet, een uitspraak die ik als ik jou was op een oecumenisch forum niet zo ondoordacht zou doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De sabbat is inderdaad de zevende dag van de week, en dus zaterdag. Jezus vierde deze sabbat waarschijnlijk ook, net zoals de andere joden. Jezus zelf zou echter verrezen zijn op een zondag, waardoor deze dag voor christenen erg belangrijk werd. Oorspronkelijk was dit geen rustdag, maar een gewone werkdag, het begin van de werkweek zelfs. Geleidelijk aan is het zo gegroeid dat men zondag ging vrijhouden om alle aandacht te kunnen schenken aan God. En de sabbat, wel, die vieren christenen niet meer, zij vieren de verrijzenis van Jezus op zondag, wat dus iets anders is.

(Ik ben niet zeker dat dit helemaal correct is, ik ben geen expert en het is even geleden dat ik dit nog geleerd heb, maar in grote lijnen komt het hier wel op neer.)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nee, maar zoals je vast weet is er in de vroege kerk best wel discussie geweest over de vraag in hoeverre christenen zich aan joodse gebruiken moesten houden, en blijkbaar vond men toen niet dat de sabbat een vereiste was om christen te kunnen zijn. Maar jij bent het dus duidelijk niet eens met die beslissing?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
dus de 1e christen hadden het gebod verbroken.

Welk gebod? Leef jij onder het oude of het nieuwe verbond? Is je ook duidelijk op welke manier dit (ver)nieuw(d)e verbond kenbaar is gemaakt?

Quote:
maar jezus leerde hun dat ook niet om het gebod te verbreken.

Jezus leerde

Heb de Heer, uw God, lief met heel uw hart en met heel uw ziel en met heel uw verstand. 38 Dat is het grootste en eerste gebod. 39 Het tweede is daaraan gelijk: heb uw naaste lief als uzelf. 40 Deze twee geboden zijn de grondslag van alles wat er in de Wet en de Profeten staat.? (Mattheüs 22)

Wat is belangrijker de Wet te houden of te zijn als de vrome Jood op de hoek van de straat of te doen zoals in Mattheüs 22 staat?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Shalom Robert,

Waarom is de Wet gegeven aan het volk van Israël? Ik vind dat niet uitspelen, omdat het de kern van de Wet is. Het liefhebben van God is het centrale thema in de wet en zoals Jezus aangeeft de kern, nee de pijler van de Wet. Zonder die pijler is de Wet loos.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Shalom Robert,

Correct het gaat hand in hand, Jezus heeft de Wet ook niet afgeschaft, maar volbracht. De Wet is nog steeds van toepassing en krachtig samengevat door Jezus. De pijler is daarmee duidelijk aangegeven. Als we dan kijken naar de stelling van Gotballs, zouden Christenen een gebod verbroken hebben die God gegeven heeft, gekeken naar het niet vieren van Sabbath op zondag (iets wat sowieso niet mogelijk is, maar dat terzijde). De vraag komt dan naar voren is het belangrijker om God eer toe te brengen of is het belangrijk dit te doen op een voorgeschreven dag?

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid